40
Fotogalerie

10 strašných her, které zostudily celou sérii

Když vyjde špatná hra, je to smutné. Ještě horší ale je, když vyjde hra, která měla být dalším reprezentantem slavné série... a je to katastrofa. Taková hra dokáže sérii hodně zostudit nebo ji i zabít. Těmto deseti se to podařilo.

Crackdown 3 a totální katastrofa

Jen málokterá hra se tvořila tak dlouho jako Crackdown 3. Od svého oznámení vzbuzoval Crackdown 3 naději. Měl to být pokračovatel akční zábavné série a navíc ji uvést na novou generaci konzolí. První trailer zaujal až překvapivě dobře, sliboval možnost destrukce nevídaných rozměrů. Strhnout mrakodrap? Žádný problém.

crackdown_1.jpgcrackdown_2.jpgcrackdown_3.jpgcrackdown_4.jpg
Trailery slibovaly neřízenou destrukci, místo toho jsme dostali nudu

Záhy se probudily pochybnosti, zda hra není zrušena. Oznámena totiž byla v roce 2014 a vydána byla až v únoru tohoto roku. Takový čas bohatě stačí na vývoj velkého RPG, přičemž velké RPG se od svého vydání pravidelně připomíná. Crackdown 3 se dlouho neozývalo a v průběhu jeho vývoje jsme jen slyšeli o tom, že se ruší velké hry jako Fable Legends nebo Scalebound.

Crackdown 3 záhadně přežil, ale v této době už nepůsobil dobrým dojmem. Prvky, které nás v roce 2014 zaujaly, náhle zmizely. Větší potenciál než prvoplánová akční hra byl náhle cítit více než obvykle. Ani to však Crackdown 3 nezpracoval dobře.

Ze hry se vyklubala nezáživná nekončící akce, jejíž celou náplní jsou monotónní vedlejší mise, nonstop střílení, nehezké vzezření a nezáživný příběh. Spojení nekončící akce obvykle používáme jako klad, ale v případě Crackdownu 3 se to rovná nekončící nudě.

Pokračování 2 / 10

Wolfenstein: Youngblood a dcery rebelky

B.J. Blazkowicz se záhadně ztratil. Někdo se smířil s tím, že když nechce být nalezen, tak ho nikdo nenajde. Jeho dcery se s tím ale nesmířily. Vydaly se do nacisty okupované Paříže a šly ho hledat. Wolfenstein: Youngblood se od začátku představoval jako menší díl série, ale rozhodně nezněl špatně. Možnost kooperace s kámošem, prostředí Francie a pokračování slavné série... kde se stala chyba?

wolf_1.jpgwolf_2.jpgwolf_3.jpgwolf_4.jpg
Z vynikajících předchozích dílů jsme došli k nedomyšlené a nudné střílečce

No skoro všude. Vývojáři ze slavného studia Machine Games šli cestou inovací a všechny vedly ke zkáze. Koncept otevřeného světa byl naprosto zabit neustálým spawnováním nepřátel, boj s nepřáteli se stal až frustrujícím kvůli prvku zbroje (kterou zničíte jen určitým typem zbraně), kooperace zní dobře, ale bez přítele si zahrajete jen se špatnou umělou inteligencí.

A můžeme pokračovat. RPG prvky vedly k příliš silným nepřátelům, kteří mají vyšší level. Zároveň k tomu, že váš spoluhráč, pokud má menší úroveň, nemá v boji šanci. Hlavní mise ztratily na dynamice, protože z větší části fungují na principu "dojdi tam a tam".

No nějaké klady tu jsou. Bojový styl je přeci jen stále celkem zábavný a hra vypadá nádherně. Zejména level design (na kterém se podílelo studio Arkane) je naprosto špičkový a promyšlený do nejmenších detailů. Vykreslení nacistické Paříže povedené sice je, ale celková kvalita hry ne. Youngblood jen s nelibostí nazývám Wolfensteinem a vývojáři se musí sakra snažit, abych se na případný další díl těšil.

Pokračování 3 / 10

Sniper: Ghost Warrior 3 a akční béčko

Série Sniper: Ghsot Warrior nebyla nikdy vyloženě AAA. Nicméně jednalo se o výbornou taktickou střílečku, ve které jste se ocitli v roli snipera. Hra směle konkurovala konkurenčnímu Sniper Elite. Třetí díl však shodil hru do totálního béčka.

sniper_1.jpgsniper_2.jpgsniper_3.jpgsniper_4.jpg
Sniper: Ghsot Warrior nebyl nikdy vyloženě AAA, ale třetí díl shodil sérii ještě níž

Hra ukázala příjemnou surovost, která v kombinaci se slušnou atmosférou dávala naději, že by se mohlo jednat o hutnou porci zábavy. Ale pak se to ukázalo. Béčkový příběh, příšerná umělá inteligence, nehezká grafika a technické problémy.

