Forza Motorsport 4 - ohrožený druh (recenze)

Milovníci rychlosti jsou ohrožený druh. Utlačování ekology a environmentalisty mají málo šancí využít silné motory. Forza je jednou ze šancí.

Úvod jsem si nenápadně vypůjčil ze hry samotné, pokud v sobě cítíte potřebu stále zrychlovat, tavit o asfalt řvoucí pneumatiky, prohnat děsivě silné motory polykající vysokooktanové palivo šílenou rychlostí, Forza Motorsport 4 je hra jak ušitá pro vás. A přitom nabídne své kouzlo i svátečním jezdcům.

VIDEO: 4217 'Forza Motorsport 4 - Preview video'

Pokud nejste zarytí fanoušci série, čeká vás zpočátku pár autíček, která na silnicích dneška s klidem přehlédnete. Nízkoobjemové tříválce jsou však pouze začátek a rychle se dokážete propracovat v rozsáhlé kariéře k silnějším vozům. Ale rychlokvašky z Plzeňských studií nemají co jásat, po slušném závodním odpoledni a dvacítce odjetých závodech jsem zavítal do statistik, abych se zděšením zjistil, že mám odjetých krásných 0,7 % kariéry. Přesto se v garáži povalovaly nejen vozy kategorie F a E, jak bych při podobném postupu čekal, ale také pár superzávodně upravených pohybovadel kategorie S.

Od C1 po McLaren

Z části za to může lehce nedotažený systém reputace s automobilkami. Systém zkušeností, kdy s každou úrovní si vyberete nějaké nové auto pevně dané kategorie zdarma, je tak doplněn podobným žebříčkem pro jednotlivé manufaktury s tím, že první čtyři úrovně vám po čtvrtině klesá cena dílů pro vozy dané značky. Bez utracení jediného herního kreditu tak klidně můžete po pár závodech vylepšit vaše auto na maximum, nebo na libovolný jiný stupeň.

forza motorsport 4 01.jpgforza motorsport 4 04.jpg

Autoři totiž této zdánlivé díry skvěle využili - podle kategorie vámi zvoleného auta je vám předložena nabídka závodů na aktuální trati s tím, že občas dostanete i nějakou specialitu. Když se vám v garáži schovává stařičký, ale děsivě silný, Ford ze sedmdesátých let, můžete si být jistí, že na Amerických okruzích dostanete nabídku si zazávodit s jeho bratříčky. Snad ani jednou se mi nestalo, že bych musel kupovat auto speciálně kvůli závodu, přinejhorším stačilo vhodně upravit některé ze stávajících a vybrat si chtěný způsob odměny.

VIDEO: 4982 'Forza Motorsport 4 - Demo trailer'

Přitom ve hře je vozů požehnaně a pochybuji, že byste po vydělání nějakého obnosu v kreditech váhali rozšiřovat svoji garáž oblíbenými miláčky. Každé pohybovadlo je přitom nejen dopodrobna vymodelováno, včetně interiéru, ale samozřejmě má své charakteristické vlastnosti. Jinak se chová Citroen C1 s 1,1l motorem, jinak rozsypaná rýže RX-8 jako dvoulitrový zadohrab a úplně odlišný je pocit z řízení zmiňovaného stařičkého Fordu - úplně cítíte každý náklon v zatáčce. A to si ani nedokážete představit rozdíl mezi jednotlivými Ferrari.

We decided to help by leaving

Nejlepší na tom však je, že podobně jako s řízením vozu můžete zápolit vy, tak je na tom i AI. Není lepší pocit, než když se v posledním kole řítíte s rozkývaným Fordem na druhém místě do prudké zatáčky, brzdy skřípají, pneumatiky kvílí a jenom po očku sledujete soupeře před vámi, jak začal zpomalovat moc pozdě. Plynulým obloukem projíždíte ostrou zákrutu, zatímco protivník zkoumá trávu s pískem okolo trati. Samozřejmě, má to své mušky, jako třeba civilní doprava držící ideální stopu, ale s tím už se musíte smířit.

forza motorsport 4 07.jpgforza motorsport 4 08.jpg

Zmínil jsem běžnou dopravu? Přesně tak, mezi běžné závody přimotali tvůrci vždy i nějaké to zpestření. Ať už se jedná o sjezd serpentinami v Japonsku doplňovaný právě zmíněnou dopravou, kdy navíc závodíte proti jedinému protivníkovi, nebo třeba projíždění Silverstone s vyznačenými slalomovými brankami a další skopičiny. A celou hrou se přitom táhne i nenápadná linka seriálového trháku BBC Top Gear. Ať už se jedná o jejich cvičnou trať, která je jednou z pěti novinek oproti předchozímu dílu, na níž máte povětšinou za úkol srážet kuželky a získávat za to body, nebo také dovedně skrytého Jeremy Clarksona nevybíravě komentujícího různá špičková vozidla v Autovista (módu, kde třeba s pomocí Kinectu prohlížíte jednotlivá zákoutí nejlepších plechových miláčků).

