Insanely Twisted Shadow Planet - šíleně dobré (recenze)

Insanely Twisted Shadow Planet není vůbec šílená. Naopak, takhle výtečná střílečka ve stylu Metroid her tu dlouho nebyla. A navíc vypadá skvěle.

Prohlédněte si obrázky. Podívejte se na video. Insanely Twisted Shadow Planet je prostě nádherná hra. Výrazné linky, kontrastní barvy, šílené tvary, ale i decentní práce se stíny a pozadím. A co teprve v pohybu! Vizuální stránka pochází z talentovaných rukou grafika Michela Gagného, který pracoval u Disneyho či v Pixaru, pohrával si s komiksy a ve výtvarném stylu Insanely Twisted vytvořil sérii scének pro kanál Nickelodeon. Je to prostě talentovaný chlapík. Co je ovšem nejlepší, jeho Insanely Twisted Shadow Planet není jen vizuální exhibicí. Ne, je to i zatraceně zábavná hra.

Insanely Twisted Shadow Planet 03.jpg

Beze slov vyprávěný příběh mluví o smrtící Planetě stínů (Shadow Planet), která zle dotírá na mimozemskou rasu s hlavami jak rohlík. No, možná jsou spíš podobné lišce. Nebo listu cizokrajné květiny…?

Insanely Twisted Shadow Planet je prostě nádherná hra

To je v podstatě fuk, protože svého emzáka/hrdinu poprvé a naposledy spatříte v animaci, kterak si kolem sebe nechává postavit létající talíř. A právě ten ovládáte a jeho prostřednictvím se snažíte zlikvidovat nepřátelskou zmutovanou planetu.

Insanely Twisted Shadow Planet 01.png Insanely Twisted Shadow Planet 02.png

Základní herní principy jsou jednoduché – levou páčkou ovládáte let, pravou střílíte v rozsahu 360 stupňů. Klasická lineární střílečka se ovšem nekoná, což si uvědomíte při prvním pohledu na mapu. Místo přímočarých levelů vás čeká několik samostatných tematických světů, které jsou navzájem propojeny. Ať už se jedná o první organický svět, kde se vás snaží chytit a sežrat podivné mimozemské rostliny, vodní pasáž plnou žahavých medúz a dravých vodních proudů, či třeba ledový svět s lasery emitujícími krystaly, vždy najdete zcela odlišnou úroveň se svojí vlastní logikou a záludnostmi a vždy budete dychtivě očekávat, co pro vás mají tvůrci nachystáno dál.

Nejde totiž jen o likvidování protivníků, hlavní je najít cestu dál a vyřešit všechny hádanky. Po vzoru her jako The Legend of Zelda či Metroid postupně v jednotlivých světech nacházíte nástroje, které pomohou překonat překážky. Kousek od začátku pro příklad najdete robotickou ruku, díky které můžete odhazovat kameny, či tahat s sebou důležité objekty – například ozubená kolečka do soukolí v mechanickém světě. Dále je tu třeba štít, vlečný paprsek, který funguje i přes zdi, laser či naváděné střely. Poslední zmiňované věci fungují jako klasické zbraně i jako nástroj. Paprsek odrážíte po ledových stěnách a pálíte cestu vpřed, výbuch rakety otevírá speciální dveře a tak podobně.

Insanely Twisted Shadow Planet 04.png Insanely Twisted Shadow Planet 05.png

Nově získaný nástroj navíc hraje důležitou roli v každém souboji s bossy na konci světů a může vám zpřístupnit cestu k různým bonusům: vylepšením základní zbraně, větší odolnosti talíře, či artefaktům s příběhovou animací nebo artworky.

Insanely Twisted Shadow Planet 06.png Insanely Twisted Shadow Planet 07.png

Grafika, odlišné úrovně, stále nové nápady a chytlavá hratelnost, to jsou hlavní zbraně Insanely Twisted Shadow Planet, díky kterým vás hra dokáže přikovat po celou dobu hraní. Mohl bych sypat z rukávu celou řádku příkladů, kdy budete zírat s otevřenou pusou a uznale pokyvovat nápaditosti tvůrců.

V mechanickém světě se vletěním do obřího ozubeného kola otočí celý svět

Například v mechanické úrovni se vletěním do obřího ozubeného kola otočí celý svět a vy se rázem proderete dál úzkou škvírou, kterou jste předtím nemohli proletět. Elektrický svět je zase celý ponořený do tmy a vy musíte za sebou táhnout podivnou lampu, která osvětluje okolní prostory a pomáhá propálit cestu vpřed. Jenže zároveň přitahuje nenechavé přerostlé hlavonožce. A dalo by se pokračovat.

Insanely Twisted Shadow Planet 10.png Insanely Twisted Shadow Planet 11.png

Hra má pár nedostatků, například si lze na tlačítka přiřadit jen 4 nástroje/zbraně a mezi zbylými musíte volit v kruhovém menu, což je občas v žáru akce obtěžující. Ambientní zvuky jsou skvělé a výborně budují atmosféru (zvuk létajícího talíře je prostě super, takové hluboké vžúúúú… ehm), ale občas by se hodil i hudební podkres, třeba při bojích s bossy. Hudbou podbarvené jsou jen animace a vzhledem k její kvalitě je to škoda. No a celkově mohla být hra o něco delší, 5 hodin na stahovatelnou hříčku není málo, ale bavil jsem se tolik, že prostě chci víííc. Insanely Twisted Shadow Planet je prostě výbornou hrou a jen se dá doufat, že se kromě Xbox Live Arcade objeví i na jiných platformách.

Dostupné pro: X360
Žánr: Arkády | Střílečka s hádankovými prvky
Výrobce: Shadow Planet Productions | Webové stránky hry