PC | Recenze | X360 | PS3 | Akce

Call of Duty: Black Ops - nemyslet, střílet! (recenze)

Největší herní událost roku, hlásají reklamní nápisy. Co se týče vysokých prodejů, budou mít asi pravdu. Po kvalitativní stránce je to na jiné vyprávění.

Neměň vítěznou formuli! Když vám něco vydělá tolik peněz, že by se v nich utopil i strýček Skrblík, je hloupé bořit fungující principy. Treyarch se evidentně tímto moudrem inspirovali a Call of Duty: Black Ops nabízí tu samou explozivní zábavu, kterou série akcechtivým hráčům servíruje už kolik let. Jen škoda, že při vymýšlení ještě spektakulárnějších hollywoodsky akčních scének si nenašli čas obrousit hrany stále stejných chyb.

Mučivý start

Kampaň Black Ops začíná hodně netradičně. Ocitáte se v mučírně, navíc přikurtovaní k židli a netušíte nic. Kdo vás mučí? Co po vás chtějí?

Děj prezentovaný jako propady do vzpomínek mučeného hrdiny dal tvůrcům prostor s vámi smýkat z jednoho konce světa na druhý

Co? Jaká série čísel, jsme snad v Lostu? Tvůrci v rámci mezí akceptovaných inovací opustili tradiční styl válečného vyprávění a vsadili na filmovější zápletku točící se kolem postupně odhalovaného tajemství. Retrospektivně vyprávěný děj, prezentovaný jako krátké propady do vzpomínek mučeného hrdiny, dal tvůrcům prostor beztrestně s vámi smýkat z jednoho konce světa na druhý a možnost kdykoliv přeskakovat případná hluchá místa jednoduchým krátkodobým procitnutím.

Call of Duty Black Ops 05.jpgCall of Duty Black Ops 06.jpg

I zasazení do trochu mlhavé doby studené války a prostředí přísně tajných operací se ukazuje jako potenciálně zajímavé. Zatímco Modern Warfare a hlavně jeho pokračování bylo ukázkově fiktivní, v Black Ops si můžete říkat: „Co když se to opravdu stalo a oni nám to jen tajili?“ Pravda, celkové pojetí akce hrající si na co největší „wow“ efekt spolehlivě zboří jakékoliv myšlenky o tom, že tohle divoké řádění by mohlo mít něco společného s realitou. Ostatně hned první mise, ve které vyrážíte na Kubu rozkřápnout lebku samotného Fidelovi, ukáže směr, jakým se bude odehrávat celá hra. Jednoduše, pokud se vám zdál příběh Modern Warfare 2 přeplácaný a nesourodý, klidně můžete přestat číst, Black Ops přitahuje šrouby ještě víc.

Hlavně vpřed

Herně se Black Ops veze na vlně posledních dílů a představuje místy až bolestivě lineární střílečku z prvního pohledu, která má jediný cíl – zahltit váš mozek natolik dechberoucí akcí, abyste si nestíhali uvědomovat omezení této pekelné atrakce. Patnáct misí pečlivě střídá různé kouty světa, denní doby i počasí, aby se vám herní lokace neokoukaly. Bojovat budete ve vlhkých džunglích Vietnamu, v ledových horách Sovětského svazu, podíváte se na kosmodrom na Bajkonuru a ještě dál. Zbytečně víc prozrazovat by nebylo záhodno, protože tyhle změny platí za největší lákadlo hry.

To samé by se dalo napsat o střídání náplně hry i nálady, kdy tvůrci sají inspiraci z filmů, literatury a dalších zdrojů, aby do každé mise vmáčkli něco netradičního a neokoukaného. Ať už je to třeba jízda na motorce ve stylu Terminátora 2 s brokovnicí v levé ruce, či třeba noční člunový útok na vesnici Vietcongu, při kterém vám do rytmu destrukce hrají Rolling Stones. Tvůrci se nenechali svazovat a do hry přidali vše, co jim připadalo „cool“. Co na tom, že to místy působí až agresivně kýčovitě a hloupě.

Call of Duty Black Ops 07.jpgCall of Duty Black Ops 08.jpg

Hra funguje dobře, pokud máte rádi akční filmy a nevadí vám určitá rozkouskovanost, která z toho často vyvěrá. Hlavním problémem takového přístupu je ale efekt interaktivní střelnice. Nemáte žádnou svobodu v řešení dané situace, nedá se zabloudit ani zkusit jiný přístup. Hra vám přímo diktuje: půjdeš tam, tady si stoupneš za kulomet, támhle ty dveře ti povolíme vyhodit do vzduchu.

Hra vám přímo diktuje: půjdeš tam, tady si stoupneš za kulomet, támhle ty dveře ti povolíme vyhodit do vzduchu

A střež se postupovat rychleji, než ti dovolím! Pokud pravidla posloucháte, čeká vás neskutečně divoká jízda. V opačném případě se hra boří jak domeček z karet a dává zřetelně najevo svoji omezenost.

Call of Duty Black Ops 03.jpg

Jeden příklad za všechny: efektně se slaníte ze skály a ve zpomaleném záběru a za doprovodu zběsilé střelby proskočíte do místnosti. Jenže po jejím vyčištění se nespustí skript a parťák nejde otevřít dveře. Vy sami to neumíte, takže zběsile pobíháte kolem a koukáte – model destrukce je minimální, některé předměty pod upřenou pozorností samopalu vesele poskakují, z jiných jen létají jiskry. Parťák stojí jak zamrzlý, takže jen tak z lekrace střelíte do okna, kterým jste proskočili a zíráte, jak se o díru kulky odrážejí, jako by to byla zeď.

Žánr: Akce | Lineární střílečka
Výrobce: Treyarch | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 9. listopadu 2010