Recenze: Fable 2 – první část našeho putování

Máme za sebou první hodiny pokračování pohádkového RPG. Jaké dojmy v nás zanechaly prozradíme v první části recenze.

Původní Fable sice nedostálo slibům, kterých nerozdal strýček „rád-se-poslouchám“ Molyneux málo, přesto přineslo cosi živého do světa RPG. Pohádkově laděná RPG byla až na výjimky doménou japonských vývojářů, styl vývojářů z Lionheadu se ale dokázal více přiblížit požadavkům západních hráčů. Fable bylo přesto dost možná příliš dětinské a na první pohled odrazovalo skalní fanoušky žánru. Pod povrchem se ale ukrývala skvělá hra s několika originálními nápady. Stejnou cestou jde i druhý díl.

Dospělejší, ale…

Molyneux nám sliboval, že druhý díl bude o několik let starší a dospělejší. Kdo si představoval, že se Fable vzdá svého pohádkového nádechu a přiblíží se všem těm vážným RPG, kterých vychází dosytosti, bude zklamán. Už od úvodní obrazovky vás vývojáři nenechávají na pochybách, že charakter prvního dílu je stále přítomen.

Molyneux nám sliboval, že druhý díl bude o několik let starší a dospělejší

To je ostatně patrné také při putování po kraji – zářící Dubové lány, barvité části Starého města, ale na druhé straně také temné hvozdy a zákoutí, které přímo dýchají nepřátelstvím a zradou. Graficky se nehraje na uhlazené novodobé technologie, ale osobitý styl. Funguje to dobře.

Herně by se dalo Fable 2 po několika hodinách shrnout jako perfektně vyvážené RPG, které myslí na detaily. Povedený inventář se seznamem úkolů vás konkrétně informuje nejen o vývoji aktuálních úkolů, ale také nabídkách námezdní práce či výprodejích v obchodech, které vám umožní ušetřit nějaký ten zlaťák na nákupu vybavení. Pohodlné je také cestování přes knihu s úkoly, jež vás vždy navede k nejbližšímu bodu. Kdo dává přednost něčemu více relevantní období, kdy se hra odehrává, využije vozku, který nabízí své služby ve větších městech.

Příjemným překvapením je přítomnost českého překladu, o němž Microsoft taktně mlčel až do poslední chvíle; jak je u něj ostatně také zvykem. Překlad je povedený, nepřesností je naprosté minimum a také s českými alternativami názvu osob a míst si vývojáři poradili solidně. Horší je, že je lokalizace přítomna pouze ve chvílích, kdy jsou konverzace okolo vás doplněny titulky. Přijdete tím pádem o hlášky těch postaviček, které kolem vás jen letos proběhnou, mají chuť si s vámi zaflirtovat nebo dojde k jiné – pro příběh nepodstatné – interakci.

Reputace, konverzace, a tak dále

fable2_art03.jpgSlibovaná větší interakce při rozhovorech s NPC postavami je jedním z pozitiv, které přidávají světu Fable 2 na neuvěřitelné živosti a uvěřitelnosti. V praxi se projevuje možností souhlasit nebo odmítnout stanovisko vašeho oponenta, můžete však také netaktně předvést nějakou tu opičárnu. Systém pošklebků, legrácek či výhružek je poměrně široký a užijete si s ním do sytosti. Horší je, že opakované používání jednoho typu interakce má stále stejný efekt - a chcete-li například získat obdivovatele, vyžaduje to jen několik minut hloupého klikání.

Mnohem více se hraje také na reputaci. Ve městech potkáte prodejce titulů, po uskutečnění hrdinského skutku jste častým terčem trubadůrů, kteří za drobný peníz šíří vaší slávu povedenými chvalozpěvy (dokonce i v češtině a některé písně se opravdu povedly!). Od reputace je odvozeno také plnění hlavních questů, k nimž vás hra často nepustí dříve, než si v daném kraji vybudujete pověst šlechetného (nebo také obávaného) hrdiny. Naštěstí je pryč neduh předchozího dílu a takřka u každého získávání reputací najdete hned několik misí, které můžete splnit. Jejich obsah se liší - od vyhnání banditů z kraje, přes pomoc archeoložce až po úkoly uměleckého rázu. Nebo jste nikdy neměli chuť stát se živým modelem?

Potřebujete peníze? Pracujte!

