Recenze: Knights Of The Temple – Max Payne brutálněji

Snadno hratelná a nádherně vypadající čistokrevná akce z pohledu třetí osoby s pozlátkem slušného příběhu i postav, filmovým soundtrackem, efektním zpomalováním času a nepříliš dlouhou hrací dobou. Řeč překvapivě není o hitu Max Payne 2, nýbrž o (především v zahraničí) slušně vyhypované středověké řežbě Knights Of The Temple. Jako první na světě vám přinášíme recenzi černého koně tohoto měsíce!

Platforma: PC (ale také PS2, Xbox a GameCube)
Minimální požadavky: Procesor Intel Pentium III 600 Mhz, 192 MB RAM, 2,2 Gb HDD, Direct 8.1 3D karta (GeForce 1 nebo podobná) 16 MB, CD mechanika, Win 98/2000/Me/XP
Doporučená konfigurace: Procesor Intel Pentium 4 1,5 Ghz, 256 MB RAM, 2,2 Gb HDD, GeForce 3 nebo lepší, CD mechanika, Win 98/2000/Me/XP
Testovací konfigurace: AMD 2,5 Ghz, 1 Gb RAM, GeForce FX 5200 128 MB
Výrobce: Starbreeze Studios (
Distributor: TDK Mediactive (

Podívejte se na povedené trailery a klipy ze hry! Vřele doporučujeme především tenhle

Max Payne 2 je hra, která se nejen povedla, ale navíc dala slušnou lekci herním (nejen) PC vývojářům v tom, jak udělat masový akční titul na úrovni, aby neurazil opravdu nikoho. Jedna skupina hráčů si našla solidní příběh, schopný srovnání s nejednou hollywoodskou detektivkou, jiná skupina se radovala z toho, jak dobře může vypadat relativně hardwarově nenáročná hra, zachovávající si přitom rychlost a svižnost – no a zřejmě největší skupina se radovala z naprosto vtahující bezproblémové hratelnosti, skládající poklonu klasickým řežbám typu Doom nebo MDK.

Zarazil jsem mu sekeru do krku * Efekt vyvolání kouzla využívá bullet time a rozhodně zapůsobí * Jedna z efektních "dorážeček"

Udělat v první řadě zábavnou a hratelnou hru, s příběhem atraktivním pro mladé i starší hráče, v perfektním grafickém kabátku a s důrazem na realističnost zbraní i krvavost akce, to si za cíl vytkli také tvůrci ze Starbreeze Studios, mimo jiné autoři titulu Enklave. Ve spolupráci s úspěšnou kapelou Within Temptation se jim podařilo udělat hře slušnou reklamu a vzhledem k ohlasům na některých zahraničních fórech lze říct, že místy probudili i docela slušný hype. Jelikož další a další trailery slibovaly stále lepší zábavu, vybral jsem si z trháků tohoto měsíce právě tuto hru, když se na Doupěti rozdělovaly sladkosti. A již po pár minutách hraní jsem věděl, že toho nebudu litovat. Co můj dobrý pocit vyvolalo a zda se udržel do konce hraní, to se dozvíte právě zde.

Hollywoodská prezentace

I když ve hře naleznete pouze příběhové animace využívající engine a kreslené artworky, hollywoodskou prezentaci hra nepostrádá – v první řadě její dojem vyvolává dokonalá hudba, pro jejíž ústřední motiv (dramatický pochod) si autoři téměř tón od tónu a včetně nástrojů „vypůjčili“ film Skála, druhým výrazným nápěvem je pro změnu „dojemná hudba“ (hraje když umíráte nebo máte poslední kapičku energie – čas se zpomalí, slyšíte přerývaný dech vaší postavy a hudba přejde do teskného nápěvu - nebo u smutných fází příběhových animací), jejíž melodie zase pochází z povedené ústřední písně od Within Temptation. Pokud chcete naservírovat fascinující soundtrack Knights Of The Temple (dále jen KOTT) vcelku, stačí si pustit titulky v hlavním menu hry – doprovázející mix kombinuje všechny silné melodie ze hry. Po nějaké době mohu s čistým svědomím přidělit hudební složce hry 10/10. Jaký to má dopad na atmosféru, to je doufám jasné:-).

