PC | Retro

Muzeum: Dungeon Master – klasika všech klasik

Hra, která vznikla dříve, než se mnozí naši čtenáři naučili vůbec číst. Přesto je však stále skloňována jako bájná modla hratelnosti a zábavnosti. Titul, jenž dal nový rozměr svému žánru. To vše, a ještě mnohem více, platí o Dungeon Master. Starší mohou zavzpomínat a mladší nahlédnout do herní historie.

Platforma: PC, Amiga
Žánr: RPG
Výrobce: FTL
Vydavatel: Psygnosis
Rok vydání: 1988

V době, kdy naše republika byla ještě Československá, navíc ještě socialistická, už na divokém západě vznikaly herní perly, jež byly dle propagandy házeny tamním imperialistickým prasatům. Jakmile však skončily věčné časy, dostaly se ony perly i do naší zemičky. Pak bylo možno potkávat po ulicích podivuhodná individua, jak mátožně chodí, krví podlité oči matně mžourají, rozpraskané rty mumlají nesmyslná slova „mon ful ir“ a ruce svírají rozbitou počítačovou myš. Teda zrovna počítačový hlodavec to být nemusel, Amiga se také pyšnila podobnými zvířátky, které hráči rádi chovali. A výsledky bývaly velmi podobné.

Za podobné problémy nemohla ani mandelinka, jakožto brouk imperialista, nýbrž ona herní perla, o které jsem se dříve zmínil. Nic jiného, než velký Dungeon Master, toho jména první, jednu disketu bych prosil. A i když nebyla hra chráněna žádnou na tehdejší dobu oblíbenou ochranou, požadující po vás konkrétní slovo z manuálu při spuštění, hýčkali si hráči nejen onu disketu, ale i herní manuál. Nesl s sebou totiž veledůležitou tabulku magických symbolů a jejich překladů, bez níž byl každý odsouzen k experimentování.

A nastal chaos

A vlastně u magie začal celičký příběh. Jelikož se intro na disketu nevlezlo, musíme opět zalistovat manuálem, abychom se dozvěděli, proč že to jdeme zachraňovat svět tentokráte. Jako čarodějův učeň se dostanete do nezáviděníhodné situace – váš pán lehce přecení své síly a zničí část světa. Jeho duše se přitom roztrhne vedví a jedna její část, známá jako Chaos, osídlí nedaleké podzemí. Na pomoc si přivede nejedu zrůdu a je docela jasné, na kom že to bude záchrana širého okolí od jeho zhoubného vlivu. Má to však takový malý háček – jste jen duch.

Ve chvíli, kdy došlo ke zkáze, jste se totiž zrovna přesouval teleportem domů do bezpečí. Nezbývá tak, než využít síly hodnější části vašeho učitele a oživit si čtveřici hrdinů. A aby se nejednalo jen tak o ledasjaké nýmandy, výběru se vám dostane síni trofejí samotného Chaose. Nejudatnější z hrdinů totiž zaklel do kouzelných zrcadel a je už jen na vás, zda jim ponecháte jejich původní jména a znalosti, nebo z nich uděláte úplně někoho jiného.S takto vybranou čtveřicí, drsnější hráči i v menším počtu, se pak vypravíte vstříc veškerým nástrahám chaosova sklepení.

  

Asi největší nástraha pro dnešní hráče je samotné spuštění této archaické hry. Pokud máte doma Amigu, jste za vodou, ale ostatní potká nelehký osud plný zkoušení. Dungeon Master je totiž navržen pro DOS, což již mnohým ani nic neříká. Zapomeňte také na megalomanská rozlišení, shadery, polygony a textury. Rozlišení 320 x 240, žádná grafická akcelerace, čtverečkovaná mapa. Přesto však u mnohých hráčů naleznete podivně opálené, pergamen připomínající, čtverečkované papíry s mapkami, složitými poznámkami a nákresy. Byli zasaženi Dungeon Masterem, navždy vtaženi do žánru RPG.

RPG!

Ne, nejedná se tentokráte o raketu ruské výroby, ale o hru na hrdiny. Čtveřice vašich svěřenců se postupně vyvíjí a zdokonaluje ve čtveřici povolání, snad těch nejklasičtějších, co můžete ve hrách najít. Nu schválně, silově orientovaný bojovník, mrštný ninja zastupující zloděje, chytrý kouzelník a vzdělaný kněz léčitel. Co však zaujme většinu hráčů, je jejich kombinace. Ne, že byste si vybírali, prostě každá postava svými činy získává postupně úrovně v každém z těchto čtyř povolání. A až se přistihnete, jak stojíte s partou u schodů, hážete do nich hvězdice, jen aby se vaše postavy zlepšily ve zlodějských dovednostech, tak neříkejte, že jsem vás nevaroval.

