Recenze: Fable CZ - klenot mezi RPG v češtině

Fable je osobité RPG. Loni učarovalo každému, kdo se aspoň trochu chtěl nechat a kdo uměl anglicky. To druhé už neplatí, právě vychází lokalizovaná verze hry. Na překladu záleží hodně - jak se povedl tento?

Platforma: PC, Xbox
Typ hry: RPG, opravdová hra na hrdiny
Minimální konfigurace: procesor 1,4 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 2,4 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafická karta
Testovací konfigurace: Pentium 4 2,4 GHz, 2x1024 MB RAM, ATI Radeon 9800 PRO 256 MB
Výrobce: Lionhead Studios
Vydavatel: Microsoft

Fable. Pro mě nejlepší RPG loňského roku, pro mnohé podivnost nestojící za pohled. Hra, která opět dokázala, jak se liší pohled kritiky a pohled hráčů na tituly Lionhead Studios (připomeňme si ještě Black & White či The Movies). A také hra, která poukázala na zvláštní přístup hráčů k hraní si. Mezi veškerou tou honbou za závěrečnými titulky, za nejvyšším skóre (a levelem, to celé pěkně v hráčském doupěti) se objevila hra, v níž o tohle vůbec nejde. Hra, v níž jde o to si hrát.

Začátek jako vystřižený z pohádky

Podrobnou recenzi od Petra Koláře si můžete přečíst tady, mým úkolem je zhodnotit, jak se povedl převod hry do našeho krásného jazyka. Přesto si zopakujme několik základních faktů. Ve Fable se stanete malým klučinou shánějícím dárek pro svoji sestru. Po ničivém útoku banditů na rodnou ves se vás ujme Cech hrdinů a na vlastní kůži projdete tvrdým výcvikem. Po několika zkouškách se z vás stane mladý hrdina. Brány Cechu se otevírají a svět leží před vámi, netuše, co zlého a dobrého jej od vás čeká.

Ne, že to na mě řekneš, spratku * Kosič? No teda... * Nasáčkoval jsi se mi do pokoje, no

Fable je zvláštní tím, co vám nabízí. Na jedné straně to je striktně lineární příběh, nízká obtížnost, málo druhů zbraní a zbrojí, jež navíc na hru nemají výraznější vliv. Nuda? Na straně druhé je to vliv sebemenšího skutku na přesvědčení, které je na vás i vidět (rohy, svatozář...), možnost měnit účes, nechat se tetovat, koupit si dům, oženit se, stárnout (tomu se nevyhnete). Příběh – kvalitní a strhující – je pak jen jakousi třešničku na dortu hratelnosti, jaký se Molineuxovi povedl upéct. Nalákal jsem vás? Je na čase si říct něco o lokalizaci.

Procvičte si oči

CD Projekt se rozhodl ponechat originální dabing a lokalizaci provést formou titulků. A nemohl udělat lépe. Při vší úctě k českým dabérským schopnostem je namluvení Fable na takové úrovni, že by úplná lokalizace skončila stejně nedoceněná, jako například svého času ta u Warcraft 3. Titulky jsou navíc na první pohled dělány s citem pro hru, nikoli jako laciný povrchní překlad. Připomíná mi to pár let starou zvláštní strategii Ghost Master, na níž bylo vidět, jak se překladatelé při své práci bavili.

Takhle vypadá správný výcvik

Překlad není dělán za každou cenu doslovně. Tam, kde v originále vyniká malebnost angličtiny, překladatelé zvolili zcela jinou mluvnickou formu, přičemž zachovali dvě nejdůležitější věci – význam a kvalitu originálu. Nedivte se proto, když vaše uši zachytí zcela jinou větnou konstrukci, než vaše oči. Málokdy jsem zatoužil, aby překlad vypadal jinak.

Šavlový Tanec

Výtky bych však měl k překladu některých názvů, nebo spíš přímo jmen. Obvykle překladatelé stojí před problémem, zdali zachovat originální jména, i když něco znamenají, nebo je nechat být. Zde se nerozhodli nijak: něco přeložené je, něco nikoli. Je docela škoda, že když zůstala jména Whisper, Thunder, Maze a další, tak pěkný Jack of Blades byl nahrazen podivným patvarem Mečový Jack. Šavlový Tanec se však nekoná.

Malá ukázka většího množství textu - inventář, osobnost a kniha o "Mečovém Jackovi"

Autoři lokalizace se vyrovnali i s ošemetnějšími věcmi, jako jsou například hrdinské tituly. Pravda, na první pohled vypadá překlad titulu Chicken Chaser jako Vrah kuřat divně, ale když nad tím přemýšlíte, doberete se toho, že nakonec byla nejspíš zvolena ta nejlepší varianta. A tak je to s většinou věcí. Několikrát jsem si řekl, že mi ten či onen výraz nesedí. Obvykle to však bylo zapříčiněno pouhým nezvykem – na češtinu ve hrách si příliš nepotrpím.

Pohádkový balíček

V krabici s českou verzí Fable naleznete nejen čtyři CD s vlastní hrou, ale i podrobný český manuál a, pro mně zcela nepochopitelně, také detailního průvodce, respektive návod. Fable není zrovna „zákysovou“ hrou, proto nevidím důvod, proč si ji kazit návodem. Pravděpodobnost, že se připravíte o překvapení v podobě nečekaného příběhového zvratu je poměrně velká, dávejte tedy pozor, jestli k nápovědě sáhnete.

• Zachování anglického dabingu
  • Volnost při překladu slovních obratů charakteristických pro angličtinu
  • Na překladu je poznat, že je dělán s citem pro hru
  • Překlad některých jmen a názvů
  • Přítomnost návodu v balení s hrou

Přiznám se, že na počátku jsem měl strach. Fable mám skutečně rád a nic nezkazí požitek ze hry tak, jako špatný překlad. Mé pochyby jsou však rozptýleny stranami kvalitního českého textu, na nějž jsem ve hře narazil. Fable je pohádkovou hrou a myslím, že stojí za zahrání každému aspoň trochu RPG pozitivnímu hráči. A i mnohým ostatním. Pakliže se chcete v uspěchané době chvíli zastavit a vychutnat si kouzelný příběh z jiného světa, máte jedinečnou příležitost. A nezastaví vás ani jazykové bariéry.

Překlad Fable je zdařilý. Výborně si poradil se zapeklitostmi jazyka, jakým je hra vyprávěna, a přenáší atmosféru anglické verze do češtiny při zachování původního dabingu. Co chtít víc?

Česká lokalizace: 9/10

Dostupné pro: PC, X360