GC: Anno 1404 – grafický hyperrealismus ve středověku

Budování historických měst se ve čtvrtém dílu série Anno vrací do 15. století a vzkvétá pod rukama mistrů žánru. Je to důvod, proč se na hru těšit?

Zasadit strom, pokácet jej, postavit dům, chvilku být frustrovaný, že jakožto virtuální postavička nelze mít potomka, a pak se třeba jít odreagovat nošením kamenných bloků do skladiště. Takovým činnostem se léta věnovali vesničané ve strategické řadě The Settlers od düsseldorsfkého studia Blue Byte. Jakkoliv bylo budování mikroekonomiky svých soukromých království zábavné, je třeba inovovat.

 

anno1404_01.jpganno1404_04.jpg

Tvůrci využili příležitosti, když byli odkoupeni francouzským vydavatelem Ubisoft, v jehož portfoliu si užívá dovolené rovněž budovatelská značka Anno, a jali se oživit její herní systém stavění rozsáhlých historických měst se zaměřením na mikroekonomiku a uspokojování potřeb zhýralých měšťanů. Proč je důležité datum 1404 z názvu hry? Inu první dvojčíslí značí století, do nějž je hra časově zasazena, druhé pak pořadí v sérii Anno.

Řekněte „Uááá!“

Nyní je na čase nechat si upadnout čelist. Nebývá zvykem, aby nejvýraznějším prvkem strategie byla grafika, nicméně Anno 1404 boří konvence. Němci mají ve svých hrách obecnou tendenci k puntičkářství, pilování každého grafického detailu, až se chce monitoru při zobrazování nádherných scenérií potit med. První pohled na vizualizaci Anno bere dech. Chatrče vypracované do jediného došku, vlající oblečení vesničanů, špína na chodnících a vše, co bylo v minulosti charakteristické pouze pro nejlepší 2D strategie, je nyní vymodelováno ve třech rozměrech. Důsledek? Obrovské možnosti nastavení, kdy lze hru spustit už na obstarožních počítačích, zatímco s nejvyššími detaily ve full HD rozlišení Anno skutečně tahá oči z důlků.

Všechno na farmách realisticky roste, neobjevuje se jen tak z ničeho

Tvůrci se snaží o věrnou reprodukci středověku. Vyvinuli zbrusu nový engine, který dovoluje snadno tvořit nepravidelnosti staveb i okolního prostředí, takže tu má stavení ukousnutou část střechy, jinde je zablácené zápraží a i silnice se klikatí v organických tvarech. Přiblížení pohledu z ptačí perspektivy odhalí další úrovně detailů. Že v domcích pracují postavičky, patří ke standardu. V Anno 1404 však zemědělec jen nechodí z chaloupky na pole, aby vysel obilí, ale zajde nejprve do skladu pro semeno, zaseje, vrátí se něco kutit do stodoly, za nějaký čas navštíví kůlnu, aby vyzvedl kosu a šel posekat úrodu. Ta se na poli neobjeví jen tak. „Všechno na farmách realisticky roste, neobjevuje se jen tak z ničeho,“ tvrdí producent Chris Chmitz předvádějící hru na Games Convention a přibližuje pohled na drobnou sazenici salátu, která se za několik okamžiků plynule transformuje ve velkou hlávku.

anno1404_05.jpg

Grafika je pro hratelnost v absolutním měřítku nepodstatná, ovšem zde je jedním ze smyslů, proč nad vzkvétajícím městem trávit hodiny. Celou prezentaci se bylo možné kochat sledováním činností vesničanů, kteří autonomně a nezávisle na hráči vykonávají svou činnost. Tvůrci šli v rámci strategií až tak daleko, že veškeré látky podléhají fyzikálnímu enginu. Vlajky, prostěradla vyvěšená před staveními a zejména plachty lodí – nic z toho není fixně animováno a reaguje živě na vítr, stejně jako například vodní plochy. „Máme globální a lokální větry,“ prozradil Chris a zjevně nemluvil o střevních potížích vývojářského týmu.

Kaviárem a mandlemi k vítězství

Plachetnice brázdí hladinu moří s majestátní grácií a jsou rovněž prvkem, u kterého všechno začíná. Na počátku má hráč loďku naloženou omezenými zásobami, s níž přirazí ke břehu a nahodí k životu srdce města, tržnici. Stejně jako v minulých dílech série tvoří hlavní náplň uspokojování potřeb měšťanů. Jakmile hráč zajistí tržnici a několika prvotním obydlím přísun pitné vody a produkci obyčejného chleba, město se začne rozrůstat.

