Recenze: Beyond Good & Evil - fantastická cesta do herního ráje

Letošní nebývale bohatá předvánoční úroda peckoidních titulů zdaleka není u konce. Po novém Prince of Persia přichází plodný francouzský Ubisoft s dílkem, od kterého nikdo nic nečekal - a možná právě proto se nejen pro nás stal asi největším a nejpříjemnějším překvapením letošního roku. Dámy a pánové, vítejte do světa hry Beyond Good & Evil!

Typ hry:  skvostný žánrový mix, jinak akční adventura
Minimální konfigurace: Windows 98/2000/ME/XP, Pentium II 600 MHz, 128 MB RAM, grafická karta 64MB RAM, DirectX 9.1, 8x CD-ROM, 1,7 GB na disku
Doporučená konfigurace: Pentium III 1.0 GHz, 256 MB RAM, grafická karta 128MB RAM, DirectX 9.1, 8x CD-ROM, 2,0 GB na disku
Testovací konfigurace: Athlon 2200+, 512 MB RAM, 128 MB graf. karta GeForce Ti 4200
Demoverze: stahujte zde (104 MB)
Výrobce hry: Ubisoft (
Distributor hry: Ubisoft (
Distributor hry v ČR: Playman (www.playman.cz)

Bylo nebylo, vlastně spíš nebylo než bylo, v jednom zapadlém koutě vesmíru si v klidu a míru rotovala planeta zvaná Hillys. Celá ta hrouda hlíny, všechny bytosti a příběhy, které se na ní kdy odehrály, jsou produktem týmu lidí, z nichž přímo čiší radost z tvůrčího myšlení. Vývojáři kolem designéra Michela Ancela, který se dnes konečně může bez skrupulí řadit mezi světovou herní špičku, stvořili moderní pohádku určenou zdaleka nejen pro malé i velké děti, ale stejně tak i pro dospělé a důchodce na smrtelném lóži, které může tahle hra vrátit do časů dětství a nechat je v klidu odejít tam, kam si zaslouží. To znamená do pekla!

Jade a čuník Pey`J

Mluvit v případě hry Beyond Good & Evil (dále jen BGE) o nějakém konkrétním žánru je navýsost zbytečné. Je to adventura, akce, arkáda, závodní simulátor, je to prostě dobrodružství, které prožijete jen jednou za čas. Stejně jako mnoho jiných současných her se i BGE obrací k ženské hrdince, která přeci jen slibuje trochu odlišný pohled na celou hru, než klasický prototyp chlapáckého bouráka alá Bruce Willis. Kozy se nažerou - feministky mají zas o důvod míň krafat - a vlk zůstane celý - vždyť je statisticky prokázáno, že hráči mužského pohlaví, pokud mají možnost, hrají raději za ženské postavy. Je to úchylka nebo vypočítavost? Každopádně se na heroiny většině z nás (přesně 96%) lépe dívá.

Ranní cvičení - takhle celé putování začíná * Nad tatrou sa blýská, hromy divobijů... * Kamenná tvář hlavní hrdinky

Tím jsem ale zdaleka nechtěl říct, že mladá reportérka Jade je další Lara Croft. Vlastně musím přiznat, že mi tak trochu připomíná jednu moji bývalou učitelku angličtiny, a to byla nějaká fůrie! Prvotní antipatie ale naštěstí brzy vymizely, protože Jade je ve své podstatě docela normální ženská, která prostě měla tu smůlu, že se celý ten humbuk musel odehrát zrovna kolem ní. A ta její exotická zelená rtěnka je navíc docela slušivá.

Konspirace

Příběh hry je postaven na jedné velké, ale opravdu VELKÉ konspiraci. Ve zkratce jde o to, že Hillyané už několik staletí vedou válku s vesmírnou rasou Fantomů, kteří pravidelně podnikají na planetu nájezdy (lépe řečeno nálety). Tak ostatně začíná i samotná hra - v obloze nad starým majákem, ze kterého Jade vybudovala útulek pro opuštěné děti, se z ničeho nic rozevře gigantický vír, ze které začínají vyletovat fantomové. Maják má ochranný štít, jenže když se ho Jade pokusí zapnout, ohlásí jí domovní systém, že byl odpojen přívod energie, protože zapomněla zaplatit účet za elektřinu. Jaké z toho plyne poučení? Nikde nezapomínejte platit účty! Náhoda je blbec. Co když si jednou fantomové vyberou vás?!