Adelle byla krásná již od "narození" * Malované kresby uvidíte v animacích mezi úrovněmi hry * A tady je náš hlavní hrdina, Paul

Další součástí filmové prezentace je právě příběh hry, který není nijak složitý, nicméně to nebrání tomu, aby byl pečlivě a působivě zpracovaný. I když jde v zásadě o záchranu krásné dívky a záchranu světa, hlavní hrdina si vás na omezené ploše několika minutových animací dokáže získat dobře vykreslenými dialogy a pokročilejší příběhové animace ve hře dokazují (přesně v duchu staršího PS2 trháku ICO), že nemusíte prokreslovat postavy nijak zdlouhavě a přeci je správnými situacemi, hudbou i dialogy dokážete divákovi přiblížit, až mu dýchají na krk. Ne, KOTT nemá žádný velkolepý epický příběh, ale ten skromný, kterým disponuje, je hodně dobře podán a ačkoliv není tak stylový, jak Max Payne, nedivil bych se, kdyby se mnoha fanouškům akčního žánru líbil stejně nebo dokonce víc. Pasáže s Adelle, držící mrtvého vrabce nebo způsob, jakým napojí žíznivého hlavního hrdinu v pokročilé části těžké cesty, patří rozhodně k tomu povedenějšímu v herních příbězích.

Když v pekle dojde místo

Znáte to již z mnoha her: brány pekelné se otevřou a z nich se vyvalí démoni, zaplavující zemi jako mor. Zažili jsme to v Doomu nebo Diablu a milionu napodobenin. KOTT nese podtitul „Infernal Crusade“ a tak se můžete spolehnout, že se s pekelnými armádami setkáte i zde. Než se ale budete moci pustit do kosení démonů, prožijete relativně umírněné dobrodružství řadového křižáckého rytíře.

Dobrodružství odstartuje nález umírajícího přítele * Totéž v engine hry * Paul vyráží na cestu k prokletému kostelu zlého pátera

Jak se dozvíte z intra, Paul je v řadách „Rytířů chrámu“ (křižáci, odtud název hry) poměrně čerstvým členem, ale připravoval se na tu chvíli celý život. Jeho otec byl totiž křižákem a mladý Paul se nikdy dost nenabažil jeho hrdinských historek ze slavných bitev. Když otec později v jedné z nich padl,stále ještě nedospělý Paul se s tím vyrovnával velmi těžce, ale již tenkrát věděl, že jej nic neodradí od nastoupení cesty ve šlépějích milovaného a obdivovaného otce.

Škoda, že lokace nevypadají jako na obrázích z příběhových animací:-)

Osud mu ale hned v úvodu jeho vojenské kariéry přihraje jednu z nejtěžších zkoušek, jakým kdy rytíř svatého chrámu čelil. Biskup posedlý zlem unesl mladou dívku Adelle, slavnou pro její parapsychické schopnosti, aby s její pomocí zopakoval cestu ve šlépějích původních křižáckých výprav a znesvětil nejsvatější místa řádu od Evropy po Jeruzalém. Tímto způsobem chce vytvořit prokletý kruh, jímž otevře brány pekelným démonům. Paulovým úkolem je biskupa a jeho posluhovače dostihnout dřív, než kruh ukončí (příjemně to připomíná honbu za Diablem ve druhém dílu hry:-)). Příběh tedy není nijak předimenzovaný, ale přesto relativně povedený a vtahující. Na své cestě ve stopách zla se budete setkávat s duchem Adelle, která vám bude napovídat, kudy máte pokračovat dále a navíc vás bude učit nové a nové modlitby (kouzla) – jste přeci rytíř chrámu.

Něco pro fanoušky historického šermu

Fascinovaly vás vždycky nádherné meče, rozvěšené třeba po zdech nějakého hradu, který jste jako turisté navštívili? Líbil se vám jejich svistot a elegantně brutální kousky, které s nimi vyváděl třeba Arnold jako Conan? Nyní máte možnost uchopit celou řadu nádherných mečů (nebo seker či palic, od každého je ve hře asi 10 druhů, postupně silnější nahrazují slabší) do rukou své virtuální postavy a užít si brutální starověký šerm lépe, než v jakékoliv hře před touto. Jistě, byly tu hry jako Rune, ale KOTT jde díky špičkové grafice, hratelnosti i ovládání ještě o kousek dále.

