Anthropoid - první armádní herní klan na světě

Anthropoid - první armádní herní klan na světě

Chcete studovat a přitom hrát? Pak vám pomůže Armáda České Republiky, která na Univerzitě obrany v Brně hraní týmových her podporuje. Dokonce založila Klubu hráčů bojových her a simulací, na jehož slavnostním započetí jsme byli. Zjistili jsme tak, že Armáda má velký světový primát v tomto směru.

Mnohé armády světa podporují hraní počítačových her a používají je pro svou propagaci. Jen se podívejte na USA, kde armáda dokonce sama vydala multiplayerovou hru America’s Army Operations. A nebo v Koreji! Tam má hraní her takovou váhu, že hráči mají změněný režim při vykonávání povinné vojenské služby.

Snad nejdále to ale dotáhla právě naše republika, kde Armáda České Republiky přímo podporuje progaming. Výsledkem je Klub hráčů bojových her a simulací na Univerzitě Obrany v Brně, který byl slavnostně založen 31. 5. 2005. Česká Republika je tak první zemí světa, která má armádní progamingový klan. A protože je Doupě mediálním partnerem tohoto klubu, byli jsme na ceremonii pozváni.

  

Všechny pocty při vstupu * Ministr, ministryně a rektor * Ukázka virtuálního výhledu na bojiště

Celou iniciativu zastřešila Ministerstva obrany a informatiky, takže zatímco probíhal turnaj v Counter-Strike, na místo přijeli ministr obrany Karel Kühnl a ministryně informatiky Dana Bérová. Akce samotná se uskutečnila díky podpoře společnosti Progamers, která zajistila velkou část technického zázemí.

V okamžiku, kdy se již schylovalo k samotnému finále turnaje, dorazili očekávaní ministři a rektor university, generál František Vojkovský - a celá akce začala. Tedy ne, že bych chtěl nějak přehánět, ale v tom okamžiku jsem byl trochu nervózní. Přeci jen člověk z naší branže se s ministry nesetkává každý den; či spíše se s ministry nesetkává vůbec. Ale co, všechno je jednou poprvé...

  

Mi-24 Hind v celé své kráse * Povedeným zákrokem byl tank zničen * Týmy proti sobě při semifinále

Na úvod nám vojáci předvedli své školní Centrum simulačních a trenažérových technologií. Je to vlastně jedna místnost, ve které najdete několik počítačů, telefony a velké promítací plátno, a to všechno jako celek simuluje velitelské stanoviště. Při cvičení mají studenti k dispozici jak reálné mapy v počítačích, tak i výhled, který by ze svého stanoviště skutečně měli a na němž mohou sledovat průběh celé operace a ve výsledku vše připomíná Operaci Flashpoint - jen s tím rozdílem, že zde nevelíte jednotlivci, ale celým armádním oddílům. Systém umí nasimulovat prakticky jakýkoli zmapovaný terén a tak se třeba nedávno používal pro přípravu velitelů našich jednotek v Kosovu.

Poté kapitán (tedy podpraporčík) představil onen Klub hráčů bojových her a simulací, jeho cíle a hry, které hodlají hrát. Jejich hlavní scéna budou týmové hry, konkrétně se chtějí zaměřit na Counter-Strike a Operaci Flashpoint.

  

Sedm ran, sedm mrtvých - Desert Eagle * Plynulá herní komunikace při projevech * Oficiální udělení symbolického jména

Ministr obrany poté pronesl řeč, ve které označil progaming za sport, který je roven ostatním a ve kterém doufá, že naše armáda vynikne. Že by se klub postavil po bok takových sportovních velikánů, jakými jsou třeba Železný a Šebrle? I to je prý časem možné. Asi nejvtipnější bylo sledovat živou in-game komunikaci hráčů během tohoto projevu, kde padaly hlášky jako: „Ty jo, progaming, hmm.“

Na konci řeči získal konečně klub nějaké kratší a údernější jméno. Na počest slavné diverzní akce parašutistů Gabčíka a Kubiše, jejímž cílem byl atentát na říšského protektora Heydricha v roce 1942, byl klubu udělen symbolický název Anthropoid.

  

Přípravy na de_aztec * Pan ministr sleduje ministryni z kaluže krve * Koordinovaný rush na ministryni

Členové pak uvolnili dvojici svých počítačů pro paní ministryni a pana ministra, kteří měli možnost vyzkoušet si mapu de_aztec proti sobě. Paní ministryně se rychle sžila s ovládáním a s drobnou pomocí se jí podařilo „na béčku“ ukousat pana ministra Glockem. Ten jí to však oplatil hned v příští hře, kdy předvedl se spoluhráčem ukázkový rush „na áčku“. Pokladiště B však viditelně vyhovovalo paní ministryni natolik, že ve třetí hře nejen položila, ale i ubránila bombu. Vše nakonec skončilo remízou 2:2.

Oba vládní účastníci poté přiznali, že doma hry moc nehrají - většinou tuto pozici nahrazují jejich potomkové - a na následující tiskové konferenci se pan ministr zmínil, že už chápe, proč mohou být lidé na hrách závislí a že musí se syna zeptat, zda má Counter-Strike doma. Ani jeden z účastníků nebral herní zastřelení jako nějakou reálnou hrozbu a oba důsledně odlišovali hru od reality.

  

Ministr obrany v útoku * Členové klubu sledují vládní akci * Zleva: Tiskový mluvčí, zástupce společnosti Progamers, ministryně informatiky, ministr obrany, rektor Univerzity obrany a předseda Anthropoidu

Na tiskové konferenci a v následných rozhovorech jsme zjistili, kdo že všechno klub Anthropoid podporuje. Kromě Univerzity Obrany, která dává hráčům zázemí a pomáhá s organizací různých akcí, je to i společnost Progamers, která se stará o technické zajištění turnajů a serverů. Studenti Univerzity Obrany sice hrají jen ve svém volném čase, ale není vyloučeno, že jednou budou hrát i v rámci studia. Zatím se však podle všech vyjádření jedná o hudbu budoucnosti, stejně jako nějaká návaznost klanu po ukončení studia.

Vítězové turnaje - hráči Mula, Matio, Keny, Ultrakotelník a Restart - jsou totiž v pátém ročníku, takže jejich kariéra v klanu brzy skončí. Jejich místa však jistě obsadí další, mladší studenti, takže můžeme třeba na Invexu očekávat zajímavou podívanou v podání uniformovaných členů klanu Anthropoid.

Určitě si přečtěte

Články odjinud