Theme Park World

U Bullfrogu bývá zvykem, že nevydávají novou hru každý týden a že když už s něčím přijdou, stojí to za to všeho nechat, vrhnout se k počítači a hrát. O tom, jestli to platí i u Theme Park World bude následující recenze.

Žánr: strategie
Minimum: Pentium s MMX, 32MB RAM
3D: D3D, 3Dfx
Multiplayer: ne
Výrobce: Bullfrog
Distributor:
Electronic Arts

S originalitou to u Bullfrogu už není v posledních měsících takové, jako kdysi. Pokladnici nápadů někdo opatrně vytuneloval a zbytek padl na vylepšení nových dílů těch nejúspěšnějších her. Neslavně dopadla původně velice nadějná “Designerova” série, kterou odstartoval Theme Park a později rozvinul skvělý Theme Hospital. Od té doby však série chátrá jako krásný zámek bez kastelána. Dnes se zdá, že Bullfrog pootvíral okna a začal vymetat pavučiny. Avšak na otázku, zda je šťastné použít k tomu pouze jakýsi druhý díl již existujícího titulu, odpoví až čas.

Jestliže jste v době původního Theme Parku ještě tahali kačery, pak to bude pro vás něco úplně nového. Jde o to postavit a starat se o zábavní park. Kompletně. Musí vás zajímat všechno od výše vstupného u hlavní brány, přes najímání pracovníků, financování stavby atrakcí či jejich vynalezání, až po jakési bonusové úkoly, v nichž musíte například za určitou dobu zajistit, aby měla třetina návštěvníků v ruce balónek.

Park si můžete vyšperkovat spoustou zeleně, fontánami nebo zajímavými artefakty. Všechno ale něco stojí.V laboratoři můžete určovat, v jaké oblasti mají vaši vědci bádat.

Všechno probíhá poměrně snadno. Máte k dispozici rozlehlý pozemek, několik základních atrakcí, dva druhy krámků a několik dní času před otevřením. Než otevřete, musíte obstarat spoustu věcí. Což o to, atrakce si snadno sami postavíte, ale musíte mít mechaniky, kteří se budou starat o jejich chod. Dále potřebujete jednoho nebo více lidí, kteří budou někde sedět a vymýšlet nové atrakce nebo je vylepšovat. Nesmíte zapomínat ani na nutnou ochranku a nezbytné uklízeče, kteří se budou starat o to, aby nikdo nedělal lumpárny a aby bylo všechno v pořádku. A jestli chcete, aby se návštěvníci parku cítili opravdu dobře, najměte pár lidí v legračních kostýmech, kteří budou rozveselovat okolí. Každý pracovník má svoje jméno, výkonnost a samozřejmě také cenu. Zde se rozhodně nevyplatí šetřit a najímat nějaké mátohy, protože ty na rychle se rozvíjející park určitě brzy nebudou stačit. Jednotlivě můžete určovat, v jakých zónách se mají pracovníci pohybovat, a tak jim rozdělit celý park na několik malých částí, čímž se jejich práce zefektivní.

Při rozestavování atrakcí je dobré myslet na místo pro malé krámky a nezbytné toalety, abyste z rozradostněných dětiček mohli vytáhnout i poslední peníze, které jim zbyly po zakoupení lístku na vaši pěkně drahou atrakci. Na autíčkách pořádně vyprahne a když nebude nikde nablízku kiosk s limonádou, přijdete o snadno vydělané peníze a lidé budou navíc rozladění. Vaše parcela také není nekonečná, takže nezapomínejte, že brzy se objeví i nové atrakce, které budete chtít postavit, aniž byste museli bourat ty staré.

Nejlepší na celém Theme Park Worldu je možnost stavět atrakce podle vlastního gusta. Týká se to pouze tzv. “dráhových” atrakcí, kdy si nejprve určíte start a cíl, a poté budujete po kouscích dráhu. Zdviháte ji do výšky, zatáčíte do ostrých oblouků nebo ji vedete nad hlavami kolemjdoucích lidí a už se těšíte, jak se bude návštěvníkům líbit. Samozřejmě si všechno nejprve můžete vyzkoušet na vlastní kůži.

Každá atrakce má svoji míru atraktivity, kterou můžete do jisté míry zvyšovat nebo snižovat. Když například do soupravy na horské dráze narvete dvacet lidí a pustíte ji o něco rychleji než normálně, budete mít vysoké tržby, ale atrakce se brzy porouchá a budete ji muset opravit. Naproti tomu kolotoč, který se točí tak pomalu, že si to neuvědomujete, přiláká podstatně méně lidí, než když je to pořádná jízda. Zvláštní je, že návštěvníci vůbec neberou v potaz vlastnosti atrakce, které jí udělíte vy například tím, že ji postavíte hodně dlouhou nebo naopak krátkou. Nemyslete si tedy, že když postavíte největší tobogán na světě, že se sem na něj všichni budou jezdit koukat. Bude lákavý úplně stejně jako každý jiný tobogán.

Kostlivec vás naloží do pusy, požvýká a pustí volným pádem k zemi. Není divu, že si potom někdo ublinkne.Lidé spořádaně stojí fronty před atrakcemi a když jsou čím dál tím delší, vyplatí se na druhé straně parku postavit stejnou atrakci znovu.

Jakmile otevřete hlavní bránu, do parku začnou proudit první návštěvníci a vy můžete sledovat, jak se jim v něm líbí. K tomu slouží buď indikátor celkové spokojenosti v levé části obrazovky, nebo obláčky nad jednotlivci, vyjadřující jejich nálady a pocity. Když například někde necháte nepořádek, nad hlavami kolemjdoucích se objeví zelený ksichtík, jenž značí, že se jim udělalo špatně.

