PC | X360 | PS3 | Akce | Konzole

Call of Duty: World at War – ještě jednou zpět do druhé světové

Samotná hra je sice ještě v rané fázi vývoje, nicméně nám se podařilo zjistit značné množství zajímavých informací, o které se rádi podělíme.

Kdo by to byl řekl, že se série Call of Duty rozvine do tak mamutích rozměrů, kterých jsme v současné době svědky. Původně se mělo jednat jen o jakousi alternativu k tehdy veleúspěšnému titulu Medal of Honor, avšak oproti němu tato série disponovala mnohem propracovanější kampaní a hlavně parádní atmosférou ne nepodobnou těm nejlepším akčním hollywoodským trhákům. Po naprosto skvělém čtvrtém pokračování Call of Duty 4: Modern Warfare, zavádějícím bojový konflikt do moderní doby, se na vás pomalu ale jistě řítí díl pátý s lehce tuctovým přídomkem World at War. Tak tedy, vzhůru do čtení!

Ze současnosti zpět do minulosti? Bohužel ano

Hned na začátku bude pro mnohé z vás následovat trpké zklamání. Dnes představované páté pokračování série Call of Duty se totiž přesune z novodobého konfliktu zpět do období druhé světové války. Navíc, vývoj byl svěřen do rukou vývojářů studia Treyarch, kteří mají na svědomí ne zrovna kvalitně provedené CoD3. Ale ještě předtím, než začnete zakládat různé okultní sekty a po večerech hromadně zapíchávat obří jehlice do hlav mocipánů z distributorské společnosti Activision, dejte nebohým autorům šanci k očištění svého jména. Podle všeho se nebude jednat o další tuctovou hru ze stokrát okoukaného prostředí druhé světové, ale o něco zbrusu nového a zatím údajně zcela neokoukaného.

Boj s Japonci nebyl nikdy snadnou záležitostí, protože podle sady pravidel zvané bushido raději zemřeli krutou a bolestivou smrtí, než aby padli do rukou nepřátel

Vývojáři se totiž chtějí ubrat mnohem temnějším směrem, a to realisticky zobrazit zvěrstva, která se v tomto nechvalně proslulém období děla téměř každým dnem. Hra se bude zaobírat hlavně konfliktem v Pacifiku, což znamená, že krmením pro vaší hladovou hlaveň nebudou nemastní a neslaní Němci, ale bojovní a odhodlaní Japonci. Boj s nimi totiž nikdy nebyl snadnou záležitostí, protože podle sady pravidel zvané bushido raději zemřeli krutou a bolestivou smrtí, než aby padli do rukou nepřátel. To dává chystanému titulu nové a netušené možnosti. Vidět na vlastní oči, jak se z nepřátel mohou celkem snadno stát krvelačné a agresivní stroje bez lítosti, citu nebo dokonce pudu sebezáchovy, se stává sice hrůzným, za to ale zajímavým lákadlem.

.944199_20080620_screen001.jpg944199_20080620_screen002.jpg

Autoři tak očividně narazili na neobjevený zdroj celkem profláknutého období druhé světové války, a pokud jej dokážou vhodně využít, troufám si říci, že se spousta hráčů ještě jednou ráda vrátí. Pro ty z vás, kteří chtějí mít Němce doopravdy všude, mám také dobrou zprávu. Stejně jako v předchozích dílech, i zde budete mít možnost si zahrát za hrdou ruskou stranu proti oné zlé německé. Ocitnete se tak v roli ruského vojáka táhnoucího na Berlín s pevným odhodláním vrátit jim všechna ta zvěrstva jako kruté zabíjení nevinných lidí, plenění domácností, nesbírání výkalů po psím mazlíčkovi a obšťastnění co největšího počtu mladých slečen. Očividně nadále platí staré známé pořekadlo „oko za oko, zub za zub.“

Reálné pojetí války od reálného válečného poradce

Co se týče dějové náplně, hra bude zasazena do období pár let před koncem druhé světové války, konkrétně do doby, kdy už začalo tzv. „Ose zla“ slušně téct do bot. V tváří tvář skutečnosti, že se jim začíná solidně nedařit, začali se japonské milice chovat velmi agresivně. Ostatně důkazem toho je úvod mise zvané Maken Raid. V ní se vžijete do role vojáka, jenž byl se svým spolubojovníkem zajat a mučen. Navzdory slíbenému propuštění usekne ohyzdný ping-pongáč čerstvě naleštěnou katanou hlavu vašemu parťákovi, přičemž celému hrůznému divadlu můžete jen bezmocně přihlížet. V momentě, kdy se k vám blíží čepel nádherného meče, vnikne do chatrče elitní skupina Carlson´s Raiders a šikmookému katovi udělí učebnicový headshot. Po eliminaci místního odporu se pak společně vydáte do útrob džungle, abyste dorazili s co nejmenšími ztrátami na místo určené pro vyzvednutí.

944199_20080620_screen003.jpg944199_20080620_screen004.jpg
 

Stejně jako v předchozích dílech, i zde bude většina situací jasně dána a pečlivě naskriptována. Ve většině dnešních titulů se jedná o jasný zápor, ovšem v této sérii je tomu přesně naopak.

