PC | X360 | PS3 | Akce | RPG

Fallout potřetí – Technická zpráva

Podívejte se s námi na zásadní rozdíly, které přináší Fallout 3 oproti svým předchůdcům. Sami pak můžete zvážit, zda se jedná o kroky správným směrem.

Týden s Falloutem 

Pondělí 10. 11.První část recenze
Úterý 11. 11.Druhá část recenze
Středa 12. 11.Muzeum: Fallout
Čtvrtek 13. 11.Top 10 katastrofických her
Pátek 14. 11.Technická zpráva
Sobota 15. 11.Nová hra ze starého světa

Rád bych vás uklidnil, nečeká vás nudné pojednání o počtu mnohoúhelníků vykreslovaných na obrazovku, složitých fyzikálních výpočtech, ani odhalování důvodů, proč je noc tmavá. Označením technická zpráva jsem vám pouze naznačil, že názor si budete muset vytvořit sami, dostane se vám pouze fakt o věcech, které odlišují Fallout 3 od jeho předchůdců. Teď už jen najít pěkně radioaktivní vodu, aby data nebyla tak suchá.

 

fallout3_34.jpgfallout3_35.jpg

Hned po spuštění hry si všimnete první změny – tvorby vaší postavy. Ačkoliv se může zdát, že je vám upřena možnost užít si tisíce a miliony rozličných tabulek, svědčících o délce nehtu na šestém prstě levé nohy, zábavnou formou je vám to samé podáno. Pro znalce prvních dvou dílů a systému GURPS však přichází šok největší – není možno určit nějaké charakteristické rysy vaší postavy. Na druhou stranu, přiznejte si sami, že vám v podstatě chybí jen trait Gifted (Nadaný), který tak byl vtipně odbourán.

What is V.A.T.S.?

Částečně absenci traitů nahrazuje častější získávání perků, neboli speciálních schopností. Toho se dočkáte při každém přechodu na novou úroveň, počínaje druhou. A zde také autoři vyslyšeli vaše do nukleárního nebe a seslali nejen slušnou úrodu hřibů, ale i možnost si zvýšit základní atributy vaší postavy pomocí jednoho z perků. Ten si můžete vzít až desetkrát a dostanete se tak vysoko nad počet bodů, jež by vám poskytl výše zmíněný trait. Perků je přitom slušná zásoba a poskytují dostatek možností k jiným volbám při opakovaném procházení hry.

Názor si budete muset vytvořit sami, dostane se vám pouze fakt o věcech, které odlišují Fallout 3 od jeho předchůdců

Jistým krokem zpět je pak výběr tří preferovaných dovedností, který oproti dřívějšku neposkytuje dva body za každý jeden investovaný při přestupu, ale pouze zvýší základní hodnotu o patnáct bodů. K tomu si navíc můžete přičíst (někdo spíš odečíst) neprůhlednost vlivu dovedností na vaše konání. Původní Fallouty totiž vysvětlovaly do posledního detailu vaši šanci na zásah, použití schopnosti, prostě stačilo hru přepsat a měli jste obstojná pravidla pro stolní verzi. Díl s trojkou na konci však nic takového neposkytuje, navíc často nevidíte rozdíl po zvýšení dovednosti oproti dřívějšku, zejména pokud se jedná o schopnost používat nějaký typ zbraní.

fallout3_36.jpgfallout3_38.jpg

Nemluvím teď o možnosti bojovat bez zastavení hry, ale spíš o V.A.T.S. Tento taktický režim vám umožní přiblížit se nějak dřívějším tahovým soubojům, protože na základě vaší obratnosti získáte nějaký počet akčních bodů, za nějž pak používáte své zbraně. Nepočítejte s možností pohybu, jen prostě určíte, do kterého místa protivníkova těla je vám libo střílet. Jako obzvláště efektní a efektivní se ukázala snaha o zasáhnutí granátu ještě v ruce soupeře, protože pak následuje pochopitelný výbuch, krvotrysk a nepřítel buď odpočívá v pokoji, předsíni a všech přilehlých místnostech, nebo si musí nechat domutovat další končetinu, aby byl schopen se vám příště postavit se zbraní v ruce.

A do druhýho očička

Jak už jsem zmínil, V.A.T.S. vám dá možnost vybrat si část těla, která má být zasažena, navíc k tomu určí i šanci, že vaše náboje předají pozdrav úspěšně. A právě na dané hodnotě se pouze minimálně projevuje vaše střelecká dovednost, zatímco výraznější podíl má kryt a vzdálenost. Nejen že již není možné zasáhnout oči protivníka, ale hra ani nepočítá s velikostí zásahové plochy. Je tak stejně obtížné trefit hlavu jako nohu, jedině trup je jednodušší. Stačí ale, aby si váš sok dal ruku před obličej, hned má kryt hlavy a vaše šance na její ustřelení mizí do nukleární pustiny. Co na tom, že raketu nějaká ruka jen těžko zastaví.

