13
Fotogalerie

13 graficky nejhezčích her, které prověří vaši RTX kartu na doraz

Nvidia nedávno vyrukovala s nejnovější generací grafických karet GeForce RTX 40xx. A konečně máme docela dost herních pecek, které tuto lví sílu využívají. Podívejte se na ty nejlepší.

Minecraft

Začínat seznam o graficky nejvyspělejších technologiích víc než 10 let starou hrou se možná zdá být pošetilé, Minecraft ale dokázal vždy naskočit na takřka každou vlnu generačního pokroku, nových technologií a inovací v herní branži. Stranou nezůstaly ani karty RTX a jejich technologie ray tracingu a DLSS, které Minecraft aplikoval v jedné ze svých verzí v roce 2020. 

kWSbNyLHzAvEhec4oUH83V.jpg

Možná vás zajímá, proč by vůbec někdo přidával tak pokročilé grafické technologie do tak jednoduše vypadající hry. Různorodé fanouškovské projekty ale mluví samy za sebe. RTX karty přidaly do hry odrazy v reálném čase, simulaci průhledných materiálů, novou generaci efektů vody a celou řadu dalších prvků. DLSS se pak postaralo o to, aby vše běželo se smysluplným snímkováním. 

Výsledkem je tak hra, která kombinuje maximální jednoduchost a svou původní premisu s moderním vizuálem, který na oplátku dává vzniknout zcela novým stavebním projektům. Už jste viděli Hru o trůny s RTX? Tak to je přesně to, o čem mluvíme. 

Pokračování 2 / 13

Forza Horizon 5

Závodní série Forza vždy patřila mezi etalon platformy Xbox, po přesedlání na PC se však ze značky stala mimo jiné prezentace grafických možností nejnovějších herních strojů. A to je případ i pro nejnovější grafické karty RTX, které jsou především v posledním díle podsérie Horizon podporovány měrou vrchovatou. 

forza-horizon-5-ray-tracing.jpg

To platí především po nedávné aktualizaci Donut Media, která víceméně odemkla podporu pro plnohodnotný ray tracing při závodech v otevřeném světě a přinesla také podporu extrémní úrovně detailů, kde nechybí 4K rozlišení a nejnovější verze technologie DLSS. Její třetí generace je ale k dispozici exkluzivně na kartách série RTX 40xx

Jako bonus se ve hře objevuje také technologie DLAA (Deep Learning Anti-Aliasing), která na rozdíl od DLSS nenavyšuje stabilitu snímků, ale zlepšuje kvalitu obrazu. Forza Horizon 5 je v tuto chvíli jednou z nejlépe vypadajících závodních her, která vaši grafickou kartu RTX vyždímá na maximum. 

Pokračování 3 / 13

Cyberpunk 2077

Pojďme na chvíli zapomenout na ošemetný první rok po vydání očekávaného Cyberpunku 2077. Hra je nyní ve špičkové formě a my ji srdečně doporučujeme všem fanouškům kvalitních RPG titulů. Především ale vypadá naprosto úchvatně na grafických kartách RTX. 

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Overdrive Mode Header.jpg

O to se zasloužil hlavně skvěle vystavěný vizuál. Všudypřítomný ray tracing dává patřičně vyniknout nočním toulkám, kalužím vody a neonům, které dodávají hernímu prostředí neopakovatelnou atmosféru. 

Hra také jako jedna z mála opravdu ukázkově využívá technologii DLSS, která pomáhá udržovat stabilní snímkovací frekvenci při zachování dobré kvality obrazu, což je dobře vidět dokonce i na předchozí generaci karet, RTX 30xx. Nakonec připomeňme, že se Cyberpunk nedávno dočkal aktualizace Overdrive Mode, který posouvá vizuál na úplně novou úroveň. Přidává totiž plnohodnotný ray tracing, také nazývaný path tracing, který realisticky simuluje pohyb světla skrze celé prostředí.

V tomto případě je naprosto zásadní využití DLSS 3.0. Overdrive režim je totiž neuvěřitelně náročný na výkon a nová generace této technologie nejen že umí generovat celé snímky, ale také zvyšuje potenciální  výkon počítače až trojnásobně. V současné době je tedy kombinace obou technologií téměř nutností pro správný chod hry v té nejvyšší možné kvalitě. 

Pokračování 4 / 13

Battlefield 5

Možná byste tu čekali novější Battlefield 2042, ne vždy ale novější znamená lepší. I když možná v případě pětky nejde o váš nejoblíbenější díl, z hlediska implementace efektů ray tracingu a DLSS jde o špičku. Vývojáři si na technologiích dali patřičně záležet a prostřednictvím řady aktualizací je dotáhli k dokonalosti. 

YlRrlfL.jpeg

Mluvíme především o využití osvětlení, odrazů a stínů pro vytvoření věrohodné atmosféry bojiště, která je v případě Battlefieldu většinou klíčová. Na RTX efektech dokonce hra v době vydání částečně postavila i svou marketingovou kampaň, takže se nedivíme, že jim byla věnována taková péče. 

