Jak sami víte, o Far Cry 2 jsme toho do současné chvíle napsali opravdu hodně, a tak jsme už nepočítali s dalším článkem (tedy kromě samotné recenze). Jenže se k nám dostalo kvantum nových informací, o které se s vámi zkrátka musíme podělit. Takže kamera, klapka, „Far Cry 2 potřetí“, akce!
Platforma: PC, X360, PS3
Typ hry: akční FPS
Výrobce: Ubisoft Montreal (http://www.ubi.com)
Vydavatel: Ubisoft (http://www.ubi.com)
Homepage: http://farcry.uk.ubi.com
Datum vydání: 2. čtvrtletí 2008
Crytek. Ještě před pár lety pojem doslova neznámý, v dnešní době snad ale není člověka, který by ho neznal nebo o něm alespoň někdy neslyšel. Ano, přesně tak - jedná se o vývojářské studio stojící za povedenou tropickou akcí Far Cry a také aktuálním hitem s trefným názvem Crysis. I když by se mohlo zdát, že tito borci momentálně pilně pracují na druhém pokračování prvně jmenovaného titulu, tak tomu rozhodně není. Přestože si tedy dnes budeme povídat o Far Cry 2, jeho vývoj má ve své režii herní gigant Ubisoft. Ten teprve nedávno vypustil do světa debutový trailer nastiňující možnosti zbrusu nového grafického enginu Dunia (jen pro zajímavost - překlad ze svahilštiny zní „svět“), bohužel kromě evidentně spokojených zvířátek africké buše není ze samotného hraní vidět skoro vůbec nic. Protože se ale zahraničním kolegům naskytla příležitost zúčastnit se uzavřené prezentace FC2, dostala se k nám spousta nových nebo doplňujících informací. Asi nebude na škodu si ty nejzajímavější představit v tomto samostatném článku, který bude sloužit jako update našeho předcházejícího a vyčerpávajícího preview z výstavy v Lipsku.
Obří výběh jen pro vás
První Far Cry nabídl neskutečně rozsáhlý a exotický svět, v němž jste nebyli omezeni ve svém pohybu a mohli jste se podívat prakticky kamkoliv. Neskutečná svoboda a možnost plnit úkoly mnoha rozličnými způsoby udělaly z její části v džungli takřka revoluční počin. Zbytek hry se odehrával v klaustrofobických chodbách vojenského komplexu, kde jste rozvíjeli klid jeho zmutovaným obyvatelům. Ačkoliv se jednalo o poctivou a zábavnou akční řež, ve druhém pokračování se počítá jen s rozsáhlými exteriéry a důrazem kladeným na realističnost, což zmiňované mutanty definitivně vylučuje. Příběh hry se tentokrát nebude odehrávat na tropickém ostrově, ale ve válkou zmítané části Afriky, takže se podíváte spíše do míst, jako jsou pouště nebo savany (nicméně na hustou pralesní džungli se nakonec dostane také). Neočekávejte žádný nalinkovaný příběh, váš postup hrou bude záviset na plnění určitých požadavků.

Jump, everybody! * A sakra, nemám řidičák... * Nebude to bolet, he he.
Tím vším autoři sledují jediné – navodit vám silný pocit svobody a možnost volby při rozhodování. Nedočkáte se ani videosekvencí, jelikož veškeré dějové zvraty vám budou servírovány ve formě in-game animací. Podle slov autorů na vás čeká území o rozloze téměř 50 kilometrů čtverečních, které ale na začátku hry nebude přístupné celé. Jeho polovina se totiž ocitne pod mohutným náporem písečné bouře, čili se do ní podíváte až později, a to v závislosti na vašich dosažených výsledcích. Přesto se jedná o rozsáhlou oblast, a tak byla samotnými vývojáři rozdělena do jednotlivých částí. Každá z nich bude mít svého strážce, takže vždycky budete přesně vědět, kdy se blížíte k jejím hranicím. Mimochodem, hlídači mohou být celkem užiteční, zejména při odstřelování dotěrných nepřátel. K tomu si ale budete muset získat jejich přízeň, což pochopitelně není snadné.
Nikdy se nepodceňujte!
Co se týče vaší postavy, začnete jako nemotorný zelenáč trpící těžkou malárií, o něhož se stará hrstka členů jedné z několika vzájemně znepřátelených stran. Váš první úkol bude získat lék a pomstít se dotyčnému výlupkovi stojícím za vaší nákazou. Když už jsem narazil na slovo lék, FC2 bude obsahovat unikátní systém léčení a nutného ošetření vašich ran. Pokud v boji získáte pár škrábanců, můžete samozřejmě dál pokračovat a vaše zdraví se pomalu doplní. Jestli ale utržíte nějaké vážné zranění, poměrně rychle se stanete boje neschopnými a vyléčit se budete moci pouze v případě, kdy utečete a schováte se do bezpečí. I když se to může zdát jako otrava, původní systém byl vytvořen tak, aby si hráč každé zranění ošetřil ručně. To se nakonec ukázalo nereálným, protože nikoho nebavilo z každé menší přestřelky utíkat a vytahovat si kulky (ty ocelové) z těla.
Když se vám podaří ze svého těla nemoc vypudit, naberete na síle a začnete plnit spoustu různých úkolů, čímž pochopitelně získáte lepší postavení u dané frakce. Pokud se ale budete blížit k samotnému vrcholu, je dobré očekávat podrazy ze strany svých podřízených, a tak se klidně může stát, že vás kamarád jedné krásné noci nelítostně podřízne. Buď tedy zakročíte předem, nebo třeba odejdete k jinému klanu. Možností bude celkem dost, nicméně si tím téměř pokaždé uděláte nové přátele a nepřátele. Zajímavé na tom celém je fakt, že nikde ve hře neuvidíte ukazatel stavu vaší reputace, ale stejně budou vaše rozhodnutí určovat směr následující cesty. To poznáte zejména ve městech, kdy vám budou jeho obyvatelé hlavně ze začátku dokazovat, jaká jste pro ně nula. S vaší rostoucí pověstí však pomalu znejistí a začnou se před vámi schovávat, aby náhodou nechytli mezi oči dobře mířenou kulku od pana Kalašnikova.

