Nelze očekávat, že přečtením tohoto článku se z vás rázem stane Grand Champion, nicméně rád bych se s vámi podělil o několik rad a herních tipů, které by vaší cestu mohly podstatně usnadnit.
Rocket League je naprosto rozdílný titul oproti jakékoliv žánrově podobně zařazené hře a obsahuje obrovskou škálu technik, díky kterým hráč střílí přesněji, je méně předvídatelným pro soupeře či se dokáže pohybovat rychleji, a také obsahuje dost způsobů jak skórovat góly, například driblingem jak na zemi, tak ve vzduchu, Aerial či Ceiling údery, Flip-resety a dalšími ostatními parádičkami.
Že vám tyto hlášky nic neříkají a rádi byste se do hratelnosti tohoto titulu dostali hlouběji? Rocket League klade vysoké nároky na schopnosti hráčů a stejně jako je tomu u jiných her, i zde hraje hlavní roli čas strávený ve hře a stovky odehraných zápasů. Pokud plánujete v brzké době kralovat motoristickému trávníku, připravili jsme pro vás pár zaručených rad, jak nastartovat správným směrem.
Nastavení kamery
Správně nastavená kamera je naprostým základem. Kamera drasticky ovlivňuje hráčův pohled na celou hru. Je nesmírně důležitým krokem najít takové nastavení, které bude vyhovovat právě vám. Doporučuji se inspirovat nastavením kamer profesionálními hráči a pokusit se najít správnou kombinaci jednotlivých aspektů.

Ideální začátky
- Camera Shake určitě vypnout.
- Camera FOV (zorné pole) nechat na 110.
- Camera Distance (oddálení kamery od auta) se pohybuje mezi hodnotou 260 až 300.
- Camera Height (výška kamery) bývá mezi 100 až 130.
- Camera Angle (naklonění kamery) mezi -3 až -5.
- Camera Stiffness (vzdálení kamery při rychlé jízdě) většina hráčů nastavuje mezi 0,35 až 0,40.
Pokračování 2 / 5
Nastavení ovladače
Stejně jako tomu je s kamerou, tak i nastavení ovladače je naprostým základem, ale zároveň něčím, co si každý musí nastavit podle sebe. Existuje několik předem daných prvků, které vám hraní alespoň trochu zjednoduší a pomůže dostat vozítko lépe do ruky.
- Vibrace je nejlepší úplně vypnout.
- Controller Deadzone je nastavení, ve kterém lze konfigurovat, jak moc bude páčka sensitivní. Přesněji řečeno, páčka začne reagovat pouze na pohyb který překročí vámi nastavenou hodnotu, tzv. deadzone. Čím nižší je toto nastavení, tím rychleji páčka reaguje. Většina Rocket League profíků má Controller Deadzone nastaveno mezi 0.05 do 0.15. Toto nastavení je jedno z nejdůležitejších vůbec! Proto doporučuji ho jednou nastavit a už neměnit.
- Dodge Deadzone ovlivňuje, jak moc musíte pohnout s analogem, abyste provedli Dodge (přemet, salto, chcete-li). Čím vyšší hodnotu nastavíte, tím méně častěji se budete dopouštět chyby, kdy chcete vzlítnout do vzduchu a místo toho nechtěně uděláte úskok. Já jakožto hráč zaměřený spíše ke vzdušnému hraní mám Dodge Deadzone nastaven na 0.70.
Mimochodem, pokud po nastavení nižších hodnot Controller Deadzone (většinou v hodnotách pod 0.10) zjistíte, že vaše auto samovolně zatáčí do pravé strany, tak pro vás mám špatnou novinku - blíží se totiž čas vyměnit ovladač za nový. Tento jev se nazývá Stick Drift a objevuje se na ovladačích, které častokrát například padaly na zem, byly hozeny o stěnu (je to častější než si myslíte), a tak dále. Pokud máte Xbox One ovladač, který je právě koupen a Stick Drift má, pak se bohužel neděje nic nezvyklého, protože Microsoft pustil do oběhu obrovský množství ovladačů s touto vadou již z výroby.
Většina obchodů tento důvod neakceptuje pro reklamaci a když už, tak je to častokrát velice složitou reklamací. Proto osobně doporučuji ovladače kupovat přímo od Microsoftu. Ano, jsou sice dražší, ano i od nich vám může přijít ovladač s již zmíněnou vadou, kterou vám ale v tomto případě vymění za plně funkční.
Co se týče nastavení kláves, mě osobně se nejlépe hraje s Boost na RB, a to z důvodu, že mi více vyhovuje mít tuto schopnost nastavenou na samostatném tlačítku, stejně jako pravý i levý Air Roll.