art04.jpg

Starší z vás si jistě vzpomenou ještě na jednu vtipnou věc z původních Falloutů – kritické minutí. Současná hra zná pouze kritický zásah, rozhodně se tak nedočkáte tak oblíbené hlášky „Kriticky jsi minul krvavý nájezdník a kriticky tak zasáhl krvavý nájezdník za 2800 životů.“ Pochopitelně tuto hlášku neuvidíte z druhého důvodu, protože do moderního rozhraní Falloutu 3 se nehodil prehistorický combat log. Jak moc jste zasáhli protivníka tak můžete jen odhadovat a po desíti zásazích do hlavy si uvědomíte, že se asi bude jednat o tužší exemplář.

fallout3_39.jpgfallout3_40.jpg

Znalci nestačí koulet očima, proč střílet do jen hlavy, když oční bulva skrývá přímou cestu k mozku? Důvod je prostý, milý Watsone, oko totiž u většiny protivníků zacílit nelze a výjimku tvoří snad jen tykadla ohnivých mravenců. Podezřelé také je, že i když zbavíte hlavu veškerého přídělu životů, je pouze „zlomena“ a protivníkovi to nijak výrazně nebrání v útocích na vaši postavu. Paradoxně tak bývá u humanoidních soupeřů praktičtější vystřelit zbraň z ruky. A to někdy hned několika výstřely, protože u automatických planých zbraní nelze nastavit jiný, než dávkový, režim střelby. Mimo V.A.T.S. pak zase souboj často vypadá jako soutěž o zlatý český držák, kdy máte stisknutou spoušť, dokud nedojdou náboje, nebo protivník nepadne.

Urob si sám

Nejen bojem živ je člověk, jedna z hlavních vlastností starých Falloutů byla i vtipnost dialogů a různých hlášek ve hře. Občas se sice tvůrcům podařilo, jako například v záznamech volání na tísňovou linku, ale jindy dopadli spíše jako robot na vykládání vtipů (ještě se k němu dostanu): „Víš, proč můžeš ledního medvěda rozpustit ve vodě? Protože je polární.“ Stejně tak se ztratila náhodná setkání při cestování, takže nenarazíte na spadlý létající talíř s fotkou Elvise, ani další vtipné příhody.

fallout3_37.jpg

Když už jsem se zmínil o robotovi, snad mne neukamenujete, když prozradím, že se můžete dostat k vlastnímu obydlí, které navíc lze vyzdobit některým z tematických celků dekorací. Součástí ubytování pak je i služební robot, který pro vás obstarává vodu, vypráví vám vtipy a informuje vás o zvěstech z okolí. Můžete si přikoupit i nějaké další vybavení, jako třeba výrobní stůl, pomocí nějž pak vyrábíte podle získaných nákresů rozličné zbraně, jako plamenný meč šiškebab a další. Stejně tak můžete využít svůj dům k obnovení zdraví.

Kriticky jsi minul krvavý nájezdník a kriticky tak zasáhl krvavý nájezdník za 2800 životů

Autoři totiž odhodili na vedlejší kolej dovednost léčení, která pouze určuje počet životů získaný použitím stimpacku, namísto dřívějšího používání lékárniček. Stejně tak se změnila i dovednost na páčení zámků a hackování počítačů, která pouze slouží k určení stupně obtížnosti, kterou se vůbec můžete pokusit zdolat. Pak v obou případech následuje minihra, pohybová pro zámky a logická na zpřístupnění terminálů. Opravování naopak povýšilo kvůli tvorbě vlastních zbraní a výraznému vlivu stavu zbraně na její použitelnost.

fallout3_41.jpgfallout3_42.jpg

Poslední změnou, o níž se stojí za to zmínit, je vaše karma. Nemyslím tím průtokový ohřívač radioaktivní vody, ale reputaci vaší postavy. I když v současných RPG je trend určovat vaše postavení ve všech možných a nemožných uskupeních, Bethesda se rozhodla ve Falloutu 3 změnit zaběhnutý přístup už z prvních dílů a karmu prostě sjednotit. Co na tom, že vás obyvatel osamoceného slumu někde v pustině nikdy neviděl, a neměl možnost o vás slyšet, neviditelná svatozář nad vaší hlavou mu prozradí vše ještě dřív, než by vás z opatrnosti zabil.

fallout3_43.jpgfallout3_44.jpg

Jak vidíte, změn je hodně. Neříkám, že k lepšímu, nebo naopak horšímu, to už si musíte přebrat sami. Fallout 3 je prostě jiný a zítřejší článek vám více prozradí o důvodech a našich názorech. Zatím si klidně vybudujte svůj.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce, RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 30. října 2008
  • Bezkonkurenční postnukleární zasazení
  • Volnost světa i řešení úkolů
  • Vývoj postavy
  • Zajímavé lokace a úkoly
  • Depresivní grafická stylizace
  • Hackovací minihra
  • Nedotažené úkoly a některé lokace
  • Málo výrazné postavy
Diskuze (10) Další článek: Problémy okolo Wii Speak

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,