Ratchet and Clank: jedna plošinka za druhou - recenze

Znáte to – hlavní hrdinové se jmenují Jak a Dax… Ééé, pardón, Ratchet a Clank, ten menší se (skoro) celou doby hry vozí na zádech toho většího a společně zachraňují rodnou… No, už sem to měl na jazyku… Jo, už vím. Zachraňují galaxii. Nebo tak něco. Prostě klasika. Jen v trochu hezčím provedení, než jsme zvyklí.

Multiplayer: ne
Paměťová karta: minimálně 355 kB
Analogové ovládání: pouze páčky
Vibrace: ne
Výrobce: Insomniac Games
Distributor: SCEA
Od 3 let

- Ty, Klanku…
- Ano, Rečete?
- Víš… Připadám si tak nějak… Napodobený…
- Nepovídej, Rečete. Jak to?
- Jak to mám vědět? Já přece Džeka a Dextra nehrál.
- Aha… No, já taky ne…

Tak takhle nějak by si hlavní hrdinové skutečně mohli povídat. Jistě – autoři přišli se spoustou nových nápadů, ale… Asi ne nadarmo jsou Naughty Dog, Inc., autoři výše jmenovaného Jaka and Daxtera, uvedeni v závěrečných titulcích pod značkou „special thanks“. Když se ve hře trochu porozhlédnete, narazíte na nejeden „odkaz“ na jejich hru. Holt – kdo umí, ten umí a kdo neumí…

Ratchet and Clank Ratchet and Clank

Tedy ne že by ti, kdo tvořili hru Ratchet and Clank , neuměli. To bych jim zase křivdil. Grafiky mají určitě výborné, příběh také nenapsal žádný začátečník, mise také nejsou dílem nějakého neumětela, ale… No, vezměme si jedno po druhém.

Příběh je na pološinkovku opravdu výborný. Ve stručnosti – v továrně na velké, zlé a ošklivé roboty dojde k záhadnému výpadku a místo standardního modelu z výrobní linky vyjede malý, hodný a roztomilý robotek, který zná hrůzné plány zlého zlouše. Robotek uteče z továrny, ale jeho letadlo je sestřeleno a zřítí se na nejbližší planetu.

Tady zrovna opravář jménem Ratchet dokončil práce na jakési raketě, když tu se Clankův hořící stroj mihnul oblohou a vybouchl za nejbližším kopcem. I zanechal náš milý opravář nudné rutiny a vydal se podívat, co se stalo.

A pak už šlo všechno jako po drátkách. Ratchet našel Clanka, ten ho přesvědčil, aby mu pomohl najít galaktického hrdinu (známého z jisté extrémně sledované TV show) a… A pak zjistili, že neví, jak ho najít. Tak vyrazili na jedinou planetu v celé galaxii, jejíž souřadnice znali doufajíc, že si tím nějak pomohou.

A tím začala jejich cesta, kde se budete nejen bavit nad spoustou možná dětinských, ale roztomilých vtipů, které do animací autoři poschovávali, ale čeká vás i nějaký ten dějový zvrat a možná i šťastný konec – tím si už ale musíte projít sami.

Ratchet and Clank Ratchet and Clank

Ale celé to má jeden háček. Někoho možná potěší, někoho spíš zarmoutí. O co jde? O obtížnost. Ne, Ratchet and Clank  není přehnaně těžký. Spíš naopak. Pokud se vykašlete na nacházení různých tajných místností a sbírání šroubků, dá se většina misí dohrát pod hodinu – a lze zajít i tak daleko, že v prvních pár misích vám bezmála více herního času vezmou animace než procházení hry samotné.

Až se o to budete pokoušet, čeká vás zhruba 20-30 hodina čisté herní doby, při níž budete procházet 19 (respektive 20) různých planet, bojovat s mnoha různými nepřáteli pomocí spousty zbraní, sbírat tuny šroubků… Ale postupně.

