Recenze: Daxter – z poskoka hrdinou

Je to tady, hra, kvůli které by stálo za to si pořídit PSP. Daxter kašle na Jaka a prožívá si zábavné a strhující dobrodružství na vlastní chlupatou kůži. A vy uděláte jenom dobře, pokud se k němu připojíte. Konečně totiž uvěříte, že tento handheld se opravdu může nazývat PS2 do kapsy.

Karel KališPlatforma: PSP
Žánr: Arkáda
Multiplayer: Ano
Výrobce: Ready at dawn
Vydavatel: SCEE
Vydavatel v ČR: Sony (

S povedenou a fanoušky oblíbenou sérií se těžko loučí. Můžete sice pokoušet štěstí a dojit zlatou krávu stále dokola, ale s největší pravděpodobností se dříve nebo později dočkáte jen zkyslého mléka, které s odporem vylijete do odpadu. A tak máte jen několik možností, jak vydělat na úspěšné značce bez toho, aniž se dočkáte nebezpečí nastavované kaše. Jedno takové řešení zní spin-off, neboli jakási vedlejší větev. Prostě vezmete nejoblíbenější postavu z daného dílka a kolem ní vystavíte nové prostředí, postavy a události. Ideálním příkladem poslouží v současnosti startované vysílání seriálu Joey, jenž je právě spin-off oblíbených Přátel. Většině z vás už určitě svitlo, kam tímto mířím. Přesně tak, Daxter by se dal snadno popsat jako vedlejší větev výborné série Jak & Daxter (později už jen Jak).

Velké potíže v malém Haven City

Pokud jste měli tu čest nechat protáčet v mechanikách vašich PS2 první dva díly Jaka, budete se cítit jako doma. Daxter je to totiž vklíněn mezi konec prvního a začátek druhého dílu. Oba hlavní hrdinové se teleportují do Haven City, kde toho hlavnějšího hrdinu (myslím Jaka) zajmou místní ozbrojené složky a po dobu následujících dvou let na něm provádějí zvláštní pokusy. A co dělal mezitím oranžový blesk Daxter? Většinu času se flákal a bavil štamgasty místních náleven hrdinskými historkami vycucanými ze samých konečků jeho chlupatých tlapek. Ovšem tato téměř dvouletá dovolená končí v okamžiku, kdy se ne zcela záměrně dostává do služeb místního deratizátora jménem Osmo, který je shodou nějakých zvláštních okolností posledním čističem brouků v celém městě. A to se zrovna ocitá v největším zamoření škodlivým hmyzem za celou svoji historii. Náhoda? To by si myslel jen ten největší naiva.

Kola příběhu posouvají vpřed povedené a vtipné scénky, jak už je v sérii zvykem, bohužel jich tentokrát není tolik. V Jakovi 3 následovaly krátké filmečky téměř po každé úrovní, v Dexterovi se další porce příběhu dočkáte zhruba po každém čtvrtém splněném levelu. Osobně mě to poměrně mrzí, protože plynulé a hojné dávkování děje jsem považoval za jeden z největších kladů série. Tentokrát je situace slabší, ale i tak vás dokáže příběh přitáhnout a nutí pokračovat v odhalování zlotřilých plánů Metal headů. Navíc po cestě potkáte pár známých a několik nových sympatických postav a o zábavu bude postaráno. Sám Daxter hraje prim a je vtipnější víc, než kdy předtím.

Co se týče herního stylu, titul se přiklání k většímu důrazu na skákání po plošinkách po vzoru prvního dílu, na místo akčnějšího stylu obou následujících pokračování. Ovšem z nich zůstaly zachovány některé aspekty, jako možnost volného pohybu po Haven City (tentokrát notně osekaného kvůli nižšímu výkonu PSP) a používání různých druhů vznášedel a podobných dopravních prostředků. Stejně tak se těšte na tradičně absolutně brilantní level design, plný nápadů a často se střídajícího prostředí. Lov brouků  Daxtera zavede na různá místa, jako třeba staveniště, přístav, rybárnu, hotel, ale podívá se i do různých lokací mimo industrializované prostředí Haven City. Navíc se často střídají i zadávané úkoly, někdy musíte zničit daný počet brouků, získat nějaké předměty, dostat se na konec úrovně, ale dočkáte se i pár soubojů s bossy a pár roztodivných misí za kniplem vznášedla. Postup hrou je sice poměrně dost lineární, ale borci z vývojářského studia Ready at dawn přisypali celou řádku různých hádanek a problémů, které hru osvěžují. Ať už se jedná o hackování počítače, manipulaci s tlakovými uzávěry, rozpouštění kostek ledu, přeskakování z jednoho jedoucího metra na druhé, či jinou podobnou kratochvíli, vždy se budete královsky bavit a kroutit hlavou nad fantazií autorů.