Štít... * ...nefunguje, co proboha budemedělat? * Snímek jako vystřižený z nějakého filmu

Ale zpět k příběhu. Pro Jade a její kouzelnou mlátící hůlku není pár fantomů a dokonce ani hlavní megafantomák žádný problém a celou situaci zvládne doslova levou zadní (jak to myslím se dozvíte v té části recenze nadepsané "Kung-fu? Žádný problém!"). Hned jak uštědříte slizoidnímu megafantomovi poslední ránu a jeho oko se rozprskne po celé podzemní jeskyni, objevují se obrněné jednotky Sektoru Alfa. To je vládou pověřená organizace pro boj s fantomy. Zjevuje se jako vždy - pozdě. Což samozřejmě neujde pozornosti Jadina nerozlučného společníka, prasečího strýčka Peyj`J [pejdžeje], jenž se zpříma a dřív než ze sebe Jade stačí něco kloudného vypravit pustí do přítomného televizního reportéra. Ten celou akci odpíská a vy se můžete opět vrátit k hraní.

Je to (jako) film

Celá hra je jedno velké filmové představení postavené na vynikajícím scénáři, který hráče do ničeho zásadně nenutí, nýbrž jen zlehka navádí přesně do těch míst, kde vás tvůrci chtějí mít. Jestli tam ale půjdete a splníte zadaný úkol, to záleží pouze na vás. Brzy zjistíte, že svět planety Hillys je živoucí dýchající organismus čerpající svou energii z bezbřehé fantasie svých tvůrců. BGE bývá často přirovnávána ke geniálnímu Outcastu - nejen originalitou prostředí, ale zejména po stránce hratelnosti.

Na pomoc nám jde strýček mluvící prase, hurá! * Dej mu Jade co proto! * Přívětivě lidská tvář strýčka Pey`Jeje

Jakmile se vypořádáte s fantomy a úlisným televizním reportérem, objeví se znovu problém nedostatku finančních prostředků, který je vlastně úvodní hybnou silou celé hry. S pomocí svých svěřenců zjistíte, že máte k dispozici fotoaparát, který můžete využít pro zachycování veškeré (říkám veškeré, myslím tím veškeré - zkuste někdy vyfotit i strýčka!) fauny planety Hillys - dostanete možnost si to odzkoušet takřka ihned. Za tyto fotografie, které posíláte do vědeckého institutu následně dostáváte nejen finance, ale postupem času také různé zlepšováky, jako například lepší objektiv s vyšším zoomem. Takovýmito minihrami je celá hra nabitá, což ještě více umocňuje už tak silnou atmosféru.

Nedlouho po incidentu s fantomy vás kontaktuje jistý tajemný, na první pohled značně bohatý muž, který vám za splnění poměrně jednoduše vyhlížejícího úkolu slíbí tučnou odměnu. Brzy ale zjistíte, že nic není takové, jak se to na první pohled zdá. Bohatý chlapík v limuzíně ve skutečnosti není bohatý chlapík v limuzíně, jednoduchý úkol není ani zdaleka tak jednoduchý a vůbec, že všechno je prostě jinak. Kontaktuje vás tajná odbojová organizace IRIS, která se snaží odhalit vládní spiknutí proti obyvatelům planety. A vy jí v tom máte pomoct.

Cestování světem i mimo něj

Nasedáte do vznášedla a vydáváte se do hlavního města, kde sídlí centrála IRIS. Už jen dostat se tam je zábavné dobrodružství samo o sobě, teprve při pohledu na vůdce celé skupiny zjistíte, kde všude se autoři inspirovali - Matrix a Pátý Element jsou jen některé fontánky inspirace, kterých se plnými doušky napojili. Celé město navíc připomíná Benátky, jelikož je propleteno sítí vodních kanálů, kde se mimo jiné pořádají například také závody. Nebudete ale závodit jen tak pro nic za nic, pokud zvítězíte, získáte perlu - což je asi nejcennější platidlo na planetě, získáváte jej také z nepřátelských bossů, jako byl megafantom na začátku, a můžete si za ně kupovat vylepšováky pro své vznášedlo (nové motory, zbraně, štíty, výběr je široký). Za druhé a třetí místo je peněžitá odměna, která se taky hodí.

Uff, neměla jsem to s tou tequilou tak přehánět * K otevření dveří je třeba otisk prasečí tlapy (?) * Vznášedlo potřebuje ze všeho nejdříve spravit - hurá do vodní garáže!

