PC | Recenze | RPG

Recenze: The Elder Scrolls: Oblivion - čtyřka je dostatečná

Co vše na nás vyplulo při důkladném hraní Oblivionu? Překonává ostatní svitky ságy The Elder Scrolls, nebo pouze zapadne v jejich stínu? Jak až hru ovlivnila konverze na Xbox 360? To vše, a ještě další, rozebere naše recenze.

Platforma: PC, Xbox 360
Žánr: RPG
Výrobce hry: Bethesda Softworks (
Vydavatel hry: 2K Games (
http://www.2kgames.com/) / Bethesda Softworks (http://www.bethsoft.com/)
Distributor v ČR: Cenega (
Minimální konfigurace: Pentium 2 GHz, 512 MB RAM, 4,5 GB HDD
Doporučená konfigurace: Pentium 3 GHz, 1 GB RAM, 4,5 GB HDD
Testovací konfigurace: Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, GeForce 6600 GT, 4,5 GB na disku
Homepage hry:
Preview:

Hráči jsou různí. Již nějakou dobu v hlavě skládám úvahu nad povahou českých hráčů a jejich vztahu ke hrám, ale ještě jste se jí nedočkali. Možná naštěstí. Vysvětlila by vám však, proč se domnívám, že Oblivion není dokonalá hra pro českého hráče. Jistě, najde se spousta lidí, kteří po Oblivionu budou vždy prahnout, ale většina si jej jen dohraje. Možná bohužel.

Země Tamriel, sužovaná tisíci a tisíci lidí, stejně jako jiných ras. Poklidně žijící oddělena od světa Oblivionu, chráněna mocí císařů z rodu Septimů. Co se však stane, pokud ochrana vyprchá? Jak zvládnou lidé příchody pekelných armád? A jak se k celé situaci postavíte vy? Právě na vás bude nejtěžší břemeno, rozhodování o osudu oněch tisíců.

Stalo se něco hrozného * S neskrývanou rozkoší, celou noc tam sousoší * I ruděl zaplál jeho meč

Co dělá HDR?

High Dynamic Range, neboli HDR je sada zajímavých efektů, které mají přiblížit herní svět tomu reálnému, alespoň co se vzhledu týče. Podrobnější popis naleznete v našem článku, zde spíš narazíte na dvojici srovnávacích obrázků z Oblivionu.

Na vás také záleží, jak moc si Oblivion užijete. Buď se můžete ponořit do úžasného světa a ani nepostřehnout některé chyby, nebo se postavíte na stranu hledačů. Ti, namísto aby se hrou bavili, se snaží ji přelstít, být chytřejší, silnější, lepší. A pak ji odsoudit a zahodit. Ano, důvodů se najde dostatek, ale nepředbíhejme, ještě se k nim dostaneme. Jen předesílám, že vše záleží na úhlu pohledu, v případě Oblivionu dvojnásob.

Zajisté jste si všimli krátké zmínce o Xboxu 360 v nadpise. Od ní bych se rád odrazil dále, protože vám objasní mnohé zákonitosti. Oblivion byl dělán s myšlenkou na uvedení jak na Xboxu 360, tak i ve verzi pro PC. Pro nás, kteří vlastníme spíše počítač, nežli stroj na hry, to znamená jasné následky, hlavně v podobě ovládání. Ale nejen to bylo zasaženo, z neznámého důvodu musejí být hry pro konzole akčnější a jednodušší, tedy alespoň ve většině případů.

Herní božstva z Bethesdy se rozhodla, že hru zpřístupní široké veřejnosti. Důvod je jasný, větší počet věřících oveček znamená i větší balíček peněz, kterého se božstvu dostane. Na druhou stranu však není možné se zalíbit všem a je třeba přistoupit na různé kompromisy. A těmi jsou již výše zmíněná akčnost a zjednodušení. Kruh se uzavírá a my se můžeme podívat, jak se tohle vše odrazilo na hře samotné.

Černý jezdec na bílém oři * You shall not pass! * Stětlo na konci tunelu

V žilách Septimů údajně koluje dračí krev. Ač zředěná, dává jim jisté nadpřirozené schopnosti, jakými jsou třeba vize. Není tedy divu, že Uriel Septim, cisař celé říše Tamriel, je schopen předvídat svoje poslední okamžiky. Moc dobře ví, že jeho čas již nadešel a jeho synové jsou zavražděni. Potkává však cizince, kterého viděl jen ve svých vizích, potkává vás.

Jak jsem se již zmiňoval v prvních dojmech z hraní, zpočátku hrajete film. Ne jen tak ledasjaký, ale film velmi kvalitní. Nejdřív si vybíráte pouze svoji rasu a vzhled, což samo o sobě může být na dlouhé hodiny. Přizpůsobení vzhledu postavy vašim představám je asi nejsložitější část celé hry, neboť máte k dispozici desítky různých nastavení, z nichž některá jsou propojená, jiná zase ne. Pokud se však domníváte, že u nastavení vzhledu a rasy vaše možnosti končí, chopili byste se mé řeči o zjednodušování až moc rychle.

Zpočátku vás hra přitahuje přímočarým dějem, táhne vás za ručičku, což je pro sérii Elder Scrolls velmi netypické. Uvězněni v žaláři, následujete císaře na útěku, a přitom si zvykáte na jednoduché ovládání. Nepočítejte s zasukovanými prsty po celé klávesnici, hru je možno hrát i na ovladači pro Xbox 360. Při snadném učení, které by schopnější opičák zvládl bez problémů, vás hra okouzluje různými možnostmi, které na vás autoři do prvního podzemí nachystali. A aby nebyla jejich práce v tomto ohledu tak složitá, nenarazíte zatím na jediné větší rozcestí. Stále rovně, pěkně za nosem, abyste se hned zezačátku neztratili.

