Recenze: Trine – pohádkově sladěná spolupráce

Tajemné zlo sice vystrkuje růžky, tím se ale opět naskytuje i příležitost rozcupovat jej na kousky. A pro vás je tato možnost hned třikrát najednou.

Ať jste zatvrzelí hráči, nebo jen ti občasní, určitě jste někdy museli přijít do styku s 2D hopsačkou. Přes překážky nejrůznějších typů se hopsá už spoustu let a na konec této tradice si nejspíš počkáme ještě déle. Vždyť takový Super Mario Bros (pořád nemůžu přijít na kloub tomu, proč se hra jmenuje „bratří Máriové“, když je Mario jen jeden) dobývá srdce za srdcem neustále, i za éry mnohem vyspělejších technologií.

Mohlo se zdát, že 2D trend s nástupem výkonných tři-dé systémů pomalu ale jistě zanikne, ovšem stejně, jako se vrací móda šedesátých let, vrací se i starečci z pole videoher. Na druhou stranu, přiznejme si, není to většinou návrat v pravém slova smyslu. Sice zažíváme zrod nových skákaček držících se dobře známých principů, na druhou stranu ale často připojují modernější mechanizmy, které vídáváme v jiných žánrech.

Úsvit kostějů

Tím nechci naznačit, že jde o špatnou věc, naopak, jde o rozvíjení již zaběhnutého, což je jedině dobře. Když se proto v nedávné době objevila demoverze hry Trine, byl jsem mile překvapen. Zavalily mě jak vzpomínky na staré dobré časy, tak i příjemný pocit z dobře namíchaných novinek, které vyleštily hratelnost do diamantového lesku.

Zavalily mě jak vzpomínky na staré dobré časy, tak i příjemný pocit z dobře namíchaných novinek

Právem jsem se pak těšil na verzi plnou, od které jsem čekal stejně dobrý „šejk“, avšak ještě s třešničkou navíc. I když jsem nakonec nebyl daleko od pravdy, přeci jen jsem nakonec našel pár výhrad, které můj optimistický výhled mírně zamlžily. Nicméně minimálně to, co mé očekávání splnilo na jedničku, je atmosféra.

Trine je příběh jednoho vzkvétajícího království, které po smrti krále náhle upadne do závoje temna a ze všech koutů začne plodit armády nemrtvých. Jak artwork_01.jpgpozději vyplyne na povrch, je to důsledek přetrhnutí pouta mezi artefaktem Trine a jeho dvěma sesterskými artefakty, které dohromady vytváří rovnováhu na celém světe. Když se tři naši hrdinové rozhodnou ve zhruba stejný čas opuštěného Trine zmocnit, jsou jejich duše spojeny v jednu.

TIP: I když je možné hrát za rytíře, je později na boj nejlepší zlodějka. Zvyšte si proto počet šípů na tři co nejdříve.

Jedinou možností je získat zbylé dva, nad čímž hrdinové dlouho neváhají, ovšem z mise o záchranu sebe sama se postupem času stane mise o záchranu celé říše. Příběh jako z pohádky, však také o pohádku jde. Celou hrou prostupují motivy, které jsme jako děti vídávali v našich oblíbených knížkách a které pak stejně intenzivně proplouvaly v našich představách.

Ruka v ruce

Tři chrabří hrdinové nejsou zmíněni jen tak pro radost, jde o základní stavební kámen celé hry. Každá postava se liší nejen vizáží, ale i svými dovednostmi a hodí se tak pro jinou situaci. Zlodějka dokáže střílet z luku a přehupovat se přes propasti pomocí přenosné kotvičky, kouzelník dokáže pohybovat předměty a vytvářet nové a rytíř je samozřejmě rozumným řešením proti hordám nemrtvých, hlavně díky štítu, který dokáže odrazit téměř jakýkoli útok. Jak jsem ovšem zmínil dříve, jsou spojeni v jedno tělo, takže výběr ve stylu Diabla se nekoná. Neovládáte sice všechny tři současně, máte ale možnost si mezi nimi v reálném čase přepínata sami tak zvolit, kdy a koho použít.

Musím pochválit zvolené rozložení ovládání, bez kterého by zážitek nebyl tak intenzivní

Design jednotlivých levelů je řešen převážně formou prostorových hádanek, ovšem to neznamená, že konfrontace s nepřáteli má menší podíl, spíše naopak. Tvůrci využili fyzikálního enginu PhysX (dříve známý jako Ageia), který dopomáhá vytvořit dojem, že problému opravdu přicházíte na kloub sami a nevyužíváte jen předskriptovaných aktivit nachystaných v kódu hry. Díky tomu má jeden problém mnoho řešení, a tím se samozřejmě zvedá i znovuhratelnost. Sám jsem jeden problém řešil několikrát jen proto, abych zjistil, zda je můj další nápad také použitelný.

Musím pochválit zvolené rozložení ovládání, bez kterého by zážitek nebyl tak intenzivní. Pohyb postavičky je zvolen klasicky přes klávesnici, veškerá interakce se světem a zaměřování je pak ovládána myší, což maximalizuje přesnost a také intuitivnost. Nejvíce jsem si užíval zlodějku, její bleskurychlá navigace světem a přesnost šípů dokáže navodit pocit, jako byste byli opravdu vycvičeným kriminálníkem ve stylu vrahouna z Assassin’s Creed. Jestli si vzpomínáte na dávný hit jménem Abuse, máte jasnou představu, jak zaměřování funguje. Ostatní dvě postavy jsou sice taky zábavné, ale už nenavozují stejný pocit, jelikož jim to jejich schopnosti ani nedovolují. Rytíř dokáže sekat jen do dvou stran a kouzelník není dokonce pro boj stavěný vůbec, i když s trochou obratnosti se nějaký ten „frag“ dokáže uhrát.

Dostupné pro: PC, PS3
Žánr: Adventury, Akce, Logické | logická plošinovka
Výrobce: Frozenbyte | Webové stránky hry