Nespi, Pey`Jeji! * Svůj pohyb po planetě můžete sledovat na této mapě, odkud máte přístup také do inventáře a seznamu zpráv * Voda je udělaná opravdu nádherně

Další cesta vás zavede například do obrovské vládní továrny či základny Alfa Sektoru, kde si mimo jiné procvičíte umění hry na schovku - s těmi vládními vojáky nemá ani trochu domluva, takže je lepší se jim vyhýbat. Kdyby se vám to někdy přeci jen nepodařilo, nepropadejte panice, na speciálních terminálech, kde si můžete číst různé vzkazy třeba od svých spolupracovníků z IRIS, se také dá jednoduše ukládat pozice. To by naštěstí nemělo být potřeba příliš často, protože obtížnost BGE je skvěle vyvážená a jen málokdy se podaří protivníkovi zasadit vám nebo vašemu společníkovi smrtící úder. Zdraví sobě i společníkům můžete nejen doplňovat, ale také rozšiřovat - samozřejmě za patřičný finanční obnos. Tady to trochu, ale opravdu jen trochu zavání RPGčkem (zdraví je vlastnost, kterou je možné vylepšovat), nicméně autoři celý systém doplňování zdraví opět zvládli na jedničku.

Jak jsem řekl, dialogy bývají sice stručné, ale k věci a navíc i vtipné * Není nad pořádnou plýskanici * V kanálech mezi domy se můžete prohánět tryskem svým vznášdlem (má dva módy jízdy)

Kung-fu? Žádný problém!

Zdání klame. Ačkoliv vypadá Jade jako křehká dívka, ve skutečnosti vládne bojovým uměním, které se směle vyrovná nejlepším matrixovským choreografickým kouskům. Když s někým bojuje, je to jako balet - ruka, noha, hůl, noha, ruka, prostě nádherná podívaná. Zato strýček Peyj`J, to je správný hromotluk. Téměř celou dobu hry ovládáte dvě postavy - tou hlavní je Jade, strýček Pey`J a později i další slouží spíše jako podpůrná berlička (v dobrém smyslu tohoto slova) sloužící k plnění některých úkolů.

Důkazem obrovské kreativity tvůrců je například i způsob, jakým se ve hře zadávají hesla. Protože BGE je primárně určena pro konzole, bylo nutné vymyslet, jak za pomoci gamepadu psát písmenka a čísla. V honbě za originalitou přistoupili vývojáři k odvážnému kroku, kdy jsou písmenka abecedy a čísla uspořádána do spirály, po které za pomoci gamepadu jezdíte nahoru a dolů. Nevěřili byste, jak je to rychlé, efektní a především novátorské. Samotné ovládání postav je šité na míru konzolím a gamepadu, každopádně na PC konverzi si poměrně rychle přivyknete.

• Bezchybné skloubení několika žánrů
  • Kouzelná atmosféra moderní pohádky
  • Smysluplné postavy, vtipné dialogy (a obráceně)
  • Obrovský, živoucí svět planety Hillys
  • Hudební doprovod
  • Grafické zpracování
  • Veskrze lineární příběh (a co?)
  • Krátké (fňuk)
  • Hardwarová (ne)kompatibilita

Nikdo není dokonalý

Ani tahle hra. Těžko bych něco vytýkal nádherné, barevné, pohádkové grafice, která velkou dávkou spoluvytváří hutnou atmosféru (engine je ten samý jako v novém Prince of Persia: Sands of Time, o kvalitách téhle gamesky se můžete přesvědčit v naší recenzi), natožpak hudbě, vždy stylové a přesně zapadající do daného prostředí nebo lokace. Co však nelze opomenout, to je žalostná a zároveň bolestná nekompatibilita s grafickými kartami nVidia a totální nefunkčnost či jen omezený chod BGE na vybraných, nejspíš samotným ďáblem vytipovaných, konfiguracích. Oficiální fóra jsou plná nejrůznějších stížností, rad a návodů, jak tady a támhle hru zprovoznit, nicméně nejlepším řešením je stažení nově vydaného patche (Doupě, 5,3 MB).

Ancel se znovu vytáhnul

koupit
Pořiďte si tento vánoční hit v našem nově otevřeném internetovém obchodě za zvýhodněnou cenu 849,- Kč! Pro více informací o hře klikněte sem. Nabídku dalších titulů naleznete na adrese vltava.doupe.cz.
Francouzský designér znovu ukázal světu, že země galského kohouta oplývá nejen obrovskými lány vinné révy, ale i životaschopným herním průmyslem, jehož jádro tvoří lidé kreativní, neobávající se zavádět nové postupy. Beyond Good & Evil je skvělá zábava - sic poměrně lineární a ne zas až tak dlouhá, jak bychom si možná přáli. Ale vzhledem k ceně, za kterou se tady prodává (849,- Kč v našem obchodě doupe.vltava.cz) nemůžu jinak než doporučit tuhle hru jako dokonalý dárek pod stromeček. Pro malé, mladé i staré, prostě a jednoduše všechny!

Zvuky: 9/10
Hratelnost: 10/10

Dlouho jsem přemýšlel, proč nezvolit nejvyšší hodnocení. Vyjma technických problémů jsem na nic nepřišel. Ale co, zapomeňte na technické problémy, tahle hra je prostě dokonalá!