PC | Recenze | X360 | PS3 | RPG

Dead Island – zombie masakr v rytmu RPG (recenze)

Zombíky byste čekali v opuštěném sídle, na hřbitově, možná i v obchoďáku. Ale nikdo nečeká zombíky na tropickém ostrově. A to byla chyba.

Když si zombie ukousne moc velké sousto, vyvrátí si svoji nahnilou čelist. Když si moc velké sousto ukousnou vývojáři, vznikne nevyladěná, zabugovaná hra. Právě jako je Dead Island. Zombie vyvražďovačka zasazená do otevřeného prostřední dovolenkového letoviska na tropickém ostrově je osvěžující jako dát si čerstvě namíchané mojito v plážovém baru. Bohužel vedle něj někdo zapomněl smrdící kontejnery s odpadky. Prostě, má to své kouzlo (protože rozsekat zombáka na kousky je vždy zábavné), ale není to úplně ono.

Dovolená v pekle

Ostrov Banoi je ideálním místem na dovolenou – luxusní hotely, kilometry nádherných pískových pláží, azurové moře, občasný křik racků…a bohužel i zlověstné mručení zástupu živých nemrtvých nebo snad neživých mrtvých? No, prostě zombií.

I když se z vás nemůže stát nemrtvák, rozkousáni na malá sousta můžete být. A docela snadno

Vy se stanete jedním ze čtyř výjimečných lidí, kteří jsou imunní proti zombifikaci, jež z nějakého důvodu v letovisku právě vypukla a váš úkol je prostý, přežít. Protože i když se z vás nemůže stát nemrtvák, rozkousáni na malá sousta můžete být. A docela snadno.

Dead Island 03.jpg Dead Island 06.jpg

Kromě vás přežily i další skupinky lidí, kteří už takové štěstí jako vy neměli, a protože jste dobrá duše, budete jim pomáhat. Tedy aspoň těm, co si o pomoc řeknou. Jak už to tak bývá, jsou i lidé, kteří o vás vůbec nestojí, další se snaží z apokalypsy něco vytřískat a narazíte i na pár jedinců, co už odpluli z přístavu jménem příčetnost. Právě jednotlivé osudy přeživších jsou často zajímavější než hlavní příběhová linka. A přestože Dead Island příliš hororovou atmosférou nedýchá (spíš než o strach jde o zmar), nabízí díky tomu celou řádku silných okamžiků.

Prostě to mixneme všechno dohromady

Herně Dead Island představuje směsku hned několika vzorů. Můžeme tu najít trochu Borderlands, kousek Fallout 3, něco z Dead Rising, či Resident Evil, Left 4 Dead… o bohapusté vykrádání se ale nejedná, protože tvůrci dokázali vytvořit svébytný herní zážitek. Pokud bychom chtěli zařazovat do herních škatulek, představte si sandboxové akční RPG z prvního pohledu sázející na boj zblízka. Máte tu poměrně rozlehlé prostředí tropického ostrova, kde si můžete chodit prakticky kdekoliv a dokonce si lze zkrátit cestu automobily. Máte tu hlavní i vedlejší questy, sbírání zkušeností, stromy dovedností, inventář, craftování, spoustu lootu na posbírání, obchodníky a další známé prvky.

Zombie tématika však z Dead Island dělá hodně jiné RPG. Samotné úkoly jsou sice v základu variace na tradiční téma: dones tohle, posbírej X kusů támhletoho, doprovoď osobu, povraždi skupinky protivníků, ale jak už bylo zmíněno výše, osudy jednotlivých lidí jsou často hodně silné. Ostatně jak byste se tvářili třeba na to, když od zničeného muže dostanete za úkol povraždit jeho rodinu, která se proměnila v zombies?

Sekni ho do ksichtu

Podle pár videí se Dead Island tváří jako střílečková variace na Left 4 Dead, ale není tomu tak. V první řadě se ke střelným zbraním dostanete až relativně pozdě a hlavně je munice poskrovnu. Navíc ve hře není nikdy najednou tolik nemrtvých jako v L4D, o stovkách v Dead Rising nemluvě. Vždy čelíte menším skupinkám zombie a většinou se musíte spoléhat na zbraně jako jsou nože, trubky, baseballové pálky, sekáčky a podobné záležitosti.

