Aliens vs. Predator 2 aneb řežba pokračuje

Aliens vs. Predator 2 aneb řežba pokračuje

První AvP byla výborná, ba přímo královská akční hra, což o to. Jenže té akčnosti bylo pro některé hráče až trochu moc - neměli žádný pořádný příběh, kterého by se mohli chytit a do kterého by se mohli pořádně vžít. Chybělo nějaké propojení mezi těmi třemi kapitolami, které by hru udělalo ještě daleko přitažlivější. AvP2 toto změní.

První AvP byla výborná, ba přímo královská akční hra, což o to. Jenže té akčnosti bylo pro některé hráče až trochu moc - neměli žádný pořádný příběh, kterého by se mohli chytit a do kterého by se mohli pořádně vžít. Chybělo nějaké propojení mezi těmi třemi kapitolami, které by hru udělalo ještě daleko přitažlivější. AvP2 toto změní.

Společnost Monolith, která převzala vývoj druhého pokračování AvP od týmu Rebellion, by to mohla mít zdánlivě naprosto jednoduché. Prostě by jem vylepšila technologii, na které je AvP postaveno - tudíž by vyměnila zastaralou grafiku za novější (což by díky jejímu proprietárnímu 3D enginu LithTech 2.5 nebylo zdaleka nic těžkého), přidala nějaké ty prostorovější zvuky, atd. …a voila, byl by tu druhý díl AvP se vší pompou a slávou. Jenže Monolith naštěstí nejsou takoví lenoši a hrabivci, aby nám, početnému to hernímu národu, něco takového udělali. Oni totiž hru nevylepší pouze technologii, oni vylepší celou hru - a tak to má být.

Kde jsou obrázky ze hry?
Všechny screenshoty se objevily v novince, která vyšla v sobotu 21. 7. 2001.
Jistě, vše se bude držet původních filmových licencí - ze kterých vyplívají jistá pravidla, kterými se musí všechny hry, které pojednávají o vetřelcích a predátorech řídit. Tak například mariňák nemůže ovládat nějaké gigantické laserové dělo, jenž by jednou ranou mohlo usmažit třeba pět predátorů najednou. Nebo naopak zase predátoři se nesmějí teleportovat z místa na místo. A vetřelci jsou samozřejmě jako vždy rychlí, tiší a obratní (no zkuste si představit nějakého vypaseného vetřelce, jak se pomalu kolébá směrem k vám a výhružně syčí na celé kolo... to by bylo tak maximálně úsměvné - pro vás, jelikož onen vetřelec by se velmi rychle proměnil na velmi malé kousíčky toho, z čeho je takový vetřelec složený).

Film Režisér
Vetřelec (Alien) Ridley Scott
Vetřelci (Aliens) James Cameron
Vetřelec 3 (Alien 3) David Fincher
Vetřelec: Vzkříšení (Alien: Ressurection) Jean Pierre Jeunet

Monolith tvrdí, že udělá s AvP2 to, co udělalo s vetřeleckými filmy střídání režisérů (viz. kolem se povalující tabulka). To znamená, že to sice pořád bude AvP, ale v poněkud jiném podání. Tým, který na AvP2 pracuje, je složen z lidí, kteří dělali na takových hrách jako slavný Blood, poněkud nevydařená Sanity (viz. naše recenze), výborný No One Lives Forever (recenze) či dokonce slavná Call to Power. Právě NOLF bude mít s AvP2 dost společného - protože vývojáři chtějí využít podobného způsobu vyprávění příběhu - a tím dosáhnout srovnatelné (spíše ještě lepší) atmosféry. Společnost Monolith je velmi vstřícná k názorům hráčského publika, a tak na počátku vývoje udělala to nejlepší, co mohla - zeptala se hráčů, co by chtěli vylepšit v single-playeru. A naprostá většina jich požadovala právě to, co jsem naznačil v úvodu - propracovanější a provázanější příběh, místa, události.

Filmový Alien 1-4Filmový Alien 1-4

Filmový Alien 1-4Filmový Alien 1-4

AvP2 tedy bude vyprávět jeden a ten samý příběh, ovšem ze tří různých pohledů - pohledu mariňáka, vetřelce a predátora. Každý z nich bude mít na příběh zcela jiný náhled (doslova). Bude tedy klidně možné, že dohrajete kampaň za predátora, začnete novou za vetřelce a po čase, v jedné daleké lokaci si najednou uvědomíte, že tady už jste někde byli a že jedna z těch postav, které jste právě připravili o slaďoučký mozeček, jste tehdy byli právě vy.

