Recenze: Harvest Moon: Magical Melody - óda na motyku

Ohánět se motykou na hroudách udusané hlíny není zrovna materiálem na vytvoření zábavné hry, že? Možná tak tou motykou rozcáknout hlavu nemrtvé zrůdě. Jenže jak dostanou věci do rukou Japonci, dějí se věci.
Objednejte si na shop.doupe.cz

Harvest Moon: Magical Melody
    Wii: 1 099,- Kč

Platforma: Wii
Žánr: simulátor farmaření
Výrobce: Marvelous Interactive
Vydavatel: Nintendo
Distributor v ČR: Conquest (

Jsou věci mezi nebem a zemí, které lidská mysl jen tak nerozluští. Ať už se jedná třeba o záhadu Bermudského trojúhelníku, existenci yettiho, mimozemské přistání u Rosewellu, tajemství mizejících ponožek (nebo se vám snad nikdy nestalo, že nemůžete najít levou fusekli?), či jak je zatraceně možné, že Japonci udělají zábavnou hru i z absolutně nudné činnosti?

Přeci jen, pravidelné přehazování hlíny sem a tam při jarním rytí zahrádky nepatří mezi moje oblíbené kratochvíle. A to už radši frontální lobotomii dřevěnou lžící než vyplet záhonky zabordelené nevítaným býlím. Ovšem Harvest Moon? To je zcela jiná záležitost, takřka u každého dílu této tradiční série jsem schopný vydržet hodiny a hodiny se ohánět virtuální motykou, kosou, či konví, aby moje ananasy byly vskutku výstavní kousky. Které následně stejně prodám, protože polygonové kravičky jsou přeci roztomilejší než sebešpičatější zelenina. Nebo je to ovoce?

Zahradnické déjà vu?

Název Harvest Moon: Magical Melody možná přijde fandům povědomý. Aby ne, když se jedná o port dva roky staré hry z Game Cube, která se shodou náhod nikdy do Evropy nedostala. Tvůrci si tak před příchodem pravého Wii pokračování s názvem Tree of Tranquility (dorazí, doufejme, ještě v průběhu tohoto tisíciletí) spíchli rychlou bokovku pro naškudlení trochy peněz navíc. Každopádně to tak na první pohled vypadá.

Jednoduchou manga grafiku snad tvůrci překopírovali pixel po pixelu z Game Cube bez nějaké snahy o využití přeci jen vyššího výkonnostního potenciálu Wii. Zapomeňte na volně rotovatelnou kameru. Širokoúhlé zobrazení a 60 Hz? Nenechte se vysmát. Stejně laxní přístup zaujali vývojáři k ovládání. Snaha o co nejvěrnější převedení z GC je evidentní, což ještě umocňují občasné zmínky ovládacích prvků minulé konzole v textu.

Písmena pro jména postav musíte zadávat pomocí analogové páčky, ukazovacích možností Wii-mote nevyužijete. Dokonce nelze použít ani směrový kříž, který by se též logicky nabízel. I samotné rozložení tlačítek má k uživatelskému komfortu a logice daleko. A pohybové senzory? Využity pouze pro jednoduché máchání, na které stejně po chvíli rezignujete a zůstanete u tlačítek. Diletantské? Bezesporu, ovšem přesto všechno je Magical Melody hrou, která by vám rozhodně neměla ujít. Hratelnost, to je ta éterická substance, jež přímo tryská z každé obrazovky.

Příběh farmáře

Stejně jako předchozí díly je Magical Melody otevřená simulační hra stylu Sims či Animal Crossing stavějící na farmaření, starání se o zvířata a podobných radovánkách. Na začátku si s hlavním hrdinou vybíráte pozemek pro vaši novou farmu v jedné malé vesničce. Dostanete malý, stroze zařízený domeček, poštovní schránku, popelnici, bednu na vypěstované plodiny a podobné produkty a zaplevelený plácek plný šutrů a klacků. Dál už je jen na vás, co budete dělat.

Můžete se pochopitelně vrhnout na zahradničení, popadnout motyku, vyházet přebytečné kamení a nakypřit pár záhonů. V obchůdku ve vesnici za pár úvodních drobných nakoupíte semínka, zasejete, a pak už jen každý den zaléváte, než se dočkáte plodů své práce. Za peníze získané prodejem nakoupíte dražší semínka, ze kterých vypěstujete dražší zeleninu a tak dál.

