Recenze: Toca Race Driver 3 - Gran Turismo na PC

Minimální konfigurace: procesor 1,5 GHz, 512 MB RAM, 64MB grafická karta, 6 GB na HDD
Doporučená konfigurace: procesor 3,2 GHz, 1024 MB RAM, 128MB grafická karta, 6 GB na HDD
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 2x1024 MB DDRAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB, 6 GB na HDD

Platforma: PC, PS2, Xbox
Žánr: závodní simulace
Výrobce: Codemasters (

Vůně čerstvého řidičáku, cinkot klíčů v kapse, rozpálený asfalt, hřejivé objetí sedadla, kůží potažený volant a... prázdná nádrž a vyšroubované ceny pohonných hmot. Nic naplat, elektřina pořád vyjde levněji, zapnete tedy počítač. Oknem vidíte souseda slintajícího benzín při hraní Gran Turisma, ale tak nějak tušíte, že PC mechanika playstationové DVD nepřechroustá. Co s tím? Pohled spočine na poličce: Need For Speed, Colin McRae Rallye, F1 2002... nemůžete si vybrat, co? Soused zrovna dojel šampionát tuningových speciálů a chystá se na finskou rallye. Ještěže je tak zabrán do hry, jinak by se vám smál. Aspoň do doby, než byste spustili Toca Race Driver 3 (TOCA3).

Volant vpravo, na to si nikdy nezvyknu * To je ale světýlek * Už se řítím

Možná si matně vzpomenete na dva roky starý druhý díl série. Stejně jako jeho mladší sourozenec měl hodně velké ambice, ale tak nějak to nevyšlo. Takže je tu TOCA3 – rychlejší, tvrdší, skútr (čti Faster, Harder, Scooter). A jestli tuhle recenzi čtete později, než měla vyjít, děkujte výpadku proudu, jenž mě od hraní odtrhl, a text se k vám vlastně dostává ještě brzo. Budu předbíhat – to, co jsem na TOCA3 viděl již na první pohled je to nejlepší z počítačových závodních her. Zažil jsem krásné de ja vu, když mi hra připomněla pocity, jaké jsem měl při prvním spuštění oslavovaného GT4. A chvíli mi trvalo, než jsem se rozhodl, zdali recenzovaná hra krále závodů z trůnu sesadila či nikoli.

Tak ty chceš závodit?

TOCA3 jde svou osobitou cestou. Nevyvrhne vás bezradného v závodním světě, nadělí vám podivné zjevení připomínající něco mezi mechanikem, urýpaným dědem vševědem a strýčkem z farmy. A tohle zjevení se rozhodne z vás udělat vynikajícího závodníka – aspoň pokud do začátku sáhnete po hlavním módu hry. Čeká na vás dvaatřicet pater, většina po třech závodech, nicméně na postup výše stačí splnit jen jeden šampionát. První závody s Renaultem Clio vás ani moc neohromí, o dobrý dojem se nicméně postarají tratěk těm však později.

Posviťme si na něj * Jsem to trochu ťuknul, no * Kačeři na cestách blátem

Strýček Děd Mechanik I. vás protáhne po všech možných nemožných šampionátech po celém světě. Svoji cestu si tak můžete zvolit sami. Je jen na vás, jestli se pustíte spíše do rallye a off-road závodů, stanete se mistrem oválu, uznávaným pilotem formulí nebo třeba mistrem kontrolujícím stovky koní za volanty cestovních vozů. Ne vždy nutně najdete na cestě za věčnou slávou závod, jenž vám beze zbytku sedne, přesto je určitá míra volnosti velmi příjemná – na občasné hraní snad ještě lepší než svoboda GT4. Už tenhle herní mód se každopádně vyznačuje až nepěknou návykovostí. Věta „ještě jeden závod a jdu spát“ dostává zcela nový rozměr.

Vedle šplhání po velkém žebříku se můžete vydat zcela jinou cestou. Vyberete si některou z hrou nabízených disciplín a budete se úzce specializovat právě na ni v sérii nejrůznějších šampionátů. Některé ze závodů, s nimiž se v TOCA3 setkáte, jsem už jmenoval. A věřte, že když budete všemi možnostmi listovat, budete mít problém si vybrat tu pravou. Je libo probrat se historií závodění v módu Classic? Otestovat své řidičské schopnosti v sérii Time Trialů, tedy jízd bez protivníků jen na čas? Samozřejmě je tu i rallye, off-road, americká zábava v podobě oválu (ne, není to taková sranda, jak to na první pohled vypadá), mocné a místy neřiditelné Touring Cars... Nejsem si jistý, jak vypadá závodníkův ráj - tohle ale musí být dost blízko.

Závody na oválu jsou překvapivě zábavné * Však já je předjedu i delší stopou * Křidýlko pro větší pocit bezpečí

Už pro ten pocit

Dobře. Žaluzie jsou zatažené, klíčky v klidu odpočívají na věšáku, zbytky benzínu líně odpočívají v nádrži a vy se chystáte na virtuální jízdu. Co vás čeká? Po dlouhé době zase možnost pohledu z kokpitu, byť bez volantu. A především parádní zážitek z řízení. Jsem teď docela zvyklý z GT4 zatáčky projíždět podle nenápadné nápovědy radící vhodný rychlostní stupeň. V TOCA3 nic takového není, o to příjemněji jsem byl překvapen, jak snadno na řízení aplikuji svoje (byť neveliké) zkušenosti z reálného řízení. Měl jsem tu čest si reálně vyzkoušet Masarykův okruh (na ten mimochodem ve hře také narazíte) a musím říct, že jestli máte nějaké návyky z řízení na hraně možností (svých, auta, vozovky...), ve hře je uplatníte.