"Když děláte hru o vetřelcích, jsou tady jisté základní zbraně, které nikdy nelze opominout. Pulsní puška, smartgun, plamenomet. Pak je tu ještě několik věcí, které by tam měly být - a odtamtud jsme vycházeli." - David Stalker, producent AvP2.

H. R. Giger
On je vlastně stvořitelem vetřelce. Jen málo lidí si dokáže uvědomit onu tenkou hranici mezi krásnem a nechutenstvím. Sochař, výtvarník a designér Hans Rudi Giger, rodilý Švýcar, si ji jednoho dne uvědomil, a tehdy začala jeho slavná kariéra. Jeho první filmová zkušenost byl film Duna od Davida Lynche - vytvářel kulisy a prostředí rodu Harkonennů. Roku 1977 se poprvé dostává k tématu Vetřelce - je zkontaktován scénáristou prvního z nich, Danem O'Bannonem. Ten mu tlumočí požadavek na vytvoření "hororového sci-fi monstra". Zdánlivě jednoduché ... ale tento model má pomoci, aby se na projekt Vetřelec sehnaly peníze (nakonec 9 mil. dolarů), takže by se dalo říci, že je vlastně jedním z klíčových prvků. V roce 1978 vychází první Necronomicon s prácemi H.R.Gigera, a jeden výtisk se dostane až k Danu O'Bannonovi, který ho poté ukáže Ridleymu Scottovi, režisérovi prvního z Vetřelců, který ihned souhlasí s účastí Gigera na filmu. Na počátku roku 1980 je Giger nominován na Oskara, později je jím oceněn - cena filmové akademie za vizuální efekty ve filmu Vetřelec.

Gigerovým asi nejpříbuznějším umělcem je dnes Salvador Dali. Avšak jeho práce většinou hýří barvami - Giger se na druhé straně vyžívá v ponurosti a ztemnělosti, v odstínech černé a šedé.

O samotném příběhu toho moc známo není, Monolithu se daří detaily utajovat. Je však známa základní zápletka, kolem které se bude všechno točit. Ta začíná přibližně tam, kde skončil film Vetřelci (Aliens). Po té, co je kolonie na planetě LV-426 zničena nukleárním výbuchem, je na planetu podniknuta další vědecká expedice, tentokrát vedená doktorem Eisenbergem, který se vydává prozkoumat alieny zamořenou loď Space Jockey (co mi to jen připomíná... neslyšel jsem to už někdy v AvP?!). Tahle loď byla vetřeleckou líhní. Tedy nikoliv pouze "byla" ale ona stále "je".. Jistě, vědci jsou prostě nepoučitelní. I Eisenberg doplatí na svou tvrdohlavost. Takřka celá jeho expedice je totiž vyvražděna. Jediný on má to štěstí (či spíše tu smůlu), že přežije - ovšem za velice, velice podivných okolností (Obětuje někoho druhého? Spolčí se s alieny? Kdo ví...). Podaří se mu zachránit data z lodi Space Jockey a díky nim objeví na planetě LV-1201 další obrovskou líheň. Nedá mu to a postaví poblíž výzkumnou stanici. Mariňácká kampaň potom začíná tehdy, když je s výzkumnou stanicí ztracen kontakt a je vyslána jednotka mariňáků, aby našli a evakuovali zbylé přeživší (ehm, pokud nějací jsou...).

H. R. Giger a Ridley Scott

Přesvědčil nás o tom Half-Life a NOLF to dotáhl do konce - jednoduchý akt rozhovoru dvou lidí nelze ve vztahu k postupu příběhu zdaleka podceňovat. Ovšem v AvP2 budete namísto praktikování rozhovorů s osamělými zbloudilými mariňáky vy sami součástí jednoho velkého týmu (tedy oné jednotky, která byla na planetu vyslána). Všichni z nich budou zcela jedineční - jak po stránce vzhledové, tak po stránce chování. Jistěže postupem času budete některé z nich ztrácet (a troufám si tvrdit, že nakonec zbudete pouze vy sami). Celé tohle martyrium velice připomíná právě děj filmu Vetřelci.