Byl rok 2018, kdy hra vyšla a měla přímo konkurovat velmi povedenému Sniper Elite 4. Místo toho jsme se dočkali zklamání. No doufejme, že si série vylepší pověst chystaným Sniper Ghost Warrior: Contracts.

Pokračování 4 / 10

Mass Effect: Andromeda a technické problémy

Herní legenda, která proslavila studio Bioware a stala se klenotem vydavatele EA. Série Mass Effect byla dlouhou dobu považována za naprostou špičku žánru RPG. Po vynikajícím třetím dílu nebylo divu, že lidé byli nadšení, když byl oznámen čtvrtý díl s názvem Andromeda.

mass_effect_1.jpgmass_effect_2.jpgmass_effect_3.jpgmass_effect_4.jpg
Není to vyloženě špatná hra, ale je to hodně špatný Mass Effect

Znělo to zajímavě. Lidé hledají v galaxii Andromeda svůj nový domov. Nyní se vlastně stávají nájezdníky. Zdálo se, že hra nabídne velmi zajímavý prvek rozhodování, zda budete hodní nebo zlí, budete moci plnit zajímavé úkoly a prozkoumávat nové planety a hlavně tu bude to, co sérii proslavilo – úžasný příběh.

Na rozdíl od většiny her v této nabídce, Mass Effect Andromeda není vyloženě špatná hra, ale spíše špatný Mass Effect. Hra nabídla celkem slušnou akci, nicméně zajímavý příběh zde chyběl a hra byla navíc přeplněná technickými problémy. Místo slíbeného Disneylandu jsme se možná projeli na řetízkáči putovní poutě.

Pokračování 5 / 10

Black Mirror a českou sérii dostávají Němci

Série Posel Smrti je krásnou ukázkou vysoké kvality českého herního průmyslu. Série nabídla příjemnou temnou atmosféru, která člověka táhla dál. Po prvním díle ale nastal zlom. Z českých rukou studia Future Games se dostala do rukou německého studia Cranberry Productions, poslední díl pak dostali na starosti vývojáři z německého studia King Art Games.

black_mirror_1.jpgblack_mirror_2.jpgblack_mirror_3.jpgblack_mirror_4.jpg
Němci se k českých kořenům hry moc nehlásili, což je možná dobře

Ti se rozhodli hru výrazně upravit. Udělat z ní přímočařejší titul, ve kterém v roli Davida Gordona odcestujete do Skotska kvůli záhadné smrti svého otce. Již od začátku začne mít hra hutnou atmosféru, která se stane vlastně jedinou věcí, která vás táhne dál.

Problém je, že ze hry je nepovedený simulátor chození. Hraní je neohrabaná, volby v textu pouze vizuální a grafika otřesná, která však nezabránila dlouhým loadingům. Hraní Black Mirror je vlastně utrpením, na jehož konci vám dojde, že série by měla být co nejrychleji pohřbena, než bude český odkaz zcela pošpiněn.

Pokračování 6 / 10

Metal Gear Survive a Kodžima je pryč

Když slavný vývojář Hideo Kodžima odešel z Konami (nebo ho vyrazili či co se to tam vlastně stalo), nastaly pro Konami krušné chvíle. Tvůrce jejich dojné krávy, série Metal Gear, odešel, ale oni se tučných zisků nechtěli vzdát. Z chaosu vzešlo Metal Gear Survive, které se sérií nemá vlastně vůbec nic společného.

metal_1.jpgmetal_2.jpgmetal_3.jpgmetal_4.jpg
Metal Gear klesl velmi hluboko... stačilo, aby odešel Kodžima

O příběhu ani nemůže být řeč. Prostě jste v jiné dimenzi s čímsi, co vypadá jako zombíci. Ač se hra snaží tvářit jinak, jedná se o celkem tuctový zombie survival titul. Každopádně nudný a v porovnání s konkurencí zcela nezajímavý.

Vlastně mě nenapadá nic, co by na hře bylo dobré. Nehezká grafika, špatná umělá inteligence a všeobecná prázdnost nepříliš zajímavého světa. Série Metal Gear holt umřela s odchodem Kodžimy.

Pokračování 7 / 10

Need for Speed Payback a mikrotransakce

Kořeny série sahají až do roku 1994 a od té doby si držela jméno jedné z nejlepších závodních sérií vůbec. Need for Speed se proslavilo pouličními závody, tuningem auta a honičkami s policií. No a nejnovější Payback se proslavilo mikrotransakcemi, které vás nutili platit, abyste hru vůbec dohráli.

need_for_speed_1.jpgneed_for_speed_2.jpgneed_for_speed_3.jpgneed_for_speed_4.jpg
Nejlépe se hra dokončí s nabitou kreditkou

Na konferencích vypadala hra velmi dobře. Takové herní Rychle a zběsile se vším všudy. Závody slibovaly dynamiku a vzrušení. Honičky s policajty měly dostat nový rozměr i díky takovým specialitám jako jsou vrtulníky.

