Recenze: SWAT 4 – speciálové na honu

Dost už bylo bezduchého střílení mračen dementních nepřátel. Na vaše monitory přichází akce, kde není povoleno jen tak vpadnout do místnosti a pak se rozmýšlet, koho zastřelit prvního. Budete plánovat se svými kolegy, budete chránit civilisty a pacifikovat zločince. Budete plnohodnotnými členy týmu speciální policejní zásahové jednotky.
Recenze: SWAT 4 – speciálové na honu

Typ hry: 3D taktická akce z vlastního pohledu
Minimální konfigurace: procesor 1,2 GHz, 256 MB RAM, 2 GB na HDD, 64 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: procesor 2,5 GHz, 512 MB RAM, 2 GB na HDD, 128 MB grafická karta kompatibilní s DirectX 9.0
Testovací konfigurace: Athlon 64 3000+, 512 MB RAM, GeForce FX 5700 Ultra 128 MB
Výrobce: Irrational Games(
Vydavatel: Vivendi Universal Games (
Distributor v ČR: CD Projekt (

Když se řadoví policisté setkají se špičkově vybavenými protivníky, když se zločinci opevní ve výzkumném centru s rukojmími, když se standardní jednotky dostanou do patové situace, prostě když je potřeba od vyjednávání přejít k akci, tak je potřeba zavolat... Ne, nejsou to Krotitelé duchů, ale zvláštní policejní zásahová jednotka využívající speciálního vybavení a postupů (Special Weapons And Tactics).

Těžko na cvičišti... * Jdeme na to, šéfe * Nesmrtící výbava je bohatá

SWAT 4 nám poskytuje možnost podívat se zblízka na práci těchto oddílů a pěkně zevnitř si ji vyzkoušet. Hráč nezačíná pouze jako jeden z členů mužstva, ale rovnou jako velitel, kterému je přiděleno čtyřčlenné komando rozdělené do dvou týmů – modrý a červený. Před každou misí je k dispozici podrobný brífink s autentickými záznamy volání na tísňovou linku, ručně kreslenou mapkou s možnými přístupy k misi a také možnost přizpůsobit vybavení týmu vzhledem k předpokládaným překážkám a protivníkům. Celý tento úvod přispívá k navození velmi dobré atmosféry a pocitu, že jste „v tom“ a že se právě chystáte do akce.

V jednotě je síla

Jak už bylo zmíněno, nejedná se zde o další řadovou střílečku, kde prostě mačkáte spoušť a počítač na vás vysílá nekonečné hordy tupounů. Často budete překvapeni inteligencí protivníků, kteří sice nedokáží týmově spolupracovat, ale zato mají pud sebezáchovy. Tím pádem se na vás zběsile neženou, ale snaží se zaútočit ze zálohy či krytu a počíhat si na vaši chvilkovou nepozornost. Zločinci jsou také schopní taktizovat a díky dobré znalosti prostředí vás mohou obejít a zaútočit zezadu. A když vezmeme do úvahy fakt, že ani hráč a ostatní „swaťáci“ nejsou nesmrtelní, je nad slunce jasnější, že taktika a spolupráce zde bude klíčem k úspěchu.

Tak a teď už zlobit nebude * Pozor, vyletí ptáček * Go, go, go ... Rychle dovnitř

Nejen v takovýchto chvílích oceníte podporu přidělených členů vašeho úderného týmu. A aby se za vámi pouze netáhli jako hejno hus, můžete jim jednoduše zadávat rozkazy a dirigovat je tak, aby výkon vašeho komanda byl stoprocentní. K tomu přispívá jednoduché ovládání, které patří k významným plusům hry. Jakmile vám přejde do krve (a díky jeho jednoduchosti to nebude trvat dlouho), můžete bez problémů rozplánovávat vícefázové útoky, řídit jednotlivé týmy zvlášť či využívat podpory odstřelovačů. Ano, ani na tento významný faktor při akcích speciálních jednotek se nezapomnělo a mnohdy vám může když už ne přímo zachránit život, tak alespoň přispět k lepšímu přehledu o pohybu nepřátel.

Hračky a udělátka

Nejen odstřelovači vám mohou ulehčit nelehký boj proti často velmi dobře vybaveným protivníkům. Před každou akcí můžete pro sebe i pro ostatní členy týmu zvolit vhodné vybavení a výstroj. A nebude to výbava jen tak obyčejná! Vzhledem k tomu, že náš tým patří k policejní špičce, odpovídají tomu i dostupné zbraně, takže kromě klasických brokovnic nebo automatů můžete používat například i moderní útočnou pušku G36. Ovšem z faktu, že se jedná o výbavu jednotky policejní a nikoliv vojenské, plynou také určitá omezení. Vaše nepřátele byste proto neměli rovnou zabíjet, ale primárním cílem je jejich pacifikace neboli zneškodnění.

Zkusíme to zadním vchodem * Pacifikace v praxi * Budeš klečet, dokud tu neuklidíš

I k tomu vám bude sloužit široká škála nesmrtících bojových prostředků – od gumových nábojů do brokovnice či granátů přes starý známý flashbangový granát nebo slzný plyn až po specialitky jako tazér umožňující dávat nepřátelům elektrošoky na dálku či paintballovou pušku s pepřovými náboji. Je prostě vidět, že vývojáři z Irrational Games se nám snažili zpříjemnit fakt, že použití smrtící síly by mělo být v policejní jednotce až na posledním místě, takže zběsilého střílení si moc neužijete (i když)... Každopádně vás díky této bohaté nadílce bude bavit i pacifikace zločinců místo jejich posílání do věčných lovišť.

