Nejlepší third person akční hry za rok 2012

Vyhlašování nejlepších her za rok 2012 na Doupěti pokračuje. Tentokrát jsme se zaměřili na third person akční hry.

To nám to utíká, další rok je takřka za námi, takže je na čase se podívat, co nám v herním světě přinesl. Jako obvykle to tedy znamená, že vám v průběhu následujících dnů přineseme sérii tematických článků věnujících se těm nejlepším hrám roku 2012.

Stejně jako loni jsme se rozhodli nevybírat podle platforem, ale podle žánrů. Důvod je jasný – současným trendem je vydávání her na více platformách zároveň. Kritérium pro přidání hry do seznamu bylo prosté, jednoduše jsme vzali všechny tituly, které vyšly v průběhu roku 2012 a dostaly od nás na Doupěti hodnocení 8/10 a vyšší.

Po střílečkách z prvního pohledu se věnujeme akčním hrám z třetího pohledu.

Hitman Absolution

Platformy: PC, X360, PS3

Šest let trvalo, než se Agent 47 vrátil do aktivní herní služby. Nejnovější díl série Hitman ovšem nezapře, že se doba změnila. Absolution je po vzoru moderních akčních her přímočařejší a více příběhem poháněná hra. Klasické rozlehlé úrovně, kde máte svůj cíl a dál je jen na vás, jak si s ním poradíte, se nově střídají s lineárnějšími segmenty. Jako celek to funguje dobře.

Vrcholem hry jsou klasické zabijácké mise, kdy se ocitnete v oblasti s obrázkem cíle (cílů) v pravém horním rohu a následně je už jenom na vás, jak si s misí poradíte. Abych zbytečně neprozrazoval, poslouží jako přiklad hned první mise (po tutoriálu). V čínské čtvrti máte za úkol zlikvidovat místního bosse. Způsobů je celá řádka. Můžete ho prostě střelit do hlavy, ovšem následná panika a příjezd SWAT týmu vám asi zavaří. Elegantnější možnost je třeba se dostat k jeho zaparkovanému autu a nastražit bombu. Případně stačí nenápadně uzmout kus jedovaté ryby fugu z nedalekého rybího stánku a hodit jej oběti do jídla. Nebo snad vsadíte na opuštěný kout, kam si zašel nebožák odskočit a vyřešíte vše garotou? Je to jen na vás. [recenze]

Assassin’s Creed III

Platformy: PC, X360, PS3, Wii U

Třetí díl série Assassin‘s Creed konečně opustil osudy italského renesančního zabijáka Ezia a představil novou dobu a nového hrdinu – Connora a americkou válku o nezávislost. Nové prostředí vlilo hře pořádnou dávku sil do žil, potěší i nové minihry, jako jsou třeba námořní bitvy. Nicméně problém Assassin‘s Creed III je možná až v přílišné rozmáchlosti. Nejnovější díl je největším v sérii, ale po hříchu i nejzabugovanějším. Půl roku práce navíc by udělalo z dobré hry výbornou.

Hlavní příběhová linka zabere kolem patnácti hodin a seznámí vás se všemi zásadními událostmi konfliktu, jako je třeba slavné Bostonské pití čaje, bitva u Bunker Hill, podepsání deklarace nezávislosti a tak dále. Mezitím se prolíná i tradiční tajná válka templářů a asasínů. Tentokrát jde tedy primárně o rozpor filozofie úplné svobody na straně jedné a potřebě nějakého řádu na straně druhé. Opět nejde jen o jednoduché černobílé rozdělení stran a musím se přiznat, že z tohohle pohledu beru třetí díl za ten nejzajímavější v sérii. Škoda, že se takhle chválit nedají všechny aspekty hry. [recenze]

Sleeping Dogs

Platformy: PC, X360, PS3

Sleeping Dogs původně vznikali jako True Crime: Hong Kong, ovšem v Activisionu hře moc nevěřili, navíc se vývoj táhnul, takže se nakonec rozpracované hry i studia zbavili. Naštestí se obojího ujali Square Enix a hra nakonec vyšla. A je to jen dobře, protože se jedná o jednu z nejzábavnějších variant na GTA. Jen se odehrává v Hong Kongu a je pořádně okořeněna stylovostí asijských akčních filmů – protivníky srovnáváte na hromádku pomocí efektního kung-fu, běháte po střechách ve stylu parkour, nechýbí divoké honičky ani zběsilé přestřelky.