Nenasadil si brnění, jeho chyba * Vzhůru ke hvězdám * A on mi při focení mrknul

Snad neurazím nikoho, když prozradím, že po projití prvního žaláře se dostanete k dalším vlastnostem vaší postavy. Konečně si můžete vybrat klasické hvězdné znamení, v němž jste se narodili a jež vám přináší různé výhody, nebo také nevýhody. Výběr povolání, který je dostatečně široký, s možností vytvořit si vlastní následuje samozřejmě chvíli poté, takže vaše postava je skoro kompletní. Staromilci se možná zděsí, že ze sedmadvaceti schopností Morrowindu zbylo slabých jednadvacet, nováčkům to však přijde jednodušší.

Troje základní dělení dobrodruhů v našem světě naleznete. Jedni jsou zakovaní do brnění, v rukou těžké zbraně nosí, někteří z nich obouruční, jiní zase v kombinaci se štítem, všichni však bojovníky jsou zváni. Jejich opakem mágové křehcí jsou, pouze róby lehké halí jejich těla, ale moc veliká magická jim sílu srovnatelnou dává. Nebojují zbraněmi, ale kouzly, ať již přímo, nebo nějakými úskoky. Třetí pak do žaláře povětšinou patří, neboť umění temných stínů při své práci využívají. Ze zálohy přepadají, vraždí a okrádají, zvědy proto oni nazýváni jsou.

Silná postava snadno a rychle

Zmiňoval jsem se o možnosti si snadno vytvořit postavu, která obchází některá pravidla Oblivionem stanovená a navíc získává nemalé výhody. Základem takovéhoto hrdiny je volba hlavních schopností, kterými musejí být schopnosti používané co nejméně. Možná to zní zvláštně, ale právě toto vám zaručí, že nebudete postupovat po úrovních. Stejně tak nebudou postupovat ani nepřátelé, ale vy budete mít výhodu vytrénovaných dovedností, jež běžně používáte.
Ministr pro herní rovnováhu varuje: Anti-power-leveling naprosto obrací smysl úrovní postavy.

Na chvíli teď odskočím od vaší postavy k příšerám. Možná jste se již někde dozvěděli, že jejich síla roste úměrně s vaší úrovní. To s sebou přináší jak výhody, tak i nevýhody. Vzpomenu-li si na staré doby, kdy jsem ještě hrával Dračí Doupě, jasně si vybavuji problémy Pána Jeskyně, které nastaly u příliš silných postav hráčů. Opominu-li možnost soubojům se zcela vyhnout (což by zcela znehodnotilo veškeré postupování po úrovních), nabízí se pouze množstevní a kvalitativní převaha nepřátel, aby se postavy v soubojích nenudily.

Vzhledem k náročnosti Oblivionu, zvláště pak v případě zvýšeného množství postav na obrazovce, nepřipadá možnost se zahrnutím hráče hromadou monster moc do úvahy. Autoři se tedy rozhodli nasazovat nepřátele stále silnější, problém však nastává v tom, že posilují všechny nepřátele, co potkáváte. Obyčejný goblin, se kterým jste měli jisté problémy na první úrovni, je stejným problémem o několik úrovní výše. Krásně to popsal Martin Boček, když řekl, že se vrátil po pěti úrovních se pomstít jednomu goblinovi, který zatím ten čas snad strávil v posilovně.

Úsměv, vyletí ptáček * Ještě chvilku bude mluvit a zavřu jí pusu mečem * Socha jako živá

Je jen na vás, jak se na tento problém budete dívat. Můžete jej pominout a budete se královsky bavit. Můžete na něj nadávat a zkazíte si skvělou hru. Nebo jej také můžete využít ve svůj prospěch a ukázat všem, že dokážete Oblivion dohrát na první úrovni. Někde kolem jsem snad pohodil tabulku, v níž se dozvíte přibližný postup k poslední možnosti, ale varuji vás, že potom budete hrát jinou hru, než jakou má Oblivion být. Neříkám, že nutně horší, pouze jinou.

V další kapitole naleznete intermezzo Davida Slámy složené z herních dojmů

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG
Výrobce: Bethesda Softworks | Webové stránky hry
  • Poutavý příběh
  • Nekonečná volnost
  • Dokonalá hudba a zvuky
  • Povedená grafická stránka
  • Možná příliš akční
  • Srovnávání monster s vaší úrovní

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

Stanislav Mihulka
Astronomie
Po asteroidu, který zabil dinosaury, zbyly pod mořským dnem obrovské jizvy

** Američtí vědci objevili pod mořským dnem terénní vlny ** Důkazy naznačují, že vznikly po srážce s asteroidem ** Víme víc o jednim z nejdramatičtějších dnů v historii naší planety

Karel Kilián
KatastrofyZeměAsteroidy
Robert Noyce. Zabil vepře a vyhodili ho z univerzity. Naštěstí jen na semestr a díky tomu dnes máme integrované obvody

Fyzik, matematik, vynálezce, ale také schopný manažer Robert Noyce vyvinul první integrovaný obvod na bázi křemíku. Přezdívka Mayor of Silicon Valley je tak více než příznačná. 12. prosince by oslavil 95. narozeniny.

Pavel TronnerJan Spěšný
Osobnosti počítačové historie
Beton z antického Říma je mimořádně odolný. Dokáže se sám opravit, protože ho Římané míchali za horka

** Pro dnešní inženýry a materiálové vědce je antický římský beton velkou výzvou ** Tajemství výroby tohoto mimořádně odolného konstrukčního materiálu bylo totiž ztraceno ** Řešení letité záhady nedávno nabídl tým amerických a evropských odborníků

Stanislav Mihulka
MateriálHistorie
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let