Recenze: Jade Empire – legenda o boji

Váš mistr vás zasvětil do tajů bojových umění. Vaše tělo je mečem, vaše mysl lukem. Teď už je jen na vás, co s tím vším uděláte. A samozřejmě i na Jade Empire, co všechno vám udělat dovolí.

Platforma: PC, Xbox
Žánr: RPG
Výrobce: Bioware (
Vydavatel: 2K Games / Microsoft Games
Distributor v ČR: CD Projekt (

Kdysi, ještě dobách herního středověku, kdy Amiga byla na vrcholu a PC nikdo nedával příliš šancí, existovaly hry, označované jako arkádové. Jejich princip byl jednoduchý – vaše postava jde zprava do leva a musíte zabít všechny, kdo jdou opačným směrem… Double Dragon, Golden Axe – tyhle hry tehdy patřily mezi absolutní herní špičku a fakt, že dodnes se u jejich hraní skvěle pobavíte dokazuje, že tento primitivní koncept měl něco do sebe.

Mistr bojových umění, řekl by jeden. * Poklidné zákoutí... * ...prostě svádí k boji

A ačkoli by se zdálo, že opak je pravdou, žánr arkádovek nezanikl; jen evolvoval, stejně jako všechny ostatní. Nyní již nechodíte zprava doleva, postavy nejsou pouhými 2D sprity a postavy mají víc než své dva – tři útoky. A právě dnes recenzované Jade Empire je jeden z následovníků tohoto odkazu dávné slávy. Jste osamělý válečník znalý bojových umění a vaším úkolem je probít se davy nepřátel a několika jejich veliteli. Ale všechno postupně…

PC verze Jade Empire je předělávkou zhruba dva roky staré hry pro Xbox. A řekněme si to rovnou – je to předělávka hry, která byla zatraceně dobrá. Skvělý příběh, strhující hratelnost, výborná hudba, zajímavá grafika… To vše měla Xbox verze tehdy a tohle všechno má PC verze dnes. Ty dva roky čekání sice byly dlouhé, ale k něčemu přece jen byly – na svém početníku si můžete užít výrazně lepší grafiky (tedy pokud ji utáhnete), kratších loadingů, dvou nových bojových stylů… A to je vše. Není toho sice moc, ale věřte mi – tahle hra je opravdu skvělá a byla by i bez všech uvedených bonusů. Za zahrání rozhodně stojí.

Je tam někdo..? * I ženy mají v bojových uměnách své místo * Ty máš na zádech oheň, já vytetovanýho draka. Takže co má být?

Jade Empire se inspirovalo Čínskými tradicemi a mytologií a podle toho vypadá i příběh. Vy jste mladý a talentovaný student (či studentka, to už záleží na vás) bojových umění, který se ve městě Dvě Řeky učí od sifu jménem Li. Pak se ale vše zvrtne a začíná příběh obsahující doslova vše, co byste od něj mohli čekat. Jsou zde tajemní duchové, moudří mistři, intriky, zvraty, bojový styl opilé pěsti… Prostě všechno. Příběh je jednou z nejsilnějších částí celé hry – je silný, má spád, zvraty, napětí. Udrží vás připoutaných u obrazovek celých těch 20 hodin, které budete Jade Empire hrát – a dost možná vás přesvědčí, abyste si tuhle hru zahráli ještě jednou. Nebo i víckrát.

Celá hra je ale velmi lineární, což by mohlo mnohé odradit. Vždy máte pouze jednu možnost kam jít, co udělat, koho porazit… Ale nic není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ve hře je totiž přítomen prvek „dobra“ a „zla“, respektive cesty otevřené dlaně či sevřené pěsti. Cesta otevřené pěsti představuje život v souladu s přírodou, nařizuje jednat pouze v souladu se svým životním určením a cílem. Naopak cesta sevřené pěsti říká, že cílem života je sloužit sám sobě. Vyzívá své následovníky aby čelili těžkým zkouškám, snažili se překonat své limity a byli co nejvíce nezávislí. Ani jedna z cest nejde při tom striktně označit za dobrou či zlou, většinou vše závisí na situaci.

No uznejte sami... Tohle vypadá úplně jako potrubí! * Grafika sice na první pohled nevypadá dokonale... * ...své kouzlo ale bezesporu má.