Před takovou sekerou by se sklonil každý * Bojový postoj jak má být * Dva nápřahy k ráně, kdo bude rychlejší?

Předně zapomeňte na to filmové pozlátko ze hry Return Of The King. Souboje v KOTT jsou mnohem realističtější a propracovanější, takže skutečně pochopíte, jak asi v praxi mohlo fungovat krytí, kombinování zbraní podle zbroje protivníka nebo snaha o vypočítání správných okamžiků k výpadu. To vše se přitom ovládá zcela pohodlně 2-6 tlačítky (podle toho, jak moc efektní chcete souboje mít nebo jakou jste si nastavili obtížnost) a ačkoliv jsem zpočátku chtěl vyčkat raději konzolové verze hry, s velkým překvapením jsem zjistit, že viditelně arkádový systém ovládání (některé ikony na herní obrazovce dokonce znázorňují ovládací kříž PlayStation:-)) je velmi šikovně uzpůsoben počítačové klávesnici.

Proti přesile se musíte umět ohánět * Uzvednout těžké zbraně není legrace * Takhle to nevypadá, ale voda je nepříjemně statická

Obecně můžete celou hru prosekat mačkáním jednoho tlačítka pro útok, ale vizuálně přitažlivější i poněkud zábavnější je kombinování rychlých nebo silných výpadů, přehazování zbraní (palice snadno proráží štíty a drtí brnění protivníka, posvěcený meč zase projíždí tělem démonů jako máslem) a také občasné popadnutí luku, který má příjemně realistické účinky a nepříjemně realistické ovládání. S postupem hrou se naučíte několik komb (určitá kombinace úderů vyvolá ničivou sérii), pár zvláštních útoků (jsou proveditelné vždy po krátkém odpočinku a omezeně, dokáží například omráčit nepřítele nebo projít skrz jeho obranu) a také několik modliteb/kouzel, které krom jiného mohou sloužit k plošnému nebo mířenému útoku.

Perfektní hratelnost

Poznávací znamení profesionálně designované a otestované hry, kterých je k velkému překvapní všech stále ještě málo. Ne náhodou jsem přirovnával KOTT k Max Payne 2, protože zážitek z hraní je skutečně velmi podobný. I zde na vás v jednotlivých úrovních 95% herního času vybíhají skupinky nepřátel, které kosíte za pomoci hladce vyvážené obtížnosti a zcela bezproblémového systému ovládání i automatického otáčení se čelem k nejbližší postavě. Kamera nejen že je navzdory plné automatice velmi pohyblivá a v 99% případů bezproblémová, ale navíc je hodně často umístěna tak, aby (s pomocí překvapivě efektních nájezdů a zoomování) byl dojem z pohledu na herní dění skutečně filmový.

Hrdina bez masky * Zuřivá bitka v přístavu * Zásah z luku ze dvou metrů pořádně zabolí

Jednotlivé úrovně jsou ideálně dlouhé (zhruba 10-20 minut nebo 20-30 s jedním checkpointem), „konzolově“ se samy ukládají a disponují jednak působivou architekturou (třeba chrámy v Jeruzalémě snadno připomenou Tomb Raider), jednak dostatečnou pestrostí a obměnou (trochu jako Diablo 2) a hlavně bezchybnou přehledností. Hra nabízí úrovní 29, což je dost právě na těch obligátních cca 10 hodin čistého hraní. Příběh vypráví zhruba desítka animací v engine hry, které lze - pro fanatické fanoušky akčních her, strhnuté adrenalinem, brutalitou a hratelností KOTT – přeskočit.

Tomu říkám nápřah! * To nejsou lana ani lasery, ale stopy za letícími šípy * V KOTT se hodně krvácí

Ona brutalita nevychází ani tak z toho,že by ve hře do stropu létaly useknuté končetiny nebo na zem stříkaly vyhřeznuté vnitřnosti (nic takového ve hře není), jako spíš z celkového dojmu surového boje tělo na tělo, podporovaného realistickými (ale pestrými) přímočarými údery, naturalistickými zvuky cinkání kovu o kov i čvachtání čepele zasahující tělo –a jakž-takž reálnou spoustou krve (zkuste ubít tři protivníky v rohu místnosti a vymalujete jej na červeno:-)). Vizuální podoba boje je v této hře příjemným osvěžením oproti filmovému pozlátku ze zmíněného Return Of King nebo Prince Of Persia: Sands Of Time. Každý příznivec historického šermu mi jistě dá zapravdu, že souboje v KOTT vypadají (překvapivě i vzhledem k jednoduchým principům hratelnosti a ovládání) solidně opravdově.

