Dojmy: R.U.S.E. – stratégova nirvána

Sklánět se nad mapou a posouvat ikonky tančíků, vojáčků, lodiček a letadýlek je snem každého hráče strategií. Autoři R.U.S.E. to ví a umožňují.
Kapitoly článku

Při cestě do novinářské oblasti UbiSoftu jsem marně vzpomínal, jakou strategii jsem to už od Eugen Systems hrál. Dlouho jsem uvažoval a stále nemohl na nic přijít, což mě naplňovalo lehkou skepsí k prezentovanému Ruse. Nakonec jsem však někde z hlubin paměti vylovil tři slovíčka: Act of War. Je nutno uznat, že tento titul mi zrovna nepřidal na klidu ani na nadšení, jelikož si z výše uvedeného titulu pořádně pamatuji jen hranou scénu, kde se sniperkou sestřeloval vrtulník. Což spíše než nadšení vyvolalo výbuch smíchu.

 


Přesto jsem se snažil přistoupit ke hře bez předsudků a bez většího těšení a netěšení. Bohužel se to ne až tak úplně povedlo a tak jsem se k X360 gamepadu postavil s trochu kyselým výrazem na tváři, čehož si asi všimli i samotní předvádějící.

Fog of war v Ruse nenajdete

O to větší bylo jejich i moje překvapení, když jsem se po prvních pěti minutách plných seznamování se se hrou začal až překvapivě dobře bavit a hraní občas proložil pochvalnými zamručeními a několika pochvalnými výkřiky.

ruse_01.jpgruse_02.jpg

Nadšení se vkrádalo velice pozvolna, ale vytrvale. Už na začátku mě příjemně potěšilo zjištění, že nemusím těžit rudu a znásilňovat civilistky, abych získal suroviny na výrobu tanků a vojáků, ale že mě zajímají pouze peníze.

VIDEO: 1738 'R.U.S.E. - 
ukázka hraní'

Jejich pravidelný přísun z velitelství potěšil, ale ještě více potěšily po mapě rozeseté kontejnery se zbožím, jež představovaly přeci jen o něco rentabilnější zdroj příjmů. Jediný problém byl v tom, že jsem ke skladištím musel vyslat konvoje, abych mohl dané věci zpeněžit a přetavit v jednotky.

Náklaďák nebo život

Hned na začátku není zase až tak velký problém vyslat konvoje k blízkým skladištím, ale už po několika málo minutách se vše stává jemně složitějším. Nepřítel totiž nespí, pomalu a jistě buduje armádu, a to samé musíte dělat i vy. Jenže jak se rozhodne? Postaví letiště, kasárna a vycvičí jednotku paragánů, které vám s ďábelským úsměvem shodí do týla? Či se radši vrhne na regulérní bombardéry, jimiž ochromí vaši logistiku a rozbourá tanky tak, až vyvrhnou ocelová střeva? Nebo na to půjde fikaně, vyšle pár průzkumných jednotek a zničí vás artilerií?

ruse_art4.jpg

Možností je spousta vy musíte být připraveni na každou z nich. K tomu, abyste se mohli kvalifikovaně rozhodovat, vám ale pomáhá absence jakéhokoliv utajení nepřátelských sil. Čtete dobře, nic jako je známá fog of war v Ruse nenajdete, alespoň ne napořád. Vždycky tak máte aspoň minimální přehled o tom, jaké jednotky se na bojišti pohybují a můžete odhadovat, co s nimi váš protivník zamýšlí.
VIDEO: 1549 'R.U.S.E. - zápisky vývojářů - dešifrování'
Mapa samozřejmě není všemocná a ukazuje pouze jednotky na volném prostranství, přičemž ty umístěné v lese mají podstatnou výhodu – nejenže o nich nevíte, ale rovněž mají bonus pro útok, což se mnohdy ukáže jako rozhodující jazýček na miskách vah. K zamíchání kartami pak slouží i speciální rozkazy skrývající se pod názvem Ruse.

Protivníka rozdrtíte spíše díky správně zvolené taktice, než že jej převálcujete několikatunovým Tigerem

Toto slovo v angličtině znamená léčka a výstižněji ani nemohly být rozkazy nazvány. S jejich pomocí totiž můžete zahalit vybraný sektor mapy maskovací sítí, zavelet rádiové ticho a zdvojnásobit rychlost pohybu vašich jednotek, či naopak prozkoumat, co zrovna plánuje nepřítel.

Táhněte s tahy

Díky tomu, že životně důležité body pro použití libovolného Ruse přibývají pravidelně po několika minutách, jsem si vzpomněl na hry jako Steel Panthers, Allied General a Hearts of Iron. Pokud jste se právě zarazili a pohlédli doleva, kde se nachází tabulka, v níž je napsáno, že se jedná o RTS a protřeli si oči, vůbec se vám nedivím. I když to bude znít hodně zvláštně, obojí je možné, čehož je Ruse dokonalým důkazem. Jedná o velice zvláštní mix RTS a TBS, nebo, lépe řečeno, o tahovku, jíž byly odstraněny tahy.

ruse_art3.jpg

Co to znamená pro hráče? Že tentokrát nebude muset zuřivě vymačkávat klávesové zkratky s přesností klavírního virtuose, ale spíše uvažovat, jak by mohl nepřítel zareagovat a jak bude nejlepší vést útok. A taky nemusí pokaždé jako trubka stláčet enter nebo posouvat tančíky na deset tahů. Stačí jen zadat vhodný rozkaz a zkusit přelstít nepřítele vhodnou strategií a ne používat pouze minimalistickou taktiku, podle jejíž učebnic se řídí většina moderních strategií a staví tak hráče do role poručíka, ale salutuje mu jako generálovi.

ruse_03.jpgruse_04.jpg

Logicky se také nebude stávat, že uprostřed prohrávané bitvy zavelíte k ústupu a vaše jednotky se okamžitě stáhnout takřka bezeztrát a bez přejetého vlčího máku. Ve chvíli, kdy se rozpoutá válečné peklo, můžete už ovlivnit jen velice málo, protože jednotky jsou konstantně pod palbou a jako takové se příliš rychle nepohybují, jelikož i při ústupu musí po nepříteli vrhat štiplavé plivance olova. Vše si tak musíte rozmyslet předem a počítat s tím, že svého protivníka rozdrtíte spíše díky správně zvolené taktice, než že jej převálcujete několikatunovým Tigerem.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Strategie | RTS
Výrobce: Eugen Systems | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 9. září 2010
  • Spojení RTS a TBS
  • Systém lstí
  • Chytlavé bitvy
  • Velký důraz na multiplayer
  • Nevyváženost jednotek
  • Žádný vliv prostředí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,