Jediná změna oproti minulé variantě je Air Roll na LB. Část hráčů zkrátka preferuje hraní s tímto ,,oboustranným" Air Rollem.

Také hojně používané nastavení kláves.

Pokračování 3 / 5
Začít se základy a postupovat k náročnějším technikám
Doporučuji postupovat co nejpřesněji podle tohoto skill tree. Pro zvládnutí těžších technik je nutno často ovládat i hromadu jiných lehčích schopností. Mimochodem, většina hráčů zastává názor, že schopnosti typu skákání, otáčení či ježdění není potřeba jakkoli pilovat po úspěšném dokončení herního tutoriálu. A jak to už u Rocket League bývá, opak je pravdou. Konkrétně vaše umění jízdy si jistě brzy otestujete u zkoušení driblování na zemi.

Ve zkratce: základem hry je umět Car Control (Physical), Ball Control (Ball) a Air Control. Od těchto tří disciplín se odvíjí celý hráčův herní skill.
Můj tip
Car Control a Ball Control se výborně učí při trénování techniky Ground Dribbling. Doporučuji přesně tady začít, protože ve chvíli, kdy se hráči podaří Ground Dribbling zvládnout, znamená to, že umí ovládat jak auto, tak míč a může se rovnou pustit na Air Control.
Ground Dribbling je mimochodem jedna z nejužitečnějších a nejničivějších herních fint, kterou se dokáže po pár hodinách v tréningu naučit i naprostý nováček. Hráč se totiž naučí pohybovat s míčem stejně jako by hrál FIFU a rozhodně není ani trochu neobvyklé doručovat míče do nepřátelských branek prokličkováním kolem útočníka, obránce a následně i brankáře.
Co přesně to Ground Dribbling je a jak se ho naučit se můžeme dozvědět zde:
Pokračování 4 / 5
Týmové zaujímání pozic a pohyb po mapě
Positioning, neboli umístění je jeden z dalších nejzásadnějších principů hry. Když nefunguje position-play, nefunguje týmová hra, když nefunguje týmová hra, nefunguje tým, a to velice často vyústí v prohru.

