Secret World - dost bylo nudného fantasy, MMO jde i jinak (dojmy)

MMORPG od Funcomu, tohle spojení by stačilo na zavržení titulu. Přesto máme za sebou tři beta víkendy v Secret World. A bavily.
Kapitoly článku

Když jsem loni na veletrhu Gamescom šel na prezentaci Secret World, obával jsem se, že se zase nechám nalákat na další hru od Funcomu. Ne, že by měli špatné nápady, ale jejich MMORPG se obtížně setkávají s realitou hraní. Pak mne ale přepadla nápaditá ARG a vrhl jsem se do náručí beta testu.

VIDEO: 4242 'Secret World - Everything is True'

Rozhodně je vidět, že vývoj Secret World ještě nebyl před testováním ve vydatelném stavu, ale po třech víkendech musím uznat, že tvůrci dokázali připravit hromadu věcí. První víkend byly poměrně časté nečekané propady výkonu, kdy ze stabilních 30 fps najednou na okamžik bylo třeba pět, aby se za chvíli hra vrátila do normálního běhu. Podobně plná podpora DirectX 11 přibyla až v průběhu testování a celkově je rozdíl propastný.

the secret world 03.jpgthe secret world 04.jpg

Autoři se rozhodli posbírat velkou většinu mýtů okolo celého světa a shrnout je do jedné hry. Narazíte tak nejen na obvyklé zombie, když už se hra odehrává v ukryté současnosti (a narážek je přehršel), ale třeba i na mořské příšery lákané do města písní Sirén, pekelné psy a hromadu různých odkazů a záhad.

Zapomeňte na nošení deseti drápků vakovlka, kdy drápek vypadne z každého osmého

V objevování některých z nich soupeříte s ostatními frakcemi, zatímco jinde jen vidíte jejich členy pobíhat v dáli.

Originální questy

Beta víkendy zatím odhalily pouze příběhové hraní a plnění úkolů, boj proti jiným hráčům se pořádně očekává až při čtvrtém víkendu. Úkoly jsou přitom zadáním blíže spíš hře pro jednoho, případně se dají přirovnat k SW: ToR - u většiny na začátku máte nějaké video v herním engine, které vás aspoň trochu uvede do problému. Ale tím většina podobností s běžnými MMORPG končí - zapomeňte na nošení deseti drápků vakovlka, kdy drápek vypadne z každého osmého - úkoly v Secret World jsou prostě jiné.

the secret world 06.jpgthe secret world 10.jpg

Sice občas narazíte i na jednoduché questy se zabíjením několika potvor, ale valná většina příběhů se postupně vyvíjí a cíle se postupně mění. Nebo třeba narazíte na průzkumné úkoly, v rámci kterých objevujete svět skrytý normálním smrtelníkům - svět tajných společenstev bojujících nejen mezi sebou, ale hlavně proti temným silám. Často tak bez dalších vodítek postupujete jen pomocí narážek dějem a je to zajímavé zpestření oproti jasně zadaným questům typu dojdi do bodu B a udělej stojku.

art01.jpg

Jednoduchý je příklad úkolu v úvodním městě přepadeném záhadnou mlhou a zombiemi - na ulici naleznete mrtvolu třímající v rukou mobilní telefon. Dozvíte se, že kněz tamního kostela je sledován, data jsou ukryta v keři u kostela a k přístupu potřebujete číslo žalmu, který chce zpívat jako první.

the secret world 13.jpgthe secret world 15.jpg

Secret World nejspíš bude úplně jiné MMORPG

Na mapě nic není, zkusíte tedy doběhnout ke kostelu, najdete keř, pod ním zařízení s klávesnicí. Náhodně zkoušíte čísla, vydáte se zeptat kněze, ale pořád nic. Až na sloupu kostela uvidíte nenápadnou cedulku s čísly a uvědomíte si, že přesně takhle to v kostelech bývá - čísla žalmů, co se budou zpívat při bohoslužbě. Jednoduché, ale účinné.

Vývoj ve volném stylu

Zajímavé přitom je, že ve hře nejsou žádné klasické úrovně postavy, získané zkušenosti se převádějí na body dovedností a anima body. Za ně si pak pořizujete přímo jednotlivé schopnosti, kdy ještě zajímavé omezení tvoří sloty na jejich použití. V jeden okamžik ovládáte nejvýše sedm aktivních a stejný počet pasivních schopností, můžete to však kdykoliv přehodit.

the secret world 11.jpgthe secret world 12.jpg

Každá schopnost je navíc vázána na jednu z devíti zbraní, kdy pouze dvě můžete mít vybavené. Zatímco meč se hodí na obranu a boj zblízka, tak třeba útočné pušky mají schopnosti pro boj z dálky a magie krve zase umí léčit a chránit před zraněním, stejně jako rychle protivníka zničit z dálky klidně za cenu vlastních životů.

art02.jpg

Z toho také plyne, že jste schopni operativně měnit specializaci vaší postavy změnou výbavy a dovedností. Nováčci se rychle dostanou k použitelným schopnostem, zatímco veteráni mají větší variabilitu a elitní dovednosti.

the secret world 25.jpgthe secret world 28.jpg

Jen je škoda, že hra občas selhává ve vysvětlování hráči - přibylo sice hodně hintů i videa s vysvětlením, ale pokud se snažíte několik bojů zjistit, jak přesně nějaká schopnost funguje, je to asi špatně.

the secret world 29.jpgthe secret world 33.jpg

Secret World nejspíš bude úplně jiné MMORPG. Ať už tím, že omezení současně aktivních schopností hru přibližuje akčnějšímu žánru, stejně jako dynamickými souboji, tak i celým zasazením, které nemusí každému sednout. Otázkou zůstává, jak populární hra bude po vydání příští měsíc, aby neskončila jako povedené příběhy, ale bez lidí. Odpověď na to přinese i naše recenze.

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | MMORPG s prvky kybernetiky a magie
Výrobce: Funcom | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7.7.2012
  • Originální questy
  • Variabilita postav
  • Zajímavé prostředí
  • Skvělé namluvení
  • Nepřesné souboje
  • Vysvětlení herních prinicpů
  • Tragický interface
  • Absence endgame

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,