PC

UFO: Enemy Unknown – zrozeno z myšlénky

Nad zemí létají desítkami neidentifikované létající objekty, přistávají na zemi a unášejí lidi. Dělají s nimi různé pokusy a psí kusy, Země je v ohrožení a vy si jen tak klidně prohlížíte články na Internetu? Styďte se. Nahoďte své stroje a hurá zachraňovat rodnou planetu před invazí šedých, zelených, fialových a bůhví jakých ještě ufounů.
…A útoky mimozemšťanů se začaly stupňovat. Desítky lidí mizely za neobjasněných okolností, několik měst bylo vypleněno a většina vojenských základen byla zničena neznámou zbraní. Vědcům se nepodařilo ani zjistit, kde mají nepřátelé základnu ani neodhalili jejich zdroje energie. Lidstvo stálo před hrozbou úplného vyhubení či zotročení. Tehdy se konečně přestaly hádat představitelé největších států o to, kdo je za útoky zodpovědný a kdo s mimozemšťany kolaboruje a založili organizaci, která má bránit zemi před dalšími útoky zvanou X-COM. Stále ale vedli spory, kdo bude organizaci financovat. Nakonec bylo rozhodnuto, že každý stát bude přispívat částkou dle svých možností. Ale díky vzájemné nedůvěře bylo jasné, že pokud nebudou efekty práce organizace výborné, některé země ustoupí od spolupráce nebo se dokonce spojí s nepřítelem…

UFO: Enemy UnknownUFO: Enemy Unknown

Právě v této nezáviděníhodné situaci nastupuje hráč na místo velitele výše zmiňované organizace s jediným cílem- najit a zničit základnu mimozemšťanů. UFO je zčásti budovatelskou hrou a zčásti tahovou strategii. Hráč staví základny, kupuje vybavení, vojáky, inženýry a vědce. Když se na radaru některé ze základen objeví UFO, může se pustit do pronásledování vlastní stíhačkou. Pokud má štěstí a podaří se UFO neztratit z radaru a dohonit, nastupuje vzdušná šarvátka. Nyní podle poměru sil létajícího talíře a vlastní stíhačky a také podle toho zda chceme UFO úplně zničit či jen lehce poškodit a přinutit k přistání zvolíme některou z taktik útoku. Při agresivním útoku se nejdříve stíhačka k ufu co nejvíce přiblíží a pak začne pálit ze všech ze všech zbraní jako o život (No dobře, ony ty zbraně pobere jenom dvě. A o život opravdu často jde.). Naopak při opatrné taktice se stíhačka přiblíží jen na dostřel a pomalu si UFO vychutnává. Vhodnou taktiku je třeba pečlivě zvážit, protože UFO je oproti základním stíhačkám rychlejší a při opatrném útoku většinou pláchne (pozdější stíhačky postavené na mimozemské technologii jsou mnohem rychlejší). Agresivní útok zase UFO příliš poškodí, což většinou není příliš vhodné a také vystavuje vlastní stíhačku většímu nebezpečí.

…Já nevím co si ti hlavouni na velitelství myslí ale nařídit ostřelování z dálky tak velkého létajícího talíře raketami Avalanche je čirým bláznovstvím. To je jako by chtěl nějaký cyklista plivat na tank a slibovat si od toho, že ho zničí. Naštěstí nepřátelské UFO zřejmě mapovalo terén a letělo velmi pomalu. Po krátké hře na kočku a myš (Přičemž myš v tomto případě měla paradoxně asi desetkrát silnější výzbroj a byla stokrát větší než kočka.) a po salvě dvou raket UFO prostě přistálo. Nevím, jestli se lekli útoku (asi ne) nebo přistáli kvůli nějaké misi. V každém případě se mi pořádně ulevilo. Fúzní zbraně, kterými tato třída létajících talířů disponuje, dokážou zničit naší stíhačku během několika sekund…