Která jim ovšem lehce došla při vymýšlení deratizátorského nádobíčka hlavního hrdiny. Daxter začíná s obyčejnou elektrickou plácačkou na hmyz budoucnosti. Později se mu dostane do tlapek rozprašovač insekticidů, který časem může vylepšit na plamenomet či jakési sonické dělo. A to je vše. Trochu variability přidává efektně vypadající systém comb s plácačkou, s niž se lze naučit i nové údery. Ale i tak je arzenál chudší, než jsme byli zvyklí. Ovšem Dexter má být v první radě plošinovkou, a tak čtyři zbraně vlastně stačí. Navíc si můžeme připočíst fakt, že rozprašovač má ještě další funkci a pomáhá v překonávání překážek. Daxter totiž může na krátký okamžik několikanásobně zvýšit tlak kapaliny a hned je na světe jakási primitivní verze jetpacku. Něco podobného, ovšem na vodu, měl i Mario v Super Mario Sunshine.

Hra se vypořádala s absencí jedné analogové páčky na výbornou, ovládání se nedá takřka nic vytknout. Daxter dokáže skákat jednoduché i dvojité skoky, chytat se okrajů, vozit se po různých trubkách a zvládá ještě pár dalších triků. Chvíli vám možná bude trvat si zvyknout na ovládání nadnášení pomocí pseudo analogu PSP, ale v okamžiku mistrného zvládnutí tajů ovladače vám nebude dělat problém se dostat přesně na to místo, kam jste měli namířeno. Pokud vám v tom tedy nezabrání kamera, která se dá sice snadno korigovat pomocí tlačítek R a L, ale v pár případech má tendence se naprosto zbláznit.

Volte zábavu, volte Daxtera

Kromě těchto drobností nemá Daxter slabých míst a hraje se naprosto pohádkově. Navíc u něj můžete vydržet opravdu dlouhou dobu. Ve hře narazíte na stará známá precursors eggs, která najdete roztroušena po úrovních a dostat se k některým dá vážně zabrat. Pokud jich nasbíráte určitý počet, odemknete si některý z celé palety bonusů, jako např. cheaty, masky, různé ukázky a podobné drobnosti. Mimo to se dá Daxter propojit s PS2 a hrou Jak X. Ovšem za nejlepší odměnu považuji speciální minihry, které se odemknou po každé stovce nalezených vajec. Všechny se odehrávají ve snech oranžové lasičky, nebo co je vlastně Daxter za zvíře, a parodují známé filmy. Čeká vás souboj se zástupem agentů Smithů ale Matrix, zahrajete si i na Statečné srdce, Indiana Jonese či Gandalfa. Všechny tyto minihry sice více méně fungují na podobném principu, kdy musíte mačkat včas správná tlačítka, ale i tak si u nich užijete spoustu zábavy. Navíc se za jejich úspěšné splnění hlavní hrdina naučí nějaký nový útok, zvýší se mu počet životů atd.

Výbornou hratelnost jen podtrhuje naprosto špičková grafika, která by snesla srovnání i s bratříčky z PS2. Animace a modely obstojí na výbornou, lokace jsou variabilní, detailní a velmi rozlehlé. Některé exteriéry vážně dokáží vyrazit dech. O tom, že se můžete volně pohybovat po Haven City jsme se už rozepisoval a když dodám, že veškeré nahrávací časy jsou nulové, dostáváme zatím nejlépe technicky zvládnutou hru na PSP. Zvlášť, když se podařila i hudba a všechny zvukové efekty. A musím se zmínit i o perfektním dabingu, hlavně u Daxtera, jehož mluví stále stejně skvěle zvolený hlas. Prostě lahůdka.

• Úžasný Daxter
  • Úžasná grafika
  • Úžasná hratelnost
  • Úžasná hra
  • Občas kamera
  • Málo příběhových animací
  • Kolísající frame-rate

K dispozici je i multiplayer, ovšem ve formě speciální bojové hry s brouky, které nalézáte během hlavní hry. Funguje na principu kámen-nůžky-papír a jedná se o zábavnou hříčku, jenž si můžete vyzkoušet jak proti kamarádovi, tak počítačem řízenému oponentovi. Daxter se prostě povedl na jedničku a to na něm pracovalo jiné studio, než původních her. Ovšem samotní Naughty Dog  jim dělali podporu. Jedná se o nesmírně zábavnou a hratelnou plošinovku se spoustou nápadů, která by si měla najít cestičku ke každému majiteli PSP. Protože až u Daxtera naplno uvidíte, co tahle přenosná PS2 vlastně dokáže.

Grafika 9/10
Zvuk: 9/10

Zábavná, nádherná a trvanlivá plošinovka se sympaťákem v hlavní roli. Důstojný nástupce špičkové herní série z PS2.