Recenze: GTA Chinatown Wars - menší je lepší

Netrvalo rok a nové Grand Theft Auto dorazilo. V Chinatown Wars budete drogy nejen prodávat, ale zároveň i jednu návykovou konzumovat - hru.

gta chinatown wars 05.jpgUtěšuje vás přítelkyně slovy „na velikosti nezáleží“? Že se plně spokojí s tím vašim malým, ale velmi mrštným… třídveřovým autem? Dost možná má pravdu. Rozhodně to platí pro nový díl legendární série Grand Theft Auto, mířený na v současnosti nejprodávanější herní platformu této generace – kapesní Nintendo DS, které nedávno pokořilo hranici 100 milionů prodaných kusů. Chinatown Wars sice jménem nespadá do hlavní číslované řady, ale kvalitou do ní zapadá dokonale. Pří hraní jsem si chvílemi v hlavě převaloval kacířskou myšlenku, jestli tahle „mini“ verze není lepší než plnohodnotné Grand Theft Auto IV.

Nakonec jsem se žádného inteligentního rozuzlení nedobral, Chinatown Wars se sice dají do obrovské míry porovnávat s „dospělou“ verzí v podobě GTA IV, zároveň jsou ale ve spouště ohledů jiné. Což ostatně signalizuje už zvolená platforma. DS je v některých očích trochu nespravedlivě označováno jako hračka pro děti, na které si tak dospělou hru jako GTA někteří nedokázali ani představit.

Nový díl skutečně nepřináší žádné ústupky, stále je to brutální, nekompromisní, politicky nekorektní a ostře sarkastická zábava

Ovšem nový díl skutečně nepřináší žádné ústupky, stále je to ta brutální (během příběhové kampaně jsem pozabíjel přesně 939 lidí), nekompromisní, politicky nekorektní a ostře sarkastická zábava, jak ji máme rádi.

gta chinatown wars 20.jpggta chinatown wars 21.jpg

Jen díky přísně stylizované cel-shade grafice a záběru na akci z ptačího pohledu (ve stylu prvních dvou dílů) může hráčům připadat trochu…hm…roztomile. Věřte, že na tom bezprecedentním masakru, který si prožijete, není roztomilého nic.

Říká se rejže, čůláku

Drsná hláška z podnadpisu napoví, jakou kulturou se nové GTA nechalo inspirovat. Stejně jako Smrtonosná Zbraň 4 (pokud jste nepoznali) se i Chinatown Wars toči kolem Triády, čínských čtvrtí a Číňanů obecně. Huang Lee je zbohatlý rozmazlený parchant, který je členem Triády jen díky svému otci. V okamžiku jeho smrti však musí opustit zhýčkaný život v Hong Kongu, plný divokých pitek, prostitutek a drog, aby svému strýci v Liberty City přivezl vzácné rodinné dědictví – meč Yu Jian, jenž zaručuje vůdčí postavení v gangu.

gta chinatown wars 07.jpggta chinatown wars 08.jpg

Jenže hned na letišti je Hunag přepaden, okraden a postřelen. Klidný víkend se tak mění v krvavé dobrodružství při hledání zlodějů a vrahů hrdinova otce.

TIP: Radši smrt než zajetí, jak se říká. Opět platí, že pokud vás policie chytí, přijdete o všechny zbraně a drogy, což je bolestivější než placená návštěva nemocnice.

Dějová linka se, v podstatě jako u každého dílu, nese na vlně hollywoodského akčního klišé, kde nechybí pár dějových zvratů a poměrně předvídatelný konec. Což je ovšem důležitější, v průběhu hry narazíte celou řádku výborně napsaných vedlejších charakterů, kterých je sice ve srovnání s předchozím dílem méně, ale o to větší roli v příběhu mají.

Chinatown Wars představují další posun nálady, kde po snaze vykreslit minulého hrdinu, Nica, jako realistickou postavu s vývojem charakteru, se vše vrací do odlehčeného stylu sázejícího více na sarkasmus, černý humor a zesměšňování tradičních klišé. Sám hlavní hrdina je drzý a sprostý spratek, kterému zažité tradice, rodinná čest a tak podobně, až tolik neříkají a zásadně na podobná témata odpovídá vtipnou průpovídkou. Humor a nadsazenost jsou hlavním kořením hry a je radost hltat každou z výborně napsaných řádek dialogů, které tentokrát poměrně logicky nejsou nadabované. A vůbec to nevadí.

gta chinatown wars 13.jpggta chinatown wars 14.jpg

Spoustu zábavného textu si užijete nejen v rozhovorech, ale i díky mailům ve vašem PDA, které zde kompletně nahradilo funkci mobilního telefonu ze čtyřky a slučuje i funkci GPS navigace, hudebního přehrávače a nabízí pár dalších utilit, jako je například přístup do internetového obchodu Ammu Nation, jenž zde funguje jako donášková služba.

Humor a nadsazenost jsou hlavním kořením hry a je radost hltat každou z výborně napsaných řádek dialogů

S odstraněním mobilu se na oboustranný sociální kontakt už vůbec nehraje, takže zapomeňte na randění a podobnou zábavu. Což ale neznamená, že by tu nebylo co dělat. To rozhodně je.

Zase jednou v Liberty City

gta chinatown wars 04.jpgSamotná dřeň hratelnosti je stejná jako tolikrát předtím, takže pokud jste hráli předchozí díly, budete se cítit jako doma. Může to být i díky tomu, že se opět vracíme do Liberty City, které se až na redukci jednoho z ostrovů vešlo na cartridge bez jiných zásadních změn oproti GTA IV. Doslova mi vyrazilo dech, když jsem i přes změnu vizuálního stylu a pohledu okamžitě rozpoznal známá místa i známé trasy.  Zaplivané slumy i neóny lemované bulváry, to vše tu je a dýchá stejným životem jako ve hře na PC a konzolích. Tvůrcům se podařilo do Chinatown Wars všechny ty malé detaily, díky kterým nás předchozí díl tolik uhranul.

Policie pronásledující jiné zločince, dopravní nehody, hasiči hasící hořící domy, funkční systém taxi (pokud chcete, můžete si na taxík hvízdnout do mikrofonu), prodavači párků, civilisté zevlující na chodnících či vytahující deštníky, jakmile se rozprší…to všechno tu je a vypadá naprosto skvěle. Člověku se nechce pomalu věřit, že takové drobnosti dokázali nacpat na displej s tak mizerným rozlišením. Přesně tohle odlišuje nový díl od těch prehistorických prvních dvou, které se sice hrály ze stejného pohledu, ale jinak dýchaly zcela jinou atmosférou.

Dostupné pro: PSP, 3DS
Žánr: Akce
Výrobce: Rockstar North, Leeds | Webové stránky hry