"Na počátku vývoje jsme se rozmýšleli nad tím, že bychom ovládací systém udělali velmi podobný tomu, který byl Battlezone. Ovšem rozhodli jsme se, že to tak neuděláme - protože je lepší, když pro ně můžeme vytvořit specifické animace, než aby si s nimi hráči mohli dělat co chtěli, aby je mohli nechat jít kamkoliv - třeba i je zabít. Snažíme se je udělat víc jako opravdové lidi a méně jako pouhé loutky." - William Westwater, designér AvP2.

Nový mariňácký HUD (Head-Up Display - prostě taková ta cinkrlátka která vám říkají kolik máte životů, nábojů, apod.) tentokrát zobrazuje i typ zbraně, kterou si vybíráte ze seznamu na pravé straně obrazovky. Většina z nich má možnost nabití několika druhý nábojů - takže i tyto informace budou přes HUD přístupné. A jakých změn tedy dozná výzbroj?

Pistole, základ mariňácké výzbroje, bude mít nyní dva typy nábojů - pomocí pravého tlačítka myši budete měnit mezi probíjecími náboji a vybuchující municí.

Pulsní puška zůstane stejná, až na jeden malý detail - už nebudete mít možnost zjistit, kolik vám ještě zbývá zásobníků. A proč tahle změna? Protože onen čítač je ve filmu na boku oné pulsní pušky - v jedné scéně si ji musí mariňák otočit aby viděl, kolik mu ještě zbývá (a protože mu už nic nezbývá, aby mohl zaklít "Oh fuck!" nebo něco v tom smyslu). Jistěže tohle je jenom hra a tak by to tam ten čítač klidně mohl být (jako tomu bylo u původního AvP), jenže představitelé Monolithu se fušují tím, že tentokrát jde o přesnost.

Plamenomet, ač měl původně být schopen přepínání do tzv. "fireball" módu (který myslím není potřeba vysvětlovat), zůstane taktéž beze změn. Ani smartgun nedozná nějakých vylepšení - však taky co byste chtěli vylepšovat na tom, co je dokonalé. Jistě, všechny modely zbraní budou mnohem detailnější a přesnější a hezčí a tak vůbec, snad dokonce uvidíte i prsty na spouštích, ale pořád to budou "jen" ty staré dobré plamenomety a smartguny.

Sadar, ona slavná trubka s malým kolečkem vepředu, taktéž chybět nebude. Navíc bude mít tentokrát možnost střílet dva druhy raket - obyčejné a samonaváděcí.

Minigun chybět přímo nesmí, bez něj by byla hra hned o několik řádů chudší. Tentokrát totiž bude možné se při střelbě s ním pohybovat (!!). Ovšem za cenu ztráty přesnosti (ale k čemu přesnost když je před vámi dav vetřelců, že?).

Granátomet je dalším navrátivcem z minulosti, i se svými standardními náložemi. Jednak klasickým granátem, který vybuchuje po krátkém čase po odpálení anebo proximity minou, která vyhodí do povětří cokoliv, co se k ní přiblíží. Dále však přibudou spider miny, které se zvednou a poběží za každým, kdo se mihne kolem nich (to je tak krásná představa, vidět predátora, jak zdrhá před bandou malejch plechovejch šmejdů;). A nakonec tu je EMP granát, který vyvolá erupci modroskvoucích blesků, které vyřadí predátorskou elektroniku, zviditelní ho (pokud má zapnutou neviditelnost) a s největší pravděpodobností ho i na chvíli znehybní.

Z výše popsaného je vidět, že lidé u Monolithu poznali, jak těžké bylo v prvním AvP jít s mariňákem proti predátorovi (tedy takřka nemožné) a přidali několik vychytávek, které by měli boj predátor vs. mariňák vylepšit.

Nu a co se týká nových zbraní, máme tu railgun, což je jakási futuristická sniperka, která zabije na jediný zásah a má laserové zaměřování.

"Chtěli nuž a Hicksovu brokovnici! Brokovnici!! Na co by jim asi tak byla? Vetřelci by vás sežrali dřív, než byste ji stačili použít. A už vůbec jsme nemohli uvěřit, že chtějí nůž. Takže jsme uspořádali schůzi a řekli 'Koukněte, když už tam teda máme dát ten nůž, na co bysme ho mohli použít?' Nakonec nás napadlo hned několik úžasných nápadů, jak by se dal takový nůž využít - a tak jsme jim ho dali." - David Stalker, producent AvP2.