Dead Island 01.jpg Dead Island 15.jpg

Každá zbraň má svoje statistiky a výdrž, bojem se postupně ničí až k nepoužitelnosti. Bohužel tvůrci nasadili laťku hodně nízko, takže hlavně zezačátku budete mít problém s věčně zničenými zbraněmi. Postupně najdete lepší kousky a výdrž lze zlepšit investicí do speciálních dovedností, i tak to otravuje. Kvůli nevyladěnému inventáři je navíc opruz měnit v zbraně v průběhu boje.

Vraždící náčiní si lze opravovat a vylepšovat u speciálních stolů. Je docela bizarní, že vás vlastnoruční oprava stojí peníze (získáte za plnění questů, či sbíráním), ale co už. Ostatně na logičnost tvůrci rezignovali i u úprav – namlátit hřebíky do basebalky, budiž. Ale připojit baterii k mačetě, aby elektrické výboje omračovaly protivníky? Zvláštní a nabourávající uvěřitelnost zážitku.

Dead Island 11.jpg Dead Island 12.jpg

Samotný soubojový systém je hodně zábavný díky propracovanému systému zranění – zombíkovi můžete zlámat končetiny tupou zbraní, či ho třeba mačetou trochu přiseknout do formy. Zbraně lze i házet, takže není problém mrsknout nožem do sklivce jednoho zombíka, druhého skopnout k zemi (kopání je pro boj zásadní, používejte ho) a zatímco se sbírá, vytáhnete nůž z prvního mrtvého nemrtvého a rozsekáte zbytek živých mrtvých na kusy. Je škoda, že je soubojový systém hodně jednoduchý – chybí propracovanější systém komb, či třeba možnost zasadit silnější úder a hodil by se i nějaký kryt či úskok.

Množící se zombie

V Dead Island najdete však i pár dalších věc, co by chtěly doladit. V první řadě jde o nelogický a neustálý respawm nejen protivníků, ale i předmětů. Představte si situaci, procházíte se kolem bungalovů a vidíte, jak se pár zombáků do jednoho dobývá.

Zombíkovi můžete zlámat končetiny tupou zbraní, či ho třeba mačetou trochu přiseknout do formy

Rozsekáte je na kusy, prošmejdíte vnitřek budovy a sotva vylezete ven, vidíte ty stejně vyhnilé nemrtvé znovu bušit na stěny. Chápu přítomnost respawnu v RPG, ale měl by být udělán dobře a to tady není. Rozporuplná je i myšlenka levelování zombíků podle vaší úrovně. A daly by se najít i jiné problémy.

Dead Island 09.jpg Dead Island 16.jpg

Na Dead Island je prostě vidět, že to není vypilovaná AAA hra, za kterou stojí obrovské vývojářské studio. Grafika vypadá v některých okamžicích skvěle a detailně, jindy narazíte na hnusné textury, mizerné animace obličejů a tak podobně. Nepotěší ani jen velmi jednoduchý model fyziky, kde se při jízdě autem zaseknete pomalu o stvol trávy. Na druhou stranu nejsou hardwarové nároky přehnaně krvavé. Na mé sestavě s procesorem i3, 4 GB RAM a Radeonem 5770 běhá hra v 1900x1200 jak z praku.

Dead Island 07.jpg Dead Island 13.jpg

Pokud dokážete překousnout některé nelogičnosti a nedotaženosti, dostane se vám hodně originální a osobité hry s unikátní atmosférou. Kterou si lze navíc užát v kooperaci až ve čtyřech hráčích, i když spíš vsaďte na prověřené kamarády než náhodné hráče na internetu. Trochu víc peněž a delší doba vývoje by prospěla, ale jinak Dead Island představuje rozhodně příjemné překvapení. Pokud vás nudí klasické lineární střílečky, vyzkoušejte přežít na Banoi.

Mimochodem, domácí hráče by mohla potěšit přítomnost českých titulků, i když ty popravdě nejsou rozhodně bez chyby - hlavně překlady zbraní jako Zlomyslný Potápěčský nůž pobaví.

Pokecejte si o Dead Island s dalšími hráči na fóru

Žánr: RPG | Otevřené akční RPG