Muzeum: Ultima Online - matka online hraní

Úspěch World of Warcraft je fenomenální, 9 milionů hráčů, wow - nebo spíš WoW? Nebo bychom raději měli více přihlížet k Lineage 2, které tiše hrají desítky milionů lidí? Ne, je čas se podívat, kde to vlastně všechno začalo, na hru, která ostatním vydláždila cestu a dodnes má své věrné hráče.

Žánr: MMORPG
Výrobce: Origin Systems
Rok vydání: 1997
Platformy: PC
Kde sehnat: Bazary, online

I když si to možná někteří WoWstižení myslí, MMORPG neznamená jen miliónový World of Warcraft. Kdepak, první známější hra, která proslavila myšlenku persistentního online světa, spatřila světlo herních monitorů dávno předtím. Mnohem dřív, než první „ovíněný“ trpaslík spadl do tavícího kotle v hlubinách trpasličího města Ironforge, než legendární Onyxia poprvé padla se smrtelným chrapotem k zemi, než se Leeroy Jenkins stal herní VIP, jež to dotáhla až na kartičky stolní hry, a dříve, než náš redakční WoW maniak Michael Stern začal nosit do redakce vlastnoručně vytvořený náhrdelník z murločích očí, objednávat si v hospodách trollí krev a pokoušet se koupit auto za osmdesát zlatých COD (cash on delivery – platbou při přijetí poštovní zásilky).

 

Lord British, vládce Ultimy

Lord British, civilním jménem Richard Allen Garriot, patřil léta mezi nejvýznačnější herní vývojáře. A vlastně stále i patří, i když jeho jméno už novým hráčům asi moc neřekne. Garriot se poprvé zapsal do povědomí hráčů svou prvotinou Akalabeth, která vyšla již v roce 1979. Větší slávu si ovšem vydobyl díky sérii Ultima. Po úspěchu prvních dvou dílů založil firmu Origin Systems, která se postupem času stala jednou z nejvýznačnějších a nejznámějších vývojářských společností. V roce 1992 ji Garriot prodal Electronic Arts, zůstal v jejím vedení, ovšem letech 1999 a 2000 rezignoval, neboť EA samovolně zrušila práce na hrách Ultima Online 2, Privateer Online a Harry Potter Online. Od roku 2001 pracuje ve firmě NCsoft a v současnosti se podílí na vývoji jednoho z nejslibnějších sci-fi MMORPG – Tabula Rasa.

Tou první vlaštovkou, jejíž úspěch popohnal ostatní vývojáře k tvorbě nových virtuálních světů, se stala Ultima Online. Od borců z Origin Systems se jednalo o mazaný a hodně odvážný tah, který měl svojí logiku. Herní série Ultima si získala pověst perfektních RPG, na jejichž každý díl čekali hráči jak domorodci na období dešťů na poušti Kalahari. Kam jinam by se mohl oblíbený svět vyvíjet, než vstříc zpřístupnění více dobrodruhům zároveň?

Ultima Online v mnoha směrech rozvíjela spoustu tradičních prvků z předchozích Ultim, ovšem pochopitelně musela zavést i zcela nové principy, které onlinová hra vyžaduje. Základní systém vývoje hrdiny nestavěl na klasickém expování, ale vylepšování některé z více než padesáti dovedností ničím jiným než jejím používáním. To mělo ovšem stinné stránky v podobě brutálního makrování činností, i když i to k Ultimě Online tak nějak patří. Pochopitelně nesměly chybět základní statistiky jako síla, obratnost a inteligence, které doplňoval velký počet nových, ovlivňovaných předměty a magií.

Největší kouzlo Ultimy Online ale spočívalo v její takřka nekonečné volnosti spojené s interakcí s ostatními (včetně kvalitního PvP systému), stejně jako to platí pro každé podařené MMORPG. Ultima ovšem nabídla ještě víc – možnost kupovat a stavět si domy a tím ovlivňovat okolní krajinu, což je věc v mnoha dřevnatých MMORPG stále nevídaná. Velmi vydařený systém craftování nabízel tvorbu bezpočtu různých předmětů, ať se již jednalo o zbraně či brnění anebo i záležitosti typu nábytku nebo dekorativního šatstva. Spoustu příznivců si hra získala i svou podařenou izometrickou grafikou, jak bylo v Ultimách zvykem. A jak bylo také obvyklé, valná většina hráčů žehrala nad krvavými hardwarovými nároky. Ostatně tím se Origin proslavil, viz ve své době výpočetně nelítostnou sérii Wing Commander.

 

Používat minulý čas pro Ultimu Online možná není nejvhodnější, protože hra stále přežívá. I když již rozhodně nemá 250 tisíc předplatitelů jako v době své největší slávy. Jistě, oproti WoW je to jako plivnutí do moře, ale Ultima se stala prvním MMORPG, které dosáhlo hranice 100 tisíc uživatelů platících měsíční poplatky a zároveň si zasloužila i zápis do Guinessovy knihy rekordů jako nejdéle běžící MMORPG v historii, o čemž mluví i sedm datadisků, které pro hru vyšly. A to se ještě plánují další dva na letošní rok!

Diskuze (5) Další článek: Galerie: Pirates of the Burning Sea

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,