Recenze: Rollercoaster Tycoon 3

Představte si, že zdědíte milión, a místo abyste jej investovali do akcií a rozmnožili tak své jmění, rozhodnete se postavit si zábavný park. Zdá se vám to zajímavé? Pokud vás snad někdy něco takového napadlo, je dobré se na takovýto podnik dobře připravit. A právě Rollercoaster Tycoon 3 je jednou z možností, jak to udělat.

Platforma: PC
Typ hry: tycoon
Multiplayer: ne
Minimální konfigurace: Procesor 1 GHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: Procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 128 MB 3D karta
Testovací konfigurace: Athlon XP 3200+, 512 MB RAM, Ati Radeon 9600 128 MB
Výrobce: Frontier Developments
Vydavatel: Atari (
http://www.atari.com)
Distributor v ČR: Seven M
Homepage:
http://www.atari.com/rollercoastertycoon/europe/uk/

Těžko byste hledali milovníka budovatelských strategií, kterému by se v poličce neválel klenot od Chrise Sawyera. Pro ty méně znalé, mluvíme zde o špičkovém tycoonu, v němž je hráčovým cílem postavit co možná nejlepší zábavní park. Jeho jméno zní Rollercoaster Tycoon a rozhodně se neukázal být pouhou kopií svého staršího konkurenta – Theme Park. S jistotou se však dá tvrdit, že oba tyto tituly patřily ve své době k nejprodávanějším hrám a oba se dočkaly pokračování. Rollercoaster Tycoon, ač je o pět let mladší, vstupuje již do své třetí fáze, zhruba s těmi stejnými taháky jako Theme Park World, tedy především s kompletně 3D prostředím.

   

Klid před bouří * Tak tady už do smíchu nikomu není * Všechno je vzhůru nohama

Poměrně slušná skepse zavládla ve chvíli ohlášení Rollercoaster Tycoonu 3, které s sebou přineslo i oznámení jména vývojářské společnosti, jíž se stala Frontier Developments a ne již samojediný Chris Sawyer, duchovní otec předchozích dvou dílů. Ten se totiž musel věnovat pracím na svém novém projektu Locomotion a práce na své komerčně nejúspěšnější značce svěřil starému příteli Davidu Brabenovi, šéfovi zmíněného Frontieru a také tvůrci opěvovaného Elite. Zda je podobně zručný i v žánru tycoonů, si povíme na následujících řádcích.

Trojka jako 3D

Na první pohled nejviditelnější změnou je přidání třetího rozměru. Už bylo také načase, jelikož používaný 2D engine byl opravdu hodně daleko za svým zenitem a 3D, ať chceme či ne, prostě hýbe světem, také prodává, navíc s sebou přináší spoustu nových funkcí a v neposlední řadě vypadá i dost dobře, což o Rollercoaster Tycoonu 3 platí trojnásob. S volně pohyblivou kamerou není problém dělat doslova cokoliv a stupeň zoomu je vskutku úchvatný.

Již o něco méně fantastické je to, co při maximálním přiblížení uvidíte. Celkem logicky totiž nebylo možné vytvořit všechny návštěvníky parku s dostatečným počtem polygonů, takže každému z nich bylo dáno do vínku jen tolik, aby je všechny dohromady procesor s grafickou kartou levou zadní spočítal. To se také povedlo a jako příjemná odměna za sníženou porci detailů se hra hýbe až neuvěřitelně plynule i na dnes již průměrných strojích. Výjimkou jsou přechody dne a noci či změny počasí, kdy se RCT 3 tak trochu škubne. Pozitivem návštěvníků budiž alespoň to, že z jejich obličejů můžeme vyčíst jejich aktuální psychický a často i fyzický stav. Obzvláště (ne)příjemný pohled je na známé vrhače šavlí.

   

Tyhle atrakce jsem nikdy neměl rád * Krásný park s ještě hezčí dráhou * Touhle dráhou by vzal zavděk i sám velký mistr Schumacher

Na druhou stranu, pokud hrajete při středním přiblížení (a věřte, že tento pohled je zdaleka nejpoužívanější), vypadá vše naprosto úchvatně a především krásně barevně. Na mnohé atrakce je tak doslova radost pohledět, naštěstí nemusí zůstat jen u toho. Stejně jako u již zmíněného Theme Park World se zde nabízí možnost tzv. Coaster Cam, kdy jste na vyžádáni posazeni do jakéhokoliv vozíku horské dráhy či vybraného kolotoče a můžete si jeho efekty užít na vlastní kůži a posoudit tak, zda zákazníci nadávají oprávněně na jeho hrůznost.

Za jízdy se můžete rozhlížet, dělat fotky či bleskově přesedat do jiných vozíků. Musíte se ale rozloučit s vnějšími efekty jako jsou fyzikální síly. Ty na vás ve hře nebudou působit ani na té nejstrašlivější horské dráze a pokud vyhledáváte právě je, mnohem lepší volbou bude několik jízd na skutečném řetízkáči. Kouzlo Coaster Camu však spočívá v něčem úplně jiném.