Ranní výhled * To nevypadá moc dobře * Here comes the Summer son...
To mi nenápadně připomíná, že jsme si zatím neřekli nic o zbrojním arzenálu. Autoři se snaží za každou cenu dodat hře na autentičnosti a vaše zbraně toho budou jasným důkazem. Najdete mezi nimi víceméně klasické kousky třeba jako pistoli, AK47, granáty nebo třeba raketomet. Zejména poslední dvě dokážou nadělat pěknou paseku. Okolní prostředí je údajně zničitelné, a tak není problém během několika málo sekund přeměnit kus husté džungle na přehlednou louku. Na své nástroje bolesti si ale budete muset dávat velmi dobrý pozor, obzvlášť pokud rádi střílíte spoustu nábojů, aniž by to bylo potřeba. Každá zbraň se totiž opotřebovává, a pokud s ní budete nešetrně zacházet, může se lehce zaseknout a vám zbudou jen oči pro pláč, tedy pokud se vedle vás nenachází nějaké vozítko. Ano, těšit se můžete na různé dopravní prostředky, takže někdy svým bolavým nohám dost ulevíte a hlavně se rychle ztratíte z tuhých soubojů.
Jako vosa na med
Největším lákadlem celé hry má být ovšem vynikající umělá inteligence. Vaši parťáci jsou v bitkách výborní a prý významně pomáhají při plnění jednotlivých misí (vyhodí do vzduchu třeba most nebo potichu likvidují pochodující hlídky). To samé pochopitelně platí i o nepřátelích, kteří se rádi schovávají, nebo ještě raději střílejí ze zálohy. Pokud jim ukradnete džíp a spokojeně odfičíte, spěšně nasednou do druhého a začnou vás nelítostně nahánět. Když ale zjistí, že vás zkrátka nechytí, hon po chvíli vzdají a vrátí se na svou základnu. AI se vztahuje i na obyvatele městeček, a tak asi nebude překvapením, když je v noci najdete v posteli spát nebo je uvidíte během dne pracovat.

Jen ohníčku plááápolej * Vesničko má středisková! * Podzim přichází
Tím jsem nenápadně naznačil plynulé střídání dne a noci. To podporuje nový in-house grafický engine Dunia, který dokáže zvládat ty nejpokročilejší technologické vymoženosti dnešní doby. Ne nadarmo se tak honosí cedulkou „next-gen“, ostatně obrázek si udělejte sami z okolních obrázků a doplňujícího videa. Co mne zaujalo asi nejvíce, jsou monstrózní efekty explozí a ohně, zapomenout nesmím ani na líbivý vzhled africké krajiny.
Na co se těšíme |
- next-gen audiovizuální zpracování
- prostředí alá film Krvavý diamant
- velká míra realističnosti
- vynikající umělá inteligence
- volnost pohybu a rozhodování
- atmosférická akce
|
Čeho se bojíme |
- vysoké HW nároky
- nedostatečný betatesting
- postupem času stereotypní
|
Letmé ohlédnutí zpět
Jak lze tedy vyčíst z výše uvedeného textu, Far Cry 2 bude klást opravdový důraz na realističnost, svobodu při rozhodování, rozsáhlé lokace, špičkovou umělou inteligenci nepřátel a next-gen audiovizuální zpracování. Musím uznat, že se mi jeví pokračování tropické akce jako vynikající přírůstek do rodiny, který má velkou šanci svého předchůdce překonat, a to i přes absenci původního vývojového týmu. Hra by měla dorazit do obchodů ve druhém čtvrtletí letošního roku jak pro PC, tak i konzole PS3 a Xbox 360. Oproti PC si ale vlastníci konzolí budou muset zhruba měsíc počkat.
Jak se těšíme: 90 %
- Atmosféra Afriky
- Dlouhá herní doba
- Výborná grafika
- Skvělý editor
- Slušná AI
- Otravný stereotyp
- Respawn nepřátel
- Zdlouhavé cestování
- Neprovázanost s dějovou linkou