Našetřili jste dost? Čas se vrhnout do dalších podniků. Co si takhle postavit kurník a do něj pár slepiček? Pokud se o kury budete dobře starat a krmit je, dočkáte se vajíček. Můžete je prodat či si koupit mašinku na majonézu a vydělat víc prodejem majonézy. Co dal? Stodola, krávy a ovce? Z krav získáte mléko, z mléka třeba sýry, ovce poslouží na vlnu. Krmte dobytek pravidelně, starejte se o něj a budete odměněni kvalitnějšími surovinami, které pochopitelně prodáte za víc peněž.

A za víc peněž? Větší ranč, větší stáda, větší dům, víc nábytku do něj, prostě ten klasický kolotoč jako ve skutečnosti. Ovšem tím možnosti rozhodně nekončí. Harvest Moon není jen vaše farma, ale i její okolí. Hory s dolem, malé jezírko, říčka i moře bohaté na ryby a pochopitelně vesnička s jejími obyvateli. Můžete rybařit, můžete těžit nerostné suroviny, můžete sekat dříví, můžete sbírat med od včel, jablka…nebo můžete jít jen tak na procházku či se vyšplhat na vrchol nedaleké hory. Je to jen na vás, jak svůj nový život v Harvest Moon budete trávit.

Váš nový život

Přesně tak, hrát Harvest Moon: Magical Melody je jako žit jiný život někde za sklem. Pravda, zjednodušený život řídící se specifickými pravidly. Čas zde běží zrychleně, takže jeden den zabere sotva pár minut a jednotlivá roční období zabírají v kalendáři jen třicet dnů. Ale aspoň díky tomu máte neustále co dělat a rozhodně si nemyslete, že si mega farmu vydělávající statisíce vybudujete za jedno odpoledne. Naopak, hrát Harvest Moon je běh na dlouhou trať. Teprve až po několika desítkách hodin se dostanete k tomu, že si mezi místními děvčaty vyberete svoji nastávající. Ano, i oženit se jde a mít děti ve hře stejně tak.

Abyste se nezdálo, že Magical Melody je jen nekonečná otevřená hra, máte v jednoduché dějové lince za úkol oživit zkamenělou bohyni. Stačí nasbírat padesát ze sta ztracených not, přičemž ty získáváte splnění různých požadavků. Ať už se jedná o vypěstování určitých plodin, navázání vztahu s nějakou postavou či legrace typu zůstat bdít celou noc.

Jedná vlastně o úkony, které byste dělali tak jako tak, díky čemuž máte pocit, že jste za hraní neustále odměňovaní. Díky tomu se pocit stereotypu, které díky repetetivní podstatě hry dřív či později hrozí, se odsouvá do pozadí. Dalším motivačním prvkem je i váš rival, který se stará o svoji farmu a s nímž si můžete porovnávat svoje úspěchy.

• Chytlavá hratelnost
  • Spousta možností
  • Dlouhá hrací doba
  • Systém not
  • Otravná hudba
  • Odfláklá konverze
  • Pomalejší tempo

Největší nedostatek? Pokud pomineme už zmíněnou odfláklou konverzi, jedná se o celkovou neakční podstatu celé hry. Přeci jen virtuální okopávání záhonků a hřebelcování koní nezní tak zábavně, jako rozcáknout něčí hlavu na kusy. Ovšem pokud máte dostatek trpělivosti, která k sérii Harvest Moon patří, dočkáte se obrovské dávky hratelnosti, která vás bude nutit stále zírat do obrazovky a plnit další a další cíle – vypěstovat melouny, postavit větrný mlýn, vylepšit nářadí, vyhrát se svým koněm na dostizích, dostavět druhé patro domu, naučit se nový recept…

Grafika: 6/10
Zvuk: 7/10

Jakkoliv zní popis: „simulátor farmáře“ nudně, výsledek představuje obrovskou a netradiční porci zábavy pro všechny, kterým není cizí trocha japonské stylovosti a pomalejší tempo.