K dispozici jsou i nenáročné způsoby, kterak si do svého inventáře opatřit o zlaťák navíc. Můžete se stát učněm kováře, který vás nechá kovat a upravovat zbraně, nebo se naopak zabavit štípáním dříví. Pro milovníky alkoholu je přítomna práce barmanky, klasičtí válečníci si zase nevyberou nic jiného než roli námezdního zabijáka.

Po uskutečnění hrdinského skutku jste častým terčem trubadůrů, kteří za drobný peníz šíří vaší slávu povedenými chvalozpěvy

Každá z takových prací je odměněna v závislosti na vašich zkušenostech (zlepšení v daných činnostech vám vynese vyšší úroveň), nebo délce série úkonů provedených bez chybičky. To je případ u kováře, kde vaše odměna při absenci sebemenší chyby neustále stoupá, až si za jedno ukování vyděláte téměř tisíc zlaťáků! Můžete se tak stát nejen obávaným hrdinou, před kterým berou bandité nohy na ramena, ale také nejlepším kovářem v kraji. Každému, co hrdlo ráčí.

Těžko se dá ale odolat pochutinám, které Molyneux dopředu sliboval, a které nabízejí potěchu pro váš měšec a tělo (ano, mám na mysli hazard a sex). Karetním či jiným hrám se můžete snadno věnovat ve většině hospůdek v okolí, třebaže práce opravdu přináší větší koláče než hazard.

Většího prozkoumání z naší strany si žádá také systém mezilidským vztahů, avizované sexuální hrátky, vytvoření rodiny či zplození dítěte. Narazili jsme sice na flirtování se zájemci o tělo naší krásné hrdinky, tito ale doposud nedostali příležitost. Prozatím jsme si pouze pořídili kondomy, které najdete v každém dobrém chrámě. O jejich využití se dočtete až v kompletní recenzi.

Nejlepší přítel člověka – doslova

fable2_art01.jpgČtyřnohý miláček po vašem boku je skutečně tím přítelem, kterého Molyneux sliboval – byť po stránce bojových kvalit je více strašákem, než zabijáckým strojem. Po vašem boku se přitom ocitne zkraje hry, bez vašeho souhlasu či nějaké aktivity – pes je zkrátka váš a z toho vyplývají všechny povinnosti i příjemné stránky. Příjemné stránky naštěstí převládají. Pes je schopen vypátrat ukryté poklady nebo předměty zakopané do země, štěkotem vás také upozorní na skupiny nepřátel. Všechny takové schopnosti jsou ale přímo odvozeny od vašich učitelských dovedností. Jako všechno ve světě Fable 2, i pes roste, dospívá, sílí a vyvíjí se – a to, co umí, ovlivníte nákupem a četbou knih o výcviku.

Seznam povelů a reakcí na chování psa není přehnaně široký, ale obsahuje vše, co běžný páníček potřebuje. Chválit či hrozit mu můžete v případě, že to považujete za vhodné. Pes se v závislosti na výchově chová také ke svému okolí, v případě nebezpečí se může rozklepat či naopak nabít agresivitou. V případě, že se nadcházejícího úkolu bojí, postačí pohlazení, jež mu dodá kuráž. Hra jde ale samozřejmě dál a za dobré chování v boji můžete psa ocenit pamlsky nebo lepším obojkem.

Už po prvních pár hodinách jsme se ale přesvědčili, že i zde všeho moc škodí. Každá přehnaná pochvala má vliv na charakter psa, každý pamlsek navíc na jeho figuru - a ještě více na figuru hlavního hrdiny. Třebaže jídlo dodává sílu a životy, přidává také na tloušťce. A jak se zatím zdá, je lehké přibrat a nemožné kila navíc shodit dolů.

Jsme spokojeni. Co dodat?

První hodiny ve Fable 2 zatím prokazují, že Molyneuxovy sliby jsou tentokrát mnohem blíže realitě než v případě prvního dílu. Hra působí nápaditějším a bohatším dojmem, možnosti interakce jsou široké a hlavní avizované novinky (nákup nemovitostí, pes, interakce s postavami, vylepšený systém reputace) skutečně fungují. Ještě nás ale čeká dlouhá cesta, než se postavíme hlavnímu z nepřátel, než si pořídíme první dům a založíme rodinu. Zůstaňte s námi a očekávejte verdikt v průběhu příštího týdne, kdy přineseme dokončení této recenze.

Dostupné pro: X360
Žánr: RPG | Akční RPG
Výrobce: Lionhead | Webové stránky hry