Taktická část hry je na velmi propracovaná a hratelná. Hráč nejdříve vyzbrojí vojáky zbraněmi, skenery, lékárničkami, granáty a další výzbrojí. Pak už následuje čistokrevná tahová strategie. Bitevní plochu vidíme v pseudo-3D zobrazení. Každá postavička má k dispozici několik časových jednotek, které může použít na střílení, pohyb, zakleknutí, odjištění a načasování granátu, otevření dveří atd. Pokud postava nějaké časové jednotky ušetří – může je použít při střelbě během tahu protivníka. Díky tomu lze číhat za dveřmi a kryt postup jiných jednotek. Většina zbraní umožňuje střílet s mířením, bez míření i vypálit rychlou sérii od pasu. Samozřejmě, že mířené střílení zabere mnohem více času, ale zvětšuje se pravděpodobnost zásahu do nechráněných částí těla nepřítele. Vojáci disponují velkým arzenálem zbraní, který se během hry ještě rozšiřuje o zbraně protivníků. Ze začátku je k dispozici pistole, puška, rotační kulomet, dělo, raketomet, granát, výbušnina a elektrický obušek. Některé zbraně mají více druhů munice (většinou průraznou a výbušnou). Později vědci vyzkoumají laserové a plazmové zbraně, naváděné rakety, omračující bomby atd. Na misi je možno také vzít tanky, které ovšem zaberou v letadle spoustu místa. Vojáci se postupem času zlepšují. Ze začátku mají málo časových jednotek, energie a střílejí všude možně jen ne tam, kam chceme. Během plnění misí se však jejich kvality prudce stoupají.

UFO: Enemy UnknownUFO: Enemy Unknown

…Nepřátelský létající talíř přistál uprostřed Sahary. Stíhačka ho nestihla vůbec poškodi,t což je pro mě, jako pro velitele výsadkového letadla, velmi nepříjemné. Celé okolí bude zamořeno po zuby ozbrojenými mimozemšťany. A písečné duny také prospívají spíše obráncům než útočníkům. Vše navíc komplikuje cíl mise. Vědci totiž potřebují k dalšímu výzkumu živého velitele lodi. Už přistáváme. Velím vojákům aby se vyzbrojili laserovými puškami (moje oblíbené- nepotřebují žádné střelivo), granáty a omračujícími tyčemi. Z okénka letadla vidím trojpatrový létající talíř. To rozhodně nebude snadná mise…

Mise se odehrávají v několika různých prostředích. Kromě misí ve volné přírodě (grafika podle toho, kde UFO spadlo – od pouště až po arktickou krajinu) je třeba občas bránit před útokem mimozemšťanů město nebo dokonce vlastní základnu. K nejnáročnějším úkolům patří útok na cizí základnu. Bohužel i při takovém množství variant se stanou po jisté době boje poněkud zdlouhavé.

UFO: Enemy UnknownUFO: Enemy Unknown

V pozdějších fázích hry se stává velmi důležitý výzkum a využití psionických schopností. Voják, který prošel psionickým školením a má tzv. PsiAmp (zesilovač psionických schopností) se může pokoušet mimozemšťany zpanikařit nebo ovládnout. Každý druh nepřátel má různou odolnost vůči tomuto útoku a některé druhy tyto schopnosti dokonce ovládají. Věřte, že není nic horšího, než když vám nepřítel ovládne vojáka s raketometem. To se pak člověk nestačí divit ani ušima, co všechno létá vzduchem.

…Vyčistili jsme už celé okolí. Nepřítel klade odpor už jen v nejvyšším patře. Vítězství je téměř naše. Ale za jakou cenu. Ze šesti vojáků jsme na živu zůstali jenom dva, a to ještě kamarád Al zle krvácí. Velitele během mise ovládli a než jsme se zorientoval,i co se děje, zastřelil jednoho vojáka a sám sebe vyhodil do vzduchu. Tiše se plížíme ke dveřím kolem rozpitvaných krav a mozků ve skleněných nádobách. Nejdříve musíme zjistit, kolik nepřátel je ještě v řídící místnosti. Raz, dva, tři, teď!!! Otvírám dveře. Uvnitř mírně zdemolované řídící místnosti jsou dva nepřátele. Al zjistil pomocí myšlenkové sondy, že se jedná o vědce a velitele lodi! Perfektní úlovek. To budou mít naši vědci zase radost, že si mají s kým popovídat ;-) Zavírám dveře a připravuji si omračovací tyče. S Alem jsem v akci již po dvacáté takže nám nečiní potíže se několika gesty domluvit. On se nepřátele pokusí pomocí psionické síly zpanikařit a já je omráčím…

Kořením celé hry je výzkum. Pokud hráč dokáže najmout dostatečné množství vědců a dodávat jim stále nové cizácké předměty, mrtvoly mimozemšťanů a později i živé jedince k prozkoumání, má téměř vyhráno. Odměnou mu budou silnější zbraně, štíty pro základnu, brnění, nové druhy tanků, stíhačky. Nakonec od velitele létajícího talíře zjistí, kde se nachází jejich základna.

