PC | Recenze | RPG

Space Siege CZ - mezigalaktický masakr

Jak se to říká? Do třetice to nejlepší? Space Siege je sice třetí hrou ze série Siege, ale rozhodně není to, co jsme si představovali.
Kapitoly článku

Zvláštní. Člověk by po dvojce solidních akčních RPG s titulem Dungeon Siege tak nějak očekával, že i třetí hra s přídomkem Siege bude pasovat do stejné škatulky pevně, jako šéfredaktorův zadek do jeho poctivě vysezeného křesla. Jenže nesmíte dělat předčasné závěry.

 

Vývojáři z Gas Powered Games ve Space Siege totiž jen nepřemalovali nekonečné temné podzemní kobky na ještě nekonečnější (jde to vůbec?) šedivé koridory vesmírného škuneru a pekelné kozly na, hmm, kosmické pekelné kozly, ale začali šťourat i do základních prvků tradičního „clickfest“ žánru.

Space Siege rozhodně není obyčejným generickým klonem Diabla a svých starších bratříčků

Ve výsledku tak Space Siege rozhodně není pouhým generickým klonem Diabla a svých starších bratříčků. Ale vše pěkně popořadě.

Kdesi v předaleké galaxii…

Že si lidstvo jednou podmaní vesmír je stejně jisté, jakože zdraží rohlíky. A že na nekonečných hvězdných pláních narazí na uslintané zabijácké mimozemšťany je ještě jistější, než že zdraží i máslo, které si na ty rohlíky mažete. Poměrně průhledná vesmírná soap opera vás zavede do 22. století na palubu vesmírné bárky Armstrong čelící agresivnímu útoku nepřátelských vetřelců. Vy představujete tradiční poslední záchranu lidstva, mezigalaktického bouchače Setha Walkera, který všechnu špínu musí vymést zpátky do vzduchoprázdna.

spacesiege_047.jpgspacesiege_048.jpg

Space Siege se snaží vyvolat mrazivou atmosféru smrtí nasáklého plavidla bezmocně driftujícího vesmírem, zatímco na jeho palubách hrstka přeživších lidí zoufale bojuje svůj finální boj. Místy se to hře i daří, ale k tomu, abyste se začali bát o pevnost svých svěračů, toho ještě hodně chybí. Pár zajímavých zvratů a slibně načrtnutých charakterů vedlejších postav jen stěží zakryje zbytek ukrutně lineární a prvoplánovité kaše. Naštěstí v tomto žánru nikdo epopeje neočekává a pilíře zábavnosti se staví na jiných základech.

Povolání? Zabiják!

Být Space Siege tradiční diablovka, narazíte ještě před prvními kroky po kovových podlahách na tradiční výběr povolání typu žoldák, inženýr, vesmírný uklízeč… Nic takového tu není. Žádné generování účesů a bradavic na obličeji, žádné přifukování hrudníků.  Máte jednoho hrdinu, který se okamžitě noří do akce a likviduje první vlny zrůdiček. Tradiční systém: dojdu z bodu A do bodu B a po cestě vyvraždím vše, co se jen pokusí podívat mým směrem, je ve zdejším podání až bolestně lineární. Nemáte takřka žádnou volbu, žádnou možnost odbočky, žádnou svobodu. Systém hlavních a vedlejších úkolů je zkriplen na naprosté minimum.

spacesiege_015.jpgspacesiege_016.jpg

Hlavní úkoly jsou až tristně nenápadité a ověnčeny bizarní posedlostí číslem tři. Hledáte tři klíče v kabinách důstojníků, zabíjíte tři nepřátelské bossy, uzavíráte troje vrata, nahazujete tři motory… Občas narazíte na něco originálnějšího stylu hledání vozíku pro zraněného parťáka, ale i to není nic světoborného a věřte tomu, že po dohrání vám takřka nic nezůstane zapsáno hlouběji v paměti. Zatraceně, i teď si vybavím víc nezapomenutelných okamžiků z Diabla II než Space Siege. Vedlejší úkoly pak degenerují na záležitosti typu najdi někde v okolí se povalující zbraň či implantát.

