The Sims: Medieval - roztomilý středověk (recenze)

Jak úspěšně omladit jednu herní sérii, nenaštvat fanoušky a přilákat nové hráče. A k tomu vyprávět krásnou středověkou pohádku.

Série The Sims je u nás i ve světě extrémně populární a autoři z toho těží, jak mohou. Ostatně, prodeje hry samotné i populárních datadisků (Cestovní horečka, Povolání snů a Po setmění) dokazují, že autoři svou práci dělají dobře. Jenže i oni nejspíše vycítili, že by to chtělo něco nového, neokoukaného. Něco, co by mohlo přitáhnout nové hráče, pobavit ty staré a příjemně osvěžit celý koncept hry. Slovo dalo slovo a vznikla středověká pohádka, kterou je radost hrát.

The Sims: Medieval vás zavede do pastelkově barevného středověku, kde se ujmete role samotného boha a prostřednictvím hrdinů budete ovlivňovat osud celého království, jak vám ostatně v intru oznámí Patrick Stewart (kapitán Picard ze Star Treku). A protože nejste žádné Bčka, ihned se dáte do zařizování potřebných věcí. Je zcela jasné, že říše potřebuje panovníka a vládce zase potřebuje svůj hrad, takže proč jeden nepostavit? V režimu budování království tak kliknete na volné políčko a během vteřiny koukáte na silné kamenné zdi.

Pokud jste se nyní zarazili a ptáte se, kde je pečlivé budování hradu od nuly, jak jste u série The Sims zvyklí (tedy spíše budování obydlí od garsonky po vilu), musím vám odpovědět, že nikde. Stavění ve stylu klasických The Sims ve hře vůbec nenajdete a musíte se spokojit s předem navrženými stavbami, které postavíte za těžce vydřené Resource Points. V rámci jednotlivých postavených obydlí sice můžete ovlivnit jejich vnitřní uspořádání a vybavení, ale rozhodně se nedočkáte žádných renovací a dokonce ani nepohnete s žádnou ze zdí.

Vypráskejte bandity nebo složte báseň

Když se vnitřně srovnáte s omezeními v rámci stavění, přijde pro Sim fanatiky další silná rána – jednotlivé potřeby Simíků byly omezeny pouze na dvě hlavní, kterými jsou spánek a jídlo. O nic víc se moc nemusíte starat, i když je pravda, že komfortní posezení či hra v karty nebo drobné popíjení přinášejí nemalé bonusy do statistik zvoleného hrdiny, což vám pomůže v plnění každodenních povinností i epických questů.

Stavění ve stylu klasických The Sims ve hře vůbec nenajdete a musíte se spokojit s předem navrženými stavbami

Nové Sims: Medieval totiž ořezávají původní herní systém a vedou vás za plněním předem daných úkolů. Medieval tak tentokrát nenechává na fantazii hráče, aby si vymyslel vlastní příběh na obřím sandboxovém hřišti, ale místo toho jej svazuje sérií lehce lineárních úkolů, které musíte s danými hrdiny splnit. Dalo by se tak říct, že místo toho, abyste si sami vymýšleli vlastní příběh, prožíváte již příběh někým vymyšlený. Sympatické však je, že jednotlivé úkoly nabízejí dost svobody i situací k tomu, abyste si mohli pro panáky domyslet širší příběhové pozadí.

Ostatně, domýšlením charakteristik hra v podstatě začíná – při tvorbě panovníka totiž vybíráte dvě pozitivní vlastnosti a jednu negativní, která ovlivňuje smýšlení postavy asi nejvíce a jde odstranit splněním speciálního úkolu. I když je výběr z vlastností (i fyzických rysů) o něco chudší než v klasických Sims, pořád máte dostatečné množství možností, jak panáka odlišit od ostatních postav a vtisknout mu vlastní osobnost.

Královské i poddanské povinnosti

V již zmíněných úkolech jde většinou o to, abyste nějakým způsobem pozvedli své království, což znamená, že v roli panovníka budete naslouchat lidu, snažit se vydávat různé edikty a třeba zjišťovat, jak je to s džinem zavřeným v lahvi (což ve vašem království lehce zvedne životní úroveň).

Dalo by se tak říct, že místo toho, abyste si sami vymýšleli vlastní příběh, prožíváte již příběh někým vymyšlený

Mimo úkolů za panovníka budete nestandardní situace řešit i v rolích kněze, kováře, vojáka, lékaře, obchodníka a dalších středověkých povolání, přičemž některé složitější questy vyžadují kooperaci i několika hrdinů – kupříkladu takové zabití draka zvládne král jen za pomoci špeha.

Většina úkolů pak sice má předem určené mantinely, ale už na jejich začátku si můžete vybrat, jak problém vyřešíte: povstání vesničanů tak můžete potlačit jak vojenskou, tak kulturní cestou. Logické pak je, že zatímco v prvním případě bude hrát hlavní roli rytíř či panovník, v druhém se ujmete role barda, který bude po hospodách zjišťovat, co se lidem nelíbí a pak případně vzbouřeným sedlákům nabídne finanční vyrovnání nebo sepíše divadelní hru o tom, jak by se měli dál dřít pro blaho vašeho lordstva.

Žánr: RPG, Simulátory | RPG skřížené se Sims
Výrobce: Electronic Arts | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 24. březen 2011