Postavičky nosí materiál, skáčou na nižší podlážky, to vše dodává dojem budování obrovského kolosu

Výzva tkví v mnoha civilizačních stupních, se kterými rostou nároky virtuálních občanů. Tam, kde jim z počátku stačilo vykopat studnu, aby ukojili žízeň vodou, později budou vyžadovat jablečný mošt, a tak je třeba vybudovat sady. Mošt vystřídá víno, chléb maso, zelenina, přičemž v pokročilých fázích si měšťáci nevystačí ani s tím a k dalšímu růstu je bude nutné zásobit exotickými produkty.

VIDEO: 219 'Anno 1404 - trailer'

Anno 1404 není pouze o středověku v podání západní civilizace. Druhou tvář hry tvoří orient, jenž se svým unikátním výrobním stromem a exotickou produkcí není pouze další stranou do počtu, který umí v základu to samé, co západ. „Posláním Anno 1404 je učit se od cizích civilizací,“ vysvětlují tvůrci a prozrazují, že spolupráce obou civilizací je klíčová k dalšímu postupu hrou. V určité fázi například měšťanům nebude stačit obyčejné mléko, a tak se hráč vypraví za neutrálním překupníkem, jenž za poplatek vypraví karavanu (postavy samozřejmě viditelně osedlávají velbloudy, zatímco kolem pobíhají děti a všude panuje středověký zmatek) a vydá se na cestu za zásobami. Nebo si lze pomoci sám. Vypěstovat háj mandovníků není problém, ovšem chce to teplé klima a tam je na herní mapě zrovna poušť. Orientální civilizace však umí vybudovat zavlažovací kanály a hlubinné studně, proč se to od nich nenaučit?

Bez nároku na dovolenou

Růst města je hlavním cílem, na nějž bude navěšeno množství postranních úkolů. Autoři slibují posílit náplň na konci hry. Až bude město rozprostřené po celé mapě, zábava nekončí. Například jedním z cílů je vybudování obrovské říšské katedrály, což je možné až na vysokém civilizačním stupni. Nejprve je nutné se na něj během dlouhých hodin dostat, a až poté začne hráče císař a zásobovat novou várkou úkolů i výzev.

Plachetnice brázdí hladinu moří s majestátní grácií a jsou rovněž prvkem, u kterého všechno začíná

Ve spojitosti s katedrálou nelze nezmínit majestát celé stavby. Ta v prezentované ukázce nebyla dostavěná, nicméně právě v tom bylo její kouzlo. Obrovská stavba třes několik obrazovek byla obehnána lešením, ovšem nijak strojovým. Prkna a podlážky byly uspořádány nepravidelně podle toho, na které části dělníci právě pracovali. Samotné postavičky nosily materiál, šplhaly po sloupcích, skákaly na nižší podlážky, to vše dodávalo dojem budování skutečně náročného a obrovského kolosu.

anno1404_02.jpganno1404_03.jpg 

Grafika je hotová, aby uhranula na první pohled, nyní je potřeba hru vnitřně naplnit. Scénáristé touto dobou píší první řádky příběhové kampaně, zatímco návrháři se pokoušejí zprovoznit nový vojenský systém. Ten klade větší důraz na strategii než na taktiku – komandování jednotek přímo v poli nebude hrát takovou roli jako diplomatická spojenectví, vybavování armád v rámci informačních tabulek apod. Anno 1404 chce dále otevřít svou sladkou grafiku online komunitě přes firemní portál vydavatele Ubisoft. Tam budou hráči umísťovat obrázky těch nejpovedenějších měst a vzájemně je hodnotit, což přímo volá po zavedení systému odměn za úspěchy při piplání své osobní metropole. Krabicová verze na sebe nechá čekat do zatím nespecifikovaného data roku 2009, přičemž našinci se mohou patrioticky těšit na malou drobnost. Na otázku ohledně hudby ve hře Chris odpověděl: „Nahrává ji pro nás nějaký velký, hodně dobrý orchestr. Nevzpomenu si teď na jméno, ale myslím, že je z Prahy.“

Dostupné pro: PC, Wii, 3DS
Žánr: Strategie | budovatelská strategie
Výrobce: Ubisoft
Začátek prodeje: 25. června 2009
Diskuze (5) Další článek: Informace o Black Mirror 2

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,