PC | Recenze | X360 | PS3 | RPG

The Elder Scrolls V: Skyrim - pro každého něco (recenze)

Akční hry měří zábavu na minuty, strategie na hodiny, RPG na dny. A Skyrim je jednoznačně z tohoto pohledu RPG k pohledání.

Když se blížil Skyrim, udělal jsem zásadní chybu - nainstaloval si po dlouhé době zase Oblivion. Ty tam jsou všechny iluze o skvělých vylepšeních, co tvůrci do hry přinesli, po pár letech tu máme velmi podobnou hru, která však přesto přináší stovky hodin zábavy. Jako výkupné si však Skyrim opět bere vaši trpělivost s desítkami jasných chyb, podobně jako tomu bylo i ve všech předchozích dílech.

Designérům v Bethesdě asi už došla veškerá invence, a tak váš příběh začíná opět na vězeňském postu. Podle očekávání se rychle tato pozice změní, v průběhu čehož si i svoji rasu vyberete, a hra vás plynule a nenásilně naučí potřebným mechanismům.

Draci jsou jednou z největších výzev ve Skyrimu

Takhle nějak si představuju povedený systém tutoriálů, co neruší, ale rychle vás dostanou do hry. Postupem času zjišťujete, že v sobě máte legendární dovednosti dragonborn, které vám umožňují bojovat s draky. A zcela nečekaně, právě draci jsou jednou z největších výzev ve Skyrimu.

S alergií na magii

Pokud očekáváte nějaký složitější výběr povolání, jak tomu bylo v dřívějších hrách, tak na to rovnou zapomeňte. Tvůrci efektně zabránili anti-levelingu z Oblivionu, když se vám jakékoliv zvýšení dovednosti počítá do úrovně a se ziskem dalšího levelu se nedočkáte nějakého zvyšování atributů. Po jednoduchém výběru mezi zvýšením magicky, životů a výdrže můžete ještě přidat jeden bod do některého z perků, jež tvoří souhvězdí podle skupiny dovedností.

TIP: Když už kouzlit, tak oběma rukama. Investujte pak drahocenné perky do posíleného kouzlení, výsledek bude stát za to.

Zlepšíte si tak časem třeba zoom na luk, blokování štítem, nebo možnost sesílat posílená kouzla z obou rukou. Ne, že byste se k většině perků měli vůbec možnost dostat, ale vypadají pěkně. Různá vylepšení jsou totiž limitována i úrovní dané dovednosti, což třeba v případě smlouvání znamená, že máte smůlu, ať se snažíte mluvit sebevíc.

Když už jsem nakousnul možnost použít obě ruce, je třeba říci, že se tvůrcům podařilo splnit sliby. Opravdu můžete bojovat dvěma zbraněmi najednou, dokonce v kombinaci se štítem a kouzly, přičemž až na dva štíty můžete mixovat podle libosti. Docela vtipné je pomocí perků otevřít posílené možnosti kouzel sesílaných z obou rukou současně, kdy třeba namísto dvou fireballů vyletí jeden ultimátní. Jen se tvůrcům nepodařilo tyhle dovednosti v podstatě nijak vyvážit - za dva perky máte fireball, co zkosí aspoň zpočátku většinu protivníků jedním zásahem, zatímco podobná investice do zbraní a luků znamená zanedbatelné zvýšení zranění.

Cesty s questy

Ale ani silnější magie naštěstí neruší obecný přístup, který vás nechává si dělat, co budete chtít. Ať už se budete chtít hrou proplížit a ostřelovat protivníky ze stínů, nebo na ně naběhnout se dvěma zbraněmi, případně pak je zničit magicky, všechno jde. A volnost je i ve veškerém dalším počínání - nikdo vás nenutí procházet hlavní příběhovou linku, klidně místo toho můžete třeba sbírat kytičky a vařit lektvary, nebo kutat rudu, případně pak lovit zvěř a z jejich kůží dělat zbroje. Případně je zde plno vedlejších úkolů na každém roku a v každé hospodě.

Samozřejmě, že od vedlejších úkolů nemůžete čekat nějaké zázraky, ale dobré kousky se vždy najdou, za zmínku stojí možnost povečeřet s kanibaly, nebo pomoci sirotkovi vyvolávajícímu démona s pomstou na jeho vychovatelce ze sirotčince. Často však narazíte na klasickou šablonu -  ztratila se věc XYZ, která je v jeskyni, sklepení, kobkách, doplňte podle libosti.

Přerostlé ještěrky si vesele lítají, chrlí oheň a rozsévají zkázu

Ano, na tvorbu podobných prostor sice bylo vyhrazeno více lidí, to však neznamená, že by většina nebyla rozvětvená asi jak kampaň Call of Duty. A pokud byste chtěli hledat v jeskyních nějakou logiku, jak se třeba zloděj dostal přes smrtící pasti a desítky nemrtvých, aby vás na konci mohl obtěžovat, tak musíte k jiné hře stejného žánru. Kdyby nějaká byla.

Příjemným bonusem po většině návštěv dungeonu je, že často následuje boj s nějakým drakem. Když už jste dragonborn, tak umíte řvát dračím jazykem, občas najdete nové dovednosti v tomhle směru a protože je posilujete nasátím duší draků, tak se občas hodí nějakého picnout. Navíc draci se někdy vyskytnou i jen tak, takže o zábavu s nimi je postaráno, protože souboje rozhodně stojí za to. Přerostlé ještěrky si vesele lítají, chrlí oheň a rozsévají zkázu, takže vždy představují určitou výzvu. Na druhou stranu, prvního draka zabijete klidně po hodince hraní, což rozhodně není moc, zvlášť když jste na jedné z prvních úrovní.

Žánr: RPG | freeform RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 11. listopadu 2011