Navzdory slíbenému propuštění usekne ohyzdný ping-pongáč čerstvě naleštěnou katanou hlavu vašemu parťákovi, přičemž celému hrůznému divadlu můžete jen bezmocně přihlížet

Proto se asi nebudete divit, když se uprostřed louky začnou zvedat údajně mrtvá těla Japonců, a vy se tak během vteřiny objevíte v dokonalém obklíčení. Tato taktika, stejně jako další známá jako „blowtorch and corkscrew“ spočívající ve spálení veškerého povrchu plamenometem a poté naházení granátů do děr za účelem terminace žluté havěti, není pouhým výplodem fantazie vývojářů, ale vychází ze skutečných zážitků z úst válečného veterána Franka Kearseyho působícího v týmu jako konzultant a válečný poradce. „Jedinou věcí, které se vám nedostane, je vůně čerstvě spáleného masa“, říká v oficiálních materiálech Kearsey s lehce ironickým úsměvem. Inu, proti gustu žádný dišputát.

944199_20080620_screen007.jpg

Ohledně novinek, jako vůbec poprvé se můžete těšit na plavání pod vodní hladinou. Tato „fíčr“ ovšem neslouží pro omytí intimních partií, ale zejména pro nepozorovanou infiltraci nepřátelské základny. Bambusáci jsou totiž sice skvělí partyzáni a dokonale splynou s okolní flórou, nicméně vody se bojí jako čert kříže, a tak častokrát právě tudy povede vaše zlatá střední cesta. Pokud ale nebude zbytí a hráč bude muset jít pěšky džunglí, určitě si vezme sebou plamenomet. Autoři totiž demonstrovali použití této veselé mašinky na zakamuflované žluté vojsko ve speciálně vytvořené úrovni. Všudypřítomný křik, zmatené mávání rukama a snaha o záchranu života skrze neprostupné plameny pohlcující džungli zanechalo děsivý pocit snad i u samotných vývojářů. Během sledování celého pekla se ale objevila zajímavá fakta jako třeba rozžehnutí pouze hořlavých materiálů nebo vynikající fungování fyzikálního modelu. A to se vyplatí.

Proč se střílet mezi sebou, když můžeme spolu?

Co se týče multiplayeru, autoři využijí svého předchůdce ze čtvrtého dílu, avšak měl by prý být doveden k naprosté dokonalosti. Pro tyto velkohubá prohlášení se většinou nenajde dostatek důkazů, nicméně v tomto případě je tomu trochu jinak. Kromě klasických módů a získáváním perků jako v Modern Warfare (dočkáte se několika nových), které si mimochodem budete moci smět beztrestně převádět ze hry jednoho hráče do multiplayeru, se na vás chystá i kooperační mód až pro čtyři hráče (čtyři samostatné konzole X360 využívající službu Xbox Live nebo dvě konzole se zapnutým split-screenem). „Co-op je něco, na co hráči Call of Duty čekají již delší dobu“, sděluje hlavní designér Rich Farelly, „ale až teprve nyní k tomu máme potřebnou technologii.“ Sice mi to malinko zní jako výmluva, ovšem jestli bude vše vyladěné a stoprocentně funkční, určitě hráči autorům velmi rádi odpustí.

944199_20080620_screen005.jpg944199_20080620_screen006.jpg
 

Jak v singleplayeru, tak v multiplayeru se dočkáte několika ovladatelných vozítek, která by měla hutnou akci ještě více přikrmit. Těšit se tedy můžete na různé druhy tanků nebo třeba na obojživelné letadlo PBY Catalina. Abyste na všechno nebyli sami, bude do hry implementován systém velení pro celou skupinu vojáků. Tím jednoduše poznáte, kde vás chce velitel mít, nebo v případě vašeho velení kde chcete mít vy své podřízené ovečky.

Kromě klasických módů a získáváním perků jako v Call of Duty: Modern Warfare na vás poprvé v historii čeká kooperativní mód až pro čtyři hráče

Pokud vše pečlivě naplánujete, hra se pochopitelně stane o dost zábavnější. Důkazem toho je třeba situace, v níž jeden z vojáků vezme roli pohyblivého terče pro tank, zatímco ostatní dva se potichu připlazí a přichytí mu na zadek minu, kterou poté z bezpečné vzdálenosti odpálí, a tím tak odešlou nebohý tank do slastného křemíkového nebe.

A teď babo raď!

Jak asi mnozí z vás jistě tuší, Call of Duty: World at War poběží na lehce modifikované verzi grafického enginu použitého v CoD4. Ten vcelku dobře splňoval next-gen audiovizuální zpracování včetně zajímavého stupně interaktivity, a tak i tentokrát vám bude umožněno střílet skrze lehké zídky, dřevěné dveře nebo vysoké bambusové rákosí. Vývojáři ze studia Treyarch měli v minulosti pouhých jedenáct měsíců na dokončení CoD3, což zřejmě vedlo k neuspokojivému prodeji výsledného produktu, a tak nyní dostali na práci od svého vydavatele celé dva roky. Co to tedy pro vás může znamenat? Podle mého názoru byste se mohli pomalu ale jistě začít těšit a také dát autorům šanci na vylepšení jejich nelichotivé reputace. Datum vydání je sice ještě ve hvězdách, ale v každém případě už teď vím, že se hra vytváří pro platformy PC, X360 a PS3. Údajně by se měli dočkat i hrdí majitelé Wii, PS2 a NDS, avšak na oficiální informace si přeci jen budete muset ještě pěknou chvíli počkat.

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Treyarch
Diskuze (1) Další článek: Diablo III - návrat krále

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,