Zbraně. Na začátku máte jen Ratchetův univerzální francouzský klíč velikosti hodně moc. Ale u toho nezůstane – můžete si koupit nebo najít dalších 30 zbraní (od blasteru přes plamenomet, bomby a nášlapné miny po vizuálně či samonaváděné střely nebo ultimátní R.Y.N.O.) a k tomu ještě 10 „zlatých“ vylepšených zbraní, které se vám zpřístupní po dohrání.

Většinou z těchto zbraní si musíte koupit. A univerzálním platidlem v Ratchetově vesmíru jsou – jak už bylo naznačeno – šroubky. Z každé bedny, z každého nepřítele jich pár vypadne. Většinou je jich tak kolem 10 – 15. A tady se naplno projevila megalomanie některého (a možná i více) členů vývojářského týmu. Proč, ptáte se? Inu, to že za některé zbraně nebo zvýšení počtu životů dáte klidně i 30.000, to už vám možná napoví. Ale cena ultimátní zbraně R.Y.N.O. je opravdu ultimátní – 150.000 šroubků. A představte si, že pokud ji chcete, tak je OPRAVDU musíte posbírat – pěkně po jednom, jeden po druhém…

Ratchet and Clank Ratchet and Clank

Ale nejen penězi živ je člověk. Aby toho nebylo málo, tak kromě zbraní vám autoři připravili ještě pár dalších vychytávek. Například 6 speciálních pomůcek jako lano s hákem, pomocí kterého můžete skákat po střechách, detektor kovu na hledání dalších šroubků, univerzální klíč, s jehož pomocí a s trochou logiky otevřete několikery zamčené dveře…

A aby toho opravdu nebylo málo, je tady ještě dalších několik doplňkových předmětů jako skejt nebo magnetický opasek, které vám buď nějak slouží permanentně, nebo v některých minihrách.

A navíc je tu ještě vybavení. Tady máte věci jako magnetické boty nebo helmu, s jejíž pomocí můžete ovládat malého pomocného robotka, který za vás na chvíli odedře většinu bojů.

A pak je tu ještě Clank. Ten se také postupně zlepšuje, a tak se nakonec změní z nepotřebné zátěže vašich (resp. Ratchetových) zad v jakousi miniraketku, která vám umožní dělat různé zajímavé kousky.

Ratchet and Clank Ratchet and Clank

Už několikrát jsem zmínil různé minihry. Ano – jsou tu, přesně jak se dalo čekat. Jedná se o různé hříčky jako vesmírná 3D střílečka v letadýlku nebo ovládání dělové věže a následné sestřelování nepřátelské rakety. Ale tou hlavní MINIhrou jsou skateboardové závody. A u těch bych se na chvilku pozastavil. Jsou totiž krásnou ukázkou toho, jak se dá zařídit, aby vaši soupeři byli opravdu dobří a přitom měli prakticky nulovou AI. A věřte mi – až to budete hrát, vůbec se vám to líbit nebude.

Řešení autorů je totiž opravdu jednoduché… Prostě dali vašim soupeřům skaty, které se normálně (tedy bez zrychlení) pohybují cca 2x rychleji nežli ten váš a naprogramovali celou věc tak, aby jim (na rozdíl od vás) nevadily ani nárazy do výbušných beden (ty prostě projedou, zatímco vás shodí na zem), ani nic podobného. Takže pokud chcete vyhrát, musíte předvést opravdu výbornou jízdu po nejdokonalejší možné cestě a bez chyb – ty si totiž nemůžete dovolit. Navíc je zde taková „vychytávka“ – někdy se prostě stane, že někoho předjedete, ale dokud nejste OPRAVDU daleko před ním, hra vám nezmění pořadí.

No jen si zkuste vyhrát v takovémto závodě…

Určitě vás zajímá i to, jak vypadají a jak jsou designované jednotlivé úrovně. Jak už jsem zmínil na začátku – je vidět, že na nich dělala skupina opravdových profesionálů. Úrovně jsou členité, v každé narazíte na nové problémy a nápady… Jsou opravdu moc hezké a propracované, ale… No, jak bych to řekl. Pokud jste hráli Jaka a Daxtera, tak vám stačí se podívat na jakýkoliv obrázek a okamžitě víte, z které úrovně je. Často i z kterého konkrétního místa. V hře Ratchet and Clank se také dají poznat jednotlivé světy od sebe, ale… Ale dá to práci. Jsou totiž všechny tak nějak na jeden (no dobře, možná na dva nebo tři) způsob.