Váš průvodce, který na vás neustále mluví už od začátku hry, vás informuje o dění v parku. Varuje vás před nedostatkem personálu, upozorňuje na špatný technický stav atrakcí a informuje vás o tom, co si lidé myslí o cenách lístků nebo dárků v obchodech. Podle toho můžete přímo řídit park, měnit ceny a podobně. Stejně jako v původním Theme Parku můžete určovat kvalitu poskytovaného jídla a u hranolek přidávat více soli, aby pak jejich konzumenti dostali žízeň.

A tak to jde pořád dokola. Atrakce stárnou, poškozují se, vy vynalézáte nové nebo vymýšlíte nejrůznější upgrady. Kontrolujete, jestli se nikdo z personálu nefláká, propouštíte, najímáte atd. Čeká vás tedy dost práce.

Všechno výše napsané už ale více či méně obsahoval původní Theme Park, tak jaký je rozdíl mezi těmito hrami? Na první pohled uvidíte, že od dob Theme Parku urazily hry velký kus cesty. Celý park je plně trojrozměrný a grafika využívá 3D akcelerátorů. Každá atrakce je animovaná, a to velmi detailně, že můžete pozorovat, kolik lidiček na ní zrovna rajtuje. Když se rozhodnete vyzkoušet nějakou atrakci, můžete se rozhlížet kolem sebe a prohlédnout si, jak park vypadá z pohledu návštěvníků. K dokonalosti chybí snad jen možnost hovořit s ostatními. Atmosféře přispívá i měnící se počasí, které však kupodivu nemá velký vliv na počet návštěvníků parku. Může si třeba chumelit a oni se chovají, jako by…jako by se nechumelilo (recenzent se do toho zamotal…).

Hlavní změna je však někde jinde. Svět je totiž rozdělen na několik tematických ostrovů a vy na nich postupně stavíte nové a nové parky. Samozřejmě nemůžete hned od začátku spustit čtyři parky najednou. Nejprve dostanete přístup na ostrov “Lost Kingdom”, kde si vyzkoušíte základní principy hry a když se vám podaří nalákat do parku určitý počet lidí, dostanete buď tzv.”zlaté lístky” nebo speciální klíče. Za zlaté lístky lze nakupovat utajené atrakce a klíče vám odemknou cestu na další ostrovy.

Brzy po rozehrání Lost Kingdom se dostanete do parku na helloweenském ostrově. Jak už lze očekávat, zdejší atmosféra je ponurá, grafika tmavá a lidé se sem chodí především bát. Tomu odpovídá veškeré vybavení parku. Tam, kde byla na prvním ostrově roztomilá opička, stojí teď zlověstný kostlivec, najatí baviči poletují po parku v kostýmech upírů a váš průvodce má dokonce v hlavě zaseknutou sekeru. Problém je ale v tom, že veškeré změny jsou pouze vizuální. Je to něco jako témata do Windows. Můžete si je třeba desetkrát změnit, ale pořád máte jenom ty původní programy. Ať už jste na Helloweenu, v rozkvetlé zahradě na sci-fi ostrově nebo kdekoliv jinde, až na drobné výjimky se vlastně nic nemění. Pravdou je, že s novými ostrovy jsou jejich návštěvníci stále náročnější a už vám například nedají za vstup 80 dolarů jako na začátku hry, ale s tím se tak trochu počítá. Musíte dbát stále víc na to, aby se v parku cítili dobře, aby měli kam chodit na záchod (jedna z nejvyžadovanějších věcí), a aby byli veselí a spokojení. Ne, že by vás to na několik hodin dobře nezabavilo, ale čím déle hrajete, tím více myslíte na to, až dohrajete. A to by se nemělo stávat u žádné dobré hry.

Vodní dráhu si můžete natáhnout nad již vybudovaným parkem.Nebyla by to pořádná strategie bez užitečných grafů.

Technické zpracování je podle očekávání na profesionální úrovni a máte-li doma opravdu rychlý počítač, vysoká rozlišení a 32bitové barvy vám nabídnou to nejlepší, co lze v současné době u strategií vidět. Jeden z nejlepších zvukových systémů QSound zde sice nenachází takové uplatnění jako u ryze 3D her, ovšem těžko si někdo bude stěžovat na zdejší velmi bohatou paletu hluků, výkřiků a mluveného slova. U Bullfrogu snad ani nelze čekat něco jiného.

Jak se ale sami přesvědčujeme, nic nemá stálé trvání. Kde je ten Bullfrog, jehož hry byly zárukou nejen dobré zábavy, ale i nových, dosud v počítačových hrách neviděných prvků, které posouvaly hranice možného zase o kousek dál? Vždyť k úspěchu nestačí mít skvělé řemeslníky, ale je třeba mít i osobnost. Hlavní mozek, který to všechno vymyslí. A to je přesně to, co Bullfrogu chybí.

Grafika: 4/5
Zvuky: 4/5
Hudba: 3/5
Hratelnost: 3/5
Dobré zpracování průměrného nápadu, jak využít skvělé myšlenky Theme Parku. Určitě ale nic, co by zabíralo velký prostor v bullfrogské síni slávy.
Celkové hodnocení: 3/5
Diskuze (1) Další článek: Doupě má svůj vlastní chat

Témata článku: , , , , , , , , , , ,