Recenze: Kameo: Elements of Power – next-gen pohádka

Kameo. Pokud se trochu staráte o next-gen konzole, jistě vám jen při tomto slově přejede mráz po zádech, zatajíte dech a očekáváte skvělou hru. Jen vstupte dále a podívejte se, jak se Rare povedlo udělat pohádku nejen pro děti.

Karel KališPlatforma: Xbox 360
Paměťová karta: 99 kB
Analogové ovládání: páčky
Vývojář: Rare
Distributor: Microsoft

Druhý pokus od Rare

Jestli jsem se na nějakou hru z launchové palety pro Xbox 360 těšil, jednalo se kromě Perfect Dark Zero o Kameo. Na PDZ jste si mohli přečíst recenzi nedávno a dnes se podíváme na zoubek hře Kameo. Obě pocházejí od vývojářského týmu Rare, což jsou jedni z vůbec nejoblíbenějších herních týmů. Svoje zlaté období si užili na Nintendu 64 s tituly jako GoldenEye, Perfect Dark či Conker. Od Microsoftu se tedy jednalo o mazaný tah, když se Rare rozhodli koupit. Což se ukazuje zrovna teď, protože oba jejich nové tituly na Xbox 360 patří mezi velmi silná lákadla, proč zainvestovat svoje peníze do nové herní krabičky od Microsoftu.

Deep Blue vás zavede pod hladinu * Vidíte ten šílený výraz? * Roztomilá zrůdička

Už vás úplně slyším, jak křičíte, ať přestanu konečně plácat nesmysly a řeknu něco o grafice, kterou se pyšní hry nové generace. Ale to si ještě chvilku musíte počkát, každý přeci ví, že grafika ve hrách není tím nejdůležitějším. :) I když pravda, začátek hry je vyloženě postaven na snaze nechat hráče zírat na obrazovku s otevřenými ústy a vypoulenýma očima. Hlavní hrdinka, sličná elfka Kameo s dlouhýma ušima a krátkými šaty, se probíjí polorozbořeným zámkem, všude hoří ohně, katapulty vás bombardují a na obloze se prohání doslova mračno draků. Do toho se vás vrhají nechutně detailní trollové, kteří vypadají tak věrně, že skoro cítíte jejich nechutný pach.  Kameo však ovládá starobylé síly, jenž dovolují vtělovat se do elementálních válečníků a v boji toho náležitě využívá a s lehkostí se probíjí zámkem.

Každý umí něco jiného, někdo šplhat... * ...jiný natahovat chapadla * Kameo uprostřed války

No, vlastně jak lehce, to už záleží na vás. Hra vás totiž rovnou hodí doprostřed akce a vy se na začátku ocitáte poměrně zmatení a dezorientovaní. Vůbec netušíte, co se děje, proč jste se ocitli v zámku a co máte vlastně zatraceně dělat? Postupně se tedy seznamujete s ovládáním, zkoušíte, co Kameo dokáže a jak využívat převtělování do bojovníků. Úvod slouží zároveň jako tutoriál, který vás přesně navede, co dál udělat a tak pokračujete útrobami zámku. Později narazíte na prvního bosse, zjistíte, že máte bojovat proti své sestře zlé sestře Kalus, která zajala vaší rodinu. Ovšem než si to s ní stihnete rozdat, obří trolí král Thorne z vás doslova vymlátí vaše síly a vy se až teprve teď ocitáte na začátku.

Po lišákovi elfka

Úvod do hry se chlapcům moc nepovedl, vypadá sice impresivně, ale nechá vás značně zmatené a toho vyplývají i nic moc první dojmy. Zdá se mi, že úvodní pasáž v zámku přidali až později, protože sice narazíte na tutoriál, jak využívat vlastnosti bojovníků, ale rady, jak pohybovat kamerou, či postavu a celkové základy se naučíte až  po této pasáži. Což už je k ničemu, neboť bez toho by jste se dál nedostali. Po trochu opožděném úvodu do hry zjistíte o co jde a vyrážíte na svoje dlouhé putování za dobrodružstvím. Hned v úvodu získáváte magickou mluvící knihu, která slouží jako rádce, a  primární úkol: dostat zpět elementální bojovníky a zachránit členy rodiny. A samozřejmě naplácat zlobivé sestřičce a vůbec všem, kteří si to zaslouží.

Pohádková grafika * Železný trol dá zabrat * Detailně odporní

Kameo by se velmi snadno dala přirovnat ke Star Fox Adventures, kterou spáchali Rare ještě na Gamecube. A ještě snadněji k Zeldě, kterou je i Star Fox zcela viditelně inspirován. Ocitáte se uprostřed rozsáhlého světa, který se vám postupně odemyká tak, jak získáváte nové síly. Zpočátku pobíháte po kouzelně vypadajícím Enchanted Kingdom – vaší domovině, ale později se dostáváte do Badlands, obrovské pláně z které vedou cesty na všechny důležitá místa. Zatímco Enchanted Kingdoms jsou hotovým rájem na zemi, plným bujné vegetace, roztomilých elfů a pestrých barev, na rozsáhlých pláních v Badlands probíhají neustálé boje. Obrovské armády trolů bojují s obránci Enchanted Kingdom a do toho se proháníte s hlavní hrdinkou na koni a snažíte se prorazit bojujícími zástupy. Přesně tak, vzhledem k rozsáhlosti plání se kůň jako ideální dopravní prostředek.