Jedinou otázkou tedy je, zda má smysl RTX technologie využívat v multiplayeru? Ty totiž mohou mít negativní vliv na výkon, a i když hra ze začátku trpěla na propady počtu snímků za vteřinu, v současné době je již optimalizace a technický stav hry na výborné úrovni. Nic vám tedy nebrání vyrazit do boje s pěknými odlesky v kapse. 

Pokračování 5 / 13

Metro Exodus

Poslední díl post-apokalyptické série Metro je tu s námi už nějakou dobu a už od svých počátků se jednalo o titul, který nastavoval grafickou laťku žánru. Je tedy zcela přirozené, že si jej musíte užít s kompletní plejádou RTX technologií. 

metro-exodus-enhanced-pc-edition-rtx-screenshot-005.jpg

Klíčovou stránkou titulu je hutná atmosféra. Velmi důležitá tedy byla správná práce se světlem ve venkovních prostorách, stejně jako realistické stínování ve stísněných interiérech. To vyniklo v později vydané Enhanced edici, která přinesla také globální osvětlení pomocí ray tracingu a podporu DLSS 2.0

Ve výsledku jsme se tak dočkali krásných venkovních prostranství, která si hrála se světlem a slunečními paprsky, stejně jako klaustrofobických, často až hororových pasáží v interiérech, kde jediným zdrojem světla byla jen baterka. Kdo by mohl zapomenout na útěk od kanibalů, že?

Pokračování 6 / 13

Resident Evil Village

Že jste v populárním dílu hororové série Resident Evil vůbec RTX efekty nepostřehli? To jste asi koukali vedle, Village je totiž jedna z nejlépe vypadajících RTX her na současném trhu. Spolu s tituly Cyberpunk 2077, Control a Metro Exodus jde vlastně o jedinou hru, která využívá technologií opravdu na maximum. 

Hall-of-Four-RT-ON.png

Ray tracing ve hře funguje velmi prakticky. Vzhledem k zasazení tu nenajdeme mnoho neonových nápisů a vodních ploch, RTX karty a 4K rozlišení ale propůjčuje temnému prostředí španělské vesničky, hradu a okolních lesů neopakovatelnou atmosféru. Spousta kaluží, zrcadel a především přirozeného světla, opravdu realisticky naplňujícího okolí a zvýrazňujícího nádhernou architekturu. 

Neméně důležitá je tu práce se stíny, které jsou klíčovým faktorem ve většině hororů. Měkké světlo a stíny tvoří dokonalou kulisu pro střílení vlkodlaků a zombíků a Village s efekty nakládá mistrovsky. A vlastně ani není tak náročný na hardware. Tak na co čekáte?

Pokračování 7 / 13

Control

Svůj první zážitek ve hře Control si pamatuji doteď. Šlo o první hru, která opravdu ukázala sílu grafických karet RTX v akci. To zvládla prostřednictvím dokonale praktického ray tracingu, DLSS technologie, dobře udržující frekvenci snímků, a zničitelného prostředí skrze fyzickou manipulaci s předměty

control.jpg

Když se ve hře rozpoutá akční peklo, kde kolem lítají kulky, kusy betonu a roztříštěný nábytek, to vše realisticky reagující na světelné zdroje a stíny, pak začínáte chápat sílu RTX. Krásně naleštěné parkety se drolí, vzduchem létají rozbité kusy skla, to vše ve zpomaleném režimu, který dává ještě více vyniknout všem technologiím, pracujícím na pozadí. 

Control je zcela po právu označována za jednu z nejlépe vypadajících her současnosti, především ale nabízí grafickou stránku, která velmi prakticky využívá všechny důležité efekty a technologie, se kterými si hráč může i osobně vyhrát. 

Pokračování 8 / 13

DOOM Eternal

Již při svém vydání lákal DOOM Eternal skvěle optimalizovaným enginem, který zvládal omračující množství chaosu na obrazovce v jednu chvíli bez sebemenšího cuku. Ostatně, to byla hlavní podstata hry. Pak ale přišla aktualizace, která přinesla do hry RTX technologie v čele s ray tracingem a DLSS

doom-eternal-ray-tracing.jpg

To znamenalo, že veškerý ten chaos a létající ostatky budou doprovázeny krásnými odrazy prakticky všech kovových povrchů a blikajícími lasery, realisticky hrajícími světlem v prostředí okolo. To vše opět bez sebemenšího zaškobrtnutí tempa, kterému pomáhalo právě DLSS. 

Co říci více. Pokud chcete zažít nefalšovaný chaos s příchutí nejnovějších technologií, DOOM Eternal je rozhodně skvělý tip. 

Pokračování 9 / 13

Far Cry 6

Nejnovější díl populární akce od Ubisoftu možná není první hrou, která vám ve spojení s RTX technologiemi skočí do hlavy, rozhodně tu však jsou. A jsou využívány velmi decentně. 

far-cry-6-screenshot.jpg

Zapneme-li zde RTX efekty, týkají se především ray tracingu a jeho práce se stíny a lesklými povrchy. Všechny povrchy, od kovu a skla po vodní hladinu, tak budou realisticky odrážet sluneční světlo a okolní prostředí. To platí i např. o kovových zbraních a jejich jednotlivých součástkách. 

