Dvanáct let vývoje, pět herních enginů a asi deset milionů dolarů. Všechno tohle spořádal očekávaný Duke Nukem Forever. Více v dnešním tématu.
Uplynulo bezmála dvanáct let od oficiálního ohlášení, mnohé zmínky již dávno zavál čas, jsou nepřesné, nebo přímo smyšlené. Na některé otazníky však bylo odpovězeno teprve nedávno, a z toho všeho bylo třeba vybrat to nejpodstatnější (informací bylo tolik, že by vydaly na knihu, možná více než jednu). Vzal jsem proto zavděk poodhalením událostí, které se děly v útrobách 3D Realms. Ano, mluvím o asi třech velkých restartech a řadě větších i menších pomlkách ve vývoji. Mluvím o konfliktu s Take-Two Interactive, o testování a využití pěti herních enginů, i o odchodu významných osobností z 3D Realms. Opomenuty nicméně nezůstaly ani nové informace o stávající podobě titulu. Pokud hledáte odpověď pouze na ně, naleznete je v preview, které vyšlo současně s tímto tématem.
Začátek historicky nejdelšího vývoje hry
Píše se rok 1996. V temných zákoutích 3D Realms začíná být rušno, zanedlouho totiž spatří světlo světa legenda jménem Duke Nukem 3D. Už v tuto dobu ale kolují za zdmi společnosti první zmínky o Duke Nukem Forever, byť není jisté, zda-li půjde o prostý přídavek k třetímu pokračování, nebo nový díl. Vlastně není jisté nic. Oficiální informace prosakují na povrch až v přibližné polovině roku 1997. Jen málokdo je pamatuje, vždyť herní komunita internetu byla téměř v plenkách. Pamětníci však mohou zavzpomínat na adresu pojmů jako Duke 4, Duke4Ever, Duke Nukem 4ever a dalších zkomolenin, které se po několik následujících let linuly za jeho vývojem.


1998
Informace o očekávaném akčním králi jsou ale do roku 1999 kusé. Zmínka v podobě prvního oficiálního traileru (E3 1998) pomalu upadla v zapomnění. Jisté pouze je, že vývojáři v útrobách 3D Realms pečlivě zkoušeli několik herních enginů, aby následně vybrali ten nejlepší. Oficiálně se mluvilo o Quake 2 enginu, na jehož jádru nemalou část hry doopravdy vybudovali – důkazem jest již zmíněné první video. Na výslunní slávy ovšem Quake 2 své jméno dlouho neudržel. Nabízel sice široké uplatnění, nakonec jej ale porazil Unreal Egine první generace - disponoval prvky, které by se za využití Quake 2 technologie musely pracně vytvořit. Byl zároveň rychlejší a po grafické stránce dokonalejší.
Trailer z roku 1998 (E3 1998)
Jedna z jeho dalších nesporných výhod sahala ke snadné modifikovatelnosti; 3D Realms utvrzovali všechny přihlížející v tom, že do vybraného enginu vpraví řadu svých utilit a nových technologií. Jmenovitě se mělo jednat o - tehdy ojedinělý - systému postav s vlastním skeletem (realistické a nenaskriptované pády mrtvol), mimiku pohybů obličeje a propracovanou technologii Motion Capture (animace postav). Uplynuly však celé tři roky vývoje a Duke Nukem Forever stále trčel v dílnách vývojářů.
Zlí jazykové se už v tehdejší době nebáli odvolávat k Daikataně. Netušili ovšem, že stojí před špičkou ledovce, a to nejhorší teprve přijde

Lze tedy s největší pravděpodobností předpokládat, že během tohoto období (1997-2000) došlo k vůbec prvnímu ze tří restartů v jeho tvorbě. Přechod mezi Quake 2 enginem a Unreal Enginem sice nebyl drastický, práce však zbrzdil o mnoho měsíců. Slova jako „další testování enginů“ proto nezněla na prahu tisíciletí zrovna nejvěrohodněji. A na radosti skalním příznivcům Dukeho nepřidal ani oficiální žebříček chystaných titulů od Infogrames, kde Duke Nukem Forever okupoval poslední příčku, tedy léto 2001. Zlí jazykové se už v tehdejší době nebáli odvolávat k Daikataně. Netušili ovšem, že stojí před špičkou ledovce, a to nejhorší teprve přijde.
Aby ale v 3D Realms spasili své duše před krvežíznivými hráči, malými doušky pouštěli na světlo světa informace o příběhové složce. Ta se měla točit kolem obávaného kybernetického doktora Protona, jemuž se podařilo odcizit prostředky ke kontaktování mimozemských civilizací. A samozřejmě neměla chybět Oblast 51, která především v devadesátých letech tvořila kýč filmového průmyslu (vzpomeňme například na rok 1995, kdy se do kin dostal snímek Den nezávislosti... a nejen on). V každém případě se zápletka zaobírala prostou snahou o ovládnutí světa šíleným vědátorem, a současně kopírovala linie tehdy nadmíru populární „UFO“ tématiky.

2001
Velkou roli ve hře si zároveň měly odbýt další dva ústřední představitelé. Bombshell, jakožto sličná dívčina, jejíž duši měl Duke spasit průběhem putování v Las Vegas, a v neposlední řadě Gus - prostá mula plnící roli neotřelého dopravního prostředku. Duke Nukem Forever si ovšem v rukávě ponechal daleko více es. Vedle Guse se nedočkaví hráči podivovali nad motocyklem, lodí, důlním vozíkem á la Indiana Jones a speciálním vznášedlem. V ústraní nezůstala ani řada strhujících skriptovaných sekvencí a slibována velká míra destruktivity (byť rovněž skriptovaná).