Ale teď je na řadě jedna z nejpřitažlivějších věcí na celé hře – grafika. S tou si někdo opravdu moc a moc vyhrál. Opravdu to celé vypadá moc a moc hezky. A hlavně to, co se nějak hýbe (tedy vy a vaši nepřátelé). Animace různých pohybů jsou opravdu krásné, modely detailní… No jen si zkuste zakroužit kamerou kolem svojí postavičky třeba někdy během plavby pod vodou nebo během úprku – je to prostě nádhera. Ale i zde je skryt nějaký ten háček…

Sice tu a tam projdete nějakým tím polygonem nebo naopak zůstanete stát někde, kde vůbec nic není, ale to jsou detaily, tohle se dá strávit, pokud to není nějak extrémně častý jev; a to tedy rozhodně není. Problém je v tom, jak krásná a propracovaná ta grafika je. Je totiž až tak dokonalá, že chvílemi váš PlayStation nebude stíhat. Tenhle problém je tady řešený snižováním framerate. A buďme k sobě upřímní – stačí udělat trochu rychlejší pohyb a současně zatočit kamerou a už je to tady. Navíc jsou místa, kde pro to ani nemusíte nic dělat –  prostě se tam toho děje tolik. Takže se vám může stát, že narazíte na bitku, kde proti vám stojí tolik potvor, že framerate klesne pod 5fps. A zkuste se pak skrz ně probít živí… Moc dobrá zábava – pro otrlé. Pro ostatní šílenost.

Ratchet and Clank Ratchet and Clank

A ještě bych měl zmínit návod. On totiž opravdu stojí za zmínku. Sice je celkem krátký a český (což ovšem tentokrát není ani na škodu, protože překlad se celkem povedl), ale zato přesně ve stylu hry – zábavný a veselý. Vytknul bych mu snad jediné – ani z něj, ani ze hry se nedozvíte, k čemu jsou vám všechny ty zlaté šrouby a skillpointy – to se prostě dozvíte „časem“. Což ale může být pro mnohé celkem pozdě…

Světlé stránky hry
  • krásná animace postav
  • dobrá grafika
  • výborný příběh (na plošinovku)
  • dost jednoduché
Temné stránky hry
  • chvílemi hra nestíhá natolik, že framerate klesá i pod 5 fps
  • dost jednoduché
  • nepříliš přitažlivé minihry
  • celé tomu něco chybí... Něco, co by vás u hraní OPRAVDU drželo

Abych to nějak shrnul… Ratchet and Clank JE dobrá hra. Opravdu se u ní budete bavit, navíc ve vizuálně přitažlivém prostředí. Sice tu a tam narazíte na něco, co vás může trochu odradit, jako například problémy s framerate nebo s neuvěřitelným množstvím šroubků, které budete potřebovat na to, abyste si koupili R.Y.N.O., což sice není nezbytné, ale (a obzvláště v závěrečné bitvě) extrémně užitečné. To jsou jen detaily.

Na druhou stranu ale celé hře chybí něco, co by vás u ní opravdu nutilo sedět hodinu za hodinou a snažit se ji projít na 100%. To něco, co teprve dělá z hraní dobré hry ten opravdový zážitek.

- Hele, Rečete?
- Hm?
- Myslíš na to, na co já?
- A jak to mám asi vědět? To záleží na tom, nač myslíš.
- No… Všiml sis, že v outru není VŮBEC žádný náběh na pokračování?
- No a?
- Ale nic. Jen že to se dneska už moc často nevidí.
- Jen se neboj – oni to už nějak vymyslí…

Grafika: 9/10
Zvuk: 6/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 7/10

Je to dobrá hra, to zas ne že ne… Ale mohla být i lepší.

Celkové hodnocení: 8/10

Diskuze (22) Další článek: Hot Wheels Bash Arena - recenze

Témata článku: , , , , , , , , , , ,