Sleeping Dogs nadchnou každého fanouška filmů Johna Woo a hongkongských filmů obecně. Tvůrci zpočátku hodně tlačí na kung-fu soubojový systém, kde lámete lokty, prokopáváte kolena, napichujete protivníky na háky a obecně je velmi efektně a brutálně likvidujete. Postupem času, jak stoupáte na žebříčku kriminality, se do misí organicky včleňují přestřelky, ale i u nich je cítit asijský styl, kdy při zpomaleném pohybu přeskakujete stoly a sázíte jeden headshot za druhým. Velmi filmově působí i honičky, ať už běháte po svých a skáčete v parkour stylu po zdech, či smykem krájíte zatáčky a skáčete z auta na auto. [recenze]

Spec Ops: The Line

Platformy: PC, X360, PS3

John Carmack kdysi řekl, že příběh ve hrách je stejně důležitý jako v pornofilmu. Bohužel se tímto výrokem řídí spousta herních tvůrců. Jiným směrem se rozhodli jít Yager Development, kdy je herně jejich Spec Ops: The Line sice klasickou válečnou third person akcí, ovšem skvěle ji doplňuje zajímavý příběh plný šokujících okamžiků, nečekaných zvratů a zajímavých postav. Dalším lákadlem hry je zasazení do písečnými bouřemi zasypané metropole Dubaj.

Spec Ops: The Line vás nechá přemýšlet. O nesmyslnosti válečných konfliktů. O hloupé snaze stát se hrdinou. O nepochopitelné krutosti lidského druhu. A o tom, jestli jste vlastně vůbec dobře pochopili konec hry. Právě trochu jiný pohled na ozbrojený konflikt dělá z jinak klasické third person střílečky, která by se umístila v soutěži o co nejvěrnější kopii Gears of War na čelních místech, hodně osvěžující zážitek. Spec Ops: The Line je prostě spíš Bioshockem než Call of Duty. Spíš Apokalypsou než Komandem. [recenze]

Ghost Recon: Future Soldier

Platformy: PC, X360, PS3

Future Shock je rájem pro všechny military fandy, které fascinuje válečné vybavení blízké budoucnosti. Právě o ně se opírá nejnovější díl akčně-taktické série Ghost Recon, když vás nechá ovládat tým speciálních jednotek, který je navlečený do maskáčů s optickou kamufláží, disponuje magnetickým viděním, osobními UAV a dalšími úžasnými hračkami. Nový díl rezignoval na taktické prvky a spíš vypadá jako Gears of War, nicméně stále se jedná o velmi zábavnou válečnou střílečku, kterou si nejvíc užíjete s dalšími třemi kamarády v kooperativní kampani.

Se speciální vojenskou jednotkou Ghost pěkně po bondovsku cestujete po celém světě, abyste tady někoho zabili, támhle něco vyhodili do vzduchu a jinde zase zachránili rukojmí. Mix je to klasický, ale velmi pestrý, takže bloudíte v písečné bouři, navádíte rakety, odstřelujete stráže na střechách domu a provádíte spoustu podobných akcí. Příběhová kampaň nabízí 12 misí, což je nějakých 10 hodin variabilní zábavy, která se jen tak neokouká. Pokud tedy už nejste definitivně znuděni válečnými akcemi. [recenze]

Max Payne 3

Platformy: PC, X360, PS3

Maxe trojku už nedělali finští Remedy na hře je to znát. Mají ji na svědomí Rockstar Games, v jejichž hrách najdete jedny z nejlepších příběhu a to samé platí i pro Maxe Payna 3. Hra už sice tak nedýchá temnou noir atmosférou jako první dva díly zasazené do New Yorku, ale ani prosluněná Brazílie není zrovna „sluníčkové“ místo. Zvlášť pro věčně opilého bývalého poldu závislého na prášcích proti bolesti. Max Payne 3 je prostě syrový akční thriller se zajímavým hrdinou a dalšími postavami, který staví na klasických základech third person stříleček.