- Představme si hřiště rozdělené na 9 chlívků. Nikdy nevjíždějte do chlívků, kde se momentálně nachází váš spoluhráč. Být se spoluhráčem na stejné pozici jednak znamená špatnou obranu, a také velice vysokou šanci, že přesně v sekundu, kdy hráč chce střílet na nepřátelskou bránu, do něj jeho vlastní spoluhráč najede a celou akci pošle do kytek. Nejlepším způsobem je si držet vzájemný odstup a hrát způsobem: jeden útočí, druhý stojí na jedné ze tří pozic za ním a kryje mu záda.
- Dobré poziční hraní znamená i to, jak velký tlak vyvíjíte na nepřátelský tým. Vysoký nátlak znamená mít více šanci skórovat gól, nebo také pochopitelně vyšší výskyt nepřítelových chyb. Pokud hráči dodržují tato jednoduchá pravidla, tak při centrování míče si můžete být jisti, aniž byste se kamkoli podívali, že spoluhráč je na místě, připravený střílet na nepřátelskou branku a získat vám další bod.
Bohužel je potřeba vzít na vědomí že dokud se hráč nevyšplhá do těch opravdu vysokých kompetitivních divizí, bude se často setkávat s lidmi, kteří tato pravidla budou naprosto ignorovat. Často vám spoluhráč zkazí vaší akci a nakonec tým, který dá gól nebude ten váš. Připravte se na lidi, kteří budou celý zápas naprosto bez rozmyslu nahánět míč a brát veškeré turba bez sebemenšího náznaku šance střelit protihráči do brány míč.
- Proto se také naučte adaptovat k hracím stylům vašich spoluhráčů. Rocket League není jenom o tom umět létat a střílet góly, ale především o týmové spolupráci.
Doporučují shlédnout toto video, kde se rotaci a positioningu věnují více dopodrobna.
Pokračování 5 / 5
Najděte si parťáka a staňte se nepřemožitelnou dvojicí
Z vlastní zkušenosti vím, že pokud má hráč v RL parťáka, tak neexistuje větší motivace trávit hodiny v trénincích trénováním všech možných triků a parádiček, a to protože se nemůže dočkat chvíle, kdy tím parťákovi vyrazí dech. A jak to už bývá, i on nebude usínat na vavřínech, což vás ještě více přinutí být lepším a lepším.
Já osobně mám parťáka, se kterým hrajeme nepřetržitě už třetím rokem, a to co je v RL možné dokázat za naprosto neuvěřitelné akce s někým, jehož herní styl tak dobře znáte je mimo mnoha jiných jeden z důvodů, proč je Rocket League tak pekelnou hrou.
Mluvím z vlastní zkušenosti, když říkám, že se správnou rotací spoluhráčů se člověk začne setkávat až v hodně vysokých rancích a většinou ani tam nedosáhnete tak kvalitního týmového hraní, jako s kámošem, se kterým hrajete už roky. I ve 2v2 je možné ve dvou naprosto zaplnit celou mapu a být zkrátka všude. Pro lepší představu o čem je řeč doporučuji shlédnout jeden z esportových streamů, které se ukazují přímo v menu.
Tato hra je hodně o zručnosti a krom ní o týmové taktice, ve které hraje naprosto zásadní roli komunikace mezi spoluhráči. Co když ale váš spoluhráč naprosto přesně ví, co budete dělat ještě před tím, než s tím začnete? Kolikrát se vám stane, že střílíte na bránu, ve které již čeká nepřátelský brankář, který by útok pravděpodobně odrazil, ale to se nestalo, jelikož ho váš parťák v plné rychlosti nabourá a pošle na nemilosrdný tří sekundový respawn?
Pokud nikoho takového nemáte, není nic snadnějšího, než se ve hře s někým spřátelit. Věřte nebo ne, ale každý někoho takového chce mít.

Na závěr bych ještě rád dodal, zda-li víte že Rocket League je možné rozdělit na jednom PC na několik dalších monitorů? Tato možnost funguje se dvěma i čtyřmi monitory.
Jak na to
- Zapněte hru s jedním zapojeným monitorem, jděte do Nastavení/Video, kde zvolte rozlišení a nastavte hru pro zobrazení ve Fullscreenu. Ujistěte se, že nemáte nastavenou horizontální split-screenovou formu a hru vypněte.
- Ve Windows v nastavení zobrazení mějte zapojené pouze dva monitory (případně odpojte ostatní).
- Ve Windows v nastavení zobrazení nastavte oba obrazy na stejné rozlišení (nejnižší společné rozlišení)
- Znovu ve Windows v nastavení zobrazení zarovnejte obě obrazovky tak, aby primární monitor byl levý.
- V Dokumentech jděte do "my games\Rocket League\TAGame\Config" složky a upravte soubor "TASystemSettings.ini"
- Najděte řádek "Fullscreen" a přepište na False (nutno tento řádek hledat od vrchu)
- Najděte řádek "ResX" a změňte rozlišení na součet rozlišení obou monitorů (pro příklad pokud oba monitory mají 1920 = napište 3840).
- Najděte řádek "Borderless" a přepište na True.
- Uložte a odejděte
- Pravým tlačítkem klikněte na TASystemSettings.ini, zvolte podrobnosti a zaškrtněte "Read only" políčko.
- Zapněte Rocket League ze svého primárního monitoru.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně