PC | X360 | PS3 | Akce | Konzole

Preview: Dead Space 2 – mrtví holubi se vracejí

Cupitání stovek malých nožiček, vrzání rezavějícího kovu a atmosféra, že by se plazmovou řezačkou dala krájet.
Kapitoly článku

Není tomu tak dávno, co jsem se plížil ztichlými koridory USG Ishimura a snažil se poprat s hordou Nekromorfů. Ostatně, nějaké ty zápisky z hraní se našly, dojmy byly veskrze pozitivní a předem oznámenému záměru o vytvoření celé hororové trilogie nestálo nic v cestě. Nebylo proto žádným překvapením, když se cca před dvěma měsíci vynořily první zprávy o Dead Space 2, stejně jako se nikdo nedivil, když objevily první dvě preview v Game Informeru a Oficiálním Playstation Magazínu.

 

Právě z nich jsme pak zjistili, co vás čeká a nemine. Pojďte s námi nahlédnout pod pokličku ale našlapujte tiše – děsiví mutanti nikdy nespí.

first1.jpg first8.jpg

Začátek druhého dílu zastihne Isaaca Clarka v nepříliš dobrém rozpoložení – poškození mozku, způsobené artefaktem jménem Marker, je nevratné a hrdinného údržbáře neustále trápí halucinace. Odlišit realitu a výplody choré mysli je těžší, než by se mohlo zdát, a Isaac tak neustále balancuje na hranici šílenství.

Odlišit realitu a výplody choré mysli je těžší, než by se mohlo zdát

Když pak poprvé spatří Nekromorfa, přičte to na vrub právě svému podlomenému psychickému stavu, ale o něco později, kdy kolem začne stříkat krev, mu nezbude nic jiného, než mu useknout plazmovou řezačkou končetiny a zavelet k obraně.

deadspace2_art01.jpg

Ano, slyšíte správně – z prakticky neznámého údržbáře se za tři roky od skončení děje původní hry stal hrdina s bázní a bez hany, který se tentokrát úzkými chodbami nebude probíjet sám, ale s kamarády. Kvůli tomu, že jste jako jediní v celém vesmíru přežili setkání s děsivými mutanty se předpokládá, že budete vědět jak na ně – proto se stanete vůdcem přeživších a nebudete poslouchat ničí rozkazy, ale sami je pěkně vydávat.

gs1.jpg gs11.jpg

Zachraň se kdo nemůžeš

Z osamělého a mlčenlivého bijce se tak stanete ukecaným údržbářem, což dle některých znamená jediné – hra se z žánru survival horroru přesune spíše do týmové akce, jež horor odsune na vedlejší vesmírnou dráhu.

Horor odsune na vedlejší vesmírnou dráhu

Kdybych si měl tipnout, co s atmosférou samoty udělá pocit, že někde vedle vás jde další skupinka lidí, musel bych dát škarohlídům zapravdu, na druhou stranu je ale pravda, že šikovný designér dovede vyvolat tu správnou atmosféru osamělosti i v davu lidí. A není nutno dodávat, že taková samota je mnohem děsivější.

gs9.jpg

Dalším políčkem do tváře hororu je ale údajná snaha autorů o to, aby se hráč tentokráte u Dead Space příliš nebál. Podle průzkumů se totiž spousta hráčů při hraní sice bavila, ale také byli až příliš vyděšení, takže nemohli mít hru puštěnou déle, jak hodinu v kuse. Právě tomu chtějí autoři zabránit a slibují, že se tentokráte objeví i okamžiky, kdy si budete s Isaacem připadat jako nesmrtelní bijci, kteří v akční jízdě kosí jednoho Nekromorfa za druhým. Nevím jak vám, ale mně to ke stísněné atmosféře a k boji o holý život moc nesedí.

 gs12.jpggs7.jpg

Designéři se sice dušují, že podobně akční sekvence se budou do Dead Space hodit a v nejmenším nenaruší pečlivě budovanou děsivou atmosféru, ale já se přesto obávám, že původní myšlenka hry ustoupí vidině lepších prodejních výsledků a koncept bude až příliš ovlivněn hromadou marketingových průzkumů.

Hrátky v nulové gravitaci

Kvůli větší variabilitě prostředí se pak vrátí i populární prvek z prvního dílu, pobíhání v otevřeném vesmíru – v prostředí bez atmosféry a gravitace. Autoři slibují, že tentokráte dostane temný vesmír více prostoru a také neváhali oznámit, že se dočkáte úplně nového zážitku. Zčásti díky geniálně nadesignovaným prostorovým hádankám a zčásti kvůli přidaným tryskám na Isaacově skafandru. Díky nim se stanete aspoň na chvíli pány vesmíru a místo těžkopádného běhání se tak budete moci konečně nad mutanty povznést.

gs2.jpggs4.jpg

Stejně tak budete své nepřátele moci zavést na exkurzi do temných a nekonečných prostor vesmíru i na vybraných místech na lodi – není nic lepšího, než si zahrát na BattleStar Galacticu a otevřít airlock, abyste ušetřili munici a aspoň na chvíli se zbavili dotírající hordy zmutovaných kreatur za vašimi zády. Nic na světě ale není jen tak a i oblíbené vyhazování do kosmíru má své specifika. Nezřídka se vám totiž stane, že se budete muset následně podívat za vašimi zubatými přáteli anebo nestihnete zavřít dveře do černého prostoru předtím, než vás neúprosná dekomprese také vycucne ven... A tam vás doopravdy nikdo křičet neuslyší.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Akční horor
Výrobce: Visceral Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 25. ledna 2011
  • Skvělá atmosféra
  • Výborné tempo
  • Stanice Sprawl
  • Isaac a jeho halucinace
  • Spousta vylepšní
  • Poměrně klasický příběh
  • Kampaň mohla být i delší
  • Občas až moc akční
  • Multiplayer jen do počtu
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,