PC | Recenze | Akce | RPG

Recenze: Mount&Blade: Warband – když se datadisk podaří

Znovu do sedla, znovu dobývat hrady a srdce krásných dam. Otravné to znovu ale v žádném případě není.

Mount&Blade se v poslední době dostává nevídané pozornosti – zejména kvůli tomu, že v krátkém sledu vyšlo před týdnem recenzované Ohněm a mečem a dnes Warband. Vypadá to jako marketingová sebevražda, vždyť který rozumný prodejce by si drobil potenciální kupce mezi dva tituly? Leč, sebevrahů je, jak je vidno, v Tale Worlds hodně. A zrovna za Warband by si zasloužili takřka líbat ruce, nohy a podobné nemyté končetiny, protože za pět set korun servírují náramné pošušňáníčko.

Warband je totiž samostatně spustitelný datadisk, který již tradičně nabízí to, co celá série – svobodnou volbu a možnost stát se tím, čím ve středověkém světě chcete. Což samotné by ale na zcela novou hru nestačilo, ostatně, o tom jste se mohli přesvědčit u již zmíněného Ohněm a mečem, jenž se dalo označit za pouhou modifikaci s přidáním palných zbraní.

Warband zbytečně neexperimentuje s novým druhem zbraní, ale piluje už tak skvěle fungující systém

Warband si proto do středověku přináší něco málo navíc, zbytečně neexperimentuje s novým druhem zbraní, ale piluje už tak skvěle fungující systém.

Proto je i začátek hry zoufale povědomý, stejně jako tvorba postavy, kde už si ale možná drobných odlišností povšimnete, abyste pak zůstali překvapeně zírat na kompletně předělanou mapu Caladrie, která však částečně připomíná původní svět. V jednom ze zákoutí této mapy se pak objevuje nová frakce s celým územím, která nebezpečně připomíná Egypt. Jinak to ale ve Warband funguje trošku jinak - obvykle se totiž ke známému přilepí něco nového, avšak stejně dobře fungujícího.

Vyražte si s dámou

Týká se to třeba dobývání srdcí dam. Kde bylo v původní hře možno z dámy vymámit pouhé informace nebo přímluvy u lordů, se dnes dá vlézt i do chomoutu, čímž se váš hrdinný rek dostane pod pantofel i do šlechtických kruhů.

Kde bylo v původní hře možno z dámy vymámit pouhé informace nebo přímluvy u lordů, se dnes dá vlézt i do chomoutu

Avšak běda vám, běda vám, pokud vás u slečny načapá její otec/bratr/opatrovník/podobné individuum, jimž se nebude moc líbit, že s jejich chráněnkou spí potulný žoldák. To se vám pak strhne mela i na meče, kde budete muset prokázat, že se za svou lásku umíte rvát.

Vylepšení se pak rovněž dostalo i výhodám vyplývajícím se šlechtického stavu. Správa vesnice, dobývání hradů a další veselosti se dočkaly drobných úprav, které zvyšují funkčnost daných prvků a zejména u hradů i citelně zlepšují atmosféru celé bitvy. Bez zajímavosti rovněž nezůstává, že do hry byl přidán multiplayer, který je sice na rozdíl od celé hry pouhou řezanicí recyklující nápady a herní módy jiných her, ale již zmíněné dobývání hradů je s přáteli poměrně dobrou zábavou.

Funguje zde i systém postupného nakupování výbavy po vzoru Counter-Strike, takže o akční zábavu je postaráno. Je trochu škoda, že se do multiplayeru nedostalo něco z taktiky a strategie, jíž tentokrát můžete uplatnit už podstatně lépe, než v původním titulu a to zejména díky rozšíření počtu příkazů a dokonce i celkem přehledného velitelského menu. To se tak využití dočká spíše v taktických bitvách ve hře jednoho hráče, kdy budete čelit lehké přesile, nebo zkrátka budete chtít zachránit pár životů svých vojáků.

Ten obličej je mi povědomý

Novinek se pak dočkáte i v rámci herního obsahu, kde bylo do hry konečně přidáno několik nových úkolů, stejně jako potěší i pár nových skladeb pro vaše zmlsané uši. Méně pak potěší již před dvěma lety zastaralá grafika, která se sice dočkala kosmetických vylepšení, ale přesto je pro technofilní hráče již dávno za zenitem. Je pak až s podivem, jak často se vám stane, že se hra i na vcelku solidní grafické kartě začne cukat a framerate padne až někam do hlubin 15 FPS. Což je všechno, jen ne hezké.

Vyjmenovávat všechny novinky by bylo nejen na dlouho, ale také k ničemu. Pokud vám středoveký svět, kde si můžete dělat co chcete (když se poperete s jeho drsnými pravidly) sedl, neváhejte a pro Warband si do obchodu zaběhněte, protože vaší oblíbenou hru rozšíří. Pokud jste dosud s Mount&Blade tu čest neměli a myslíte si, že by to mohlo být dobré, neváhejte také – rozdíl v ceně není tak velký, aby se vyplatilo kupovat původní titul.

Žánr: Akce | středověké RPG
Výrobce: Tale Worlds | Webové stránky hry
Začátek prodeje: duben 2010