Catherine – o nevěře, ovcích a věžích do nebe (recenze)

Žehráte na nedostatek herní originality? Zkuste Catherine. Zábavný mix adventury a logické hry se rozhodně nebojí dospělých témat a odlišnosti.

Nudí vás už stále ty stejné hry, ve kterých se svalnatým hrdinou zachraňujete svět před mimozemšťany, nacisty, teroristy, masožravými mravenci, či nedej bože výběrčími daní? To by pro vás mohla být Catherine, japonsky stylově bizarní a lechtivá hra kombinující svižný logický rychlík s adventurní částí bohatou na dialogy a zajímavé postavy.

Hlavní hrdina je obyčejný 32letý softwarový architekt, který jen tak bezcílně bloumá životem, většinu dne tráví v práci, po večerech posedává v barech se svými kamarády a mezi tím proplouvá už pěkných pár let trvajícím vztahem s Katherine. Právě vztah poslední dobou vrásní Vincentovi, hlavnímu hrdinovi, čelo a srdce nejvíc.

Máte jediný, prostý cíl, každou noc se ve zdraví vyškrábat s Vincentem až na samotný vrchol věže postavené z kostek

Katherine se jej s narůstajícím tlakem snaží směřovat ke společnému závazku, setkaní s rodiči, svatbě a tak podobně. Vincent váhá, protože i když je se svojí přítelkyní rád, společné soužití a ztráta svobody ho děsí. Klidu ani nepřidají podivné případy náhlých úmrtí podobně starých mužů a děsivé noční můry, které Vincenta začaly týrat. I méně bystrému jedinci během pár okamžiků dojde, že je vše nějak propojené.

Šplhej, nebo zemři

Noční můry představují základní stavební kameny hratelnosti. Máte jediný, prostý cíl – každou noc se ve zdraví vyškrábat s Vincentem až na samotný vrchol věže postavené z kostek. Hrdina v základu dokáže kostky tahat i tlačit, zvládne na ně vyšplhat, i ručkovat po hranách. A to je v podstatě vše. Pokud pochopíte i určité zjednodušení fyziky, kdy kostky nespadnou, pokud se dotýkají i třeba jen hranou té sousední, znáte hlavní principy hry. Jednoduché na pochopení, ale nikoliv zcela prosté na mistrné zvládnutí, protože je tu pochopitelně spousta dalších překážek.

Catherine 01.jpg Catherine 04.jpg

V první řadě narazíte na spoustu druhů kostek – kromě základních jsou tu i těžké, se kterými vám manipulace zabere více času, s dalšími pro jistotu nelze pohnout vůbec, na ledových to klouže, výbušné po chvíli zničí sebe i další kostky v dosahu, popraskané se po prvním přejití rozpadnou a tak dále. V cestě vám často stojí i další lezci (mají podobu ovcí, jen hlavního hrdinu vidíte ve spodním prádle a s rohy) a hlavně časový limit, protože spodní patra věže postupně padají a umřít ve snu rozhodně nechcete. Vrchol lezeckého snažení představují finální úrovně každé noci, kdy vám šplhání ještě ztěžuje nějaká bizarně děsivá zrůda, která vás zabije jednou ranou. Naštěstí není vše úplně proti vám, protože čas od času narazíte na nějaké bonusové předměty, jako možnost vyšplhat o dvě kostky výš, zničit protivníky v dosahu, či si třeba vyčarovat před sebe kostku navíc.

Právě všechny tyhle prvky dohromady dělají z logické části Catherine pestrou zábavu, i když prakticky vždy jde o to samé. Tvůrci mixují různé typy kostek i různé tvary věží, takže úroveň od úrovně se liší, má jiné tempo i vyžaduje trochu jiný přístup. Postupem hry se učíte různé techniky skládání kostek, po každé úspěšně splněné pasáži se dočkáte odpočinku v mezipatře, kde můžete mluvit s dalšími ovcemi a sdílet techniky, koupit si případně nějaký bonusový předmět (ovlivní to ovšem finální skóre) a posledním krokem je odpověď na nějakou otázku ze života (např. chcete se někdy oženit?), přičemž odpovědi se online poměřují s dalšími hráči.

Catherine 05.jpg Catherine 06.jpg

Zdolávání věží v Catherine má jednu kouzelnou vlastnost: vždy na začátku pasáže na vás padne deprese z toho, kolik je před vámi zase kostek k vrcholu, ale stačí zdolat první patro a upadnete do tranzu, kde posouváte kostky, stavíte pyramidy a ručkujete jako diví, dokud neuslyšíte zvony, což je zvuková nápověda předznamenávající konec úrovně. Navíc budete chtít vyšplhat až nakonec levelu, protože vás bude hnát vpřed touha dozvědět se další kousek výtečného příběhu.

Zevlování po barech

Po každé noci totiž přijde ráno a tím adventurní část. Vždy se skládá z několika příběhových animací, ať už v anime stylu, či enginu hry, které vrcholí interaktivní pasáží v baru Stray Sheep. Zde můžete popíjet (intoxikace ovlivňuje rychlost pohybu pro logické pasáže, paradoxně k lepšímu), povídat si o životě s kamarády a dalším osazenstvem baru.

Je vysloveně radost sledovat jednotlivé osudy, protože dialogy jsou výborně a uvěřitelně napsané

Další štamgasti jsou i ovcemi, na které narazíte v nočních můrách. Protože si ale nikdo obsah snů moc nepamatuje, uvědomujete si to hlavně vy, hráči. Je vysloveně radost sledovat jednotlivé  osudy, protože dialogy jsou výborně a uvěřitelně napsané. Výtečně se povedl i dabing. Navíc každá postava prochází nějakým smysluplným vývojem a dokážete se s celou řádkou z nich velmi snadno ztotožnit.

Catherine 03.jpg Catherine 11.jpg

Kromě hospodského tlachání často vytáhnete i svůj mobil, jehož prostřednictvím si píšete s ústřední dvojicí ženských postav – přítelkyní Katerine a záhadnou blonďatou Catherine. Odpovědi na SMS volíte z několika variant a je to jedna z možností, jak ovlivnit závěr hry – je celkem 8 variant konce. Ostatně interakce v baru má i jinak poměrně velký dopad na průběh a výsledek hry.

Má to šmrnc

Catherine představuje hodně netradiční hru, která (i když je to klišé) není pro každého. Někomu nemusí sednout pomalé adventurní pasáže, jinému zase ty logické, kdy máte často na přemýšlení doslova pár vteřin. Ostatně vysoká obtížnost logické části a její určitá nevyváženost (některé mise zvládnete bez problémů, jiné vás doženou k frustraci) patří za jednu ze slabin hry. Druhou je občas zmatená kamera při šplhání. Navíc je tu nepopíratelná japonská stylovost a reálie, které nám nejsou tak úplně známé.

Catherine 07.jpg Catherine 08.jpg

Nicméně pouze dohromady dávají části jeden nezapomenutelný zážitek, který vás donutí se občas bát (některé scény jsou vysloveně japonsky bizarně děsivé), jindy se zamyslet nad směřováním svého života. Pokud přesně tohle chcete, nenechte si Catherine ujít – je to výjimečná hra, kterou jen zdobí podařené grafické zpracování a líbivá moderní hudba. Mimochodem, na první dohrání vám hra sebere kolem 15 hodin a to jsem se moc nevěnoval minihře, která bez problémů sebere dalších 10 hodin. Plus nechybí ani zdolávání věží ve dvou hráčich.

Dostupné pro: X360, PS3
Žánr: Logické | Logická hra s dospělým příběhem
Výrobce: Atlus | Webové stránky hry