XCOM: Enemy Unknown – legenda v moderním pojetí (recenze)

Mimozemská invaze drtí Zemi a poslední nadějí pro lidstvo je XCOM. Usedněte do křesla velitele a ukažte vetřelcům, že si spletli planety.
Kapitoly článku

Nehledejte v XCOM: Enemy Unknown předělávku osmnáct (!) let staré klasiky UFO: Enemy Unknown. Firaxis Games totiž předvedli stejný trik jako v Civilization Revolution – vzali legendární hru, pečlivě ji ze všech stran proklepli, extrahovali to podle nich nejzábavnější a připravili zcela nový koncentrát, kterého je sice o něco méně, ale ve výsledku chutná stejně. Což znamená, že nový XCOM je sice přímočařejší, modernější a do určité míry zjednodušený, ale stále je to neskutečně zábavná a nesmírně návyková hra. Ortodoxní fandové budou sice možná prskat, ale ostatní hráči budou nadšení. A o to šlo tvůrcům především.

 Xcom Enemy Unknown 20.jpgXcom Enemy Unknown 28.jpg

Vítejte, veliteli

XCOM stále funguje jako mix strategické části, kde se staráte o základny (základnu), vývoj, výrobu, vyzbrojování vojáků atd., a taktických bitev, ve kterých si to vaši soldáti rozdávají se šmejdem z vesmíru pěkně na tahy.

Na Zemi útočí mimozemšťané, lidé panikaří, plasmové kanóny létajících talířů bortí města, šediváci trhají civilisty na kusy

Myšlenka je tudíž stejná, ale její provedení se změnilo. První, čeho si všimnete (a co já považuju za jeden z největších kladů), je výrazná snaha vás do hry vtáhnout a navodit tu správnou atmosféru. Na Zemi útočí mimozemšťané, lidé panikaří, plasmové kanóny létajících talířů bortí města, šediváci trhají civilisty na kusy…nadešel čas nadnárodní iniciativy XCOM, která je poslední zbraní lidstva. A vy jste jejím velitelem.

Xcom Enemy Unknown 11.jpg Xcom Enemy Unknown 14.jpg

O tom si nepřečtete v manuálu jako kdysi, o tom vás přesvědčí váš pobočník v ingame animaci. A jako velitele vás oslovuje i šéfka výzkumu a šéf inženýrů - poradci, kteří s vámi budou po celou dobu kampaně. Hra má sice příběh, ale nejde o nic zásadního – ingame animace fungují spíš jako zpestření, abyste měli pocit, že se vaše snažení někam posouvá. A fungují skvěle. Když se například po prvním úspěšném sestřelu mimozemské lodi rozjásá celé operační středisko, získáte skvělý pocit zadostiučinění. Pravda, běžné animace, jako například při výslechu emzáků a při pitvách, se opakují, ale dají se přeskočit a nikdy nemáte pocit, že by rušily. Těch zásadních příběhových animací je za celou kampaň kolem desíti.

Z krytu do krytu

Ingame animace zpestřují i samotné taktické bitvy a vzhledem k tomu, že hra začíná na bojišti, si prvně probereme boje. Stále jsou čistě tahové, takže žádný mix jako v Apocalypse, ani žádný pauzovací real-time jako v české UFO trilogii. Ovšem místo balíku akčních bodů, které lze během tahu přetavit na samotný pohyb, střelbu, pokleknutí a tak dále, má každý voják pouze jenom dva pohybové body. Před pohybem vidíte pod vojákem oblast, kam za jeden bod doběhne, či za dva do sprintuje – ovšem to už následně nebude moci vystřelit, či provést nějakou podobnou akci (přebít, hodit granát, zacílit…).

