Téma: Revoluční hry 3. díl – Přerostlé opice a kníratí instalatéři

Aneb kterak Nintendo dobylo Severní Ameriku, žánr plošinovek a jak se to mělo s mrtvými adventurami.
Kapitoly článku

Zdá se to jako chvilka, ale od prvního dílu tohoto seriálu už uběhlo čtrnáct dní, což je sice v porovnání s letopočty, o nichž mluvím, chvilka, ale na herním webu se toho stane mnohem více a vy se tak můžete začít mezi díly našeho seriálu ztrácet. Proto jsme se rozhodli, že do článku přiřadíme odkazy na minulé i budoucí kousky. Tak a teď se už neostýchejte a vyrazte se mnou na další pouť mezi zaprášené elektronky a cartridge.

Revoluční hry 1.díl - když se psaly dějiny

Revoluční hry 2.díl - konzole a pop-ikony

Revoluční hry 3.díl - přerostlé opice a kníratí instalatéři

Revoluční hry 4.díl - prokleté domy a neklidní duchové

Revoluční hry 5 díl - poletování vesmírem

Když jsem minule skončil u legendárního Tetrisu, zpola jsem očekával, že se ozvou někteří pamětníci a připomenou mi minimálně několik titulů, kterými se hodlám zaobírat dnes. Naštěstí se tak nestalo a já se tak mohu bez zdlouhavého vysvětlování vesele vrhnout k přerostlé opici, jež unesla dámu v nesnázích na špici nejvyššího mrakodrapu.

Neostýchejte se tedy a vyrazte se mnou na další pouť mezi zaprášené elektronky a cartridge

Ano, slyšíte správně, první Donkey Kong se datuje již do roku 1981 a představuje hned dvě ikony Nintenda – mimo zmíněného lidoopa se totiž v hlavní roli objevuje i kníratý instalatér Mario.

revolucnihry_03.png revolucnihry_04.png

Kromě marketingového úspěchu a zrodu dvou sympatických hrdinů je však Donkey Kong výjimečný i ve všech ostatních aspektech a právem se řadí mezi nejdůležitější tituly herní historie. Jde o první komerčně úspěšnou plošinovku a první plošinovku vůbec, neboť umožňuje hlavnímu hrdinovi to, co umí každý živočich kromě slona – skákat. Nutné tak je přeskočit padající sudy, vyšplhat se po dlouhých schodištích a dostihnout Donkey Konga, jehož musí hráč ve finálním duelu porazit. Celkově hra obsahuje čtyři úrovně, což je o tři úrovně víc, než obvykle obsahovaly hry té doby.

Přerostlé opice

Donkey Kong však nepřinesl revoluci pouze v herních mechanismech, ale také, i když se to může zdát směšné, ve vyprávění příběhu. Jako první hra totiž využívá jednoduché animované sekvence, v nichž hráč vidí lidoopa unášejícího dívku a její zoufalé volání o pomoc. V dnešní době k smíchu, v tehdejší době takový trhák, že Nintendu chtěli všichni urvat ruce jen proto, aby jim dovolil udělat port Donkey Konga na jejich přístroje – v Nintendu samozřejmě souhlasili, ale chtěli tak velký štos bankovek, že byste s ním umlátili velrybu.

donkey_kong_en_smash_bros_brawl.jpg

Úspěch, který Donkey Kong sklidil v roce 1981 nenechal nikoho na pochybách o tom, že je třeba ždímat, dokud to jde, a proto vznikl již v roce 1983 titul pojmenovaný Mario Bros. Ten sice jako první představil klasické plošinovkové duo, ale jeho revolučnost nespočívá v žádném nově vymyšleném mechanismu.

Pokud jste nepracovali na pile ani v Černobylské elektrárně, dojdete k číslu stejnému, jako je váš počet prstů

Je významný především tím, do kdy dokázal přežít a kolik titulů z této série bylo doposud vydáno. Pokud budete dobře počítat a nepracovali jste na pile ani v Černobylské elektrárně, měly by doposud vydané hlavní tituly série čítat přesně tolik, jako je váš celkový počet prstů – tedy 20.

revolucnihry_05.jpg revolucnihry_06.png

Plošinovkám i přes objev skoku však stále něco chybělo. Tím něčím byly zbraně a fešná hrdinka zakutá do neproniknutelného brnění. Samus Aran se po displayích prohnala poprvé až v roce 1987 a je významná právě proto, že jako jedna z prvních vzala do ruky zbraň a její bojový arzenál, stejně jako další schopnosti, se v průběhu hry více než podstatně vyvíjel. To umožňovalo hrdince pronikat na další a další místa otevřeného světa a hra snad poprvé dala publiku možnost myslet si, že se odehrává v živoucím světě.

Geneze plošinovek

Skvělé nápady Nintenda samozřejmě nezůstaly nepovšimnuty a byly po zásluze odměněny vysokými prodejními čísly, stejně jako se jimi inspirovali i další tvůrci. S dalším, tentokráte však spíše evolučním, titulem přichází Jordan Mechner v roce 1989 a tvoří skákačku, jejíž moderní podobu si tak úzkostlivě střeží Ubisoft. Řeč je samozřejmě o legendárním Prince of Persia, které představuje na svou dobu neuvěřitelně plynulý pohyb hlavního hrdiny a úspěšně komponuje všechny doposud zmíněné postupy.

revolucnihry_art1.png

A právě u reálnějšího pohybu hrdiny se vývoj v plošinovkách zastavuje – ať už si vzpomenu na geniální JazzJack Rabbit, či Blackthorne, pokaždé musím dojít k závěru, že žádná z těchto mých oblíbených her už revoluci bohužel nepřinesla a možná i proto žánr 2D plošinovek zanikl, aby byl nahrazen technicky vyspělejší verzí. Na mysli mám teď 3D akční adventury, jejichž počátek se nese ve znamení prsaté Lary Croft. Ale to už bych se z osmdesátých let dostal někam úplně jinam a proto vzhůru zpátky do historie, kde se v další kapitole podívám na zoubek adventurám.

revolucnihry_01.png revolucnihry_02.jpg

Témata článku: , , , , , , , , , ,