VIDEO: 4873 'Forza Motorsport 4 - Infineon Raceway'

Na všech tratích se přitom můžete cítit jako doma i díky lehce nastavitelnému systému různých pomocí. Jsou pro vás předpřipraveny různé úrovně s možností si vytvořit vlastní mix, přičemž jako motivace slouží i rostoucí odměny za každý závod při vyšší obtížnosti. Je pak jen na vás, zda si troufnete řídit i se spojkou a bez jakékoliv pomoci na trati, navíc bez možnosti vrátit čas. Právě takhle vychytávka přitom dokáže hru zpříjemnit i občasným jezdcům, protože špatně projetou zatáčku prostě vrátí zpět a pokračují vesele v závodě. Je přitom jen na vás, jakou hru si uděláte.

Motor kaput

Samozřejmě, trochu náročnější je to v multiplayeru, kde ale vstupuje do hry nový mód Rivals. V něm se členy vašeho automobilového klubu soutěžíte o nejlepší časy na různých tratích a hra vás upozorní, pokud vás někdo překonal. Navíc k tomu dostanete i ducha jeho jízdy, takže se jej můžete snažit překonat ještě lépe. Drobnost, co potěší, je nemožnost započítávat si jakékoliv kolo s kolizí s dalšími vozy, což by se jinak dalo využít k "brzdění" do zatáček. A nemusím snad zmiňovat, že na trati se najednou může prohánět až šestnáct živých hráčů.

forza motorsport 4 05.jpgforza motorsport 4 06.jpg

Jako třešnička na závodním dortu jsou pak závody smíšených tříd, kdy se na trati zároveň pohybují silná a slabá auta, klidně v několika kategoriích. A v obou směrech je zábavné závodit, jednak sledovat Lamborghini snažící se předjet vaši plečku (většinou rychle s úspěchem), nebo se vyhýbat pomalejším jezdcům slabších kategorií. To vše samozřejmě s lidmi včetně všech jejich chyb, takže o zajímavé kolize není nouze.

forza motorsport 4 02.jpg

Když už máte auto téměř zničené, můžete sledovat nové údaje z telemetrie, nebo jednoho z mnoha přehledů technických vlastností vašeho vozu měnících se v reálném čase - poškozením počínaje, přes stav pneumatik, přilnavost, přítlak jednotlivých kol až po teplotu různých komponent. A přitom vás hra pustí i do nastavování takových drobností, jako je odklon kol, nastavování délky jednotlivých stupňů a síly diferenciálu, to vše s jasným vysvětlením, k čemu daný parametr slouží.

A sem dáme růžovou

Pro výtvarné duše je pak samozřejmá i možnost každé z široké škály aut pomalovat od laku přes vinily, až po tónování skla. A to nepočítám stovky různých ráfků kol, jejich šířku, vylepšování vozu a další hodiny, dny a měsíce strávené jen ve virtuální garáži. Příjemné přitom je, že to vše zvládne v pohodě i našinec, protože hra je textově lokalizována a bez problémů si tak cokoliv přečtete.

VIDEO: 4645 'Forza Motorsport 4 - E3 2011 Trailer'

Letošní ročník Need for Speed se opět zabývá honičkami, pokud tedy chcete závodní simulátor, sáhněte po X360 a pořiďte si Forzu. Zaručí vám zábavu na dlouhé zimní večery a je docela možné, že ani s příchodem jara vás ještě nikdo od hry neodtrhne. Fanoušci série najdou vše v lepší kvalitě a čtvrthrst dalších novinek, pro ostatní fanoušky rychlých strojů je to pak také skoro povinnost. Připoutejte se a nakopněte řvoucí motory.

Dostupné pro: X360
Žánr: Závodní | závodní simulátor
Výrobce: Turn 10 Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 11.10.2011
  • Dlóóóóóóůůůůháááááá kampaň
  • Skvělý pocit rychlosti
  • Nastavitelnost a počet vozů
  • Závody více tříd současně
  • Zajímavá zpestření
  • Zábava na dlouhé zimní večery
  • Uvěřitelně chybující AI
  • Chybí změna počasí a noční závody
  • Pomůcky jsou příliš nakažlivé
  • AI drží stopu i v civilní dopravě
Diskuze (17) Další článek: Australský magazín potvrdil multiplayer v Mass Effect 3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,