Efekty jsou vidět také v džungli, jelikož je hra zasazena do tropického prostředí. Světlo a stíny ve vegetaci tu tedy hrají velmi důležitou roli. Díky nim je totiž prostředí živé a přestřelky mají ten správný říz. 

Pokračování 10 / 13

Watch Dogs Legion

Pamatujete si na první díl série Watch Dogs a omračující prezentaci s procházkou po městě, ze které se nakonec stala šílena patlanina a jeden velký kec? My ano. Jsme proto rádi, že se nejnovějšímu dílu série podařilo této grafické kvalitě alespoň přiblížit. 

cup3dh3bsyp61.jpg

Legion totiž tlačil na RTX technologie hodně a dorazil ke hráčům s plnohodnotným ray tracingem a DLSS poslední generace. Naprosto všechny povrchy v otevřeném světě hry tedy dostaly realistické odrazy a AI rendering se postaral o věrohodný pohyb světla v prostředí. Hra navíc nabídla pokročilé ray tracingové odrazy, které odrážely město samotné v reálném čase i na docela solidní vzdálenost od postavy. 

Ať už si tak o hře samotné myslíte cokoliv, z grafického hlediska šlo o perfektně vypadající titul, ve kterém Londýn opravdu ožívá. Ostatně na sociálních sítích dokonce vznikla komunita s hashtagem RTX ON London, která sdílela ty nejhezčí obrázky ze hry. 

Pokračování 11 / 13

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

Herní Spider-Man patří mezi vedoucí tituly platformy PlayStation a na konzoli PlayStation 5 dokonce využívá ray tracing, jednu z jejích předních technologií. Poté, co byl Miles Morales oznámen i pro PC, bylo jasné, že tvůrci šlápnou také do grafických možností hry. 

MSMMM_PC_RaytraceSwing.jpg

Titul tak dorazil na PC rovnou s plnohodnotným ray tracingem a odrazy v reálným čase, takže houpání mezi mrakodrapy dostalo zcela nový rozměr. Přidala se také technologie DLAA a třetí generace DLSS, která zvyšuje výkon hry běžící v rozlišení 4K až dvojnásobně. To je pochopitelně možné jen na nejnovější generaci grafických karet RTX 40xx

Miles Morales tak možná není nejnovější hrou v seznamu Nvidie, jde ale o hru, které byla věnována náležitá pozornost. Oproti konzolové verzi totiž dorazila celá řada vylepšení grafiky jako takové, od ostřejších textur po podporu G-Sync a vyšší kvality obrazu. 

Pokračování 12 / 13

Portal

Také jsme netušili, že skočíme tak daleko do minulosti ve článku o RTX technologiích. Kde jinde ale mohou zazářit, když ne ve futuristickém světě plném hádanek a lesklých povrchů? Do hry Portal totiž dorazilo zdarma dostupné DLC přidávající ray tracing. 

geforce-ada-portal-rtx-slider2-ON-3840x2160.jpg

Tato inovace je tu znát opravdu hodně, jelikož je hra plná kovových a jiných lesklých ploch, stejně jako celé řady hádanek spojených se světlem. To bylo ve hře vylepšeno a upraveno, tudíž je teď skákání skrze portály o chlup hezčí a věrohodnější. 

I když jde tedy o více jak 15 let starou hru, stále vypadá k světu. Kvalita studia Valve se zkrátka nezapře. 

Pokračování 13 / 13

Zaklínač 3: Divoký hon

Ano ano, víme. Komunita moderů dokázala během těch let vykouzlit snad všechny myslitelné grafické modifikace, které do světa Zaklínače mohly naskočit a oproti kterým je oficiální aktualizace víceméně jen úsměvným pokusem. My ale mluvíme právě o ní, jelikož ve spolupráci se společností Nvidia přidává do hry ray tracing i nejnovější generaci DLSS. 

02NGpop.jpg

Zatímco tak u moderů dostanete do rukou celou řadu grafických vylepšení, zrovna pro DLSS 3 si budete muset skočit k oficiální aktualizaci. Na grafikých kartách RTX série 40xx totiž dvojnásobně zvyšuje výkon při 4K rozlišení. 

Mimo jiné se skrze aktualizaci do hry dostává také RTXGI, tedy globální iluminace s ray tracingem, ambientní okluze, realistické stíny a odrazy. Zaklínač 3 je už v základu velmi pěkně vypadající hrou. Pokud jste se ale rozhodli vydat na nejnovější dobrodružství Geralta teprve teď, rozhodně doporučujeme naskočit do té nejmodernější verze hry. Ať už hrajete na čemkoliv.

Hry byly testovány na herním notebooku Asus Zephyrus G16 s grafickou kartou Nvidia GeForce RTX 4060. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud