Recenze: Brütal Legend - nemůžete zabít metal

Variací na GTA už tu bylo bezpočet. Co když ale do jedné nacpete Jacka Blacka, humor a heavy metal? Bude to brutální jízda, to si teda pište.

Brütal Legend je unikátní, o tom vás bezpochyby přesvědčí už samotný vstup do hry. Po nezbytných logech tvůrců a distributorů na vás vybafne neholená tvář komika Jacka Blaka, který vás v živé sekvenci zatáhne do stylového zapadlého hudebního obchodu. Na jedné z polic se prý ukrývá něco neskutečného, něco, co si pomalu obyčejný smrtelník nezaslouží vidět. Je to …gramofonová deska. Ne, špatně, je to vstupenka do fantaskního světa, který tepe syrovou silou té jediné pravé hudby – heavy metalu. A zároveň je to hlavní menu hry.

Vážně! Zapomeňte na bezduché řádky vypisovaných položek jako new game, options atd. Tady k tomu samému účelu slouží celé elpíčko, jež ruce Jacka Blacka na vaše pokyny prozkoumávají a odhalují jednotlivé možnosti. Originální? Nápadité? Bezesporu, takový je totiž celý Brütal Legend – metalem nasáklá cesta světem tak brutálně ojedinělým, až vás to nechá přemýšlet o mentální příčetnosti jeho stvořitele.

Originální? Nápadité? Bezesporu, takový je totiž celý Brütal Legend

Nápad na hru prý Tim Schafer, velký fanda metalu, dostal při prohlížení obalů metalových desek a v duchu se zeptal, jak by asi takový svět mohl vypadat?

Mohl by mít třeba útesy složené z obřích reprobeden, co? Nebo obří kamenné meče trčící ze země, gigantické kovové pavouky spřádající metalické sítě a majestátní sochy dávných bojovníků, ty by tu mohly taky být. Jeskyně by mohly podpírat trubkové konstrukce jako na hudebním pódiu a nesměly by chybět obrovské kostěné hory. A co zvířata? Co takhle okřídlené mikrofony, motoroví divočáci či pochmurní sekáči na kostěných koních? Ve světě Brütal Legend tohle všechno je.

brutal legend 03.jpg brutal legend 04.jpg

Vlastně to představuje jen promili toho, co se ve hře dá vidět. I kdyby celá hry byla nebetyčná blbina, jen samotné prostředí doslova prošpikované metalovou tématikou ve formě různě malých i velkých odkazů a vtípků stojí za to prozkoumat a kochat se jím. Naštěstí i další prvky výtečně doplňují netradiční mozaiku jménem Brütal Legend.

Pekelné turné

Ovládáte Eddieho Riggse (hlas Jacka Blacka), profesionálního bedňáka, který se nějakým způsobem dostane do už zmíněného fantasy světa těžce ovlivněného heavy metalovou kulturou. Hrstka posledních pravých „metaláků“ trpí pod nadvládanou pekelného imperátora Deviculuse (Tim Curry). Eddie musí pomoct sesbírat armádu a vyrazit na to zatraceně nejbrutálnější turné vedoucí za osvobozením. Lineární příběh sice představuje klasickou variaci na záchranu světa, ale má v klobouku pár zásadních dějových zvratů, které dokáží vzbudit pestrou škálu emocí.

brutal legend 05.jpg brutal legend 06.jpg

Sílu příběhu dodávají perfektně zvládnuté a propracované postavy, kterým život vdechly výborně napsané dialogy, což už jen podtrhují i špičkové hlasy. Jack Black pochopitelně představuje nosný pilíř, ale i další odvádějí špičkovou práci, až už se jedná o zkušeného Tima Curryho či pravé metaláky v podobě Lemmyho z Motorhead, Ozzyho Osbourna nebo Roba Halforda z Judas Priest. Jména těchto gigantů vám prostě musí potvrdit, že tady se to s metalem myslí vážně.

Ale zase ne až tak smrtelně vážně – humor a nadsázka platí za jednu ze silných zbraní hry. Brütal Legend není rozhodně nějaké groteska, zdejší humor je drsnější a specifičtější, ale rozhodně vás dokáže nejednou donutit k smíchu, i kdyby to mělo být jen drobné uchechtnutí.

Sílu příběhu dodávají perfektně zvládnuté a propracované postavy

Různé narážky, skryté významy a paralely tu rostou na každém rohu a osvěžují samotné herní prvky, jež jsou poměrně standardní.

Dostupné pro: X360, PS3