Shadow Guardian – ve stopách Uncharted a Lary Croft (recenze)

Nová hra Gameloftu si bere za vzor archeologické eskapády Indiana Jonese a hry jako Uncharted či Tomb Raider. Vzhůru za pokladem.

V Gameloftu se zřejmě ještě stále nestydí za své do očí bijící inspirace slavnými hrami a Shadow Guardian není v ničem výjimkou. Je to jasný klon konzolové pecky Uncharted, minimálně co se týče podobně povedeného technického provedení a hratelnosti. Na rozdíl od svého vzoru se v Shadow Guardian neklade takový důraz na postavy a jejich příběhy, takže je vám jejich osud úplně lhostejný a přes skvělé zpracování a přívalu adrenalinových momentů jako by hře něco chybělo.

Hvězdou hry je mladý dobrodruh a hledač pokladů Jason Call, který vypadá jako Nathan Drake z kopíráku. Celý příběh se točí kolem hledání jakési pralátky Prima Materia.

Shadow Guardian je jasný klon konzolové pecky Uncharted, minimálně co se týče podobně povedeného technického provedení a hratelnosti

Jason však není jediný, kdo po pralátce prahne. Tajuplný chlapík s bandou žoldáků v zádech má také své vlastní zlomyslné důvody, proč artefakt získat. Jeho dcera zase z nějakého důvodu pomáhá Jasonovi. Celá hra je prostě pořádně zamotaná, ale co je horší - je i plná postav s plochým charakterem a nudných dialogů. Přesto má příběh malé plus v podobě zajímavého dávkování. Hra začíná vlastně koncem, kdy je Jason lapen a vyslýchán, přičemž při každé položené otázce na jeho minulost se odehraje jedna mise, které se otázka týká.

Mise vás prakticky provedou skrz naskrz celým světem – zapadlými džunglemi, písečnými pouštěmi, zabrousíte do katakomb, starodávných podzemních komplexů a na spoustu dalších míst. Na prozkoumání vás toho čeká dost a budete si ho vychutnávat, protože všechny lokality vypadají úchvatně. Ale co zde dělat? To samé, co v klasických akčních adveturat: překonávat nástrahy úrovní, řešit hádanky a pochopitelně i bojovat.

Jason má zřejmě opičí předky, jinak nelze vysvětlit neuvěřitelné vzdálenosti jeho skoků a schopnost šplhat takřka po jakémkoliv povrchu. Stačí, že před sebou vidíte trubky, vystouplé kameny nebo skalní útes a je hned jasné, kudy vaše kroky povedou dále. Lezení je ovšem až příliš jednoduchou a automatickou záležitostí. Stejně jednoduchá je i cesta každou misí. Díky lineárnosti se nelze u ničeho zaseknout a kdyby se to náhodou stalo, červená šipka vám vždy ukáže cestu.

Boje se téměř vždy odehrávají na otevřeném prostranství a hlavně tam, kde je možnost se krýt za překážkou. Bojový systém mi nejvíc ze všeho připomínal slavný Gears of War a to včetně slepé střelby zpoza překážek. Kromě prostředí překvapila i různorodost vašich protivníků – kromě ozbrojených žoldáků se totiž postavíte i proti různým příšerám, jako jsou obří brouci, bahenní příšery a tak dále. Občas se dokonce ukáže nějaký ten boss. K dispozici máte široký arzenál zbraní od základní pistole až po kulomety a bazuky, takže se vypořádáte se vším velmi rychle.

Popis ovládání rozdělíme na dvě části. Lezení probíhá automaticky a jeho ovládání je srovnatelné například s hrou Prince of Persia: Warrior Within.

Řešení úloh a prozkoumávání probíhá v tichosti a klidném tempu, zatímco boje jsou rychlé, správně akční a mají spád

Horší je to v boji. Zatímco za překážkou vše ještě funguje jak má (hlavně máte čas na pořádné zamíření), u přímého střetu kamera spolu s automatickým mířením totálně selhávají. Často díky tomu skončíte na zemi a někdy to bude chtít opravdu pevné nervy.

I přes tuto nesourodost obě části hry vytváří vcelku příjemný zážitek a to také proto, že Shadow Guardian má perfektně vyváženou hratelnost. Řešení úloh a prozkoumávání probíhá v tichosti a klidném tempu, zatímco boje jsou rychlé, správně akční a mají spád. A jako každé správné dobrodružství – také Shadow Guardian je plný vzrušujících, takřka filmových momentů. Exploze, gigantická monstra, po zuby ozbrojení vojáci, souboje s tankem či helikoptérou… to je přesně to, po čem baží srdce každého dobrodruha.

Dravost hry je též podepřena kvalitní grafikou. Modely postav jsou krásně ostré díky detailním texturám. Všechny lokace vypadají dokonale a jejich návštěvu si budete pokaždé užívat. Efekty padajících nebo ulomujících se kusů skal pod náporem vašeho pokladuchtivého těla jsou k nezaplacení. Horší je to ale se zvukovou stránkou hry. Občas jsem postřehl výpadky a spousta zbraní také nemá zvuk podobný realitě. Ale i přes tyto drobnosti je Shadow Guardian jednou z nejlepších akčních adventur na iPhone.

Dostupné pro: iPhone
Žánr: Akce | Akčné adventura
Výrobce: Gameloft