PC | Recenze | RPG

Rift: Planes of Telara – WoW má konkurenci (recenze)

Spousta MMORPG zkusilo vyzvat World of Warcraft. Zjistěte, zda uspěl Rift s dynamickým obsahem a dalšími zajímavými prvky.

Svět Telara je trhán na kusy démonickými invazemi z jiných plání existence, které ohrožují samotnou existenci humanoidních bytostí. Místo toho, aby se lidé spojili proti společným nepřátelům z plání smrti, života, větru, ohně, země a vody, však dělí nepříliš odlišné rasy i příslušnost ke dvěma frakcím: ke Guardianům, věřícím v bohy a jejich pomoc při boji se společným nepřítelem, a k Defiantům, lidem bez víry, jež se rozhodli nečekat na pomoc shůry a místo toho se věnovali výrobě mocných mechanických strojů.

Hned na začátku hry se tak vkrádá otázka, jestli zvolit Losnu nebo Mažňáka, a není to pouze volba kosmetická – Guardiani i Defianti se sice hrají hodně podobně, ale příběh táhnoucí se hrou má úplně jinou atmosféru a výměna stran dokáže udělat divy s chápáním dobra a zla.

O příběh plný víry nemám až takový zájem, jako o racionalistické vysvětlení boje proti fantaskním bytostem

Já jsem si osobně od začátku vybral Defianty a po krátkém laškování s Guardiany zůstal právě u svého Defiantského Rogue: důvodem však tentokrát nebyly nápaditější questy, ale jen a pouze osobní cítění, že o příběh plný víry nemám až takový zájem, jako o racionalistické vysvětlení boje proti fantaskním bytostem.

Na začátku hry si však mimo příslušnosti k dané frakci musíte vybrat i mezi čtyřmi základními povoláními vašeho hrdiny. Klasické rozdělení Warrior, Mage, Rogue a Cleric je totiž v případě Riftu dotažené do extrému a vy tak hned na začátku nemusíte dumat, jestli je pro váš styl hraní lepší támhleta nebo ona specializace – jednoduše si totiž vyberete pouze třídu a dílčí specifikace upravujete až přímo v průběhu hry, přičemž třeba klerik může být všechno od healera přes dps až po vcelku slušného tanka.

Měňte svého hrdinu stejně často, jako ponožky!

Pro každé jednotlivé povolání totiž můžete zkombinovat tři libovolné souly z devíti, abyste tak namíchali hrdinu přesně podle svých představ. Základní a podle ostatních hráčů nejlepší buildy samozřejmě najdete na internetu, ale na rozdíl od jiných MMORPG vám nikdo nebrání zkusit i kombinace poměrně netradiční a hlavně vám nebrání v rozhodnutí, jestli chcete jako další strom schopností ten s bonusy pro boj zblízka, nebo se raději podíváte do notně explozivních skladišť sabotéra.

V případě, že hrajete za Rogue, tak nemusíte zůstat trčet jen u víceméně klasického Huntera známého z WoW (i když je tato kombinace soulů nejlepší pro expení), ale můžete vyzkoušet i úzce zaměřeného bijce do dungeonů, nebo jednu z nejzajímavějších kombinací v celé hře:

Pro každé jednotlivé povolání totiž můžete zkombinovat tři libovolné souly z devíti

Barda, který slouží primárně jako support, ale dokáže se svou loutnou i vcelku slušně ohánět v boji. Podobně zajímavý je taky mágův spec s názvem Chloromancer, v němž nebudete míchat tajemné ampule v chemické laboratoři, ale zahrajete si ve své podstatě za healera. Svou partu však budete uzdravovat tím víc, čím víc ran zasadíte soupeři.

Variabilitě se tak meze nekladou vůbec v ničem, ale po delším a důkladnějším hraní bohužel zjistíte, že si je mnoho soulů podobných a hraje se stejně, jako soul jiný, jenom se liší názvy schopností. Opravdu zajímavých a neotřelých soulů si tak užijete jen pár (za Barda a Chloromancera ale rozhodně palec nahoru!) a ostatní budou sloužit spíše jako marketingová vějička, ale i tak lze s povděkem kvitovat aspoň minimální snahu vybočit ze zaběhnutých kolejí a pokusit se nabídnout hráčům něco nového.

Invaze, rifty a tak všelijak podobně

Mimo snahy o větší variabilitu obsahu se však autoři pokusili přidat i varibilní hratelnost. Jako doplněk klasických questů tak slouží náhodně se objevující Rifty – poruchy v prostoru, do nichž proniknou, přes tenkou vrstvu oddělujícím jednotlivé světy, příšery z jiné pláně existence. Rifty jsou pro každou herní oblast typické zejména svými elementy i postupem, jakým se dají zavřít, takže slouží jako zábavný doplněk při získávání zkušeností a hned tak se neomrzí. Zvlášť, když na jejich zavření potřebujete většinou pomoc ostatních hráčů.

Mimo to se z Riftů mohou vyhrnout menší invaze směřující do měst, či se příšery mohou rozhodnout vybudovat v krajině další kousek jejich domovského světa. Jen na vás a dalších hráčích je pak všechny tyto pozůstatky po cizích tvorech zničit a poslat je zpátky tam, kam patří. Vrcholem v dynamických soubojích s nepřáteli jsou pak Eventy, při nichž na celou herní zónu zaútočí potvory a vy budete muset spolu s ostatními hráči splnit několik dílčích obranných úkolů (většinou jde pouze o zabíjení invazí a zavírání rift), abyste společně mohli čelit obrovským bossům, z nichž nezřídka vypadne nějaká ta zajímavá odměna.

Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Trion Worlds | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. března 2011