FIFA 12 - zelený úder (recenze)

Skvělá hra či prachsprostá kopie? Oblíbená každoroční otázka u sportovních sérií. A co na to FIFA 12? Přináší třeba Impact engine, ale nejen to.

Recenze sportovních sérií jsou vždy velký problém - buď se dočkáte srovnání s předchozím ročníkem, často značně nostalgickým, nebo se podaří získat na další díl náhled jako na zcela novou hru. Obojí má samozřejmě své příznivce, kdo by si nezapranýřoval obří korporaci, případně se skvěle nepobavil při hraní, nejlépe obojí najednou.

FIFA 12 přitom přináší celou řadu nových prvků, které může nepozorný hráč přehlédnout. Jedná se třeba o již v úvodu zmíněný Impact engine sloužící k reálnější simulaci kolizí hráčů. Jak už jste se mohli dozvědět dříve, má sice své mouchy, ale dětské bolístky se objevují jen poměrně zřídka. Namísto nich vypadá pohyb hráčů i míče zase o něco uvěřitelněji, dokonce není problém si namísto televizního klání pustit hru ovládanou umělou inteligencí a zážitek je srovnatelný, ne-li díky větší dynamice hry lepší.

Více hráčů více kope

Celá hra působí krásně jednolitě a čistě, od prvního menu až po patičku na volného spoluhráče ve finále domácího poháru. Pro rychlé hraní stačí nastavit naprosté minimum formalit - svůj tým máte jasný (i když není nejmenší problém jej změnit), jeho rivala také, naskočíte do zápasu a pomalu ani nevíte jak. Ovládání vám rychle přejde do krve i pokud jste nějakou dobu nehráli, díky lepší kolizní fyzice navíc hráči reagují na vaše povely pochopitelně a těch pár nepřesností jste schopni přehlédnout.

Když už jsem se zmínil o výběru klubu, nemůžu nezmínit rovnou i jednu z novinek - EA Sports Football Club. Krásně vymyšlená hračka - vyberete si jeden tým a pro něj budete získávat veškerým svým hraním zkušenosti (bez ohledu na to, za koho právě kopete). V týdenních žebříčcích pak vidíte, jak si váš oblíbený tým vede na základě průměrného příspěvku zkušeností. I malý tým s pár fanoušky má tak šanci, navíc šíleně motivuje pocit, když sledujete, jak vaše Horní Dolní seskočila o příčku tabulky a vy ji chcete dostat svými výkony zase nahoru.

Podobné efekty může mít i zápolení s online kamarády v Head to Head Season. Dostanete se do desáté divize a postupně svými výkony v online zápasech můžete dosáhnout postupů výše. V každé divizi máte navíc poháry do virtuální skříňky a hra vás průběžně informuje o úspěších vašich kamarádů i formou přehledných grafů. A přeci nenecháte Lojzu z vepřína být o divizi výše, když navíc potřebujete získat zkušenosti pro svůj tým, jak jsem zmínil dřív.

S kamarády můžete bojovat nejen na dálku v postupu divizemi, ale můžete si klidně uspořádat turnájek přátelských zápasů, za než vás pak samozřejmě čeká další odměna. Online módy se prostě letos povedly a sociální přesah FIFA 12 si zaslouží ocenění i díky lepšímu srovnávání protivníků při automatickém vyhledávání. Konečně je při hledání vhodného protivníka brán v potaz i tým, s nímž budete hrát, takže jihokorejské celky nemusí hned soupeřit s mistry evropských zemí. Přitom ale netrpí ani vlastní hra, která se dostala různých zajímavých vylepšení.

Od hráče po trenéra

Dříve bylo bránění pouze otázka držet vhodnou kombinaci tlačítek pro pressing protivníka, nyní je konečně situace náročnější. Samozřejmě, můžete si přivolat posilu na zdvojení, stejně jako rozkázat spoluhráči obehrát protivníka, ale z vaší strany je většinou také potřeba nějaká ta akce k úspěchu. Sice dokážete skvěle držením přihrávky protivníka stínovat, ale to jej většinou o míč samo nepřipraví.

Podobně je tomu i v případě držení míče, kde získáváte sice větší kontrolu nad jeho pohybem, stejně jako při přesném driblingu zvládáte mičudu slušně krýt před protivníky, ale žádný postup není všespasitelný. Příjemné přitom je, že u postranní čáry často hra sama přejde do driblingu, abyste čáru jen tak omylem nepřeběhli a byli schopní se sami vymotat.

Novinek na hřišti je docela dost, podobný stav je naštěstí však i mimo něj. Mód Ultimate Team, dodávaný dříve jako DLC, je nyní součástí balení se hrou zdarma, Live Season funguje skvěle a tvůrci průběžně přidávají nové výzvy na základě reálných situací z poslední doby, abyste slavné momenty mohli prožít na hřišti jako hráč, hrající trenéři, nebo jen trenéři s manažerskými pravomocemi. Pro každého fotbalového fandu se najde něco, co mu bude vyhovovat.

S chutí do toho

Samozřejmě, nic není bezchybné, i když hromada věcí nejspíš bude v brzké době opravena nějakou záplatou. Že se občas nespustí animace jásání po gólu u některých hráčů, kteří plynule odcházejí na svoji půlku, zatímco okolo nich pobíhají spoluhráči, je asi největší chyba, nemluvím-li o chybách v textové lokalizaci. S tím mohu jedním dechem dodat, že česká komentátorská dvojice je bezchybná, jen občas výběr hlášek hrou není ideální.

Pokud chcete zažít jásající stadiony po úspěšné kombinaci před brankou soupeře, skvělou atmosféru držící vás v sedačkách, zatímco drtíte gamepad, stejně jako příjemný fotbalový zážitek, tak vám mohu s klidným srdcem FIFA 12 doporučit. Hrajte sami, hrajte s kamarády, nebo úplně cizími lidmi, i fanoušci předchozích dílů si najdou dost vylepšení a úvodní dilema, zda srovnávat, či brát FIFA 12 jako novou hru, se konečně ukazuje jako zbytečné. Otočka, patička, klička, gól, vzhůru na trávníky.

Žánr: Sportovní | Fotbalová simulace
Výrobce: EA Sports | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 29. září 2011