Druhým zásadním prvkem bojů se stává krytí. Prakticky celá mapa je plná různých krytů – lavičky, auta, zídky, fontány… podobné objekty mohou poskytnout buď celý, nebo poloviční kryt, což znamená, že má protivník (zásadně) sníženou šanci zásahu. A každý zásah zatraceně bolí, tudíž se pohybování z krytu do krytu stává středobodem bojů. Pochopitelně se stejně kryjí i protivníci.

Tohle jsou dvě základní pravidla, která formují veškeré boje. Jsou jednoduchá na pochopení a dělají z bitev velmi dynamické záležitosti, které sympaticky odsýpají a zároveň dávají prostor taktice – zkusím místo výstřelu doběhnout do lepšího krytu? Nebo vsadím na to, že se mi podaří tímhle výstřelem cizáka zabít?

Xcom Enemy Unknown 07.jpgXcom Enemy Unknown 08.jpg

Úvodní bitvy jsou dostatečně jednoduché na pochopení hlavních principů, ale naštěstí se postupně nabalují další, které výrazně zvyšují vaše taktické možnosti. Většina dalších prvků zásadně souvisí s vašimi vojáky a jejich vyzbrojí.

Každý má něco

V prvním boji jsou všichni vaši vojáci jen obyčejnými žabaři, kteří umí to stejné. Jakmile povýší o jednu úroveň, zařadí se do jedné ze čtyř tříd – útočný voják, těžký voják, podpora a odstřelovač. Každá z tříd má přístup k jiným zbraním a jiným dovednostem, jež si vybíráte (takřka) po každém povýšení z jednoduchého stromu dovedností.

Každý voják má své přednosti i nedostatky a je jenom na vás to vše co nejlépe zkombinovat

Podpora může třeba být lepším léčitelem, či vsázet více na kouřové granáty, útočníci dokážou sprintovat i ještě následně vystřelit a dalo by se pokračovat. Je vysloveně radost sledovat, jak se z nýmandů stávají zabijáci, kteří dokáží proběhnout pomalu půl mapy a ještě potom nasázet emzákovi do ksichtu dvě rány z brokovnice. Zároveň zatraceně bolí, když o každého podobného frajera přijde v boji.

Xcom Enemy Unknown 25.jpgXcom Enemy Unknown 26.jpg

Každý voják má své přednosti i nedostatky a je jenom na vás to vše co nejlépe zkombinovat. Ovšem pozor, do boje můžete vzít maximálně šest (na začátku ještě o dva méně) jednotek. Právě menší počet vojáků v akci je jedním z důvodů, proč se bitvy staly dynamičtějšími, ovšem nemělo to vliv na taktické rozhodování. Tvůrci zjednodušovali, ale citelně. Například máte nekonečnou zásobu munice, avšak přebíjet stále musíte. A to si pište, že vám udělá v boji zatracenou čáru přes rozpočet, když místo výstřelu bude muset přebít. Nebo se spolehnout na slabou sekundární zbraň. Obvykle to znamená, že z vás při svém tahu udělá vetřelec pyré. V lepším případě pošle vojáka na 14 dnů na marodku.

Odporná havěť

Většinu zjednodušení jsem v bitvách přivítal, až na jednu – mimozemšťani prakticky nikdy nezaútočí, dokud je na mapě neodhalíte. Pokud tedy budete stát na začátku mise, nic se nebude dít, dokud se nepohnete. Stejně tak jedna skupinka emzáků nepůjde druhé na pomoc, pokud jsou ve skryté části mapy. Na vyšších, než normální obtížnosti, jsou protivníci akčnější, nicméně i na té normální mi tenhle prvek přišel zbytečný.

Xcom Enemy Unknown 23.jpgXcom Enemy Unknown 27.jpg

Dostupné pro: PC, X360, PS3, iPhone
Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Firaxis Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 12.října.2012
  • Velmi chytlavé herní mechaniky
  • Má esenci legendárního Ufa
  • Dynamické boje
  • Strach o každého vojáka
  • Inteligentní zjednodušení
  • Docela dost bugů
  • Problematická kamera
  • Pasivní mimozemštani

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,