Jsou to skutečně mikrotransakce, co hru totálně potopilo. Nutnost vlastnit určité auto kvůli závodům, závody tak obtížné, že bez vylepšení je skoro nemožné vyhrát. Všechno vyžaduje peníze a ano, dají se získat herně opakováním stejných závodů, ale když zaplatíte, máte to hned.

Odbočkou se hodí říct, že tohle je přesně ta doba, kdy EA dostalo zprdnuto i za Battlefront 2 a zrušilo studio Visceral Games. Need for Speed Payback sice poskvrnil celou sérii. Nicméně politika EA byla hlavním důvodem celého selhání a těžko říct, zda si EA někdy zpraví pověst. Momentálně nechystá moc zajímavých titulů a za ty očekávané, jak je NFS Heat či Star Wars Jedi, se zatraceně bojíme.

Pokračování 8 / 10

Mafia III a česká klasika je pryč

Jen málokterá hra se u nás těší takové popularitě jako Mafia. První dva díly byly totiž velmi povedené a jednička je doslova českou legendou. Jenomže Mafia III to má jiné. Ač na ni Češi spolupracovali, autorem je americké studio Hangar 13.

mafia_1.jpgmafia_2.jpgmafia_3.jpgmafia_4.jpg
Průměrné městská akce s podprůměrnou umělou inteligencí, na tohle jsme nečekali

Mafia III je celkem klasickou průměrnou akční hrou. Zatímco level design není špatný a bojový systém je celkem zábavný, hru shazuje nudný příběh, velmi špatná umělá inteligence, monotónní úkoly a trestuhodně nevyužitý svět. Nebýt to Mafia, asi bychom na hru už zapomněli.

A to je hlavní problém. Je to Mafia! Do jisté míry série, která je českou chloubou. A místo vysoce kvalitního titulu tu máme průměrnou open-world městskou akci. Mafia III prostě měla dopadnout dobře a místo ní jen musíme skousnout, že jsme přišli o další českou legendu.

Pokračování 9 / 10

Gothic 4 Arcania a grafika před příběhem

Studio Piranha Bytes je zajímavé tím, že vlastně nikdy nepřekročilo svůj stín. První hry série Gothic nasadily velmi vysokou laťku a žádné další tituly (včetně posledního ELEX) ji nepřekonávají. Navíc Gothic patří k nejpopulárnějším hrám u nás a fanoušky najdete všude.

gothic_1.jpggothic_2.jpggothic_3.jpggothic_4.jpg
Ze hry vypršelo kouzlo, stala se z ní přímočará akční hra

Gothic není pouze jejich nejslavnější sérií, ale také nejdelší sérií. Své na tom může mít i to, že zatímco Piranha Bytes vytvořili první tři díly, o čtvrtý se postaralo studio Spellbound Entertainment ve spolupráci s Black Forest Games. Hru pojali vývojáři jako přímé pokračování série, kdy hlavní hrdina předchozích dílů je král a vy hrajete za nového hrdinu, rybáře, kterému vyvraždili rodinu.

Trailery lákaly na nádhernou grafiku a akční hratelnost. To se však ukázalo tím hlavním a skoro jediným kladem. Gothic je skvělý díky vynikajícímu příběhu, skvělé atmosféře a zajímavých úkolům. Arcania je spíše lineární akční hra. Není nijak zvlášť zajímavá a po projetí hry jsem ani neměl moc představu, co se tam odehrálo. O katastrofu se ve své době díky skvělé grafice nejednalo, to však dnes ztratilo na kráse a série od té doby pokračování nedostala.

Pokračování 10 / 10

Fallout 76 a extrémní zklamání

Když studio Obsidian Entertainment propagovalo svou chystanou hru The Outer Worlds, nezapomnělo se chlubit tím, že právě ono stojí za tvorbou původních Falloutů. Slovo původních je zde celkem zásadní. Bethesda Fallouty hodně změnila a posledním dílem dost poškodila celou sérii.

fallout_1.jpgfallout_2.jpgfallout_3.jpgfallout_4.jpg
Všechny zápory hry bychom vyjmenovávali velmi dlouho

Bethesda byla poslední roky velmi aktivní. Přinesla řadu zajímavých titulů a k životu probrala i staré značky jako DOOM, Wolfenstein a Dishonored. Fallout 76 pak představovala jako klenot. Série konečně nabídne multiplayer, bude zde i větší mapa atd. Díl se však nesl hromadou kontroverzí.

Vyjmenovat veškerou kritiku nelze. Fallout 76 v základu selhal jako hra. Multiplayer nefungoval, hra postrádala dynamiku a zajímavější úkoly. A pak tu máme zápor za záporem. Problémy se sběratelskou edicí, mikrotransakce, banování hráčů za objevení designerských chyb. Tento projekt byl prostě propadák a sérii poškodil na dlouhou dobu.

A jaké hry ve slavných sériích zklamaly vás? Podělte se v diskuzi pod článkem!

Určitě si přečtěte

Články odjinud