Bojovat se bude i ve Svaté zemi * Každý kraj má své protivníky * Užijete si i souboje se zajímavě ozvučenými démony

I když na vás hra vyplivne (dohromady zhruba pětkrát) nějaký ten puzzl, jde vlastně jen o to, abyste otočili nějaké symboly podle nápovědy (což se dá rychle a snadno dokázat i pomocí metody pokus-omyl). Jinak klasicky hledáte klíče, kterých nikdy není víc než dva druhy. Hratelnost tak (obzvláště v pekle, pozdější pasáži hry) skutečně dost připomíná Doom. Bossové sice ve hře jsou, ale nepatří k příliš výrazným – velkým rozdílem je poslední úroveň, v rámci které zažijete v rámci hry až nevhodně obtížnou zdlouhavou řežbu s hlavním zloduchem a *mnoha* jeho poskoky. Jinak je možné pomocí nastavitelné obtížnosti uzpůsobit hratelnost schopnostem hráče.

Paulův výcvik mezi rytíři chrámu * Doom nebo Knights Of The Temple??? * Různé kostýmy, které váš hrdina během hry vystřídá

Jak jsem již zmínil, grafika je dokonale uhlazená, při nejvyšším nastavení detailů na vás čeká podobně příjemná podívaná, jako třeba u fotorealistického Max Payne (jinými slovy, textury prostředí i nasvícení patří k těm nejlepším, což ale bohužel neocení majitelé slabších strojů – pro ně je sice možné hru spustit v nižší kvalitě, rozdíl je ovšem na první pohled propastný). Problém nastává pouze tehdy, když narazíte na vodní plochu. Statická voda, jakkoliv lesklá a animovaná, to jsme tu tedy dlouho neměli. Animace postav s jejich plynulým a realistickým šermováním je bez výtek perfektní. Z prostředí jmenujme třeba klášter a okolní vesnici, katakomby, město, přístav, východní „svatou zemi“ a její exotická města, Jeruzalém a podzemní jeskyně, peklo... bojovat budete s mnoha druhy lidských nepřátel i s řadou démonů.

• Snadné ovládání
  • Návyková hratelnost
  • Vyrovnaná obtížnost
  • Chytlavý systém soubojů
  • Snaha o zachycení syrové brutality boje na tělo
  • Špičková filmová hudba
  • Pěkné příběhové momenty
  • Grafika - prostředí i postavy
  • Rychlost a plynulost hry
  • Takřka bezchybná kamera
  • Nehledejte víc než akci!
  • 4 druhy zbraní (ale v 30 obměnách)
  • Prostředí je nádherné, ale pozadí někdy otřesné
  • Příběh vychází z nejjednodušších klišé
  • Asi nebudete mít potřebu to hrát podruhé
  • Chvatů, speciálních úderů i kouzel mohlo být víc

Je zajímavé, jak jednoduše povedená hra typu KOTT působí, když je hotová – jednoduchý, ale pěkně podaný příběh, moderní grafika, filmová návyková hudba, automatická inteligentní kamera, snadné ovládání ale pestrá hratelnost... zdálo by se, že to je poměrně jasný recept, díky kterému narazíme na podobně chytlavou a povedenou hru alespoň jednou za měsíc. Bohužel, za zdánlivě jednoduchým výsledkem a zábavou je očividně schováno mnohem víc složité práce, než se nezasvěceným hráčům může zdát. Važme si proto her jako je KOTT.

Hudba: 10/10
Zvuk: 7/10

Vpravdě stylová akční hra, ošetřená velmi zdařile po všech stránkách – snadné ovládání, vyrovnaná obtížnost, perfektní hudba, zábavný nevtíravý příběh, nezapomenutelná atmosféra. Černý kůň prvního letošního měsíce nabitého herními trháky.

Celkové hodnocení: 8,9/10

Diskuze (7) Další článek: Zajímavé počteníčko o Far Cry a Half-Life 2

Témata článku: , , , , , , , , , , ,