Během hry pak máte řadu možností se rozhodnout, kterou z těchto cest se vydáte. To sice nemá přímý vliv na příběh jako takový, ale vaše jednání ovlivní outro, které uvidíte. Navíc ve většině případů jsou volby, před které vás hra postaví, skutečně zajímavé a obě dobře odůvodnitelné a logické. Příkladem za všechny může být situace, kdy vás čeká opravdu těžký souboj s velmi dobrým soupeřem – a vy dostanete možnost jej před samotným střetem otrávit. Pokud tak učiníte, bude následující bitva výrazně lehčí a vyděláte si něco peněz. Naopak pokud se rozhodnete vyzvat soupeře v plné síle, pořádně se zapotíte – a namísto peněžité odměny se naučíte nový bojový styl.

Bohužel tyto rozhodnutí jsou nejsilnějším RPG prvkem ve hře. Jistě, vaše postavy získávají zkušenosti, postupují na vyšší levely a tím dostáváte možnost posílit si jejich zkladní schopnosti – Body (odolnost), Chi (magii) nebo Focus (ovlivňuje možnosti bojových stylů). Kromě toho vám levelování umožňuje si lehce měnit vzhled svého svěřence a – a to je hlavní – přizpůsobit si jeho styl čemukoli, co vám vyhovuje.

Romantické zátiší * Tuu máš jednu přes hlavu! * Co myslíte, o čem spolu debatují?

A právě v tom je hlavní síla Jade Empire. Ať již milujete mágy a soupeře zásadně zabíjíte ohnivými koulemi; ať preferujete rychlé bojovníky zabíjející nepřátele šílenou smrští útoků nebo jste příznivci brutální síly, obřích zbraní a nepřátel padlých na jednu ránu… Jade Empire vždy dokáže nabídnout přesně to, po čem toužíte. A protože každý možný styl se odvozuje od jedné ze tří základních schopností, které definují vaši postavu a protože většina monster je minimálně na jeden z těchto stylů boje odolná (či imuní), musíte i vy najít vhodnou kombinaci minimálně dvou různých bojových stylů, abyste měli ve hře šanci.

Jediný problém tohoto jinak skvělého systému je, že základy vaší postavy se formují velmi rychle a později ve hře již nemáte možnost změnit svá stará rozhodnutí. Na jednu stranu je pravda, že prakticky všechny styly ve hře jsou použitelné a silné, na druhou stranu vám vaše  chyba na začátku může po pěkných pár odehraných hodinách znepříjemnit celou hru.

Mezihra mezi jednotlivými levely je prostě... Zoufalá * Tomuhle já říkám atmosféra! * Ne. Na nic se mě neptejte. Já s tímhle screenshotem nemám raději nic společného...

V souvislosti s bojem nemohu nepochválit předělávku ovládání. Nemohu si pomoci, ale mám pocit, že na PC se tahle hra prostě musí hrát pohodlněji než na Xboxu. Pomocí WSAD ovládáte svého svěřence, myš kontroluje pohyb kamery. K tomu si přidejte jednoduchý, ale zcela vyhovující systém zaměřování nepřátel a jednoduché ovládání svého svěřence… Tahle hra se prostě hraje dobře, a to doslova.

Svět Jade Empire je co do vzhledu detailní, krásný a zajímavý. Jistě, tahle hra nevyzkouší vaši grafickou kartu až na samou hranu jejích možností; na druhou stranu ale tahle hra dokazuje, že k tomu, aby něco vypadalo skutečně dobře to ani není potřeba. Detailní animace hlavních postav pomáhají vytvořit dojem, že se nejedná jen o počítačové loutky na zabíjení, ale dodává jim zdání, že se jedná o skutečné osoby s vlastními pocity. Animace bojů jsou efektní, přirozené (v rámci hrou stanovené nadsázky) a budí dojem skutečného souboje dvou (či více) soupeřů. K tomu si přidejte herní prostředí, které dokonale ladí ke hře a její atmosféře – a hudbu a zvuky, které tento dojem ještě umocňují.

Jedinou opravdu zásadní chybou Jade Empire tak zůstává fakt, že tahle předělávka se dělala neuvěřitelné dva roky; jinak tu máme skvělou a hratelnou akční RPG hru, která sice nesedne úplně každému, ale která si své nadšené fanoušky lehce najde. A hlavně tu máme hru, která je opravdu zábavná.

Skvělá a zábavná akční RPG ze staré Číny, v níž jde především o to zabít spousty nepřátel a  pěkně si to užít.

Celkové hodnocení: 8,5/10

Žánr: RPG