Recenze: The Path – pohádka pro dospělé

Hororová adventura s uměleckými prvky vypráví známou pohádku. Šest dívek, šest příběhů, šest smrtelných zážitků v moderní Červené Karkulce.
Seznam kapitol
  1. Kdo by se dnes vlka bál?
  2. Smrt přichází znenadání
  3. Obrázky nejen z lesa

Když jsem před 14 dny napsal první dojmy z hororové adventury The Path, bylo mi jasné, že nepůjde o klasickou hru v pravém slova smyslu. Ba co víc, já už to věděl dávno předtím, protože jsem vývojáře z Tale of Tales měl již nějakou dobu v zorném poli. Jejich krátká a netradiční dílka The Graveyard či Endless Forrest způsobila na indie scéně menší poprask.

Netradiční přístup k vyprávění příběhu pomocí textu, hudby a vizuálních elementů aplikovali také do jejich nejnovějšího díla. The Path se jako první dílo Tale of Tales objevila na Steamu a dává možnost všem dosud hrami opovrhujícím jedincům ochutnat nezávislou scénu v její nejčistší podobě.

Hra nebo umění? Obojí

Sami tvůrci o svém dítku řekli, že prakticky vše, co nabízejí dnešní mainstreamové hry, se v The Path snažili minimalizovat. A povedlo se jim to na jedničku. V klasických adventurách či chodičkách je hráč postaven před řadu rozhodnutí a úkolů, kterou je nezbytné splnit pro další postup hrou. Na konci hry mají pak všichni hráči stejný zážitek, protože museli splnit ty samé úkoly, a povětšinou ve stejném pořadí. Navíc v čistě komerčních adventurách je příběh jasně řečený a vysvětlený. V tomto ohledu je The Path naprosto novu hrou, a s trochou nadsázky by se dalo říci, že zakládá vlastní žánr. Jak ale definovat žánr, ve kterém se sám hráč stává tím, kdo ovlivní výslednou kvalitu zážitku?

the path 21.jpgthe path 22.jpg

Hra začíná v domě, kde je šest dívek (sester) různého věku. Můžete si vybrat, za jakou budete hrát, ale ve výsledku je to jedno, protože je postupně vystřídáte všechny. A protože je hra inspirovaná původní verzí pohádky O Červené Karkulce, nebude vaším úkolem nic jiného, než navštívit nemocnou babičku v nedaleké chaloupce. Dostanete košík a vyrazíte na cestu.

Člověk je tvor zvídavý, a tak prosluněnou cestu mile rád opustí vstříc vlastnímu dobrodružství

A zde narážíme na první novum. Klidně můžete uběhnout pár desítek metrů a jste u babiččina domu. Hra tak skončí dříve, než začala. Jenže člověk je tvor The_Path_art.jpgzvídavý, a tak prosluněnou cestu mile rád opustí vstříc vlastnímu dobrodružství. Jakmile s dívenkou zabrouzdáte do okolního lesa, grafika a hudební nádech se totálně změní. Úsměv na tváři vystřídá znepokojení, nejistota a strach.

Lesem bez konce

První kroky v nekonečném lese se nesou v duchu absolutního chaosu. Nevíte kam jít, co dělat a proč to dělat. A v tom tkví celé kouzlo hry. Nikdo vás do ničeho nenutí. Nemáte proti sobě nepřátele ani časový limit. Jenom tak si pobíháte po lese, sbíráte předměty a nacházíte nová zákoutí. Pokaždé, když narazíte na nějaký předmět, objeví se prolínací efekt, který vám nenásilně ukáže možnosti interakce. Některé předměty mohou využít všechny postavy, jiné jsou určeny pouze konkrétní dívce.

Jenom tak si pobíháte po lese, sbíráte předměty a nacházíte nová zákoutí

To poznáte tak, že se vám přes půlku obrazovky promítne postava, k níž předmět patří. Pokud namísto toho uvidíte promítnutý předmět samotný, stačí dvě-tři vteřiny počkat a postava sama vykoná interakci. Během ní se objeví text, který vyjadřuje co si daná postava o předmětu a celé situaci myslí. Tento text jednak prozrazuje vlastnosti každé z postav a jednak pomáhá hráči pochopit příběh. O příběhu je vůbec těžké hovořit, protože žádný jasný příběh ve hře neexistuje. Příběh vzniká v hráčově hlavě.

The_Path_art_02.jpg

Zpátky k předmětům, které se vám ukládají do inventáře. Během interakce s nimi se na obrazovce objeví ještě prolínačka znázorňující některý z mnoha pokojů, který později v babiččině domě navštívíte. Rovnice je jasná. Každá postava může najít tři unikátní předměty, které se zobrazují ve spodní polovině inventáře, horní polovina je určena pro společné předměty. Pokud si chcete z nějakého důvodu prohlédnout prolínací efekt předmětu znovu, stačí otevřít inventář. Z počátku jsem vůbec nechápal souvislosti mezi předměty a pokoji, kterými budete v závěrečné části hry procházet. A pak mi to najednou došlo.

the path 23.jpgthe path 24.jpg

Problém byl v tom, že jsem při hraní nepřemýšlel. Zvyklý z klišé ostatních her jsem prostě nemohl pochopit, proč když jedna z dívek usedne na kolečkový vozík, objeví se prolínačka s ptačí klecí uprostřed místnosti. Cítí se snad ta dívka jako pták v kleci? Evidentně asi měla nehodu, protože má zadrátovanou jednu nohu a kulhá. Pak narazím na rozbité auto. Určitě měla nehodu. A co ty její negativistické komentáře ke všemu okolo? Asi má nějaký komplex. A takhle začnete přemýšlet o všech dívkách.

Dostupné pro: PC
Žánr: Adventury | hororová adventura
Výrobce: Tale of Tales | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 18. březen 2009
  • Spousta inovativních nápadů
  • Netradiční narativní přístup
  • Nekonečný les
  • Zážitek vytváří hráč
  • Až filozofický podtext
  • Umělecky stylizovaná grafika
  • Totální svoboda pohybu
  • Melancholická měnící se hudba
  • Náročné na duševní vyspělost hráče
  • Nutnost porozumět anglickému textu
Související články
  1. Dojmy: The Path – cestou necestou
  2. Bojte se záhadné The Path

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

dnes | | 17 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A