Jedna, dvě – drsný policajt jde

Až do této chvíle byly zmiňovány klady, ale je na místě nevynechat ani záporné rysy. Jak již bylo zmíněno, spolupráce, plánování postupu a řízení členů vašeho týmu jsou pro úspěch klíčové. Takže si nemůžete nepovšimnout, že někdy vás vaši svěřenci neposlechnout úplně dokonale, mají problémy s orientací v prostoru a zaseknou se při postupu místnostmi, dokud je nepřijdete vysvobodit. Část problémů je také daná faktem, že jakožto policejní jednotka nemůžete - nebo spíše neměli byste - střílet bez upozornění či bez vyprovokování. A tak se někdy raději vaši agenti nechají postřelit či zastřelit, než jiný člen týmu zareaguje a útočníka zneškodní. Tato skutečnost vás pak nutí řešit problematické pasáže sám anebo důsledněji používat speciální vybavení a taktické způsoby vstupu do místností (prohledání místnosti před vstupem nebo čistění pomocí flashbangu nebo slzného plynu). To, že jste k takovému postupu nuceni, může být někdy ku prospěchu, ovšem ani to nezabrání ve výskytu výše zmíněných problémů.

Stylová výzdoba * Uff, to jsem se lekl * Brífink je důležitý

Nicméně pokud vše dobře funguje (a je tomu tak většinou), tak se u misí budete dobře bavit. To, jak tahle akce funguje, je nejlépe vidět na následujícím příkladu: Odstřelovač vám ještě před vaším vstupem do objektu nahlásí podezřelý pohyb v patře. Pokud chcete hrát akčněji, můžete se klidně přepnout do jeho pohledu a ozbrojence pěkně z dálky eliminovat. Pokud ne, tak po odpálení dveří vhodíme dovnitř flashbang a než se stačí protivníci rozkoukat, už na ně míří vaše zbraně a jim nezbývá, než se vzdát. Pomocí speciálního zařízení nahlédneme pod dveřmi do další místnosti, zjistíme počet podezřelých individuí a poté zkoordinujeme současný vpád obou částí našeho týmu do místnosti ze dvou stran. Pomocí elektrošoků, střelby do vzduchu a klasických hlášek „Tady policie, vzdejte se a odhoďte zbraně!“ zpacifikujeme veškerý odpor a po zabavení zbraní a zajištění zbývajících civilistů pokračujeme dále do objektu...

Čumilům vstup zakázán * Kdepak jsme se to ocitli * Už se to chystá, už se to peče

Já rád speciály, ty rád speciály

Celkem na vás čeká 14 povedených misí, které vás zaujmou - a to nejen jednou, ať už díky vícero možnostem postupu misí či variabilitě prostředí. S misemi si vývojáři vyhráli, takže když se budete dostávat do doupat vražedných šílenců nebo sídla šílené sekty, půjde vám mráz po zádech stejně, jako když se budete plížit výzkumným střediskem obsazeným teroristy.

Návštěvní hodina začíná * Netradiční otevírání dveří... * ...dokáže nadělat pěknu paseku

K misím se můžete a určitě i budete rádi vracet, protože nastavitelná obtížnost vám umožní vybrat si přesně tu hru, jaká vám vyhovuje – spíše akční či naopak realistickou policejní akci. Na začátku si například můžete projít celou kampaň na normální obtížnost, abyste se později k jednotlivým misím vrátili a zkusili je dokončit jinak a lépe. A ano, pozice jednotlivých elementů a individuí se v misí mění (v rámci daného počtu variací), takže vás mise napodruhé ani na popáté nudit nebude.

• Realistické zpracování zásahů speciálních jednotek
  • „Střílečka“ obohacená o taktické prvky
  • Kooperativní multiplayer
  • Nastavení obtížnosti umožňuje hru si přizpůsobit
  • Mise se dají hrát znovu s novými cíly a nastaveními
  • Editor úrovní pro kreativní jedince
  • Často vás vaši počítačoví kolegové nechají na holičkách
  • Občas je obtížné dohledávání úkolů nutných pro splnění mise
  • Škoda je chybějícího příběhu provazujícího jednotlivé mise

A kdyby vás i tohle omrzelo, rozhodně nezapomeňte zkusit multiplayer, který nabízí kromě klasického deathmatche či VIP eskortu také kooperativní mód. Troufám si říct, že právě tohle je ona pověstná třešnička na dortu. Právě zde mizí všechny nedokonalosti počítačové inteligence a nabízí se skvělá možnost spolu s vašimi přáteli a kolegy procházet jednotlivé lokace jako opravdový tým, který reaguje, spolupracuje a funguje tak, jak má. Prostě minimálně tohle je určitě důvod, proč SWAT 4 vyzkoušet (a příznivá cena hry vás k tomu může pobídnout).

Zvuky: 9/10

Tuto skvělou hru nezbývá než doporučit nejen těm, kdo si rádi hrají na „četníky a lupiče“, ale všem, kdo mají rádi dobrou akci s možností taktického postupu. A ti, kdo mají nabiflované policejní příručky, si můžou k hodnocení přičíst 1 až 2 bodíky.

Žánr: Akce
Výrobce: Irrational Games | Webové stránky hry
  • Kooperativní multiplayer