Vetřelec 5
Pátý díl má být údajně přímým pokračováním čtvrtého, který byl jakousi předehrou. Děj by se měl odehrávat na Zemi (což se dalo čekat), ovšem "nikoliv tak, jak si asi fanoušci představují". To je škoda, představoval jsem si totiž New York budoucnosti, na který se ženou další a další vlny vetřeleckých hord a lidé jen v panice utíkají. Všude stříká krev, střílí se hlava nehlava ... Uff, asi půjdu napsat nový scénář.

Pátý díl již údajně nebude režírovat Jean-Pierre Jeunet, ale snad (možná, jen možná!) buď Ridley Scott nebo James Cameron. Šuškalo se také něco o tom, že režisérské opratě vezme do rukou samotná Sigourney.

K předchozímu tesknému odstavci není co dodat. Snad jen, že jít s nožem proti vetřelcovi, to bude skutečná lahůdka i pro ty nejvytvrdlejší z vytvrdlých ;). A vlastně ještě jedna věc - ten nůž bude užitečný ještě z jednoho důvodu. Androidi vám totiž budou moct předvádět jak rychlé mají reflexy :-).

Aby byla inspirace filmem Vetřelci ještě zřejmější, přidali tvůrci i starý známý Hudsonův elektronický paklíč, pomocí něhož bude možné (překvapivě) otevírat některé dveře a schránky. Ba co víc, objeví se i stará dobrá svářečka. Obě tyhle věcičky myslím dost přidají na atmosféře, protože až se třeba budete někdy hnát se svým týmem nějakou slizkou chodbou a bude vás pronásledovat banda vetřeleckého slizu, rozhodně potěší možnost zavařit za sebou dveře.

Mariňáci mají teď konečně taktéž náramenní lampu, kterou bylo taktéž vidět ve filmu. Podobně jako Half-Lifovská svítilna je i lampa na rameni mariňáků napájena samodobíjecí baterií. Ovšem to ještě neznamená, že si budete moct svítit na cestu věčně. Ona ta baterie totiž dodává proud i systému nočního vidění a světlice budete v AvP2 sbírat stejně řídce jako náboje. Tohle všechno znamená další bod atmosféře - trádlujete si to takhle potemnělou chodbou, když tu najednou ...kuk! a civí na vás alien ze vzdálenosti deseti centimetrů! Takové blízké setkání (třetího druhu) rozhodně nepotěší, minimálně dost vyleká. Lampa také poslouží jako indikátor - ve tmě tak snadno rozpoznáte své týmové kolegy.

Technické zpracování AvP2 bude... no takové, jaké má být. Však to vidíte na okolních obrázcích. Engine LithTech 2.5 je dosti vyspělý na to, aby dokázal uspokojit i ty největší hráčské labužníky. Pravdou ale je, že některé vlastnosti musely být do tohoto unikátního grafického motoru ještě pracně dodělávány - to se týká například různých módů vidění nebo vetřeleckého lezení po zdech. Samotní vývojáři přiznávají, že jim to dalo docela zabrat. Nakonec to ale všechno, alespoň z obrázků a videí, vypadá skutečně úchvatně, a tak se máme myslím všichni rozhodně na co těšit.

Multiplayer nabídne dvanáct unikátních levelů, včetně map speciálně určených pro jednotlivé rasy. Celkem bude na výběr deset různých charakterů. Což mi připomíná ještě jeden detail, který jistě potěší všechny fandy AvP. Konečně už totiž nebudeme potkávat pořád ty samé nepřátele (nebo těch několik málo druhů) - tentokrát se totiž dočkáme i různých variací na jedno téma, takže tu budou například granátníci, plamenometníci, atd. nebo lehce a těžce obrnění predátoři. Příjemné to zpestření.

Aliens versus Predator 2 by se měl objevit v listopadu tohoto roku pod taktovkou společnosti Sierra (která, vědoma si úspěchu prvního AvP, odkoupila práva od Fox Interactive).

Zajímavé odkazy
http://www.avpnews.com/ - jedna z nejlepších sajt o vetřeleckých hrách, potažmo celém vetřelecko-predátroském universu.
http://www.topsitelists.com/games/avp/topsites.html - seznam těch nejnavštěvovanějších stránek o AvP2.
http://www.sierrastudios.com/games/aliensvspredator2/ - oficiální stránky.

České stránky o vetřelcích
Nejlepší jsou patrně stránky http://www.aliens.cz/ a http://vetrelci.sf.cz/.

Videa a trailery
Zatím poslední trailer můžete stáhnout zde (menší verze – 18 MB) a zde (větší verze – 38 MB).

Určitě si přečtěte

Články odjinud