Bullet Time proslavil první díl hry a Rockstar, kteří převzali sérii po finských Remedy, pochopitelně tento prvek nemohli opomenout. Naopak, díky skvělému systému animací pohybu jej ještě vylepšili a obohatili. S bizarním potěšením se budete kochat tím, jak si kulky zpomaleně razí svojí cestu tkáněmi a za doprovodu krvavých šplíchanců cupují nepřátelská těla. Max Payne 3 je naturalistická hra. Nikoliv však bezdůvodně, k syrovému thrilleru násilí prostě patří. [recenze]

Resident Evil: Revelations

Platforma: 3DS

Na konzolích letos sice vyšel plnohodnotný Residen Evil 6, ale pro herní zážitek věrnější kořenům série raději sáhněte po Revelations na 3DS. Prostředí luxusní zaoceánské lodi totiž atmosférou připomíná sídlo z prvního Resiho, navíc je nelineární a budete tak po lodi bloudit sem a tam. Hra už se sice ovládá jako klasické moderní third person akce (zvlášť díky přídavnému analogu u CirclePad Pro), nicméně ve výsledku je to spíše plus. I když ano, ta atmosféra prvních dílů s fixní kamerou už se nevrátí. Stejně jako frustrace z matoucího ovládání.

Herně fungují Reveletions v zásadě jako klasická third person akce, ovšem hororového stylu. Munice a léčivých bylinek obvykle není moc, zatímco odolných smrticích mutantů ano. Základní zrůdičky moc strachu nenaženou, dají se poměrně pohodlně zlikvidovat, než se k vám stačí dobelhat. Tvůrci to kompenzují přidáním speciálního skeneru – ten nejen odhaluje ukryté předměty, ale po naskenování určitého počtu příšer vám dá cennou léčivou bylinku. A vzhledem k tomu, že za snímání živých mutantů získáte víc bodů než za jejich bublající kalužiny, je tu dané dilema: „riskovat zranění nebo vsázet na jistotu?“ [recenze]

Uncharted: Golden Abyss

Platforma: PS Vita

Nový handheld od Sony – PS Vita – se blýskl už na startu tím, že dokázal přinést jeden z největších klenotů značky Playstation: novou hru ze série Uncharted. Na Golden Abyss sice nepracovali samotní Naughty Dog, ale až takový problém to není, protože jejich náhradníci odvedli dobrou práci. Golden Abyss se tak hrdě dá srovnávat s prvním dílem série, přičemž přidává i několik vlastních nápadů stavějících na ovládacích prvcích Vity.

Golden Abyss naprosto věrně napodobuje tradiční mix akčních přestřelek a překonávání překážek, kterým je série proslulá. Po předchozích dvou dílech trochu zamrzí, že je celá hra zasazena do Centrální Ameriky a tentokrát se už necestuje po celém světě, nicméně prostředí i herní náplň se pestře střídá. Jednou bloudíte potemnělým chrámem a řešíte jednoduché hádanky, jindy se snažíte utéct z hořícího skladiště, či vesničky plné rebelů. Pochopitelně nechybí ani pasáže, kdy stojíte za kulometem a drtíte přívaly protivníků, znáte to. Až na jednu pasáž, kterou považuji za naprosto brilantní, ale jiní ji mohou odsoudit jako neskutečně nudnou, toho moc originálního ve hře nenajdete. Prostě známá porce povědomé, ale skvěle fungující zábavy. [recenze]

Diskuze (8) Další článek: Žralok, pes, gangsteři a ponorka v Grand Theft Auto V

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,