Peněz jako želez

Ano, stavění atrakcí patří k největším lákadlům hry, vždyť kdo by takovou možností dobrovolně pohrdl? Na výběr je sice ohromná spousta již představěných drah, které se třídí do jednotlivých celků, ovšem vlastní bývají přeci jen zajímavější a také k nim člověk získá určitý vztah poté, co se dlouhé hodiny patlal s vhodným napojením a následným laděním, jelikož testovací jízda dost často prokáže fatální nedostatky. To je ale docela špatně proveditelné, protože interface nějakému většímu předělávání není zrovna dvakrát nakloněn. Nechci sice říci, že by házel klacky pod nohy, ale budování je prostě dosti problematické.

   

To jsou ale pěkné holčičky, není-liž pravda? * Park určený spíše k romantickým procházkám * Osamělá dráha kdesi v horách

Naštěstí vám při něm neutíká nic pod rukama – plynutí času se po jeho dobu zastaví, tudíž není kam spěchat. V neposlední řadě je třeba říci, že stavba vlastních děl není z nejlevnějších a nejdříve byste měli sehnat dostatečný kapitál z menších karuselů, aby pak nedošlo k nepříjemné situaci, kdy vám chybí peníz na pár veledůležitých dílů. Odměnou budiž možnost uložit si vystavěnou atrakci do seznamu a dále ji pak používat.

Druhů atrakcí je obrovská spousta a vystačit se s nimi dá bohatě. Jde o dětské, rodinné, vodní či parádní hardcore kusy. Podmínkou k jejich zpřístupnění však je - stejně jako minule - intenzivní vývoj, jenž znamená jednu z nejelementárnějších funkcí managementu. Naštěstí moc nestojí a dá se jednoduše určit, jakou větev preferujete, ta se pak bude adekvátně vyvíjet. Tím ale vaše funkce v roli šéfa lunaparku nekončí, ba právě naopak. Je třeba se starat skutečně o první poslední, jinak skončíte hodně brzy v červených číslech a co je podstatné – už se z nich nevyhrabete.

Rozhodně se nevyplácí zapomínat na zaměstnance parku. Těch jsou celkem čtyři druhy a dohlíží na ně nehmotná postava správce, která vám řekne, zda se někdo fláká apod. Ke správnému fungování parku budete muset najmout pořádná komanda čističů, instalatérů, bavičů a sekuriťáků. K čemu slouží jistě nemusím připomínat, mnohem důležitější je nastavení pole jejich působnosti, jinak mají tito drobečkové sklony k hodně neefektivní práci, z čehož plyne jediné – bordel, chaos a nefunkčnost prakticky všeho.

Světlé stránky hry
  • Coaster Cam
  • možnost budovat vlastní atrakce
  • spousta nastavení
  • grafika
Temné stránky hry
  • v podstatě pořád to samé
  • kampaň je moc jednoduchá

Hra obsahuje osmnáct tematicky poměrně dost odlišných scénářů – tu máme horský park, pak zase westernový, jindy se podíváme třeba na Tadžmahál. Prostředí se vyplatí držet i výstavbovými prvky a nedělat žádné zběsilé kreace jako je křížení sci-fi se středověkem. To by pak návštěvníci a především VIP osoby nemusely vůbec dobře snášet. Ano, i známé persóny se k vám čas od času přijedou podívat, což vyžaduje zvýšenou pozornost, protože pokud se jim u vás nelíbí, jde popularita prudce dolů. A reklama v médiích pro zvednutí popularity je dost drahá.

Scénáře vyžadují splnění hned několika úkolů, odstupňovaných podle obtížnosti. Tu si můžete vybrat i za pochodu jednoduše tím, že splníte její podmínky. Jestliže se nechcete omezovat nějakými povšechnými sumami peněz, je pro vás tou pravou volbou SandBox, kde se vyřádí ti největší hračičkové, protože se nebudou muset dívat do kapsy.

   

Proč všichni tak znechuceně odchází? * Že já sem vůbec lez! Teď jsem o cosi v kalhotách bohatší * Mamííííííí

O vychytávkách Rollercoaster Tycoonu 3 by se dalo psát hodně dlouho, ovšem nemá to valného smyslu, protože detailů je prostě tolik, že by vydaly když ne na samostatný román, tak alespoň vlastní, hodně dlouhý článek a já zastávám názor, že v tak vynikající hře je třeba si vše osahat sám. Interface není nijak složitý, aby byl, zvlášť po projití tutoriálu, kdovíjak složitou překážkou, tudíž desítkám hodin kvalitní hry nic nebrání.

Hlavně se nenechte odradit počáteční averzí ke hře, přeci jen chvíli trvá, než se do ní pořádně dostanete, ovšem pozor – dost špatně se z ní vystupuje a klidně se vám může stát, že vás od ní ráno odtrhne až nakvašená přítelkyně a vy s překvapením zjistíte, že jste místo žhavé noci dali přednost zdánlivě nenápadnému tycoonu. Povedl se tedy? Rozhodně ano!

Grafika: 9/10
Zvuk: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 8/10
Trvanlivost: 9/10

Vynikající pokračování jedné tycoonovské klasiky, navíc ve fešném 3D provedení. Rozhodně berte!

Celkové hodnocení: 8/10

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Tycoon
Výrobce: Frontier Developments
  • Coaster Cam
  • Možnost budovat vlastní atrakce
  • Spousta nastavení
  • Grafika
  • V podstatě pořád to samé
  • Kampaň je moc jednoduchá
Váš názor Další článek: Nové hry na pultech obchodů

Témata článku: , , , , , , , , , , ,