Nešvar z minulého dílu – totiž slabší rozlišení ovládání různých vozů – je pryč. Jen si zkuste zajet závod s lehounkou formulí a další jeďte s tahačem. První zeď vás uvítá s otevřenou náručí. Je až neuvěřitelné, jak „reálné“ pocity hra může nabídnout, a to i při hraní na klávesnici. Uvozovky u slova reálné však nejsou omylem. Na normální obtížnost bez změn dílčích nastavení se hra chová zvláštně. Nebo spíš ideálně pro hráče, který se chce bavit. Čekejte reálný pocit z řízení (máte pocit, jako byste tam skutečně byli), ale ne dokonalou simulaci. Zní to podivně, jenže právě v tom tkví kouzlo hratelnosti. Pointou TOCA3 není stát se autoškolou. Chce, abyste se cítili jako závodní řidič a při tom se bavili. A to se jí daří.

Strýček Děd Mechanik I. aneb trenér * Kam jsem to zase vlezl? * To toho teda vidím

Jenže ani TOCA3 není dokonalá. Nejvíce si to uvědomíte u AI protivníků. Zvláště zpočátku není opravdu žádný problém se za první, maximálně druhou, zatáčkou dostat do čela a vydržet v něm i přes případné chyby až do konce. Na vyšší obtížnost však budete dlouho trénovat, abyste mohli pomýšlet na rozumné umístění. Kompromis si budete muset vytvořit sami vyladěním dílčích nastavení. Co mi ovšem opravdu vadilo je něco jiného. Pominul jsem, že na klávesnici je takřka nemožné rozumně odstartovat, takže pracně vyjetá pole position slouží jen k zaručení přibližně třetího místa v první zatáčce – přeci jenom co bych chtěl od digitálního ovládání. Už ale nepřehlédnu chování jezdců, kteří vás bez skrupulí při první příležitosti řádně naberou a otočí do hodin. A z těch se tady dostává pekelně špatně.

Na plný plyn

Rozporuplně je na tom i grafická stránka hry. Auta jsou vymodelována pečlivě, ne tak ale okolí trati. Chudé a jednotvárné textury neohromí a hra by v dnešní době měla zvládat trochu víc. Stejně tak dojem kazí věci jako přehnané odlesky skel nebo hlíny (ano, hlína se leskne), což se snaží vyvážit poměrně slušný model poškození (jenž se ovšem překvapivě brzy okouká).

Neodbočil jsem někde špatně? Chtěl jsem na piknik * Tohle, synku, to je auto * Tak sis to s tím závoděním nerozmyslel?

Zajímavé je to se zvukem. GT4 mám ještě docela v uších a musím říct, že jeho úrovně TOCA3 nedosahuje. Přesto většina vozů zní realisticky, zvuk se mění při průjezdu pod mostem, slyšíte i vzdálenější soupeře... Autorům však děkuji za jedno – při závodění nehraje hudba, místo toho vaše řízení doplňují občasné komentáře trenéra. Nejedná se o nic světoborného, ale výrazně to posouvá hratelnost. Na druhou stranu trošku „hošíkovský“ přízvuk spolujezdce v rallye není to pravé pro poklidné večery.

• parádní zážitek z jízdy
  • kvantum licencovaných vozů
  • výborné převedení reálných tratí do virtuální podoby
  • rady trenéra v závodě místo hudby
  • široké možnosti závodního vyžití
  • nevyvážená obtížnost
  • slabší grafika
  • chování protivníků

Budeme si hrát s čísly? Sedmdesát licencovaných vozů, osmdesátka tratí vymodelovaných podle skutečnosti. Je potřeba něco dodávat? Osobně považuji za parádní si před sledováním (a samozřejmě i po) závodů Formule 1 nebo záznamů z rallye moci tratě na vlastní kůži vyzkoušet a třeba se i poučit z jízdy skutečných mistrů. Nemůžu posoudit zpracování všech tratí ale Masarykův okruh si pamatuji. Jasně, stromy jsou trochu jinde a v jiném počtu a možná přesně nesedí sklon všech kopečků, nicméně Codemasters odvedli v modelování tratí vynikající kus práce.

Jestli to poděláš a dopadneš takhle,... * ...tak budeš jezdit s tímhle... * ...a na tohle se budeš moct jen dívat

Nejen díky tomu tu teď přede mnou leží hra, která mi dává zapomenout na všechno, co jsem dřív na PC hrál. Říkám si, že lepší zážitek z jednotlivých závodních disciplín budu mít z her, které se na to konkrétní odvětví specializují, ale tady mám všechno pohromadě a na úrovni, kterou by leckteré herní (po)kusy mohly závidět. Toca Race Driver 3 si samozřejmě zahrajete i na konzolích, kde ale Gran Turismo 4 nepřekoná. Ovšem nabízí toho tolik, že stojí za zahrání a zaslouží si přehlédnutí těch několika chyb, kterým se třetí díl známé série nevyhnul.

Ovládání: 9/10

Jestli série TOCA zachová vzrůstající kvalitu, pak čtvrtý díl bude nejlepší závodní simulací.

Celkové hodnocení: 8,5/10