…Dneska jsme získali dva kusy čerstvých mimozemšťanů. Ještě že máme ty vojáky, kteří nám, vědeckému týmu základny Centrální Evropa, pořád dodávají „čerstvé maso“. Občas si říkám, že bychom měli raději vynalézt pro ně lepší brnění a ne se pořád jenom hrabat v útrobách cizáků. Z poslední mise se vrátil jenom jeden voják. Ale ty nové mimozemšťany se pitvat nebude. Pro ně máme něco lepšího. Budeme z nich rafinovanými metodami páčit informace. Už se nemůžu dočkat. Právě jdu do místnosti, které na veřejnosti mírumilovně a bez hnutí brvou říkáme Alien Containment. Mezi X-COMáky se ale stejně rozšířil název Torture Chamber…

Základní zbraně lze běžně objednat a po několika hodinách se objeví ve skladišti základny. Předměty „odkoukané“ od mimozemšťanů nedokáže vyrobit kromě inženýrů z X-COMu nikdo. Po mimozemských technologiích je velký zájem, a tak jejich prodejem hráč získává velké množství finančních prostředků. K výrobě většiny předmětů je třeba mimozemskou slitinu (či snad prvek?) Elerium a další součásti, které lze získat jen z rozbitého létajícího talíře nebo z útoku na základnu.

UFO: Enemy UnknownUFO: Enemy Unknown

Hlavním zdrojem peněz jsou příspěvky států. Na konci každého měsíce je činnost X-COMu ohodnocená jednotlivými státy, a ty podle toho buď zvýší nebo sníží dotace. Pokud necháme létající talíře svévolně létat nad některým státem nebo nebudeme bránit napadené město, stát může přestat platit úplně nebo se dokonce spojit s mimozemšťany. Proto musíme své základny (maximálně 8) rozmístit strategicky po celé zemi tak, aby pokryly svými radary co nejvíce států.

…Poslední výzkumy vědců nám prozradily, že hlavní základna cizáků se nachází na M… Mmmmměl bych si dávat větší pozor na to, co říkám. Málem jsem vyzradil přísně tajnou informaci. Musíme co nejdříve mimozemšťany ze sluneční soustavy vyhnat, protože začínají docházet peníze. A to vše z toho důvodu, že jsem nařídil přidělit většinu prostředků na výzkum a nechal jsem UFOuny vesele polétávat, unášet lidi a podobně. Většina zemí snížila dotace a Austrálie se s cizáky dokonce spojila. Nepřátelé si na jejich půdě určitě postavili základnu. No což, nechtějí platit, tak ať jim tam ty zelené potvory chodí třeba po hlavách…

Jak to už u starších her bývá, technické zpracování nás nemůže oslnit. Grafika a animace jsou sice hezké a pečlivě vykreslené, ale jen v rozlišení 320x200 v 256 barvách. Hudba se často opakuje a zvuky taky mohly být kvalitnější. Naštěstí ovládání je bezproblémové a dobře promyšlené. To se bohužel nedá říct o protivníkově inteligenci, která se projevuje podstatě jenom v tom, že pokud zůstane už jen jeden živý mimozemšťan, tak se někde schová a ani nepípne. Hráč pak musí zdlouhavě pročesávat celou mapu a nepomůže mu ani detektor pohybu.

UFO je kvalitním dílkem z dílen Microprose, které si určitě zaslouží pozornost stratégů a nejen jich. Pokud chcete příjemně strávit několik hodin času, pak je pro vás UFO tou správnou volbou.

Diskuze (18) Další článek: BattleTech 3025 - udatné srdce stratégovo

Témata článku: , , , , , , ,