Áá mrak, teda drak * Hlavní hrdinka v celé kráse * Z očí do plamene

Ovšem před každým východem z Badlands musíte sesednout a do další lokace projít hezky po svých. Celá hra se tak vlastně dělí na jízdu koňmo z jedné lokace do druhé a následného překonávání různých hádanek, překážek a prozkoumávání lokací už pěkně po svých. Elementální bojovníky získáváte různými způsoby, některé získáte od svých příbuzných po jejich osvobození, jiné v sobě ukrývají Stínoví Trolové a ti je dobrovolně nevydají. K soubojům s troly bych měl drobnou výtku, princip jejich porážky je sice vždy stejný, ale více mi vadilo neustálé používáni jedné animace na začátku každého boje. Ovšem tento pocit deja vú spolehlivě rozežene získání nového bojovníka, protože kolem nich se točí celá hra. Dokonce jsou snad užitečnější než hlavní hrdinka.

Ohněm, vodou, kamenem

Samotná Kameo totiž toho moc neumí, skákat, vznášet se a kopat. Většinu hry tak strávíte v podobě některého bojovníka. Jak už jsme řekl, je jich deset a každý je unikátní. S každým novým získáte možnost překonávat překážky, které vám předtím bránili v postupu. Ať už se jedná třeba o draka Asha, jehož plamenem si otevřete nejednu cestu, nebo roztomilého Major Ruin, který se dokáže schoulit do klubíčka a vyškrábat se na spoustu nedostupných míst, či vodního Deep Blue, jenž vám umožní se pohybovat pod vodou. Každý z bojovníků se hodí i proti jiným protivníkům, na ohnivé skřety platí voda, travní zrůdičky spolehlivě spálí oheň.

Kdo vidí hlavní hrdinku? * Světelnými efekty se nešetří * Královský palác vyrazí dech

V každé úrovni se tak měníte z jedné podoby na druhou, přesně podle potřeby. Postup hrou nestaví na žádných těžkých problémech, cesta vpřed je většinou jasná a pokud se vám podaří zabloudit, mluvící kniha Wotnot vás navede na správnou cestu. Většinou se ale stačí pořádně rozhlédnout po okolí. Těžším oříškem bývají boje s bossy, kdy musíte přijít na jeho slabé místo a následně toho správně využít, ale i u bossů Wotnot poradí. Možná díky přílišnému vodění za ručičku se dostanete na konec hry poměrně brzy, stačí nějakých deset hodin a je po zábavě. Příliš délku hry nenatáhnou ani různé vedlejší úkoly, ani kooperativní multiplayer pro dva hráče. Na Xbox Live naleznete pár oblečků pro hlavní hrdinku. Něco času se dá strávit hledáním ovoce, protože díky němu se dají získávat nové útoky pro vaše pomocníky.

Ovládání přejde okamžitě do krve, je snadné a intuitivní. Na čtyřech základních tlačítkách můžete mít nastavené tři pomocníky, na čtvrtém je vždy Kameo. Ovšem k dalším potvůrkám se dostanete pomocí příjemného kruhového menu, stačí některé z tlačítek jen podržet chvíli déle.  Veškeré útoky a většina akcí se provádí triggery. Levým analogem se pochopitelně pohybuje, pravý koriguje kameru, což se dost často hodí. Práce kamery totiž není ideální. Ale nejedná se o žádný kritický nedostatek.

Nová generace se předvádí

Konečně se dostáváme k tomu, co vás všechny primárně zajímá. Jak vypadá next-gen grafika? Po pravdě, je moc pěkná. Textury detailní, modely vypadají nádherně, světelnými efekty se nešetřilo a voda je kapitola sama o sobě. Na obrazovce se klidně mohou prohánět stovky postav, občas to taky dělají, a frame-rate neklesne ani o snímek. Kameo je neuvěřitelně roztomilá, úžasně se vznáší a vypadá jako živá. Stejně jako všechny ostatní postavy. I ti hnusní trolové jsou ve skutečnosti hezcí. Lokace se střídají od pohádkově nádherných exteriérů a interiérů, přes různé jeskyně, zatopené chrámy, ledové skály atd. a vždy je na co koukat. Hra vypadá skvěle i na normální televizi, ale kvalitní HDTV posune zážitek zas o něco jinam. Výborný dojem doplňuje orchestrální hudba, podtrhujíc tak epický rozmach příběhu. Dokonce se v některých scénách dočkáte i chorálů. Dabing je na úrovni, zvukům se též nedá nic vytknout.

• Hratelnost
  • Nápaditost
  • Úžasná grafika
  • Elementální bojovníci
  • Výborná  hudba
  • Docela krátké
  • Místy kamera
  • Matoucí začátek

Kameo přináší naprostou kouzelný zážitek. Skvělá hratelnost je jenom podtrhovaná nádhernou grafikou a podařeným hudebním doprovodem. Během hry narazíte na spoustu skvělých scén, které vám zůstanou dlouhou dobu v paměti. S každým novým elementálem dostává hra koňskou dávku nové energie do žil, takže hra pěkně plyne bez nějakých zádrhelů a pocitu stereotypu. Jen ta porce mohla být o něco větší. I tak se rozhodně jedná o aspiranta na koupi k vašemu novému Xboxu 360. Rare zase dokázali svoje umění tvořit výborné hry.

Zvuk: 9/10

Neuvěřitelně zábavná a nápaditá hra, kterou ještě vyzdvihuje výtečné technické zpracování. Definitivně jedna z nejlepších startovních her na Xbox 360.

Celkové hodnocení: 8,7/10