Nuda, nuda šeď

Krok vedle udělali tvůrci i se samotným level designem. Nevadí ani, že se celá hra odehrává na vesmírné lodi, problémem je celková stereotypnost a nereálnost prostředí. Obrovská většina prostor se skládá z šedivých a tmavě modrých koridorů, místností a hal.  Takové prostředí se hodí maximálně na sklady a servisní prostory, ale ve Space Siege je najdete takřka všude a vážně si nedokážu představit, že by v takové lodi nepáchala posádka hromadné sebevraždy.

spacesiege_003.jpgspacesiege_004.jpg

I ta výrobna kyslíku se zelenými stromky uprostřed nekonečné šedi vypadá obskurně. Možná to byl tvůrčí záměr, ale ve výsledku nepůsobí vůbec dobře, pocit zoufalství navodí tak leda z nudy. Chybí jakýkoliv nápad, osvěžení. No dobře, pár drobností jako pobíhání radiací zamořenými prostorami a dechberoucí výhled na hvězdami posetý vesmír prosklenými chodbami by se našlo, ale je toho tak zoufale málo.

spacesiege_019.jpgspacesiege_020.jpg

Navíc, kde Dungeon Siege nabídl rozsáhlé prostory, ve kterých jste bez problému a nahrávání procházeli do hlubokých kobek a zpět na denní světlo, má Space Siege jednotlivé lodní části pevně ohraničeny a fragmentovány ne nevýraznými nahrávacími dobami. 

Od prvních okamžiků je radost držet prst na tlačítku myši a s podivně zvráceným pocitem pozorovat, kterak smečky projektilů rvou na kusy nepřátelské vojáky

Poslední drobnou výtku v rámci prostředí si hra odnáší za mapu, která by mohla znázorňovat zda se váš cíl nachází na jiné výškové úrovni, než zrovna jste.

Kosmický masakr

Vypadá to bledě, co? Totální poprava se odkládá, Space Siege totiž dokáže obstát v tom základním bodě a to tupém, bezmyšlenkovém masakrování záplav nepřátelských cílů, ať už jimi jsou roztodivné typy vetřelců, vražední kyborgové či zblázněný obranný systém lodi.

Od prvních okamžiků je radost držet prst na tlačítku myši a s podivně zvráceným pocitem pozorovat, kterak smečky projektilů rvou na kusy nepřátelské vojáky, či je rovnou rozcáknou na kýbl vesmírného pyré v případě malých osminohých obludek. A pokud se někdo dostane až příliš blízko, může se v pravdě intimně seznámit s vaší energetickou čepelí.

spacesiege_023.jpgspacesiege_024.jpg

Váš udatný geroj navíc ve stylu akčních RPG ovládá různé dovednosti, díky kterým můžete metat energetické paprsky nebo granáty, používat efektní plošný úder či ještě efektnější vražedný close combat útok. A je toho pochopitelně víc. Každá podobná legrace ale stojí něco energie, jež zde supluje vesmírnou manu. Když přidám, že si dovednosti můžete postupně zlepšovat, asi už pomalu přemýšlíte, kde jsou sakra ty zatracený rozdíly mezi Diablem a Space Siege? Je to jednoduché, v množství. Veškeré levelování, získávání nového vybavení a upravování si hrdiny k obrazu svému je ve vesmírném clickfestu naprosto, ale naprosto povrchní.

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: Gas Powered Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 18. srpna 2008
  • Svižná akce
  • Kvalitní lokalizace
  • Zajímavé nápady
  • Chybí motivace
  • Hloupý level design
  • Povrchní RPG prvky
  • Krátká hrací doba

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na Season Passy a příběhové sci-fi Prey zdarma

Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na Season Passy a příběhové sci-fi Prey zdarma

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce
Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže americký salvový raketomet M270

Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže americký salvový raketomet M270

** Oživený výčet zbraní, které zaujmou technologickým řešením ** Neděláme si nárok na kompletní výčet** Informace často chybí, a tak se snažíme kličkovat mezi propagandou

Jakub Čížek
UkrajinaZbraněRuskoArmáda
Microsoft Flight Simulator brzy dostane podporu technologií FSR a DLSS

Microsoft Flight Simulator brzy dostane podporu technologií FSR a DLSS

Grafická stránka hry bude zase o něco vypiplanější.

Michal Maliarov
Flight SimulatorTechnologieSimulátory