Samozřejmě je jen na vás, zda budou všechny vaše postavy velmistry všech oborů. Můžete si klidně sestavit družinu jednoznačně orientovaných hrdinů, kdy ten umí bojovat, zatímco jej druhý léčí. Stejně však po chvilce zjistíte, že jen tak mimoděk zkoušíte s bojovníkem kouzlit, jen aby se procvičil mezi souboji. Právě chytlavost vývoje vašich svěřenců je jedna z hlavních předností Dungeon Mastera. Co vám však brání hned zpočátku zůstat stát a trénovat boj na zavřených dveřích, zbůhdarma sesílat kouzla a házet předměty do schodů?

Tvůrci vtipně dotlačili hráče k akci základními lidskými potřebami. I hrdinové musejí jíst a pít a nejinak je tomu i zde. Sice z pískajících příšer získáte rozsekáním šťavnaté kousky dužniny, ale jejich zásoba není nekonečná. Musíte tak překonávat mnohé z nástrah chaosova labyrintu, abyste se dostali k dalšímu jídlu a pití. Sice v jednom z pater narazíte na místo, kde se právě ony pískající stromky rodí, ale v tu chvíli již budete do hraní neodvratně vtažení. Podařilo se vám totiž mezitím zabít šílené příšery, přetrpět hlad i žízeň a dostat se přes nejednu logickou hádanku.

Akce!

Pokud si pod pojmem rébus představíte rubikovu kostku, očekávejte zde něco úplně jiného. Zde nejdete na soutěž v řešení křížovek, nýbrž se vydáváte zastavit pána podzemí, nejlépe pak navždy. Problémy vám tedy budou dělat různé páky, klíče a plošiny, jejichž zatížením se spustí nějaký mechanismus. Dodnes si pamatuji jeden z prvních problémů, kdy pro otevření trojice mříží bylo potřeba správně projít místnost plnou nášlapných dlaždic. Tři kroky dopředu, jeden dozadu, pak zase dva vpřed, jeden zpět a cesta je volná. Jednoduché, ale když půlka vaší družiny zmírá hlady a druhá si zapomněla naplnit vaky s vodou, zjistíte, že podobné věci získávají další rozměr. Nemluvím pak o různých hádankách a vzkazech, které v podzemí nacházíte.

  

Zpočátku jsem se schválně zmínil o tabulce magických run, bez níž se ve hře neobejdete. Podzemí sice skrývá pergameny vysvětlující, že magické světlo získáte použitím runy ful, ale která to je? Navíc každé z kouzel se skládá až ze čtyř run, kdy první určuje jeho sílu a ostatní esence. Je pak jasné, že pokud dáte esenci ohně a příznak křídel, dostanete ohnivou kouli. A to prosím kouzlení probíhá v reálném čase, žádné zastavování hry, rozdávání rozkazů, nic. Hra si prostě běží a co stihnete, to se povede. Pokud je vaše práce s myší a klávesnicí příliš pomalá, čeká vaši družinu jistá smrt.

To stejné platí i pro obyčejný souboj. Ikonky zbraní každého z družiny jsou od toho, aby se mačkaly, pak na chvíli zešednou, jak se váš hrdina napřahuje k dalšímu úderu, aby byly zase použitelné později. Do toho všeho ještě musíte počítat s tím, že v podzemí bývá tma a pochodeň nevydrží hořet věčně, stejně jako není věčné ani kouzlo přivolávající světlo. Kolikrát jen se mi stalo, že uprostřed obtížného souboje prostě světlo došlo a moji dobrodruzi padli. Holt není občas možné myslet na všechno.

Chaos se vrátí

Skrytě závidím majitelům Amigy, že měli možnost hrát nejen Dungeon Master, ale i rozšíření v podobě Chaos Strikes Back. Mezitím, v dlouhých letech, přišel ještě druhý díl, ale poté již legenda pomalu upadala v zapomnění. Snad se mi podařilo oprášit její památku, nechat pamětníky zavzpomínat na doby dávno minulé, kdy se zábava neměřila na počet DVD, ale jediná disketa mohla vydržet i několik týdnů opakovaného hraní. Však třináct pater chaosova labyrintu může stále nabídnout poučení nejednomu současnému hernímu vývojáři.

Zdroj obrázků: Google

Diskuze (24) Další článek: Nová hra od Jane Jensen

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,