GC: Heavy Rain - strhující herní thriller verze 2.0

Nomad Soul i Fahrenheit patří mezi tituly bořící zažité herní koncepty. A to samé slibuje i Heavy Rain. Co jsme viděli za zavřenými dveřmi na GC?
Kapitoly článku

Znáte ten svírající pocit nedočkavosti, kdy očima tlačíte rafičky hodinek, aby zatraceně odsekávaly další fragmenty času s trochu větší rozhodností? Přesně takto jsem zaklínal svoji náramkovou časomíru na výstavě Games Convention v pátek kolem 12:30, kdy jsem nervózně podupávaje čekal v novinářské místnosti Sony na prezentaci jednoho z klíčových PS3 titulů pro rok 2009.

 

heavy rain09.jpg

Heavy Rain, nové dílko nápaditých Quantic Dreams, až do letošní herní seance v Lipsku představovalo pouze strhující tech demo s emocemi zmítanou virtuální herečkou. Po takřka hodinové prezentaci dirigované charismatickým Davidem Cagem už mám jasno – Heavy Rain se stala nejen nejzajímavější hrou výstavy, ale zároveň silným kandidátem na herní trhák příštího roku.

Co je vlastně Heavy Rain?

Existují dva způsoby, jak popsat Heavy Rain. Ten první hru představí jako unikátní zážitek protkaný dospělými motivy, jenž vás prožene vlnami různorodých emocí. Dle Cage Heavy Rain snoubí v netradičním směru akci s vyprávěním, kdy samotnou dějovou linku a interaktivu připodobnil ke gumičce

heavy rain01.jpgheavy rain02.jpg

Ta má svůj pevný konec a začátek, ale vše mezi tím můžete zkroutit podle svých představ. Heavy Rain vás vtělí nejen do role herce, jenž sleduje předem nalinkovaný scénář, ale dá vám možnost si jej rovnou utvářet a režírovat. Zajímavé, co?

Druhý styl, jak popsat Heavy Rain je tvrdě pragmatický. Prostě se připravte na Fahrenheit verze 2.0. Ovšem tentokrát bez všech nadpřirozených nesmyslů a s obrovskou náručí nových nápadů a vylepšení, díky kterým si, věřím, budeme připadat jako při sledování špičkového filmového thrilleru hollywoodských proporcí, jehož hlavním protagonistou se ale stanete vy. I když prostřednictvím jiné, virtuální postavy.

Filmový zážitek

Ta měla v prezentované ukázce ženské pohlaví, jméno Madison a právě za hustého deště na motorce dorazila před omšelý americký domek. David Cage vysvětlil, že vzhledem k silnému důrazu na příběh nám nepředvedou nic z aktuální hry, ale scénu specificky připravenou pro ukázku v Lipsku.

Po krátké neitearktivní scéně se vše zcela plynule přelilo do samotné hry, což jsem poznal hlavně podle toho, že jeden z prezentátorů  začal mačkat páčky a tlačítka na joypadu

I když podle zkratkovitých informací je zrovna Madison jednou ze čtyř hrdinů celé hry. Zpátky k ukázce. Po krátké neitearktivní scéně, kdy hrdinka sesedla z motorky před domem možného podezřelého, se vše zcela plynule přelilo do samotné hry, což jsem poznal hlavně podle toho, že jeden z prezentátorů  začal mačkat páčky a tlačítka na joypadu.

VIDEO: 191 'Heavy Rain - trailer'

Žádné loadingy, žádné viditelné zhoršení takřka fotorealistické grafiky (však se podívejte na video někde tady okolo).  Dle slov tvůrců se v plné verzi dočkáme jednoho jediného loadingu, aby byl zážitek co nejvíce celistvý.

Od automobilů k reportérce

Madison začala chodit kolem domu, otvírat popelnice, šťourat do poštovních schránek a David Cage se jal do popisování revolučních novinek. Kamera vždy zabírá ten nejatraktivnější „filmový“ úhel, a protože si jsou tvůrci vědomi nesnází, kdy fixní kamera znamená inverzi směru pohybu a podobné nešvary, inspirovali se u ovládání závodních her. Přesně tak, závodních her, kdy pro pohyb vpřed zmáčknete pravý trigger.

heavy rain07.jpgheavy rain08.jpg

Změnu směru pak najdete na levém analogu, ale ani to není až úplně tradiční, protože neovládáte nohy, ale hlavu a ramena. David Cage uvedl naprosto ideální a jednoduchý příklad z reálného života, na kterém vše ozřejmil: pokud budete chtít dojít ke dveřím, nejprve se podíváte daným směrem a teprve pak k nim vyrazíte. Stejně to funguje i s aktivními místy, chcete si něco prohlédnout? Jednoduše se podívejte tím směrem.

Aktivní oblast vám vždy oznámí ikonka v pravém dolním rohu, kde ve stylu Fahrenheitu rovnou vidíte, co za pohyb pomocí pravého analogu musíte udělat. V některých případech máte i následně další vliv na provedení akce, po otevření poštovní schránky jste například pomocí analogové páčky ovládali ruku hrdinky a pohybem si mohli určit s jak velkou silou a rychlostí sáhne dovnitř.

Přiblížení realitě

A podobných věcí mají prý tvůrci v kapsách hromady. Drobnosti? Možná, ovšem slibují perfektně splnit záměr tvůrců, a to co nejvíce ponořit hráče do hry, aby se stál její součástí. Bylo fascinující sledovat, jak Madison přirozeně prozkoumává okolí domu, jako by to byla CG animace, ale přitom po očku koukat, že chlápek s joypadem ve skutečnosti vše ovládá.

Žádné loadingy, žádné viditelné zhoršení takřka fotorealistické grafiky

Madison došla ke dveřím, zaklepala a zároveň pronesla ono tradiční: „Haló? Je někdo doma?“ Což rovnou představilo další drobnost, dialogy volíte nakláněním Sixaxisu, takže můžete bez problémů mluvit a provádět další akci (zde bušení na dveře). Dost často si můžete vyvolat i myšlenky hrdinky, což tvůrci prezentovali při vloupávání se do domu zadním oknem s poznámkou, zda je tohle opravdu dobrý nápad.

heavy rain05.jpg

Před samotným prolezením okenním rámem si hrdinka pod něj nakulila sudy a utvrdila mě, že hlavní myšlenkou je stejně jako ve Fahrenheitu přiblížit činnost co nejblíže realitě. Pokud tedy Madison konala nějakou fyzickou činnost, třeba kopala do sudu, museli jste stejným směrem pohybovat ovladačem. Pokud se snažila vytáhnout zaseklé okno, i vy jste museli párkrát „zarumplovat“ ovladačem směrem vzhůru.

Dostupné pro: PS3
Žánr: Adventury | interaktivní thriller
Výrobce: Quantic Dream | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 23. února 2010 (Severní Amerika)
  • Poutavý příběh
  • Skvělá atmosféra
  • Uvěřitelné postavy
  • Spousta možností a víc konců
  • Skvělá hudba, dabing
  • Drobné nelogičnosti
  • Interaktivních objektů mohlo být víc
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,